De grote JD-800/JD-990 Thread

hele goeie hands on synth en zn slechte copy ... schoonzoon [ 106 ']
geen vergelijk denkik met e handson digital
roland jd

ben egtsteeds benieuwd zonder alles terug te hoeven leezen is de jd / 990 800 egt gewild , zonder kaarten [nie soo boeiend dus atthe basix>? juist wel;] schelt byna dubbel geld bv 4 cards erby ;]
:doei:

Het is ook wel deel van de fun om de kaarten erbij te verzamelen
De drumscard en stringcard zijn wel echte fun
Zonder kaarten is er ook wel genoeg te schroeven
 
Ik zie in de thread 3 zaken terugkomen :
een Don Solaris soundset
een Rimbert soundset
die heb ik beiden in mijn bezit doch een "Geiss" set ?
Waar is die ergens te vinden (of kopen) ?
 
Ik zie in de thread 3 zaken terugkomen :
een Don Solaris soundset
een Rimbert soundset
die heb ik beiden in mijn bezit doch een "Geiss" set ?
Waar is die ergens te vinden (of kopen) ?

Michel Geiss en Francis Rimbert soundset zijn één en dezelfde.
Alls JMJ kenner kan ik je zeggen dat deze soundset maar enkele sound bevat die daadwerkelijk op het album Chronologie gebruikt zijn.
Vele JD-800 $ounds ontbreken =(
 
Michel Geiss en Francis Rimbert soundset zijn één en dezelfde.
Alls JMJ kenner kan ik je zeggen dat deze soundset maar enkele sound bevat die daadwerkelijk op het album Chronologie gebruikt zijn.
Vele JD-800 $ounds ontbreken =(
OK, dat verduidelijk veel :) het zijn dus dezelfde...
Het gaat me ook niet om de exacte klanken van Chronologie te hebben hoor.
Wat is wel zoek is de basis om verder op te kunnen werken en aan te passen.
Bedankt voor de reactie !
 
OK, dat verduidelijk veel :) het zijn dus dezelfde...
Het gaat me ook niet om de exacte klanken van Chronologie te hebben hoor.
Wat is wel zoek is de basis om verder op te kunnen werken en aan te passen.
Bedankt voor de reactie !

Ik bedoelde eingenlijk in mijn citaat dat vele sounds die met de JD-800 op het album Chronologie gespeeld zijn ontbreken!
Natuurlijk koop je geen JD-800 om als rompler te gaan gebruiken (daar heb ik mijn JD-990 al voor ;)) met zijn real time edit mogelijkheden zou dat jammer zijn.
Het is voor een JMJ fan die ook bepaalde nummers zo nauwkeurig mogelijk na wil spelen natuurlijk wel handig dat sommige presets je in de schoot worden geworpen, scheelt een hoop tijd, als je ze al 1 op 1 na zou kunnen bootsen wat ik betwijfel.
 
OK Thanks, ik ben Jarre fan (het oudere werk dan) en Vangelis fan en hun algemene sound interesseert me als basis om verder op te werken. Bij mij is het dan weer niet de bedoeling om hun nummers na te spelen want daar ben ik niet voldoende muzikant voor. :dubbel:
 
Heb mijn JD800 maar es onder handen genomen... Had 'n paar sticky keys, en van 1 witte toets viel telkens het gewichtje eruit.
Bij het uit elkaar halen heb ik gelijk alle toetsen er maar uit gehaald, schoongemaakt en gecontroleerd hoe de lijm zich daar hield... gelukkig geen klachten verder. :)
Toevallig kwam ik ook nog 1 zwarte toets tegen waar het gewichtje in ontbrak.. en gezien het ontbreken van lijmresten verder kan die er dus nooit in gezeten hebben.. ook geen metalen gewichtje terug gevonden helaas.....
Enige conclusie die ik kan trekken is dat ze die dus gewoon vergeten zijn. :stupid

Inmiddels zit het toetsenbord weer in elkaar en na wat cleanen van een aantal contactjes hebben alle toetsen weer een uniforme aanslaggevoeligheid :)

Het gewichtje in de zwarte toets heb ik van RVS na kunnen maken, en de toetsen matchen nu prima qua gewicht.
Ook heeft het nokje met de rubbermantel, die de toets op z'n plek moet houden, voldoende ruimte en zit niet in de weg als ie ingedrukt wordt. :)

Persoonlijk denk ik dat de symmetrische vorm van het gewichtje eerder een keuze is geweest om fouten bij het inlijmen te voorkomen.. dan dat het het zwaartepunt bepaald :D
 

Attachments

  • JD800 gewogen toets gefixed 2.jpg
    JD800 gewogen toets gefixed 2.jpg
    58,9 KB · Bekeken: 113
  • JD800 gewogen toets gefixed 3.jpg
    JD800 gewogen toets gefixed 3.jpg
    47,7 KB · Bekeken: 112
Ik denk dat die gewichtjes in de zwarte toetsen zo'n vorm hebben zodat je ze makkelijk met een punttangetje kan beet pakken :P De gewichtjes in de zwarte toetsen zijn van lood trouwens. Je vervormt ze vrij gemakkelijk.

Heb je bij de andere toetsen de lijm niet verwijderd? Grote kans dat je dat in de toekomst alsnog kan doen..

Hier een klein restauratie verslag van mijn JD-800:

https://synthsandkeyboards.wordpress.com/2015/06/18/roland-jd-800-programmable-synthesizer/
 
Anders heb ik nog wel een paar gewichtjes. Na de restauratie van het toetsenbord zijn er toch twee herhaaldelijk losgegaan. Op een gegeven moment was ik het zat om ze vast te zetten en bij het spelen stoort het verschil in gevoel me niet.
 
@ Akikaze: thanx maar bij mij zaten ze er verder allemaal keurig in. Wellicht is er in de toekomst nog iemand die je er blij mee kan maken.
Het is ook maar een minimaal gewicht.. iets van 13 gram. Het was me verder ook nooit opgevallen maar ik vond het wel een leuke uitdaging en nu is hij iig weer helemaal compleet. :)

@ XV88: Zo zeg, wat een operatie aan die JD800 :mega: Was ook wel nodig ey.. wat sommige mensen allemaal wel niet naast stof verzamelen in een synth. :D

Bij mij was het dus vreemd genoeg maar 1 gewichtje wat er telkens uit viel. Was ook de enige key waarvan de lijm er echt zichtbaar uit gelekt was. De strip onder de witte keys zat ook een behoorlijk plakkaat vastgekoekte lijm.

Ik denk ook wel dat de gewichtjes een ander soortelijk gewicht hebben dan metaal. Degene die ik heb nagemaakt is ook groter maar hij paste gelukkig goed.
Natuurlijk is het uitstekende deel op de gewichtjes in de zwarte toetsen ook uitstekend geschikt om ze te demonteren. :)

Bij de andere (zwarte) keys die vastzaten heb ik de lijm aan de oppervlakte verwijderd en verder nog wat overtollige lijm her en der.
Had het misschien ook rigoureus kunnen aanpakken maar zag verder weinig noodzaak.

Gootsteenontstopper lijkt me een goede oplossing om die lijm eruit te krijgen (letterlijk..... ) ik hou em in gedachte, mocht het weer mis gaan. :mega:
 
ik heb laatst ook de gootsteenontstopper methode toegepast op de toetsen van mn jd800.. werkt perfect :okdan: had helaas wel een klein gaatje in een handschoen waardoor mn duimnagel ook een beetje is opgelost, maar maakt niet uit. het duurde anderhalve dag voordat alle lijmresten weg waren.
de gewichtjes heb ik met contactlijm terug geplakt.
helaas moest ie achteraf nog een keer open omdat ik niet goed had gekeken naar de rode vilt strip aan de onderkant. deze was ook doordrenkt met smurrie, maar dat viel niet zo op door de kleur. hier heb ik uiteindelijk katoen tape overheen geplakt. het klavier speelt nu weer heerlijk :)
t is een paar uurtjes werk, maar zeker de moeite waard voor zo'n mooi instrument!

Hartelijk dank XV88 voor het delen van deze methode :biertje:
 
Ik heb dat gootsteenontstopper truukje nu een keer of 8 gebruikt denk ik. Ik denk dat na een uurtje de effectiviteit van die oplossing wel redelijk verdwenen is dus als je na een uur de oplossing vervangt heb je na 2 of 3 keer verversen alle gewichtjes eruit. De gewichtjes uit de witte toetsen vallen er vrij snel uit. Die uit de zwarte toetsen duren langer maar ze komen er na een tijdje ook vanzelf uit.

Ik heb hier al weer een tijdje een JV-1000 staan waarbij dit ook nog moet gebeuren.. jottem :erm: :P
 
Pas op met te warm water. Water met natriumhydroxide geeft een exotherme reactie (wordt warm).

Koud water + natriumhydroxide (gootsteenontstopper) = warm water

Warm water + natriumhydroxide = heel warm water = verbogen toetsen als je pech hebt. Ze zullen niet echt dubbel buigen maar ze kunnen torderen waardoor ze net 1mm krom staan. Ziet er niet uit als de toetsen weer op de synth zitten..

Ik gebruik altijd lauw water.
 
Dit ruimteschip lijkt me nog steeds geweldig om mee te werken/patchen/componeren en zo...

Ik weet inmiddels op welke eignaardigheden/zwakheden (rode lijm enzo) ik moet letten dus wie haalt me over of geeft me 3 redenen om op zoek te gaan naar zo'n synth? :walker:
 
Hij is zo goed dat ik een tweede aangeschaft heb, 1 JD-800 en 1 JD-990 waren nog onvoldoende.
Is dat reden genoeg ? LOL Tja, ik ben verslaafd aan warme etherische pads en atmosferische sounds.
 
Dit ruimteschip lijkt me nog steeds geweldig om mee te werken/patchen/componeren en zo...

Ik weet inmiddels op welke eignaardigheden/zwakheden (rode lijm enzo) ik moet letten dus wie haalt me over of geeft me 3 redenen om op zoek te gaan naar zo'n synth? :walker:

1) het is een jd800
2) het is een jd800
3) het is een jd800
 
De grote Klaus Schulze heeft em centraal in zijn setup staan, dat zegt genoeg.
Kijk eens naar volgend concert https://www.youtube.com/watch?v=i3oqe9LcF9w
Een luister naar de JD-800 vanaf 15:45 tot 36:00 en vanaf 50:00 tot .... naar het diepe warme geluid ;)

Ook in Rheingold speelt de JD-800 weer een prominente rol https://www.youtube.com/watch?v=r7_rJG5DlGU
Evenals in het Polen concert vanaf 33:20 en vanaf 41:20 https://www.youtube.com/watch?v=jy5ih2qETTs overal staat die JD-800 centraal opgesteld !
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top