effect module

TraiZor

Ouwe rot
Lid sinds
1 november 2001
Berichten
593
Locatie
Zevenaar
Ik kan 2 synthesizers gebruiken die ik eigenlijk nooit gebruik omdat er zulke normale geluiden op zitten (yamaha 9000pro en roland d-70). nou dacht ik als ik er eens een effecten processor aan hang klinkt ie al een stuk beter. ik wil er dan wel één met meerdere functies zoals delay distortion chorus flanger en zo. Hebben jullie misschien met zo'n ding goede ervaring? En welke gebruiken jullie dan.. of gebruiken jullie per effect een aparte module? en is zo'n effecten module bestuurbaar via midi?
 
Re: effect module

Orgineel geplaatst door TraiZor
Ik kan 2 synthesizers gebruiken die ik eigenlijk nooit gebruik omdat er zulke normale geluiden op zitten (yamaha 9000pro en roland d-70). nou dacht ik als ik er eens een effecten processor aan hang klinkt ie al een stuk beter. ik wil er dan wel één met meerdere functies zoals delay distortion chorus flanger en zo. Hebben jullie misschien met zo'n ding goede ervaring? En welke gebruiken jullie dan.. of gebruiken jullie per effect een aparte module? en is zo'n effecten module bestuurbaar via midi?

Wil niet lullig doen hoor, maar op de 9000pro zitten toch effecten? Zet je die soms uit of zo?
En als die lijken op die van m'n EX5 dan moet je toch maar eens kijken of je die kunt gebruiken. En je kunt via de aux ins deze zelfs buiten je PSR gebruiken. Dus ook voor andere synths.

Even terzijde, hoe bevalt die 9000pro je?

Volgens mij zijn er zat losse effects processoren. Heb zelf een Boss SE70 en hij bevalt prima en de opvolger daarvan is ook redelijk OK. Maar er zijn ook losse reverbs en een gitaar pedaal word ook nog wel eens gebruikt.

Zelf doe ik af en toe wel eens patserig en gebruik gewoon m'n computer met real-time effect plugins. (Athlon 1.4) Dat gaat prima en ook al is het niet zo goed als een echte goed effects processor in een hele mix merk je daar niet zoveel van. :)
 
Re: Re: effect module

Re: Re: effect module

Ja, er zitten inderdaad effecten op maar die komen niet erg ver. Er zitten geen extreme waardes in die ik nodig heb.

Orgineel geplaatst door fuse

Even terzijde, hoe bevalt die 9000pro je?

Het is een geinig apparaat, maar het is niet waar ik naar op zoek ben. Geef mij maar een supernova oid. De 9000pro is niet van mij maar van een kennis, waarvan ik em soms mag gebruiken. Ik weet dus ook nog niet alles wat dat ding kan, maar het kan best veel want ik hoorde dat het een dure was.
De geluiden die eruit komen klinken breed en warm. Het is goed te gebruiken voor pads enzo. De sampler die erin zit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Orgineel geplaatst door fuse

Zelf doe ik af en toe wel eens patserig en gebruik gewoon m'n computer met real-time effect plugins.

Ah.. en hoe werkt dat dan precies? Met cubase of zo? Krijg je dan geen last van latency problemen?
 
met een goede geluidskaart heb je 1-5ms latency en dat is minder dan een hardware sampler

de meeste effecten zijn VST, dat wel zeggen dat je VST hoster nodig hebt ... cubase dus ;)
Kan ook in Logic trouwens hoor, maar is wat minder naar het schijnt
 
Re: Re: Re: effect module

Re: Re: Re: effect module

Orgineel geplaatst door TraiZor
Ja, er zitten inderdaad effecten op maar die komen niet erg ver. Er zitten geen extreme waardes in die ik nodig heb.

Het is een geinig apparaat, maar het is niet waar ik naar op zoek ben. Geef mij maar een supernova oid. De 9000pro is niet van mij maar van een kennis, waarvan ik em soms mag gebruiken. Ik weet dus ook nog niet alles wat dat ding kan, maar het kan best veel want ik hoorde dat het een dure was.
De geluiden die eruit komen klinken breed en warm. Het is goed te gebruiken voor pads enzo. De sampler die erin zit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Ah.. en hoe werkt dat dan precies? Met cubase of zo? Krijg je dan geen last van latency problemen?

Rhy heeft gelijk ongeveer 6ms latency heb ik. Dat hoor je niet zo snel, zeker niet met pads enzo. Drums kan soms net niet. Maar dan kun je de track altijd nog opnemen en dan een vet effect eroverheen. VST effecten zijn er plenty en nog een heleboel gratis ook nog eens.

En over die PSR, denk dat je nog heel veel tijd door moet brengen om dan eens door te krijgen wat een vet apparaat het is. De effecten kunnen voor jouw dan wat tegenvallen maar de reverbs en chorussen zijn retegoed hoor. En als je dan toch een supernova wilt moet je samples van z'n ding scoren en die eens in die PSR douwen en dan kun je nog wat beleven.
Of zorgen dat die gast waarvan je die PSR leent een PL-AN150 expansion board erin zet. Da's dus equivalent aan een AN1x en klinkt behoorlijk OK.
 
Fuse:
ik heb nog eens gekeken naar die 9000pro en het is inderdaad een mooi apparaat =]
Ik ben nu opzoek naar de effecten te controllen via de rm1x, maar die vraag heb ik al gesteld op een psr9000 forum.

Over zo'n plug-in board:
aan de 100'en piano's en gitaren heb ik niet zo veel. Ik maak voornamelijk techno/hardcore/acid etc, en heb daar dus niet veel aan.
Is zo'n PLG150AN plugin board die vergelijkbaar is aan een AN1X wat voor mij? Ik ken de hele AN1X niet, en kan dan dus ook niet vergelijken.
Is de kwaliteit dan wel goed van zo'n board? want om even een hele AN1X synthesizer op 1 printje van 65 gram te zetten...

En zijn de geluiden opgewekt door sampletjes (wav'jes) of echt door oscilatoren?

Jammer van die prijs.. Zo'n board kost €244.. ;{
 
Zo'n PLG bordje is de helft van een AN1x (5 stemmen) en de kwaliteit van het geluid is zeker niet slecht. Mijn EX5 heeft 2 AN stemmen en ik haal er lekkere vette bassen en goeie analog klinkende strings uit hoor.

En een Pro 9000 is ook meer een keyboard dan een synth maar je komt er een eind mee. Het geluid van zo'n bak is nl lekker dynamisch en expressief. Dus als je je eigen patches in elkaar knutselt dan kun je toch nog vette techno/hardcore/acid maken ook al is het ding bedoeld om Frans Bauer muziek te maken.
 
Ik heb internet eens nagezocht over zo'n board, en heb reviews gelezen (op harmony-central (echt veel reviews daar van echt alle synths die er zijn!)) maar ze waren niet echt te spreken over de editting. Ze zeggen dat dat via de computer moet?
Dat wou ik nou juist niet hebben. Is dat trouwens via midi of usb of iets anders?

Is het mogelijk je eigen patches te maken op alleen de host (9000pro) en/of door een knoppenkast (doepfer pocketcontroller ofzo) te kopen?
 
Back
Top