Softsynths en -effecten, Athlon XP of P4?

GREENSKiN

Stamgast
Lid sinds
13 november 2001
Berichten
373
Locatie
Den Haag
Zoals de topictitel al aan geeft, ik ben benieuwd welke processor (ook denkend aan mobo en geheugen (DDR of RIMM)) the biggest bang for the buck geeft als je met softsynths en softeffecten werkt.
Wil binnenkort op een wat andere manier gaan werken, en mijn Celeron 582 gaat 't helaas absoluut niet trekken.
 
Qua rauwe performance ben je in veel gevallen beter af met een Athlon XP denk ik, prijs niet eens meegerekend.

Maar zo gauw er SSE of liever nog SSE2 om de hoek komt kijken presteren P4's en P3's opeens weer heel goed. Het verschil in Reaktor tussen een P2 350 met Reaktor 2 en een Celly2 600 met Reaktor 3 was een performance die ongeveer 10 keer zo hoog was bij hetzelfde instrument.

Ik zit zelf weer meer richting Intel te neigen, aangezien dat ook compatibeler is met exotische hardware (lees geluidskaarten) en makkelijker stabiel te krijgen is qua drivers.
 
Ik zou absoluut voor de Athlon XP gaan. Die is goedkoper, sneller en ondersteund ook SSE. (geen SSE2) De floating point unit in the Athlons zijn nog steeds veel sneller dan in de Pentiums en da's het meeste gebruikte onderdeel bij muziek.

De issues die Bikkel noemt waren verleden tijd, wel geld dat investeren in een A-merk mobo een slimme zet is. Asus,A-bit of MSI worden op www.tweakers.net alom geprezen. Daar kun je trouwens ook de goedkoopste prijzen vinden. (XP 1900+ voor 738,- en P4-2Ghz voor 1339,-) Athlon moederborden zijn over't algemeen iets duurder maar gezien de CPU's valt het al met al wel mee. Zeker een Mb of 512 geheugen kopen.

Zelf vind ik dat ik iets langer op de XP Athlons had moeten wachten, maar als de price right is dan gaat deze jongen aan't shoppen voor een nieuwe XP. Niet de allernieuwste maar op een na nieuwste. Die is in verhouding tot te prijs gunstiger omdat ze altijd het snelste model willen uitmelken.
 
Orgineel geplaatst door bikkel
Ik zit zelf weer meer richting Intel te neigen, aangezien dat ook compatibeler is met exotische hardware (lees geluidskaarten) en makkelijker stabiel te krijgen is qua drivers.
Helemaal mee eens, dit heb ik al diverse malen met verschillende pc's ondervonden.
Orgineel geplaatst door fuse
De issues die Bikkel noemt waren verleden tijd, wel geldt dat investeren in een A-merk mobo een slimme zet is.
Ik hoop het, de laatste keer dat ik een AMD heb geprobeerd was met een Asus mobo.
Had helaas hetzelfde gedonder met mijn hardware als op de vorige pc.
Erg jammer, want de CPU's van AMD presteren op audio gebied net iets beter dan Intel.

Aan de CPU's van tegenwoordig kun je je in ieder geval geen buil vallen.
Ik heb nu een PIII 1 GHz met 750 Mb geheugen op een Abit mobo en ik moet echt veel moeite doen om boven de 20% CPU belasting uit te komen.
 
Er is helemaal niks met de Athlon, noch met de fabrikanten van moederborden, maar de VIA chipsets zijn de oorzaak van de problemen.

En aangezien VIA chipsets (ik weet niet hoe het met SiS ALi of nVidia is gesteld) het meest worden gebruikt in Athlon moederborden blijft het toch vaak sappelen met 4in1 drivers en bepaalde geluidskaarten. Het ligt ook niet altijd aan VIA, maar daar heb je weinig aan als je SBLive het niet doet in een Athlon systeem, en wel in een Intel systeem.

Koop dan ook geen Intel systeem met een VIA chipset!

Verder is het wel zo dat de Athlon XP SSE instructies aan kan, maar dat veel software die niet aanspreekt op Athlons omdat ze SSE eigenlijk hebben geschreven voor Intel CPU's en dus SSE uitschakelen voor Athlon processoren. Dit ligt natuurlijk aan de software fabrikant, maar is wel iets waar je rekening mee moet houden.
 
In januari komt de Asus versie van dit mobo uit. En ben benieuwd wat de snelheidswinst hierbij zou zijn. Wel opmerkelijk is dat de prijzen van deze moederborden het steeds interessanter maakt om zoiets in huis te halen.

Trouwens wat applicaties betreft weet ik alleen dat Cubase VST twee processoren ondersteund. Maar volgens mij zijn er legio programma's die dit niet doen.

Misschien ook interessant is het om te weten dat de MP en XP versies exact hetzelfde zijn maar de MP's speciaal voor multiprocessor mobo's zijn getest en dus gegarandeerd. Je kunt dus gokken dat je voor een paar honderd piek exact dezelfde prestaties etc. hebt.

Verder is het wel zo dat de Athlon XP SSE instructies aan kan, maar dat veel software die niet aanspreekt op Athlons omdat ze SSE eigenlijk hebben geschreven voor Intel CPU's en dus SSE uitschakelen voor Athlon processoren. Dit ligt natuurlijk aan de software fabrikant, maar is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Lijkt me knap als een software programma SSE kan uitschakelen. Denk dat het gewoon niet gebruikt word, maar waarom zou iemand dit uitschakelen als het prima werkt (ook al is het niet intel SSE maar een dialect SSE van AMD) Misschien is de software hier nog niet rijp voor en moet je op patches of nieuwere versies wachten dit het wel kunnen. Alleen is het irritant omdat hier zo weinig over te vinden is.

Voorlopig doet een 'ouwe' XP het ook nog prima en met een beetje geluk is hij 5 % te overclocken.
 
Bij sommige tests kwamen de dual processor bakken er slechter uit dan de single processor bakken op gelijke kloksnelheid.

En verder is een regeltje in de trant van

Code:
if cpu_id==intel_pentium then SSE==true

Makkelijker dan testen of een bepaalde proc positief reageert op een of andere SSE test.

Het gebeurt niet in alle gevallen, maar toch vaker dan je denkt.
 
Cubase is zeker niet 't enige programma wat 2 processors ondersteunt. Sonar van Cakewalk doet dit volgens mij ook, en Logic 5 gaat 't ook ondersteunen(komt halverwege januari uit). Verder kunnen 2 processors behoorlijk wat snelheidswinst opleveren als je door middel van bv rewire meerdere applicaties tegelijkertijd gebruikt.
 
Ik heb al een tijdje een dual celeron systeem en dit loopt als en trein en kosste maar weinig.
2x celeron 433@520. En dit voordat de eerste 1ghz systemen een beetje betaalbaar werden.

Ik zit hier op m'n werk op een p3 1ghz, maar dit systeem werkt toch niet zo lekker als m'n eigen dual celly. Die Dual komt nooit aan de 100% processor belasting en multitasken loopt heel soepel.

Cubase etc. ondersteunt multiproccessor systemen, maar windows2000 doet zelf ook aan het verdelen van taken (threading heet dat toch?)

Ik kan iedereen zo'n systeempie aanraden :p
 
Toevallig, ik vond dit topic ook op tweakers.net ;)
 
Waarom nogsteeds gemiep over P4 vs. Athlon XP?
De Athlon XP is the most bang for the bucket qua price/performance
ik snap niet waarom die vraag altijd maar weer gesteld moet worden :stupid

Mensen die compatibiliteitsproblemen hebben met AMD processoren leven ook in de stoneage. Het is geen muziekhardware luitjes! 8) Soms moet je extra software drivers installeren omdat ze niet bij windows zijn inbegrepen (VIA 4-in-1). ;) Tja of je kan gewoon niet overweg met computers ... maarja dat neem ik niemand meer kwalijk eigenlijk (mezelf ook niet ;) )

Snelheidswinst tov DDR of SDR RAM (die keuze heb je ook nog) is iets 3%-10%, maar hoger dan 5% kom je meestal niet. Het komt dus meer aan op veel geheugen (als je met samples werkt die niet van je harddisk worden ingeladen).

Tyan heeft het meest stabiele en nogsteeds enige dual Athlon XP moederbord. De nieuwe chipset (MPX) welke Asus, Chaintech, Epox en Tyan gaan leveren biedt nauwelijks voordelen boven de bestaande MP chipset. Iets over simultaan gebruik van 66 en 33Mhz 32bit PCI sloten (wat je in de praktijk alleen in servers gebruikt), ondersteuning van wat nieuwe busclocksnelheden (leuk voor overklokken), en ondersteuning van unregistered DRAM (maar je ziet toch dat fabrikanten registered RAM preferen).
De reden waarom je zou kunnen gaan wachten is dat Tyan straks niet meer de enige dual XP aanbieder zal zijn en dus de prijs van het moederbord wel eens kan gaan dalen. (<600)
Hmm toch nog even iets melden ;) Epox biedt trouwens een leuk MPX board aan ;) Het enige board wat standaard ATX afmetingen heeft en dus ook in je minitowertje past ;) Maar dat terzijde
voor meer info zie http://www.2cpu.com

Greenskin! DUDE! :) Ik ga al mijn pc's verpatsen/ruilen tegen synthesizers en koop ook een Dual XP. Als we samen kopen, kunnen we korting krijgen ... stel je voor ;)
Nu alleen nog een geile computerkast erbij.
 
Back
Top