INTEL? : Kiss my ass !

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

ano220424

Dismembered
Dismembered
Lid sinds
10 oktober 2002
Berichten
5.702
4 jaar geleden kocht ik op basis van de uitmuntende specificaties een Intel DM850V Rambus moederbord, 2x 256 Meg Samsung PC800 Rimm modules en een P4@1.5 type A, zijnde 400 mhz FSB. Deze computer was op dat ogenblik één van de snelste config's omwille van de Rambus technologie, maar ook pokke duur omwille van diezelfde Rambus.
Deze computer draait onwaarschijnlijk stabiel en snel, alleen kom ik wat CPU-kracht te kort. Een oplossing zou zijn dat ik een processor zou vinden met de volgende specs : Socket 478 - 2.8@400 FSB.
Die processors zijn wel gemaakt, maar ze waren op het ogenblik dat ik mijn 850 mobo kocht botweg onbetaalbaar. 600 euro.
Die CPU is NIET meer te vinden. Dan maar een 2.6@533 gekocht. Tot mijn verbazing halveert het mobo de CPU snelheid tot 1.6 Ghz omdat de 850 een 400 Mhz FSB bord is. Begrijpen wie kan want ik steek zo gezegd een zwaardere motor in mijn auto, en toch rijdt hij trager. Je zou toch verwachten dat een 533 FSB CPU zeker aan 400 FSB draait...niks is minder waar ! Intel heeft dit zeer goed bekeken, de klootzakkige rotzakken. Georganiseerde diefstal noem ik dit. En dan dit :
Op Toms Hardware staat er een test met alle CPU's van 486 tot P4/3.0
Klap op de vuurpijl is dat de P4@3.0 Ghz/533 FSB met PC1066 Rimm geheugens (de latere 850E chipset dus) sneller is dan een nieuwere 875 chipset met 800 FSB en PC3200 DDR geheugens !!! Omdat Rambus en Intel niet meer samenwerken heeft men getracht door het opvoeren van de frontbus naar 800 mhz met DDR 3200 geheugens de snelheid te evenaren van een systeem op 533 Fsb met PC1066 Rambus geheugens. Daar is men absoluut niet in geslaagd.
Bij navraag krijg ik geen 150 euro van mijn "oude" 850 moederbord, inclusief processor en 512 meg Samsung PC800 geheugens.
Doe mij nu een lol, en check op het net de nieuwprijzen van 2x256 meg Samsung PC800 geheugens...210 tot 250 euro !!!! Huh ? Als morgen mijn CPU of geheugens stuk gaan ben ik zwaar genaaid !
Maw, omdat ik geen P4@2.8/400 fsb meer vind (en die mijn computer aanzienlijk sneller zou maken, wellicht bijna even snel als een nieuwere 800 fsb versie) ben ik verplicht uit te kijken naar een totaal nieuwe PC, net terwijl mijn "oude" 850 het bijzonder goed doet en ik geen reden vind om heel de zwik te veranderen.
Thuis heb ik een Asus P4C800 met 2.6@800. Die is dan ook werkelijk geen seconde sneller dan mijn studio PC, en ik kan geen plug of softsynths extra activeren dan op mijn studio PC. Er bestaat tevens ook geen 875 chipset met Rambus technologie.
Wel zal SIS tegen Q2 van dit jaar een Rambus chipset (695) op de markt zetten dat standaard 1200 MHz FSB haalt, maar ik heb geen vetrouwen in SIS chipsets als het op muziek maken aankomt. En het is nog maar de vraag welke mobo-fabrikant deze chipset gaat gebruiken.
Dus : ik geef graag 250 euro aan de persoon die mij een P4@2.8/400 bezorgt. Anders ben ik toch verplicht 600 of 700 euro uit te geven aan een nieuw 800 FSB platform en dan is het nog bang afwachten of hij net zo stabiel draait als mijn "oude" 850.
Tot slot toch nog een bedankje aan Intel : Kiss my ass !
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top