Nieuwe Nord van Clavia? (Nord Wave)

nord-frankfurt.jpg



http://www.clavia.se/downloads/nord-frankfurt.jpg

:) OSC ?
 
Nee heb'k inderdaad niet gehad, anders wist ik wel dat dat de gewone gang van zaken was. 8o)
Synth.nl, jij hebt 'm in huis (gehad), kan je me misschien vertellen hoeveel stemmig hij is (want daar kon ik nergens iets over vinden?).
 
Nee heb'k inderdaad niet gehad, anders wist ik wel dat dat de gewone gang van zaken was. 8o)
Synth.nl, jij hebt 'm in huis (gehad), kan je me misschien vertellen hoeveel stemmig hij is (want daar kon ik nergens iets over vinden?).

Goede vraag :) Dat staat eigenlijk nergens. Niet bij specifications. Niet in de manual. Die trouwens online staat :)

http://www.clavia.se/downloads/manuals/nord wave/nord wave v1.0x (eng).pdf

Wel leuk om even te bekijken. Ik heb het idee dat we nog een hoop software updates gaan krijgen voordat dat allemaal duidelijk is ;)
 
... Maar ik wacht met smart op de software inderdaad, dan wordt het pas echt leuk.
Dat en een rack versie :) Voor mij niet meer toetsjes erbij.

Het is in eerste opzet een verbeterde NordLead3, wat veranderingen in de LFO's, Filter mode and FX en zonder de encoders, dus dat zit wel goed. Wat ik jammer vind is dat er geen Morph mogelijk is met de AfterTouch. Ik vind dat zo'n geweldig sterke controller op de NL3. De synth is wel AT gevoelig, maar wat doe je ermee? Alleen de vibrato er in draaien?

Ik vind de Manual niet geweldig. Daar mag nog wel eens wat meer mee gedaan worden. Misschien als de software er is?

Wout
 
Je hebt dat fijne modulatie wiel toch :) Die vind ik echt lekker werken.
Akkoord :) Even voor de duidelijkheid... Hebben ze het modulatiewiel veranderd of niet. Issie oud: ronde rand met een klein 'V' gleufje of issie nieuw: platte rand met een gleufje? Ik heb alleen de laatste gezien, tot nu toe.

Wout
 
Ben ik vergeten te bekijken...

Zijn de knoppen, of eigenlijk de parameters, immidiate (springen naar de stand van de knop toe als ze gedraaid worden) of hooked (knop kan gedraaid worden tot de parameter waarde bereikt wordt, waarna de verandering past plaatsvindt)?

Wout
 
Ben ik vergeten te bekijken...

Zijn de knoppen, of eigenlijk de parameters, immidiate (springen naar de stand van de knop toe als ze gedraaid worden) of hooked (knop kan gedraaid worden tot de parameter waarde bereikt wordt, waarna de verandering past plaatsvindt)?

Wout

De knoppen snappen naar de juiste positie, bij mijn weten.
Die 'hooked' had ik nog nooit van gehoord, maar lijkt me ook een prettige manier van werken.

In elk geval, het toekennen van morphs werkt nu met groene lampjes. Lijkt me toch niet zo tof als morphen met echte rotary encoders.

En inderdaad, die aftertouch miste ik ook wel. In de plaats ervan kan je wel een morph controleren via je midi note numbers.. wazig.

Voor mijn part mogen ze trouwens een rackversie maken met rotary-encoders, en 'm voor dezelfde prijs verkopen :).

Synth.nl, in de handleiding van de Wave staat ook niets over hoeveelheid polyfonie. Die had ik er al op nageslagen. Ik meen eens ooit 16-stemmig gelezen te hebben, stond toen ergens bij de geruchten. Verder niets officieels.

Zo, nu ga'k fijn aan de slag met een Nord Modular G2 die'k meegekregen heb van de muziekwinkel. M'n portefeuille jeukt, of mss toch maar wachten op de Wave? :geslaagd:
 
De knoppen snappen naar de juiste positie, bij mijn weten.
Die 'hooked' had ik nog nooit van gehoord, maar lijkt me ook een prettige manier van werken.
De oudste Nord Modular, de Classic, heeft deze functie wel als optie. Werkt heel erg prettig.
In elk geval, het toekennen van morphs werkt nu met groene lampjes. Lijkt me toch niet zo tof als morphen met echte rotary encoders.
In de praktijk maakt het weinig uit, al heb je wel overzicht.
En inderdaad, die aftertouch miste ik ook wel. In de plaats ervan kan je wel een morph controleren via je midi note numbers.. wazig.
Best een heel subtiel ding. Te vergelijken met de DX7 Keyboard follower. Bijvoorbeeld de Cut Off over de hoogte van de noten laten veranderen.
Voor mijn part mogen ze trouwens een rackversie maken met rotary-encoders, en 'm voor dezelfde prijs verkopen :).
Een rack is al voldoende :)
Synth.nl, in de handleiding van de Wave staat ook niets over hoeveelheid polyfonie. Die had ik er al op nageslagen. Ik meen eens ooit 16-stemmig gelezen te hebben, stond toen ergens bij de geruchten. Verder niets officieels.
Ik schreef al dat het Manual niet zo geweldig was...
Zo, nu ga'k fijn aan de slag met een Nord Modular G2 die'k meegekregen heb van de muziekwinkel. M'n portefeuille jeukt, of mss toch maar wachten op de Wave? :geslaagd:
Een G2? Je was zo'n aardige jongen, maar nu ben je verloren. Dat ding is uitermate verslavend. Veel koffie en voedsel in huis? Lees de Manual van voor naar achter als was het een bijbel en jij een reborn christian... Je zult a-sociaal worden voor je omgeving. Kijk een rond op www.electro-music.com want daar bevindt zich nu de G2 community (zoek naar Nord Modular discussion)

De Patch Mutator is via Midi CC Out modulen ook voor andere synths te gebruiken.

Wout
 
Nog even wat de polyphony betreft...

Uit de discussies met Clavia in de ontwerpfase kan ik me nog herinneren dat een-en-ander gerelateerd zou zijn aan de grootte van de gebruikte samples. Toen was er sprake van dat het mogelijk zou zijn een complete song van ongeveer drie minuten onder slechts één toets te zetten, waardoor de rest volledig 'dood' zou zijn. En natuurlijk ook zeer korte geluiden, die veel Voices mogelijk maken.

Er zal waarschijnlijk in de Editor en in het LCD scherm van de synth wel een indicatie over het aantal Voices komen of zijn... Een beetje vergelijkgbaar met de Nord Modular.

Wout
 
De knoppen snappen naar de juiste positie, bij mijn weten.
Zo, nu ga'k fijn aan de slag met een Nord Modular G2 die'k meegekregen heb van de muziekwinkel. M'n portefeuille jeukt, of mss toch maar wachten op de Wave? :geslaagd:

Zodra je aan een knop draait heb je inderdaad gelijk die positie. Niet altijd even handig, want je moet dan weer eerst zoeken naar de orginele stand.

En een Modular G2 is echt een hele andere synth. Niet te vergelijken. Maar wel heel erg mooi :)
 
Vanmorgen al vroeg opgestaan om de handleiding van die Nord Modular te lezen. Ik ben nog aan't denken of'k morgen naar m'n vriendin zou gaan ;)
De Wave is inderdaad een heel ander concept, maar ik ben er nog niet uit welke van de twee ik het liefste zou hebben / ik het meest nodig heb ;).

@ Wout

Ik ga ervan uit dat als het werken aan de Wave-editor achter de rug is, Clavia eindelijk voor de samples van de Stage gaat zorgen, en andere voorstellen zoals geformuleerd op NordUSA (waar ik me trouwens ook maar es ga aanmelden).

Denk je dat het eenvoudig / mogelijk is om in een nieuwe OS-update voor de Stage de weergave van parameters in de synthsectie op dezelfde manier te laten gebeuren als er in de manual van de Nord Wave staat? (ter compensatie van de rotary encoders worden nu waarden van parameters kort weergegeven op het LCD-scherm, bv. AmpAttack - 2ms?).

De info in't LCD-scherm over de synthsectie op de Stage blijft tot nu toe beperkt tot de volledige naam van de golfvorm, maar eigenlijk kan je die ook al aflezen op het kleine schermpje in de synthsectie zelf (heeft geen toegevoegde waarde dus). 't Is maar een ideetje.

Sorry voor't off-topic gehalte.

Vraagje ivm morphing via keyboard. Moet'k dat dan gewoon zien als 'n soort van keyboard tracking functie met als destination een morphgroep? Ik kan 't niet direct aanschouwelijk maken.
 
@ Wout
Ik ga ervan uit dat als het werken aan de Wave-editor achter de rug is, Clavia eindelijk voor de samples van de Stage gaat zorgen, en andere voorstellen zoals geformuleerd op NordUSA (waar ik me trouwens ook maar es ga aanmelden).
Er zit een belangrijk verschil tussen electro-music.com en NordUSA. Hoewel Clavia beide forums gebruikt om consumenten-informatie te verkrijgen, is het accent van e-m meer op de synths, terwijl N-U meer op de performance instrumenten als de Stage, Electro en C1 is gericht. Het is maar wat je wilt...
Denk je dat het eenvoudig / mogelijk is om in een nieuwe OS-update voor de Stage de weergave van parameters in de synthsectie op dezelfde manier te laten gebeuren als er in de manual van de Nord Wave staat? (ter compensatie van de rotary encoders worden nu waarden van parameters kort weergegeven op het LCD-scherm, bv. AmpAttack - 2ms?).De info in't LCD-scherm over de synthsectie op de Stage blijft tot nu toe beperkt tot de volledige naam van de golfvorm, maar eigenlijk kan je die ook al aflezen op het kleine schermpje in de synthsectie zelf (heeft geen toegevoegde waarde dus). 't Is maar een ideetje. ...
Het zou een eenvoudige aanpassing kunnen zijn. Daar moet je Clavia maar gewoon voor benaderen. Tip: Clavia is erg gevoelig voor humor, dus als je er een beschaafd grapje tussendoor doet, dan heb je een streepje voor...
Vraagje ivm morphing via keyboard. Moet'k dat dan gewoon zien als 'n soort van keyboard tracking functie met als destination een morphgroep? Ik kan 't niet direct aanschouwelijk maken.
Inderdaad :)

Wout
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top