Quasimidi Raven

deins

ADEMDUIF
Lid sinds
15 augustus 2005
Berichten
890
Weet iemand of er toevallig ook een nederlandse vertaling is van de gebruiksaanwijzing van de quasimidi raven.

Ben nu al dagen bezig en die handleiding aan het lezen maar ben nog niet 1 klein stapje verder dan stap 1, snap er echt helemaal niets van.

Terwijl ik bij mijn andere aparatuur meestal wel een heel eind kom zonder handleiding en die pas ga lezen als ik ergens vast zit of om de extra mogelijkheden te vinden die je niet uit jezelf vind.

Hier zit ik dus bij stap 1 al vast en zelf met de handleiding ernaast, na het 6 keer doorlezen van een klein hoofdstukje begrijp ik nog steeds niet wat er eigenlijk bedoelt wordt en heb ik nog niet 1 patroon kunnen maken.

Dus ik dacht dat een nederlandse versie mischien duidelijker kan zijn...........

of iemand die er ook 1 heeft en het makkelijker kan uitleggen dan teksten over archieven met kluizen met cassettebandjes......
 
en als je vragen hebt, ik heb een paar keer een raven gehad en hij werkt zo simpel als wat, als je eenmaal gewend bent aan de qm-kronkel.

hoe wil je bv patterns maken? zelf van scratch opbouwe of morives genereren en zo een pattern combineren?
(song mode, edit, create pattern, clear en dan gewoon de motives knopjes intoetsen. niet tevreden nog eens intikken of undo.)

succes, best een leuk ding. misschien koop ik er ook wel weer eentje :)
 
Yo rocksteady..
Ik heb ook wel interesse in die editor.
Ik was hem nog nergens tegengekomen.
Ik gebruik die raven-max nu eigenlijk alleen nog als masterkeyboard, omdat het klavier zo fantastisch is.
De klanken zijn eigenlijk ook nog wel geinig, maar al jaren niks meer mee gedaan.
Dus die editor lijkt me wel wat.
Wat levert zo'n raven-max nog op eigenlijk? Leo??
 
Dit is die editor van de Yahoo Group: Quasimidi-the-raven group

(er staat bij dat die niet getest is en obscure)
 

Attachments

  • raven performance editor-dos.zip
    65,6 KB · Bekeken: 49
Origineel geplaatst door Kenny
Wat levert zo'n raven-max nog op eigenlijk? Leo??

dat weet Bas vast wel :)

ik heb er de laatste tijd niet naar uitgekeken, maar tussen 250 en 300 zo. een tijdje terug had ik er toch weer 1 gekocht, want het blijft een gek ding met een bepaalde aantrekkingskracht.
 
en als je vragen hebt, ik heb een paar keer een raven gehad en hij werkt zo simpel als wat, als je eenmaal gewend bent aan de qm-kronkel.

Ja dat is het hem gewoon, er zit voor mij nog geen enkele logica in vandaar dat alles zo moeizaam gaat.

En de handleiding is niet echt to-the-point maar wijd bij elk hoofdstukje heel erg uit met teksten over de mogelijkheden met daarin de te nemen stappen verwoven zodat ik snel de draad kwijt raak......
Dus niet echt "om dit te doen druk de volgende knopen achter elkaar in.."(zoals me'n rs7000 handleiding)

Ik ben tot nu toe eigenlijk alleen Yamaha-interfaces van de rm1x en de rs7000 en een Microkorg gewend, die allemaal behoorlijk intuïtief werken en je een eind komt zónder handleiding.

Ik zal nog even een paar stappen doornemen en kijken op welk puntik vastloop en mischien kan ik je dan eventueel p.b.'en met een specifieke vraag Leo?
Want ik weet nu nog niet wat ik zelf niet snap, snap je...

:W
 
Dat zou heel tof zijn,
als ik met mijn rm1x vastzat ging ik gewoon even bij iemand langs die ook een rmx had, dat zijn er genoeg maar van the raven hebben de meesten nog nooit gehoord, laat staan dat iemand er een heeft.

Mijn engels is ook redelijk goed maar handleidingen begrijpend lezen is echt een zwakte om een of andere reden.....

Maar bijvoorbeeld gewoon zoiets simpels als geluiden kiezen,

verschillende performances kiezen lukt wel,( kan ik overigens al uren zoet mee zijn want ik vind het echt mooie geluiden en effecten en ik was tot nu toe alleen nog het klavier van de microkorg gewend, maar the raven speelt wel heel lekker)

daarin kun je dan bijv bass of leadsynth kiezen, maar hoe kies je dan een specifieke leadsynth-single sound bijv een Anabrass of een Schluri?
Ik dacht met de "bank" knop maar die is voor de performances
Of hoe kies je bijv. de LinnDrumset?

Sorry als het (waarschijnlijk) ongelooflijk simpel en voor de handliggend is, maar ik heb met dat soort dingen vaak last van het begrip "blindstaren" :stupid waarbij je soms maar 1 klein stukje info nodig hebt wat je de hele tijd over het hoofd ziet.
:kroon:
 
in sequence mode kies je 'part'

dan kies je een part door op 1 van de 8 of 9 zwarte toetsjes te drukken en dan kan je stappen tussen geluidenbanken en geluiden in die banken. met 1 van de wielen kan je ook naar pagina 2 en 3 van het part-menu voor andere instellingen als volume panning filter en zo.

dus:
sequence mode
part kiezen
dan bv bass indrukken
en dan kan je de preset en meer voor de bass track kiezen
 
Oke daar kom ik al een stuk verder mee,
sequence mode, dan part, en dan bijv bass of drum.

Ik kan dan inderdaad door de verschillende banken scrollen maar het geluid ervan hoor ik niet, ik blijf gewoon het geluid horen waar hij al op staat ook als ik door de andere banken scroll.
Moet ik eerst de bank selecteren/bevestigen en weer terug naar de sequence mode voordat ik hem kan horen?
 
wat je hoort als je speelt is de solo track (9) ds als je dat geluid wil veranderen,moet je op solo drukken en dan kiezen, dan verandert het wel.
 
Hoi,

mijn computer had een staking dus ik kon niet meer antwoorden,
in ieder geval bedankt voor het antwoord ik ben zo al een stuk verder maar moet toch constant de gebruiksaanwijzing erbij houden.

ik hoop dat ik de QM-kronkel nog te pakken krijg want het blijft nogal moeilijk zo....

Ik zag ook dat je ook TR-style sequencing kan doen op de raven, volgens mij is dat vergelijkbaar met sequencing op de RM1X dus daar ga ik nu even naar kijken.

Mischien dat dat logischer aanvoelt.....*D maar het is nog afwachten of the raven echt mijn ding wordt........
 
Origineel geplaatst door deins
Mischien dat dat logischer aanvoelt.....*D maar het is nog afwachten of the raven echt mijn ding wordt........

ik had al bijna gezegd: ik neem m wel van je over als het niks wordt.

de raven heb ik ooit nieuw gekocht bij quasimidi, na een tijd wegggedaan maar nog een paar keer toch weer gekocht, tweedehands. een aantal kwaliteiten van de raven zijn al lang achterhaald, de zwakke punten niet.
hij zit propvol bruikbare geluiden, maar 10, 12 jaar geleden was dat bijzonder. intussen zijn er plenty synths met veel leukere geluiden. de stereo output is veel te weinig, als je daar complete songs uit zou willen persen.
de kwaliteit van sounds en effecten is zo-zo.
de sequencer is erg leuk en slim, maar vooral leuk als je m intuïtief kan gebruiken en dat valt weer niet mee, want alle mogelijkheden die de sequencer biedt, alle slimme input via keyboard en zo ten spijt, moet je nog steeds vertrouwen op 1 klein displaytje met bergen menu's en pagina's.
editten van geluiden is sowieso een verhaal apart, want je edit neit de preset, maar de part en dat blijft raar aanvoelen.

aan de andere kant: voor rond de 250-300 euro heb je een zeer goed keyboard, een degelijke synth met lekkere drumgeluiden e redelijke synthgeluiden (gewoon een effect eraan hangen) en een fijne sequener zolang je er niet al te diep induikt. een oplossing voor de complexiteit is je sequences zo snel mogelijk naar cubase opnemen, zodat je daar verder kan bewerken, combineren, muten enzovoort.
 
Als je er even voor gaat zitten is hij toch niet zo lastig? Er zit bijv. een sectie EDIT op met daarin SONG.. dan PATTERN en zo kom je in de sequence mode. Veel knoppen zitten er niet op en de menus gaan ook niet al te diep.

Het grootste nadeel van de Raven vind ik zijn slechte filters. Die slaan gewoon nergens op en doen nauwelijks iets. Eigenlijk mag je zoiets geen filter noemen.
 
update;

het gaat al stukken beter maar ben het wel met leo eens dat het gebruik in ieder geval voor mij niet echt intuïtief zal worden.

de sequencer is erg leuk en slim, maar vooral leuk als je m intuïtief kan gebruiken en dat valt weer niet mee, want alle mogelijkheden die de sequencer biedt, alle slimme input via keyboard en zo ten spijt, moet je nog steeds vertrouwen op 1 klein displaytje met bergen menu's en pagina's

Maar de voornaamste reden voor gebruik was toch dat ik na jaren van knoppen draaien en invoeren toch nu ook eens een beetje het gebruik van toetsen wil leren.

En het klavier van de raven voelt wel goed aan, dus ben me nu aan het verdiepen in het spelen en de theorie erachter.
Want ik ben al bijna 10 jaar bezig met muziek maken maar weet er eigenlijk helemaal niks vanaf behalve alles op gevoel doen.

Ik hoop dat het gaat lukken want voor mijn gevoel zijn mijn hersens overgegaan van een spons naar zo'n stukje gedroogd koraal met zo'n dood zeepaardje erin.......
 
Origineel geplaatst door deins
voor mijn gevoel zijn mijn hersens overgegaan van een spons naar zo'n stukje gedroogd koraal met zo'n dood zeepaardje erin.......

mooi voor op het dressoir...
 
Back
Top