Workstation voor gothicmetal

CgJoe

Stamgast
Lid sinds
30 november 2006
Berichten
458
Locatie
Nederland
Hoi, ik heb me net aangemeld op dit forum. :)

Laatst heb ik nog een Korg Triton LE weggedaan, het klavier zinde me helemaal niet, en de geluiden vond ik niet zo mooi. Ik ben dan ook op zoek naar een Synth met goede strings, piano, choirs, en pads (eigenlijk alles wat een toetsenist nodig heeft voor gothmetal)

Ik wil niet sequincen, dus een compleet workstation is dan vrij zonde. Een rackversion van de Triton extreme spreekt me trouwens wel aan. Maar of dit fijn is aan te sturen weet ik niet.

Ik zoek dus goede sampeled sounds, en ik wil een goede controller. en last but not least: ik wil snel mijn presets kunnen benaderen en voor mijn linker en rechterhand tegelijkertijd verschillende geluiden kunnen spelen.

Al met al lijkt het erop dat ik toch weer bij een workstation uit kom. Ik heb laatste paar dagen gekeken of gewoon een keyboard niet het meest makkelijk is, (zat te denken aan een psr 1500/3000) maar ik kom toch telkens uit bij de Korg synths omdat deze gewoon veel meer mogelijkheid bieden om geluiden naar eigen smaak te zetten.

Ik heb al een topic gelezen over metal, en met name gothmetal synths, maar ik nog steeds door de bomen het bos niet. Ik koop hem waarschijnlijk ook 2e hands, dus een triton extreme zou dan zo'n 1500 zijn. Maar wat lijkt jullie beste keuze (er vanuit gaand dat jullie veel meer weten van synths in tegenstelling tot mij als voornamelijk keyboardspeler)

Nog even een vraag waar ik wel graag een helder antwoord op zou willen:

Hoe effectief is een rackversie onstage (ivm aansturen voices m.b.t ontbreken van banks)
 
Qua type synth kom je uit op een "rompler", zeg maar een synth gebaseerd op ROM samples. Afhankelijk van de prijs zie je verschillen in:
- grote van het klavier: 61,76 of 88 toetsen
- type aanslag: synth-action of piano-aanslag
- degelijkheid van de synth constructie (oa klavier, aansluitingen)
- wel of geen sequencer om op te nemen en/of af te spelen
- wel of sampler waarmee je dus zelf samples kunt laden/maken
- polyfonie: aantal noten die je tegerlijktijd kunt spelen: 32,64,128 etc
- wel of geen touch screen

Dus afhankelijk van je budget en eisen kun je oa terecht bij Korg, Roland, Yamaha of Kurzweil

Rack versie: dat werkt prima, je kunt mbv program changes je geluiden kiezen
 
Ik gebruik zelf een triton extreme als controller en stuur hiermee een module aan.
Elke synth heeft z'n goede en zwakke kanten, dus welke soundmodule je kiest maakt niet eens zoveel uit.
Met een nieuwe roland, yamaha of korg zal je vast goed uit de voeten kunnen.
Kurzweil is top qua sounds, maar duur en je hebt een probleem als er iets kapot is.
Maar als je de korg triton le niet echt lekker vind klinken, dan kun je beter voor roland of yamaha gaan.
Al zul je in een motif geen waanzinnige koren tegenkomen. En die zijn toch zo belangrijk in de gothic...heheh
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga de komende tijd nog even rondkijken, maar hopelijk komt er iemand met een 2e hands triton Extreme dan neem ik die wel. Tot nu toe vind ik dat wel de meest overtuigende synth in de bovenmiddenklasse.

Origineel geplaatst door Fugazi
Al zul je in een motif geen waanzinnige koren tegenkomen. En die zijn toch zo belangrijk in de gothic...heheh

Waar kom ik dan wel waanzinnige koren in tegen? Kan je me een goed voorbeeld geven van een rompler, beetje betaalbaar (max 2000) en gebruiksvriendelijk.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Fugazi

Al zul je in een motif geen waanzinnige koren tegenkomen. En die zijn toch zo belangrijk in de gothic...heheh

In de gothic METAL. In gothic worden nauwelijks koren gebruikt maar strings en pads, en heel veel reverb.
 
Origineel geplaatst door CgJoe
Bedankt voor de reacties. Ik ga de komende tijd nog even rondkijken, maar hopelijk komt er iemand met een 2e hands triton Extreme dan neem ik die wel. Tot nu toe vind ik dat wel de meest overtuigende synth in de bovenmiddenklasse.



Waar kom ik dan wel waanzinnige koren in tegen? Kan je me een goed voorbeeld geven van een rompler, beetje betaalbaar (max 2000) en gebruiksvriendelijk.

Nouja, ik denk dat hij wel begreep dat ik het over bands als Nightwish en Winthin Temptation had, en daar zitten toch voornamelijk choirs, organs, violen, pads, piano's en geluidjes als musicbox/glocken in. De echte synthese geluiden zijn ondergeschikt in dit genre, sterker nog: ze worden vaak compleet ontweken.
 
Waar kom ik dan wel waanzinnige koren in tegen? Kan je me een goed voorbeeld geven van een rompler, beetje betaalbaar (max 2000) en gebruiksvriendelijk.

Als je echt goede koren (realistische ) zoekt moet je toch bij de vst programmaatjes zijn.
De laatste rolands kan ik niet over oordelen, maar persoonlijk vind ik die korg koortjes best aardig uit de verf komen.
Vooral in een mix met zware gitaren.
Als je een synth uitzoekt die ook samples kan lezen dan kun je ook op die manier de zwakke plekken eruit filteren. Door simpelweg een paar betere sounds in te laden.

Ik zou als ik jou was even een middagje in een muziekzaak presets gaan drukken:-) Dit geeft meestal wel een goed beeld.
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
In de gothic METAL. In gothic worden nauwelijks koren gebruikt maar strings en pads, en heel veel reverb.

Heee......Het ging toch over gothic metal!!!

Ik probeer iets over de sounds van een aantal synths te vertellen en niet over wat wel en wat niet in een bepaalde genre hoort.

Dat mag iedere muzikant zelf bepalen.

:biertje:
 
Re: Workstation voor gothicmetal

Ik ben dan ook op zoek naar een Synth met goede strings, piano, choirs, en pads (eigenlijk alles wat een toetsenist nodig heeft voor gothmetal)

Volgens mij gaf ik daar een antwoord op.


Gothic is iets heel anders dan gothic metal. Beide genres hebben in muzikaal opzicht nauwelijks iets met elkaar te maken. Als je praat over Gothic metal, dan heb je gelijk. Praat je over Gothic, dan klets je onzin. Simpel toch?

Om maar eens wat voorbeelden van Gothic te geven:
http://www.youtube.com/watch?v=HLCCM-b5bMk
http://www.youtube.com/watch?v=l1r-8L8Hrzg
http://www.youtube.com/watch?v=-Pii0NTa5rI

Geen koor te bekennen.


Hokjesgeest! Ik ben daar nooit zo'n voorstander van geweest.
Ik ben er van op de hoogte dat " gothic" enorm breed is en meer is dan WT .
Luister je echter WT/ Epica/ AF dan vliegen de koren je om de oren. Daarom leek het me wel verstandig om iets over de koor sounds vd synths te vertellen.
Het boeit mij verder niet zo wat er wel en wat er niet in zijn muziek mag komen qua sounds.

(ps mijn flash-player doet het niet.....dus ik heb je filmpjes niet kunnen bekijken....helaas)

zo nu eerst koffie!!! :koffie:
 
De koren in Gothmetal klinken meestal vooral krachtig en breed. Ik persoonlijk vind Korg daar heel goed in, met name de Triton, maar zelfs de oude 01/w had hele mooie krachtige choirsounds, prima te gebruiken voor gothmetal en powermetal. Je hebt het o.a. over nightwish, die toetsenist gebruikt alleen maar Korg instrumenten. De stringssound die hij vaak gebruikt komt uit de n264 van korg, regelmatig te vinden op marktplaats voor ong. 300โ‚ฌ. Die gast van Within temptation zie ik altijd met een Roland fantom x8, maar dat zegt niet zoveel, ik heb het idee dat de meeste toestpartijen van WT op band staan bij live optredens.
Ik vind de orchestale geluiden van Roland mooier, maar minder krachtig in de mix. Voor koren zou ik echt voor Korg gaan. Piano is dan weer de sterkere kant van Yamaha.

Volgens mij heb ik het niks makkelijker gemaakt, wel?
 
Ik had al wel het idee dat Roland's piano stukken minder is, dat naar aanleiding van enkele demo's van midrange synths te hebben gehoord. Dat een piano op een keyboard/synth gewoon minder klinkt vind ik niet erg, want daar zou ik best nog wel een keer een digitale piano voor willen kopen. Het gaat mij nu vooral om de choirs en de strings, en met een Korg Triton Extreme moet dat gewoon prima in orde komen als ik kijk naar die demo movies op internet.

Dat ik vst plugins kan gebruiken voor thuis wist ik al, hier heb ik ook nog een controller voor. Zelf gebruik ik The Grand 2 veel, en dat werkt prima. Maar het gaat mij vooral om onstage kwaliteiten en gebruikersgemak.

Maar ik ben er wel uit, ik neem wel een Triton Extreme :)
 
Oftopic: we zijn echt diep gezonken als goth(metal) liefhebbers als within temptation toch echt in een adem genoemd wordt met gothmetal... crappop noem ik dat ver-pop-eriseren van goede muziek die nog wel gemaakt wordt en waar nieuwere bands als epica ver boven staan. (nobody beats Tiamat though)

Ontopic voor die synthzoeker: karmaatje? S80/S90? zijn wat goedkopere opties.....
 
Origineel geplaatst door ALBINO SCORPION
Oftopic: we zijn echt diep gezonken als goth(metal) liefhebbers als within temptation toch echt in een adem genoemd wordt met gothmetal... crappop noem ik dat ver-pop-eriseren van goede muziek die nog wel gemaakt wordt en waar nieuwere bands als epica ver boven staan. (nobody beats Tiamat though)

Ontopic voor die synthzoeker: karmaatje? S80/S90? zijn wat goedkopere opties.....

Ach joh, muziek is muziek. Ik kan naar within temptation prima luisteren, ik zie het meer als rock met een keltische inslag (en inderdaad veel minder gothic), al vind ik bands als Epica, Iced Earth en vele anderen ook wel eens lekker. Kan mij wat schelen wat precies wel en wat niet onder gothic metal valt. Al noemt men het pretpop, ik luister toch wel als de muziek mij aanstaat.
Bovendien vind ik die popmetal (WT, stream of passion, evanescence) prima te pruimen. Kwestie van niet teveel de purist zijn. ;)

:biertje:

ot: ik gebruik op het podium een triton classic en een s90. Heerlijke combinatie, wat mij betreft.
 
Origineel geplaatst door ALBINO SCORPION
Oftopic: we zijn echt diep gezonken als goth(metal) liefhebbers als within temptation toch echt in een adem genoemd wordt met gothmetal... crappop noem ik dat ver-pop-eriseren van goede muziek die nog wel gemaakt wordt en waar nieuwere bands als epica ver boven staan. (nobody beats Tiamat though)

Within Temptation heeft best sfeervolle nummers, vooral Mother Earth was een goed album, daarna ging het bergafwaarts. "The phantom agony" van Epica vind ik ook lekker klinken, maar de 2 meter sessies (we will take you with us) klinkt toch stukken beter dan het studio album. Nightwish neigt ook wel naar pop en powermetal, maar dat gothic element zit er wel in.


Origineel geplaatst door ALBINO SCORPION
Ontopic voor die synthzoeker: karmaatje? S80/S90? zijn wat goedkopere opties.....

De S90? Waarom dan niet meteen een motif. Die Karma demo's klinken wel erg tof zeg. En 2e hands is ie te krijgen voor 800? Nouja, het overwegen waard. Die Reincarnation Volume 1 lijkt me trouwens echt ideaal.
Ik ben vandaag trouwens even wezen kijken bij een muziekzaak, en moet zeggen dat ik ook wel wat hardere eisen wil stellen m.b.t polyfonie. 64 wordt toch wel het minimum.

Ik heb niet zoveel haast bij een nieuwe synth, zal nog een maandje of 2 รก 3 duren voor dat ik hem koop, dan dump ik mn tijdelijke PSR in het oefenenhok.
 
Origineel geplaatst door CgJoe

De S90? Waarom dan niet meteen een motif.

de s90 is een motif, alleen zonder sequencer en sampler. Als je die niet nodig hebt, is de s90 een stuk goedkoper dan de motif8.
 
Laatst heb ik nog een Korg Triton LE weggedaan, het klavier zinde me helemaal niet, en de geluiden vond ik niet zo mooi. Ik ben dan ook op zoek naar een Synth met goede strings, piano, choirs, en pads (eigenlijk alles wat een toetsenist nodig heeft voor gothmetal)


Die Karma heeft dezelfde geluids engine als de triton. Er zit alleen een karma functie bij die op zich fantastisch is.
Nadeel vind ik: 1. crappy toetsenbord evenals de triton LE en 2. de interface is op een classic of extreme toch veel overzichtelijker. Een extreme btw heeft ook dezelfde motor,hij is alleen uitgebreider met een soort " best off" van de expansiekaarten.

Voor realistische sounds neem een motif/s90 of kurzweil. Voor synth geluiden/ goede interface neem een triton.

....Zooooh.... en nu zoek je het zelf maar uit!!!!:-)
 
Re: Workstation voor gothicmetal

Origineel geplaatst door CgJoe
Hoi, ik heb me net aangemeld op dit forum. :)

Laatst heb ik nog een Korg Triton LE weggedaan, het klavier zinde me helemaal niet, en de geluiden vond ik niet zo mooi. Ik ben dan ook op zoek naar een Synth met goede strings, piano, choirs, en pads (eigenlijk alles wat een toetsenist nodig heeft voor gothmetal)


Nog even een vraag waar ik wel graag een helder antwoord op zou willen:

Hoe effectief is een rackversie onstage (ivm aansturen voices m.b.t ontbreken van banks)




Ik had vroeger een Roland XP-80 met het Orchestral Expansion board en die klonk toch zeer goed!
Heb erzelf donkere ambient/gothic mee gemaakt. Het is natuurlijk wel een workstation, maar je zou
ook een XP30 kunnen nemen. Al eens gedacht aan een sampler? Er zijn trouwens veel sounds
(incl. koren) te vinden op het net.

keep the Bu:z
 
Origineel geplaatst door Fugazi
Die Karma heeft dezelfde geluids engine als de triton. Er zit alleen een karma functie bij die op zich fantastisch is.
Nadeel vind ik: 1. crappy toetsenbord evenals de triton LE en 2. de interface is op een classic of extreme toch veel overzichtelijker. Een extreme btw heeft ook dezelfde motor,hij is alleen uitgebreider met een soort " best off" van de expansiekaarten.

Voor realistische sounds neem een motif/s90 of kurzweil. Voor synth geluiden/ goede interface neem een triton.

....Zooooh.... en nu zoek je het zelf maar uit!!!!:-)

ik vind de karma ook geweldig!!! seker de chord-trigger funktie (scheelt extra opletten bij het spelen van solos) ik heb daarentegen geen problemen met het toetsenbord (vooral de aftertouch werkt erg prettig). ook de toegankelijkheid van de menus vind ik fijner werken dan op de triton/trinity-serie.qua geluiden: het is inderdaad een triton-engine, maar ik vind de geluiden warmer klinken. ik heb er nog een midi-controller board (of hoe heet zo'n studiosynth) aanhangen zodat ik de geluiden uit de korg over 2 klavieren kan verdelen.
wat ik ook een voordeel van de karma vind is dat je 5 ifx en 2 mfx te verdelen hebt over 8 kanalen in combi-mode tegenover 2ifx en 2 mfx bij de triton (LE)

greetz
 
Re: Re: Workstation voor gothicmetal

Re: Re: Workstation voor gothicmetal

Origineel geplaatst door buzz 555
Ik had vroeger een Roland XP-80 met het Orchestral Expansion board en die klonk toch zeer goed!
Heb erzelf donkere ambient/gothic mee gemaakt. Het is natuurlijk wel een workstation, maar je zou
ook een XP30 kunnen nemen.

ik vind de roland xp-serie in vergelijking met de korg karma/triton/etc veel minder klinken en het gebruikersgemak is ook niet je van het (onder andere door het kleine display) en de toetsen zijn verschrikkelijk!!!
 
Back
Top