Onwaarschijnlijk hoge CPU

Idd een soort ghost.
Vuiligheid op je pc kan overal vandaan komen en de onderhoudprogramma's was ik meer dan zat.
Een image is een gecomprimeerde copy van je C-partitie. (of een andere natuurlijk) Bij Acronis kun je ook een incremental maken. Hiermee kun je alleen de veranderingen sinds de vorige (complete) image opnemen.
Het voordeel is dat het veel minder ruimte in beslag neemt.

Als je gebruik maakt van images kun je ongestoort allemaal gratis software installeren en uitproberen.
Na een tijdje gebruik je je image en installeer je alleen die software die beviel.
Zo hoef je dus niets te de-installeren.
(De-installeren laat toch restjes achter op je PC)

Ook als je PC niet meer opstart werkt een imageprograama nog.
Dit omdat het op een bootableCD staat en dus buiten XP op start.

In mijn ogen :halleluja voor de imageprogramma's.
 
Idd een soort ghost.
Vuiligheid op je pc kan overal vandaan komen en de onderhoudprogramma's was ik meer dan zat.
Een image is een gecomprimeerde copy van je C-partitie. (of een andere natuurlijk) Bij Acronis kun je ook een incremental maken. Hiermee kun je alleen de veranderingen sinds de vorige (complete) image opnemen.
Het voordeel is dat het veel minder ruimte in beslag neemt.

Als je gebruik maakt van images kun je ongestoort allemaal gratis software installeren en uitproberen.
Na een tijdje gebruik je je image en installeer je alleen die software die beviel.
Zo hoef je dus niets te de-installeren.
(De-installeren laat toch restjes achter op je PC)

Ook als je PC niet meer opstart werkt een imageprograama nog.
Dit omdat het op een bootableCD staat en dus buiten XP op start.

In mijn ogen :halleluja voor de imageprogramma's.
Los van het feit dat een image niet alles oplost (en natuurlijk pas handig is als je een image hebt van iets dat werkt, wat het nu nog niet doet), is het wel even handig om te bedenken dat er sinds de laatste keer dat je een image gemaakt hebt allerlei programma's die je wel gebruikt en handig vindt instellingen en/of belangrijke data op je C-schijf neergezet hebben. Tenzij je al deze programma's/Windows zo geconfigureerd hebt dat ze dit op een andere schijf zetten, zal je dus bij het installeren van je image die data/instellingen weer kwijt zijn.

Verder zou ik een virusscanner (en er zijn ook best virusscanners die heel netjes op de achtergrond draaien en weinig gebruik van je resources maken) op een pc waar internet opzit (en anders eigenlijk ook) toch echt wel aanraden. Het laatste wat je wilt is een virus dat 'per ongeluk' even al je muziekfiles onbruikbaar maakt ;)

@ engine:
Er inmiddels al achter wat het probleem is? Als het echt plotseling is, en een project dat eerst wel goed werkte, nu ineens ook problemen geeft, dan zou ik idd eens kijken naar het functioneren van alle hardware. Alhoewel, als daar iets stuk is gaat dat in mijn ervaring vaak ook gepaard met (al dan niet random) blue-screens.
 
Een goed werkende imagefile lost alles behalve hardwaredefecten en firmwareconflicten op. (of zie ik iets over het hoofd)

Uiteraard moet je van je muziek gewoon een backup hebben.
Mijn libraryfiles staan op een andere partitie.
Zowiezo moet je data op de C-partitie zo klein mogelijk zien te houden.

Verder hou ik in een txt bestand (bij de image) bij wat ik installeer of instel.
Dit is een beetje omslachtig maar werkt perfect.

Een virusscanner gebruik ik al 4 jaar niet meer.
Met nagenoeg geen problemen. Dit komt denk ik vooral omdat ik geen gebruik maak van peer to peer-programma's.
Met mijn vorige PC heb ik ongeveer 3 jaar met dezelfde XP gedaan dankzij de image files.
(Leuk om eens even voor de gein een image van 3 jaar oud te gebruiken)

@engine
Dit lost nu idd niets op maar zal je in de toekomst veel kunnen helpen.
Voor nu zou ik gewoon XP opnieuw er op zetten ipv grijze haren kweken.
:eureka:
 
Toch even hier op inhaken.

Zoals je zelf al aangaf is het omslachtig om bij te moeten houden welke wijzigingen je wilt behouden om eventueel mee te nemen in een nieuwe image. Ik heb zelf ook altijd met images gewerkt en je ontkomt er niet aan om periodiek steeds een nieuwe te maken. Dit kost tijd en je kunt je afvragen of dit dan wel rendabel is. Ik heb ervaren dat voorkomen beter is dan genezen en dat je met images problemen niet voorkomt of zelfs oplost. Het is leuk om een image te kunnen maken alvorens je iets drastisch wilt proberen maar dan zou ik hiervoor eerder een virtual machine o.i.d. aanraden. Ik ben van mening dat een PC altijd moet kunnen blijven draaien zonder hierover te moeten nadenken. Helaas is dit niet altijd mogelijk en dus is bescherming met o.a. een virusscanner en gezond verstand met betrekking tot internetgedrag een eerste vereiste. Mijn boodschap is dus dat image geen magic word is maar slechts een handig hulpmiddel een terug te kunnen vallen indien het niet anders kan.

PS: wist je dat virussen ook hardware kunnen slopen?
 
Ja klopt. Ik heb idd gehoord dat ze harde schijven kunnen laten crashen.
Ik heb ooit eens een hardnekkig virus binnengekregen via de (door mij op te knappen) laptop van een vriend van mij. Dit virus verplaatste zich via mijn eigen usb-stick naar mijn pc en delete zelfs al mijn ghostfiles. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Gelukkig had ik die ghostfiles ook op DVD en was die pc toch nog gered.
Je hebt misschien wel gelijk dat voorkomen beter als genezen is.
Een virtual machine heb ik nog mee gewerkt. Hier heb ik idd ook goede dingen over gehoord. Ik ga eens op onderzoek uit... :eureka:
 
Back
Top