Koptelefoons

Dat of via de hoofd github pagina van het project kun je ook een ”usage” vinden die alle plug-ins per platform noemt die de convultions-wavs kunnen inladen. Dat zou nog makkelijker zijn. (Zelf nog noet geprobeerd)
 
Ja zo'n correctie curve is wel fijn natuurlijk. Gebruik zelf die Sonarworks. Presets voor m'n m40x en HD600. Klinkt goed in ieder geval. Als je het echt profi wil doen kan je je koptelefoon opsturen en voor die specifiek een correctie laten maken. Maar lekker diy curve maken is ook een optie.
 
Net ff die correctie curve ingesteld voor m'n Sennheiser HD558, inclusief vereiste pre-amp waarde (en de Q waarden omgerekend voor Fabfilter Pro Q3; ergens anders op die site las ik dat je die allemaal maal 1,41 moet doen).
Nogal een schrikbarend groot verschil.
Ik weet 't niet hoor, maar ik denk dat je hier meer mee verkloot dan verhelpt...
Als je je huidige koptelefoon gewend bent en ongeveer weet hoe deze zich vertaalt naar je monitors, lijkt mij dat belangrijker.
Ook zie ik best wel verschillen tussen de waarden van Headphone.com en van Reference Audio Analyzer, HDM-X, dus welke zou je dan moeten kiezen?
 
Net ff die correctie curve ingesteld voor m'n Sennheiser HD558, inclusief vereiste pre-amp waarde (en de Q waarden omgerekend voor Fabfilter Pro Q3; ergens anders op die site las ik dat je die allemaal maal 1,41 moet doen).
Nogal een schrikbarend groot verschil.
Ik weet 't niet hoor, maar ik denk dat je hier meer mee verkloot dan verhelpt...
Als je je huidige koptelefoon gewend bent en ongeveer weet hoe deze zich vertaalt naar je monitors, lijkt mij dat belangrijker.
Ook zie ik best wel verschillen tussen de waarden van Headphone.com en van Reference Audio Analyzer, HDM-X, dus welke zou je dan moeten kiezen?
In mijn niet nederige mening is het enige wat telt, als het gaat om goed geluid, de frequentie curve bij je oren. Al het andere is niet van belang.

Het meten van koptelefoons is lastig, omdat ieder hoofd anders is.
Daarnaast is de ideale curve nog niet bekend.
Dus deze correctie curves zijn niet perfect en voor iedereen iets anders.
Gebruik ze dus als leidraad.


Maar als je niet denkt dat een koptelefoon een minimum fase ding is, dan moet je natuurlijk veel meer geld uitgeven.
 

Dat was interessant om te lezen. Voor het laag en hoog blijkt het dus erg lastig te zijn om te corrigeren, als het opnieuw opzetten van de koptelefoon al zo'n groot verschil maakt. Om maar te zwijgen van het onderlinge verschil tussen de drivers. Oplossing voor het hoog, afkappen waar de problemen beginnen en je voegt toe aan je albumtitel "the AM Radio Mixes". ;)
 
Dat was interessant om te lezen. Voor het laag en hoog blijkt het dus erg lastig te zijn om te corrigeren, als het opnieuw opzetten van de koptelefoon al zo'n groot verschil maakt. Om maar te zwijgen van het onderlinge verschil tussen de drivers. Oplossing voor het hoog, afkappen waar de problemen beginnen en je voegt toe aan je albumtitel "the AM Radio Mixes". ;)
Dit geld natuurlijk ook voor ongecorrigeerde koptelefoons………..
 
Hier wilde ik op reageren. Vorige post mag weg moderators.

De bezwaren die deze link over het meten van koptelefoons en klank van koptelefoons, gelden voor alle koptelefoons. Dat is dus geen geldig argument tegen de correctie curve.
Waar het in mijn helemaal niet nederige mening om gaat is, een neutrale frequentie curve. Want dan is het maken van beslissingen veel makkelijker dan met een niet neutrale frequentie curve.
En de frequentie curve van een gecorrigeerde koptelefoon is dus altijd (99% van alle gevallen) neutraler dan de ongecorrigeerde koptelefoon.

Er word ook gezegd dat extra boost in het laag voor meer vervorming. Dat klopt natuurlijk, maar hoeveel vervormen koptelefoons nu eigenlijk? En is dit hoorbaar bij volumes waarbij je niet meteen doof word.
Rtings.com heeft erg uitgebreide metingen inclusief harmonische vervorming. Die meten bij 90dB en 100dB. Luister je op 100dB, dan heb je heeeel snel gehoorschade, niet doen. En die metingen zijn voor de meeste koptelefoons boven de €70 zodanig, dat die bij gezonde afluister volumes onhoorbaar is. Ook al boost je 20 Hz met 10dB.
 
Dag iedereen,

Ik ben al even opzoek naar een goeie koptelefoon omdat ik na 10 uur stil moet zijn in mijn home studio.
Ik maak elektronische muziek vergelijkbaar met "Burial" waarbij high en low ends heel belangrijk zijn.
Ik gebruik veel external instruments/sfx zoals synth's/pedals : Prophet rev 2, digitone, Reface CP,....

Ik heb al vaak opzoekingswerk gedaan en kom altijd uit bij Beyerdynamic maar weet niet precies welk model mij het best zou liggen.
Iemand Tips??

Prijsklasse : max 250 euro.

Thanks !! :)
 
Misschien helpt dit je:

 
De Beyers zijn allemaal top voor het geld, dus qua merk zit je al goed. De 990 heeft minder overdreven bas dan de 770 of ('hi-fi') 880 en dat is m.i. zeker een goede zaak als je neigt op koptelefoon te mixen. De keuze voor (half) open of gesloten is daarnaast natuurlijk ook een praktische. Met een budget van 250 euro zou ik overwegen zowel de 770 als 990 te kopen, omdat ze zo verschillende referenties bieden. En over referenties gesproken: Sonarworks Reference is een aanrader voor erbij.

Ik ben (ook) een bass head (:luv: Burial) maar luister toch bij voorkeur op mijn 990.
 
De perfecte koptelefoon bestaat niet want ieder heeft zijn voorkeur en het hangt maar net vanaf wat je prettig vindt en past bij je muzieksmaak en -stijl. Persoonlijk ben ik ook groot fan van Beyerdynamic, heb zelf de DT-150 en de DT-770 Pro. Die 150 heeft lekker veel laag (zonder muddy te worden), de 770 is wat neutraler maar ook goede weergave van alle frequenties. De DT-770 gebruik ik het meest. Open koptelefoon is meestal comfortabeler, maar je veroorzaakt wel meer geluidshinder voor omgeving en omgevingsgeluiden dringen makkelijker door, dus hangt ook af in welke situaties je hem opzet.

Ik raad Sonarworks overigens af voor koptelefoons, tenzij je jouw specifieke exemplaar helemaal ijkt ipv een presetprofiel te gebruiken (want iedere koptelefoon is toch net iets anders, zelfs al is het hetzelfde model). Slechte ervaringen mee gehad op AKGs die ik vroeger had. Liever de koptelefoon goed leren kennen en 'in je hoofd corrigeren' dan zo'n tool dat allerlei rare dingen met je signaal doet en zijn eigen vervormingen introduceert. Uiteindelijk moet je toch op diverse setups luisteren (studiomonitoren, hifi met dure speakers en goedkope speakers, mono/stereo, telefoonspeakers, auto met/zonder subwoofer, etc.) om je mix te beoordelen dus het najagen van de ideale vlakke frequency respons is niet heel zinvol naar mijn idee. Maar da's slechts mijn 2 eurocenten.
 
Laatst gewijzigd:
als je veel rondloopt zou ik echt de AIAIAI draadloos overwegen...
is zo fijn zonder latency en draadloos.

Kost net ietsje meer.

er valt vast nog een 5% korting te vinden op dit forum.
 
als je veel rondloopt zou ik echt de AIAIAI draadloos overwegen...
is zo fijn zonder latency en draadloos.

Kost net ietsje meer.

er valt vast nog een 5% korting te vinden op dit forum.

Hey Klinkske,

Klinken deze even goed als de Beyerdynamic koptelefoons?
Ik vind het zeker een interessant gegeven om draadloos te kunnen rondlopen in mijn studio.
 
Back
Top