drumpad of spd?

mindscan

mindvision
Lid sinds
16 januari 2003
Berichten
517
Locatie
Friesland
Is er een losse pad die je aan je midi apparaat kunt koppelen om bijv een sample af te spelen?
En dit dan vooral om live toe te passen. Eventueel er een sample in opnemen.

Ik heb even rondgekeken en kwam al gauw bij de spd's terecht.
Ik heb geen interesse in die interne sounds en d-beams en ik vind ze te uitgebreid voor wat ik er mee wil. Maar het is wel ongeveer wat ik zoek. De spd s komt het meeste in de buurt. Maar zoals ik al zei, hij is te uitgebreid.

Heeft iemand tips of links naar een product wat ik zoek?

Alvast bedankt.
 
Re: drumpad of spd?

Origineel geplaatst door mindscan
Is er een losse pad die je aan je midi apparaat kunt koppelen om bijv een sample af te spelen?
En dit dan vooral om live toe te passen. Eventueel er een sample in opnemen.

Ik heb even rondgekeken en kwam al gauw bij de spd's terecht.
Ik heb geen interesse in die interne sounds en d-beams en ik vind ze te uitgebreid voor wat ik er mee wil. Maar het is wel ongeveer wat ik zoek. De spd s komt het meeste in de buurt. Maar zoals ik al zei, hij is te uitgebreid.

Heeft iemand tips of links naar een product wat ik zoek?

Alvast bedankt.

d-beams zitten alleen bij de percussie modules (geeen samplers) van roland

de spds is de enigste sampler/drumpad in een. deze kan je ook helemaal leeg halen.
 
Je zou ook kunnen kijken naar een ouwe Octapad met een Akai S2000. Zo doet onze drummer het ook. Kan je voor 200 Euro klaar zijn als je een beetje slim markplaatst. Hij triggert gesamplede sequences en drumsounds en werkt echt super.

Groet van de Naut
 
Bedankt voor de reakties.
Ik denk dat ik dan toch maar voor zo'n octapad ga.

Ik wil namelijk m'n mc909 triggeren aan zo'n pad en heb niet zoveel aan de interne sounds van de duurdere apparaten.
 
Hou er wel rekening mee dat zon Alesis lekkerder speelt (zachter rubber) dan die oude Octapads. Als het om af en toe een loopje triggeren gaat zal een octapad prima voldoen, maar ik zelf zou er niet een hele avond beats op willen spelen.


Ik heb zelf een half jaar terug een SPD-11 (zacht rubber, interne sounds) gekocht met een kicktrigger + pedaal en hihat control pedaal voor 250 euro. Was een prima deal.
 
Even een ouwe thread omhoogkicken.
Ik zat vorige week in een opwelling met dezelfde vraag, wilde al wat langer met handen en/of stokjes wat trommelen als alternatief voor het ouderwetse sequencen/inklikken. Drums 'spelen' op het keyboard vind ik echt helemaal niets.

Dus een beetje verkend wat er zoal op de markt is. Kom je al snel op òfwel een digitaal drumstel (maar dat kost behoorlijk wat, en voor even een keertje wat inrammelen vond ik dat nogal overdreven) òfwel op zo'n drumpad ala SPD of de kloon van Alesis.
De oudere modellen SPD zijn niet al te duur, maar je bent toch gauw nog zo'n 150 euro kwijt. De nieuwe modellen (SPD-20, SPD-S) zijn allemaal nog zo rond de 500 euro en eigenlijk alleen bedoeld voor stokjes. Voor inspelen met de hand is er ook nog de Roland Handsonic lijn, maar die zijn helemaal spuugduur.

Vervolgens wat ingelezen op div. bronnen op internet, met name elektronische drumming forums etc. En daar vernam ik al snel dat de Alesis wat minder robuust zou zijn. De Roland's komen daar wel aardig uit, maar er schijnt toch wel sprake te zijn van matige aanslaggevoeligheid en double triggering door de gebruikte eenvoudige piezo techniek.
Kwam ik dus nog een nieuwe kandidaat tegen waar ik niet zo bekend mee was, de Drumkat (en de diverse varianten, dure alleskunner Turbo en budgetmodel DK-10). Deze zou goed bruikbaar zijn voor zowel bespelen met hand en stokjes, en door gebruik van andere techniek beter aanslaggevoelig en minder dubbeltriggering.

p16532.jpg

... de 'Mickey Mouse' in eigen persoon...

Kort en goed, een niet al te dure 2e hands Drumkat DK-10 aangeschaft (< 200 euro kan best). Stokkies erbij, drum VST (EZ-Drummer) ingeladen en gááán.
Nu moet ik erbij zeggen dat ik waarschijnlijk de meest blanke, funkloze persoon op het noorderlijk halfrond ben, dus dat viel nog niet mee. Maar met een sequencer, editen en een beetje quantize kom je toch een heel eind. Met veel betere resultaten dan ik in het verleden wist te behalen 'met het blote handje'.
Dus: echte aanrader zo'n Drumkat... zie attachment... :P
 

Attachments

  • drums.mp3
    562,8 KB · Bekeken: 96
Laatst gewijzigd:
Back
Top