budgetvriendellijke synth/piano

kinjite

Ingeburgerd
Lid sinds
31 oktober 2006
Berichten
41
Locatie
België (prov Antwerpen)
Hoi,

Bestaat er een budgetvriendelijke synth dat toch een volwaardig piano-klavier heeft.
Reden: dochter wil graag pianolessen volgen (en dus thuis ook oefenen),
en zoon wil graag wat experimenteren met een synth.
Maar ineens 2 toestellen, da's toch iets te veel van het goede, vandaar, budgetvriendelijk !!! :-)
maar toch degelijke kwaliteit, aub.
Vermits ik als ouder een leek ben op synth en piano, graag tips en advies, aub.
Als ze wat ouder zijn en hier verder willen in gaan, ..... zijn zorgen voor later.

Mvg
 
Nieuw zal je deze (budgetvriendelijk) niet zo veel vinden. 88 Toetsen op een synthesizer is namelijk in verhouding vrij zeldzaam. Je dan snel uitkomen op een van de grotere (en ook duurdere) synthesizers die vaak nog tal van andere opties hebben (waaronder samplen van geluiden, interne sequencer etc).
Opties zouden bijvoorbeeld kunnen zijn de Korg Triton LE 88 of Yamaha MO8. Deze zitten nieuw allebei rond de 1600 euro.
2e hands zijn deze wel iets goedkoper, maar worden weinig aangeboden en blijven vrij duur.

Het ligt natuurlijk ook helemaal aan wat de wensen zijn voor de synthesizer. Een synth met 88 toetsen heeft vaak veel menu's en is meestal minder intuïtief qua klank aan te passen.
Daarom zou je ook kunnen kiezen voor een digitale piano of masterkeyboard met een goed klavier, aangevuld met een synthesizermodule die voldoet aan de eisen. De combinatie hiervan zou wel eens goedkoper kunnen uitpakken dan een synthesizer met 88 toetsen.

Houdt er ook rekening mee dat een synthesizer met 88 vaak geen interne luidsprekers heeft, en dat deze dus nog op (versterkte) luidsprekers aangesloten dient te worden!
 
Flying Panther

Thx voor uw antwoord.
Bedoeling was van 1 toestel met een beurtrol voor de kinderen.
Stille momenten kunnen voor ouder(s) soms zalig zijn :-)
Budget is eigenlijk een beetje onbepaald (?!?) vermits ik totaal geen idee heb.
Mijn kinderen zijn nog maar 9 !!! Maar worden groot.

ivm "een digitale piano of masterkeyboard met een goed klavier, aangevuld met een synthesizermodule die voldoet aan de eisen. De combinatie hiervan zou wel eens goedkoper kunnen uitpakken dan een synthesizer met 88 toetsen"
kan je hier een paar voorbeelden/combinaties van maken, aub. Mijn zoon spreekt altijd van ne Roland SH 201. Maar ik heb begrepen dat je dan nog versterker en box(en) nodig hebt....

Voor alle duidelijkheid, ik moet voortgaan op kennis van anderen en in de winkel kan men mij (als leek) al vlug iets aansmeren. Maw. zoals eerder vermeld: een combinatie van piano & synth (waarvan ik vermoed dat de piano toch het allerbelangrijkste is) dat degelijk maar toch budgetvriendelijk is.

Nogmaals dank voor de reactie('s, dat mogen volgen)

Mvg
 
Origineel geplaatst door kinjite
Bartology,

thx, maar als leek ben ik geen voorstander van 2e hands....
Iedereen wil wel van zijn 'oude' spullen af geraken....
En als leek, ben je dan.....

Kan ik me voorstellen. Zelf heb ik nooit problemen gehad met 2de hands. (Zeker niet op dit forum.)
:biertje:
 
Hmm.. even resumeren:

-Zoonlief wil synth (à la SH-201)
-Dochterlief wil piano(lessen)
-Beide rond de 9 jaar
-D'n vader heeft veel voor z'n kinderen over, maar denkt praktisch doch ook economisch: alles in 1 en budgetvriendelijk.
-Vader is een voorstander (net als ik) van nieuw (als in: niet-gebruikt).


Zoals er al werd aangegeven is dat niet makkelijk om het onder de 1600 euro te vinden.

Volgende vraag komt in me op: hoe kent zoonlief de SH-201? In de winkel gezien/gehoord/etc.? (maakt niet echt uit, maar ben gewoon ff benieuwd :D )

Maar allereerst zou ik eens gaan bekijken wat je uiterlijk wil uitgeven aan muziekinstrument(en). Da's wel 't belangrijkste.

STEL dat je die 1699,- aan zo'n genoemde Yamaha MO8 of Korg Triton LE 88 of iets soortgelijks wil uitgaan geven (prijzen gebaseerd op www.feedback.nl) dan kun je de volgende situatie krijgen:

Dochterlief wil extra oefenen voor de pianolessen van vanmiddag. Echter toen ze naar beneden gerend was ziet ze zoonlief de laatste tophit van DJ Tiësto proberen na te spelen op de Yamaha/Korg/whatever.

"Ik moet oefenen voor vanmiddag!!", "Ik was er eerder mee bezig!", "Jij bent altijd stom aan het spelen erop!", "Pianospelen is toch stommer!!", "Maa-aam! *** wil niet weg, ik moet oefenen!!", "Ja maar ik was er eerst mee bezig! Ik moet ook oefenen!!" etc. etc. Resultaat: de welverdiende rust van Paps & Mams wordt ietwat verstoord..

:D Geloof me: 1 apparaat, 2 (of erger: meerdere) kinderen + afspraken werkt ZELDEN tot nooit. Ik heb zelf een oudere broer en een zusje..

Als je (bijvoorbeeld op Feedback.nl of Thoman.de) een beetje rond gaat kijken voor 2 apparaten kun je zelfs (een stuk) goedkoper uit zijn dan 1 apparaat met beide mogelijkheden.

Voorbeeldje:
De SH-201 kost zo'n 650,- (maar er zijn nog zat andere leuke, nieuwe synths in dezelfde en lagere prijsklasse).
Een digitale piano heb je al rond de 500,- (Casio PX 110 exclusief stand), maar bijv. de Casio PX 700 ziet er al iets meer als een 'echte' piano uit en is er rond de 800,-.
Al met al goedkoper dan die 1699.-; geen ruzie en wat betreft 't verhaaltje ouders hebben rust nodig: er zit koptelefoon aansluiting op allebei EN beide kids zijn zoet!

Overigens zou je voor die Korg Triton LE 88 en de Yamaha MO8 ook nog een versterker + boxen nodig hebben; er zitten geen speakers ingebouwd (thank God!).


Maarre, succes met je keus!



:okdan:
 
Ik zou idd ook 2 losse dingen kopen. Het klavier is erg belangrijk bij pianospelen. Voor de synth gaat het vooral om klankkarakter. De piano moet vooral goed lijken op een echte piano.

Als mijn zo'n in synths was geintreseerd en mijn dochter in piano's dan zou ik voor mijn zoon een korg MS2000 kopen 2e hands. (eerst maar eens kijken of die het wel echt leuk vind) Dit is een echte all-round synth met veel mogelijkheden voor een btaalbare prijs. 300 a 350euro

Voor mijn dochter zou ik een goed midi master klavier kopen met gewogen toetsen. En daarnaast een soundmodule met de geluiden. Mochten de geluiden het toch niet zijn naar wat je zoekt kan je het altijd voor dezelfde prijs door verkopen. En natuurlijk een setje pedalen. Het klavier zou ik nieuw kopen (gaat naar je hand staan) en de module zou ik wederom 2e hands aanschafen.

Dit is wat ik zou doen. maar ja wie ben ik. wel denk ik dat je het op deze manier mooi voor rond de 1000euro kan regelen.
 
Des ondanks mijn twijfels groter worden i.z. 1 toestel, vandaag een 'tip' gekregen...

nl. DGX-620 en DGX-520
als leek, begin maar te vergelijken :-(

wat is jullie bevinding en of ervaring? (of alternatief)

Andere tip => voor synth gebruikt Korg!

Ik koop liever een pc dan een piano/synth voor mijn kids of auto voor mezelf :-)
maar dit is voor mij een groot onbekende.... please HELP ME :-)

btw: great forum & thx voor alle reply's (en die volgen)

ps: als ik tijd heb ga ik morgen een paar winkels opzoeken (zonder de kids)
Ps2: ik weet dat dit een Nederlands forum is, maar zelf ben ik van België.... dus shops in NL zijn misschien....
alhoewel, tot eindhoven wil ik wel even rijden maar heb ondertussen al een paar sites van shops gevonden in België
(Keymusic en Piens) Als jullie andere (eerlijke-goede) shops in België kennen. Tips zijn welkom
 
DGX 620 zal als piano goed functioneren, maar denk dat je zoon daar niet zo blij mee is om zo'n Tietso-ambities op te botvieren.

En die Korg-tip is net zoiets als: "Ga je een auto kopen? Koop een Toyota!"
 
Origineel geplaatst door kinjite
Andere tip => voor synth gebruikt Korg!

Hier zou ik me zeker niet op blindstaren. Er zijn veel verschillende modellen en merken synthesizers, en doe zullen echt niet onder doen voor een korg. Het kan echter wel zo zijn dat een bepaald type korg precies voldoet aan de eisen die je stelt aan een synthesizer. Op dat moment past de Korg het beste. Maar dit kan net zogoed een Yamaha, Roland, Novation, Waldorf, Clavia, Alesis, Access etc etc zijn.

De genoemde DGX modellen zijn niet echt synthesizers, maar eigenlijk een combinatie van digitale piano en keyboard. Dat betekend dat deze modellen wel veel verschillende klanken in zich hebben, maar dat de mogelijkheid om deze klanken te bewerken (de synthese) niet of nauwelijks aanwezig zal zijn.

Wat ook belangrijk is is wat voor soort synthesizer zoonlief voor ogen heeft. U noemt de SH-201, welke een virtueel analoge synthesizer is (VA). De meeste synthesizers met 88 toetsen zijn echter sample-gebaseerde synthesizers (ook wel rompler genoemd), die toch duidelijk qua werkwijze en vooral geluid erg verschillen.
De VA zal voornamelijk elektronische geluiden voortbrengen, die dan ook over het algemeen synthesizer-geluiden genoemd worden, terwijl een rompler juist vaak samples van verschillende andere instrumenten (piano. gitaar, fluit, orgel, blazers, strijkers, etc) aan boord heeft, aangevuld met samples van 'echte' synthesizergeluiden.

Als uw zoon dus echt met een VA aan de slag wil, dan is een SH-201 (als je naar de modellen kijkt die nu in de winkel liggen) geen slechte keuze, omdat deze synthesizer een duidelijke layout heeft, en voor de meeste functies een aparte knop, zodat je snel je weg vindt op het apparaat. Dit geldt ook voor de eerdergenoemde Korg MS2000(R) (met of zonder toetsen).

Hiernaast zou je een digitale piano (Casio, Yamaha, Korg) kunnen zetten en dan is het de keuze of je de synthesizer voor zoonlief kiest met of zonder klavier (dit is natuurlijk niet bij alle modellen een optie, omdat de SH-201 bijvoorbeeld niet in modulevorm verkrijgbaar is). Kies je deze met klavier, heeft het als voordeel dat je beide apparaten tegelijk kan gebruiken. Kies je echter een module, dan bespaart het een beetje ruimte en heb je de piano nodig als je de module wilt gebruiken.

Succes met de zoektocht! :)
 
Waarom koop je voor zoonlief geen midiklavier! Gewoon een simpel ding, van behringer heb je er 1 met audiointerface! Neem aan dat je een computer hebt? Laat je zoon dan handig zijn, de kids van vandaag zijn handig met computers, spelletjes kan die ook spelen denk ik. Hoe dan ook laat eens weten wat voor pc je hebt! Kijk dan naar een "simpel" proggie! Misschien demo van FL of van Reason als daar een demo van is. Gestripte versie van cubase ofzo... Waar ik naartoe wil is dat je geen sh-201 nodig heb. Op den computer heb je softsynths die je kan bespelen met een midiklavier! Voor je dochter gewoon een casio ofzo kan ze spelen wat ze wil!

suc6

denk dat je met handig shoppen onder de 400 euro klaar ben, geen ruzie onder de kids en je houdt t.o.v. de sh-201 nog geld in je zak!
 
Al een paar keer is Casio gevallen....dat schrikt mij wel een beetje af.
In grote winkelketens verkopen ze meestal 'synths' van dit merk. In geval van een piano of synth, gaat het geluid dan niet kitscherig klinken.

Nu... denk ik (gezien de nog jonge leeftijd van mijn kinderen en misschien de maar tijdelijke interesses) dat ik het toch maar bij één toestel ga houden. Maw degelijke piano-sound met eventueel wat extra gadgets om 'zoonlief' ook tevreden te stellen. Als de interesse blijvend is, zien we wel verder. Een vb masterklavier met modules... ?!? dan weet ik helemaal niet meer wat zoeken. :-(

Ik ga morgen proberen eens langs te gaan bij een muziekwinkel om wat meer info te verkrijgen (hopelijk doet ze me daar niet terug van gedachte te veranderen)

Voor verdere suggesties.... steeds welkom.
...en... ik denk dat mijn budget rond de 1000 à 1500 € zal liggen. (handig voor wie mij nog nuttige tips kan geven i.z. piano/synth/keyb alsook winkels in België)
 
een vreemde gewoonte van kinderen is om iets erg graag te willen, en na de minste tegenslag het zo graag gewilde weer op de kast of onder het bed te mikken.
een knul van rond de 9 wil natuurlijk een gave synthesizer, en hoe meer knoppen hoe beter.
mijn zegen heb je, maar ik zou gaan voor een bruikbare tweedehands, dat scheelt een zak geld, en als je dat ding (vermoedelijk) over een paar maanden weer te koop aan biedt krijg je er toch nog een redelijk bedrag voor terug.
Probeer eens te achterhalen waar de interesse van je zoon ligt: zuiver in het pielen met knopjes, of lijkt het iets wat serieuzer.
Hoewel het natuurlijk vloeken in de kerk is kan je ook eens kijken naar leuke keyboards. Ik heb zelf o.a. een Yamaha DJX, en dat is een zeer laagdrempelig keyboard, vol met 'gewone' én 'niet-gewone' geluiden, die je met wat truken nog wat kan bewerken ook.
Detail: ik wil hem niet aan je verkopen, ben er veel te blij mee.
Ik zie ze regelmatig voorbijkomen, voor ergens tussen de 100 en 150 euro.
Investeren in een bruikbare pianodoos lijkt me beter dan je vergrijpen aan een leuke maar relatief dure synth voor je zoon.
Overigens, is het tweeling?? (ze lijken beiden 9 jaar te zijn)
 
Hey,
wat muziekwinkels in België (in Gent meer specifiek eigenlijk).
The soundfactory: daar hebben ze digitale piano's en synthesizers, het zijn enorm vriendelijke mensen en de prijzen zijn er aanvaardbaar.
http://www.the-soundfactory.com/

Midician: zelfde als the soundfactory maar wat groter. Deze twee winkels liggen trouwens ongeveer een kilometertje van elkaar. Is wel handig om te weten denk ik, kan je ze beiden in 1 keer doen.
http://www.midician.be/

Keymusic in Sint-niklaas heb ik al veel goede dingen over gehoord maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Piens in Deinze daarentegen zou ik laten vallen, aangezien ze wagelijke prijzen hebben in vergelijkbaar met andere winkels.

Ik hoop dat dit een beetje een hulp is.
Veel succes..
 
Roland RD 600 of 700 zou ik doen. Kun je altijd nog een mooie module aankoppelen.

Heb voorgaande tijdje in de huiskamer gehad samen met een Roland 300 combo. Klinkt geweldig.

De muzikanten onder mijn kinderen vonden het heerlijk spelen; net als op de (akoestiche) piano van oma
 
Origineel geplaatst door Ton
Roland RD 600 of 700 zou ik doen. Kun je altijd nog een mooie module aankoppelen.

Heb voorgaande tijdje in de huiskamer gehad samen met een Roland 300 combo. Klinkt geweldig.

De muzikanten onder mijn kinderen vonden het heerlijk spelen; net als op de (akoestiche) piano van oma


Oja
Zo'n combinatie moet te vinden zijn voor ca 1100.-- Euro's
De RD koppelen aan een behoorlijke huiskamer hifi kan ook zeer goed mits de volumes/ dynamischen in de gaten gehouden worden

succes met keuze
 
eerlijk gezegd zou ik je budget minimaal halveren, 1500 euro voor twee kids van 9...
zoals al eerder gezegd, ik weet 90% zeker dat ze er over een paar jaar niet meer op spelen.
als je nieuw koopt betekent dit dat je zowiezo zo'n 700 weggooit! (als je ze weer tweedehands verkoopt) ten tweede horen kinderen op die leeftijd echt nog geen verschil tussen een dure en een goedkope piano klank. wees daar dus niet al te pietje precies op...

voor je zoon zou ik idd een djx kopen. (of als je er een kan vinden, een eg-101 nog beter!!!)
voor uw dochter.. tsja daar ben ik niet zo in thuis maar volgens mij is die Casio PX 110 lang zo gek nog niet!
 
Ik ben nog altijd heel tevreden met mijn Yamaha CS1x, het klavier speelt lekker, de pianoklank kan er mee door, heel behoorlijke General Midi en best goeie synthesizerklanken.

Bovendien: op marktplaats wordt er nu een voor 100 euro aangeboden. Val je je ook geen buil als de hobby maar van korte duur is :D
 
Back
Top