Hoe krijg je vette metal distorted gitaar sound

Laandodeman

Symfomaan
Lid sinds
20 juli 2005
Berichten
516
Locatie
Utrecht
Ja met die vraag zit ik natuurlijk totaal op het verkeerde forum, maar er bestaat volgens mij geen guitarforum.nl
Ik heb thuis een mooie Ibanez electrische gitaar, met een Ibanez versterkertje, maar als ik het opneem, zelfs met volle distorted versterker krijg ik in de verste verte geen mooie vette metal-achtige gitaarsound.

Wie weet waar ik meer info kan vinden?
 
He dank Elektrovolt, da's nog eens een snel antwoord. Ga meteen ff kijken.

Trouwens, voor de zekerheid nog ff gecheckt, maar er blijkt zowaar een guitarforum.nl te bestaan, is overigens nog maar net in de lucht, dus veel heb ik er niet aan.

Guitarnet maar eens checken dus.
 
met effecten kom je natuurlijk een heel eind. maar het forum van gitaarnet.nl vind ik een hele goede, zeg maar net zo profi als synthforum :bekdicht: ;)
 
Ff een snelle tip. Als je een beukgitaargeluid wil hebben moet je een zo een zo klein mogelijke versterker met een goedkope microfoon gebruiken (een goedkope Shure SM 57 is genoeg). Volume op Spinal Tap 11 zetten en opnemen=vette metal distortion.

Als je wat meer budget tot je beschikking hebt (>2000 euro) dan is een buizenvoorversterker als een Marshall JMP-1 fantastisch. Daarmee heb je genoeg buizenvoorsterkers en distortionpedalens (en MIDI-bestuurbaar voor Protools integratie) voor een paar albums. En vergeet de powereindversterkers. Die heb je eigenlijk alleen op het podium nodig.

Maar vergeet niet dat je in tegenstelling tot synthesizers bij een vette gitaarsound een even vette gitaartechniek hoort. Een goede preamp en een evengoede gitaar (als je even kan een dure Jackson Randy Roads model en gewoon van de pickups afblijven, Jackson pickups zijn de sh*t voor metal) valt in het niet in vergelijking hoe je gitaarspeeltechniek hoort te zijn om een echt vet gitaargeluid voort te brengen. Synthspelers kunnen een hoop onkunde achter een sequencer/DAW verbergen maar dat kan een gitarist vergeten.
 
Origineel geplaatst door matador

Als je wat meer budget tot je beschikking hebt (>2000 euro) dan is een buizenvoorversterker als een Marshall JMP-1 fantastisch. Daarmee heb je genoeg buizenvoorsterkers en distortionpedalens (en MIDI-bestuurbaar voor Protools integratie) voor een paar albums. En vergeet de powereindversterkers. Die heb je eigenlijk alleen op het podium nodig.
Als ik een JMP-1 had verkocht ik hem direct aan je :D
In mijn bescheiden opinie moet je gewoon aan de amp modeling gaan; veel beter dan alleen een preampje. Wellicht is de marshall vst van de guitar suite een aardig begin? Wellicht met wat extra dist plugjes ervoor als het je niet heftig genoeg is? Moet je wel je gitaar op een fatsoenlijke manier je computer in kunnen krijgen, liefst via een (hoge impedantie) instrumentingang op je geluidskaart, of eventueel van je line-out van je amp naar je line-in op je geluidskaart.

edit: linkje naar de plugs incl korte mp3 voorbeelden
 
Nou, da's toevallig, ik heb een heel kleine versterker (15 watt) en een Shuhre (SM58, geen SM57). Ga het toch 's proberen.

Die VST Simulanalog klinkt ook wel aardig. Ga ik ook proberen.

M.a.w. dank voor de tips. :okdan: Kan weer ff vooruit.

:walker:
 
O ja, toch nog een vraagje. Waarom zou ik niet gewoon de headphone uitgang van de versterker verbinden met mijn mixertje via een jack-kabel? Dan heb je geen gedoe met mics.
 
NI Guitarrig heeft mij wel verbaast.
Klinkt vrij realistisch en is ook nog erg veelzijdig ook.
 
e645_1.jpg


Dit zijn de beste metal versterkers die ik ooit gehoord heb. Ze kunnen ook veel meer als alleen metal.
 
Origineel geplaatst door Laandodeman
O ja, toch nog een vraagje. Waarom zou ik niet gewoon de headphone uitgang van de versterker verbinden met mijn mixertje via een jack-kabel? Dan heb je geen gedoe met mics.
Zou ik niet doen, omdat de speaker een integraal onderdeel van het typische metalgeluid (en feitelijk elk gitaargeluid) uitmaakt. Zonder die klinkt het eigenlijk zondermeer nergens naar.

En @alle versterkerpuristen hier: je verwacht toch niet dat iemand zomaar een versterker + cabinet van duizenden euri aanschaft als opvolging voor een Ibanez-versterkertje?! Get real, denk ik dan. Leuk voor als-ie de Line6'n van deze wereld ontgroeit, voor die tijd regelrecht overkill.

Ik zou dus absoluut gaan voor versterkeremulator: Line6 heeft mooie dingen en ook de Behringer V-Amp-serie doet het wel (in enige mate).
 
Denk ook aan meerdere keren opnemen en dan samenvoegen + compressie, etc.

Was een naam voor, maarre.. 't was pas weekend, enzo :D
 
Native Instruments Guitar Rigg is echt super! Probeer hem eens.
Ik heb mijn basgitaar zonder DI of versterker direct in de geluidskaart gepropt en het klinkt wonderbaarlijk ok. Ook leuk trouwens, om te experimeteren met een basgitaar op normale gitaar settings. Ik kan me voorstellen dat een synth ook leuke effecten kan geven als je die erdoorheen stuurt.

R
 
wa ook super belangrijk is met gitaar en distortion is voor dat je het geluid gaat distorten eerst even eq-en.

ook een echte amp is veel beter dan modelling....opnemen in een deadbox van hout(zelf maken), want al die harde gitaarsounds komen niet uit zo'n 100000watt brulmonster. het zijn de kleintjes die voluit open gedraait worden in een afgesloten kist met mic..
 
Als een emulator te practisch voor je is, dan is een deadbox/coffin ook een goed idee. Echter, nog steeds een gemier om het allemaal goed te krijgen en met een willekeurige versterker krijg je waarschijnlijk nog steeds niet een echt goed geluid.

Ik zou zeggen: scoor een Line6-product voor ergens tussen de 100 en 200E en kijk of dat wat voor je is. Je kunt het altijd weer kwijt ten faveure van bijv. een goede dynamische mic. + hout bij de Gamma.
 
Origineel geplaatst door Arv
Native Instruments Guitar Rigg is echt super! Probeer hem eens.
Ik heb mijn basgitaar zonder DI of versterker direct in de geluidskaart gepropt en het klinkt wonderbaarlijk ok. Ook leuk trouwens, om te experimeteren met een basgitaar op normale gitaar settings. Ik kan me voorstellen dat een synth ook leuke effecten kan geven als je die erdoorheen stuurt.

R

Guitar rig vind ik wel heel erg duur in vergelijking met de spullen van Line6.
de podXT is gewoon nog altijd een heel mooi en veelzijdig apparaat. Voor een echt brute metalsound heb je echter wel de metalshop uitbreiding nodig, die kost ongeveer 40 euro (50 dollar).
"geheim" van het apparaat is om een high gain ampmodel te nemen, daarvan de drive heel laag te zetten, vervolgens een tubescreamer eroverheen (die zit ingebouwd in de pod) en dan 2 keer inspelen. Voeg eventueel wat hoog toe met een externe EQ. Knallen maar :)
 
Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Guitar rig vind ik wel heel erg duur in vergelijking met de spullen van Line6.

Ja das waar. Maar ik gebruik de demo versie, voor die hele enkele keer dat ik het gebruik vind ik het wel ok.. Maar goed, ik ben geen gitarist.
 
Back
Top