studio akoestiek opstelling

Fugazi

-------------------------
Lid sinds
25 juli 2006
Berichten
171
Locatie
Groningen
Hoi,

Ik heb beslag weten te leggen op een kamertje speciaal voor muziek maken.:-)

Hij is niet erg groot. LxBxH = 3.12 x 2.61 x 2.07. De wanden zijn van steen met daarop regelwerk, steenwol , regelwerk en vervolgens gipsplaat. Een osb-vloer en op het plafond zitten van die agnes-platen. Allemaal harde wandjes dus.

Nu is mijn vraag: Waar kan ik het beste mijn monitors (yamaha mp5's) neerzetten. De lange wand of de korte.
En wat kan ik het beste doen om mijn hokkie akoestisch een beetje verantwoord te laten klinken.
Bass-traps- diffusers- noppenschuim- breedband obsorbie-dingen? en op welke plekken?

Ik weet er zijn al een hoop draadjes over te vinden, maar ik zie een beetje door het bos de welbekende bomen niet meer.

wie o wie helpt mij uit de brand.

groetjes,
jan.
 
Ik neem aan dat je ruimte parallele wanden heeft:

Zoek even naar het begrip staande golven, als je dat nog niet kent.

Ruimte LxBxH = 3.12 x 2.61 x 2.07

Staande Golf Lengte: 170/3.12=54,49Hz

Staande Golf Breedte: 170/2.61=65,13Hz

Staande Golf Hoogte: 170/2.07=82,13Hz

Harmonischen Sequence Staande Golven tot ca. 300Hz:

54,49 65,13 82,13
109,98 120,26 164,26
164,47 185,39 246,39
217,96 261,20 328,52
274,50

Hieruit blijkt dat je eerste grote staande golf (2x versterkt) op ca. 165Hz is. Probeer hier gericht panelen voor te maken m de versterking op te heffen. Zoek naar absorbers op internet of het forum; https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=40301&highlight=absorber
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=65443&highlight=absorber
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=51192&highlight=absorber

Hier heb je alvast een beginnetje
:biertje:
 
Thnx voor je info. :halleluja

Ik zal ook even met die freq generator gaan testen, waar de probleempjes zitten

Misschien dat er iemand mij dan kan vertellen wat er moet komen en waar ik dat moet plaatsen.

Ik las trouwens ergens dat ik mijn monitoren het beste aan de langste wand kan neerzetten, maar is dit in zo'n kleine ruimte wel verstandig? in deze situatie zit ik dan ongeveer in het midden van de ruimte en komt het geluid dus net zo hard van de achterwand terug als uit de speakers.
Bij plaatsing op de korte wand is deze verhouding wat beter....(lijkt me)



:biertje:
 
Ik heb de zelfde afmetingen ongeveer en heb ergens een afbeelding van een studio forum gehaald
Bedroom%20studio.gif

alleen waar hier de duer is is bij mij de trap

even hoe ze er uit moeten zien
Update2_3.jpg
 
Die 165 hz piek klopt idd. Maar wat mij verder opviel was een dip bij 112Hz en in het gebied tussen die 112hz en ongeveer 140 hz. ; als je dan met je hoofd een stukje naar voren cq naar achteren gaat dan kom je steeds het dipje ergens tegen.
Die slot-resonators die zouden deze golfjes elimineren? Als ik die foto zie, dan lijken deze meer op bas-traps.
Ik dacht dat broadband meer effect zou hebben.

:koffie:
 
Een dip op 120 Hz en een piek op 165 Hz................
Ik heb al aardig wat websites bekeken maar weet nog steeds niet hoe mijn wondermiddeltje eruit moet zien.
:stupid

Moet ik hier nu een basstrap voor maken? Zo,ja....hoe dik moet dan die plaat zijn? Hoe groot en waar moet hij komen?:confused:

Ik heb al een zooi Rockwool 211 in de hoeken achter de speakers staan....en op de eerste reflectiepunten op de muur....en ook nog eentje boven mijn aangename luisterplekje.
Maar die dip en piek heb ik nog steeds.=(

Iemand?

:peukie:
 
hoi Voorman, handig die berekening, maar hoe zit het nu als je ook nog een hoge nok hebt in je kamer??
Dat betekend dus schuine muren omhoog..

hoe bereken je dat?
 
Niemand die weet hoe ik mijn dip op 120 hz en piek op 165 kan elimineren?



:koffie:
 
Back
Top