Koptelefoons

Als ze hem op de Thomann site zouden hebben staan waarschijnlijk wel, ik kan hem echter daar niet vinden.
Daarnaast wil ik hem graag eerst op mijn hoofd zetten voordat ik hem echt koop, de prijs excl btw is netjes met € 223 als ik hem direct mee kan nemen, want dat is ook wat waard :D
Kan ie vast inspelen de komende dagen.
 
http://www.thomann.de/nl/akg_k701.htm
€239,= scheelt toch weer 26 euro.. maar ok, daar komt 8 euro portokosten bij, dus dan bespaar je nog maar 18 euro.. dus ja, voor die 18 euro is het misschien wel de moeite waard om 'm gewoon in de buurt op te halen.

Heel veel plezier er mee! Ik ben er elke dag blij mee! (wat een top ding!)

En het is echt geen fabeltje dat hij na verloop van tijd steeds beter gaat klinken.. Ik vond 'm gelijk nieuw uit de verpakking wat dunnetjes, weinig bas.. niet echt indrukwekkend.. dat is na slechts 10 uur normaal gebruik al heel anders! En dan nog zal hij steeds beter gaan klinken. Op het internet hebben ze het over 200 tot 300 uur inspelen. Ik kan het niet bevestigen, na een week vond ik 'm al geweldig en nog steeds.. maar trust me, hij komt tot leven! :D
 
ach, ik ben een arme zzper, tis maar net hoe graag je wilt toch :D

Heb de AKG K701 nu op mijn hoofd via een nieuwe TC electronics audiointerface, akg net 1 minuut uit de verpakking. Clocks van Coldplay afgewisseld met een eigen productie (my dominance). Zit idd weinig pompend laag in maar ik hoor wel alles, zelfs dat er zwaar sublaag inzit indien aanwezig in de track. De minimale stemveranderingen van de zanger zijn ook erg goed te horen, net als het hoge geratel van de snaredrums. Ik hoor zelfs de samplerate alliasing van de laaggetunede 909 ride heel goed. Zelfde met de lage pads uit een korg 05r/w rompler. Dat kon ik voorheen alleen met de Genelecs horen die 6x zo duur zijn. Sommige dingen hoor ik zelfs beter dan met de genelecs omdat het geluid zo direct op je oor zit. Goeie manier voor dubbelchecken hiermee, zeker geen miskoop denk ik na 10 minuten spelen.
Ook niet onbelangrijk: prima mee te werken als je ondertussen ook een bril op je hoofd hebt. De pootjes passen goed tussen de schelpen zonder de afstand naar je oor/het geluid te veranderen. Nog even kijken hoe hij klinkt na een paar dagen inspelen..

ps. die Coldplay track is wel behoorlijk gecompressed op het album zeg, nog erger dan mijn eigen master.
 
ach, ik ben een arme zzper, tis maar net hoe graag je wilt toch :D

[..]Zit idd weinig pompend laag in maar ik hoor wel alles, zelfs dat er zwaar sublaag inzit indien aanwezig in de track. De minimale stemveranderingen van de zanger zijn ook erg goed te horen, net als het hoge geratel van de snaredrums. Ik hoor zelfs de samplerate alliasing van de laaggetunede 909 ride heel goed. Zelfde met de lage pads uit een korg 05r/w rompler. Dat kon ik voorheen alleen met de Genelecs horen die 6x zo duur zijn. [..]

ps. die Coldplay track is wel behoorlijk gecompressed op het album zeg, nog erger dan mijn eigen master.

Ik ben blij dat mijn K701 niet begint te pompen bij het minste of geringste bas. In het begin dacht ik wel eens dat de K701 niet zo goed was in het weergeven van bas, maar oh, wat had ik het mis. Hij laat de laagste tonen probleemloos horen, maar het mooie is, hij overdrijft het nooit. Hij laat niet bas horen wat er ook niet in zit, zo ervaar ik het althans. :D

Ben het helemaal met je eens dat Clocks (alle nummers trouwens van die CD) niet fijn klinken... helemaal plat gewalst gewoon! (toch wel lekkere nummers!)

Luister eens naar John Mayer - Continuum, dit album klinkt GEWELDIG! Wat prachtig opgenomen/gemixed en gemasterd.. :okdan:
 
We zijn inmiddels 5 dagen verder en de akg heeft er rond de 110 uur speeltijd opzitten en het geluid wordt er idd beter op. Meer een vlakker eerlijker geluid en ietsje meer laag in verhouding tot de rest van de frequenties in vergelijking met toen ik hem net had. Is echt een lekkere koptelefoon, hier vertrouw ik wel op als ik iets echt moet horen (en mijn oren ook goed blijven ;))
 
Kan ook, het idee iets anders te gaan horen zorgt er ook daadwerkelijk voor dat je wat anders denkt te horen natuurlijk.
Je eigen gehoor (en geest) is zo flexibel als wat als je er maar genoeg tijd voor neemt.

Ik heb de koptelefoon niet opgehad de afgelopen dagen, misschien max 10 minuten aan één stuk. De rest gewoon via de speakers en ondertussen de akg aan de zijkant mee laten spelen.
 
hmm. ik ben ook wel enthousiast over die akg te raken. Maar hoe kunnen headphones nou 'ingespeeld' raken? is het niet gewoon dat je oren gewend raken?

Nee, het is absoluut geen fabeltje! Zoals mijn speakers ook wel degelijk beter/anders gingen klinken na een weekje lekker veel muziek luisteren, zo is mijn AKG K701 ook wel degelijk beter/anders gaan klinken na verloop van tijd. Laat ik het zo zeggen... ik weet echt nog hoe de K701 klonk toen ik 'm net uit de verpakking had gehaald: iets ingetogen, niet heel breed.. het hoog klonk niet natuurlijk maar was bijna schel te noemen. En nee, het klonk niet dramatisch, maar het was niet gelijk vanaf de 1e minuut geweldig!

Na een week veel gebruiken was het al zo anders. Het laag kwam tot leven, het hoog werd sprankelend zonder dat het schel is en het midden had zoveel detail, prachtig!

Het is geen fabeltje. Er zijn meerdere reviews op het internet die aangeven dat de K701 wel degelijk wat inspeeltijd nodig heeft alvorens hij gaat klinken zoals hij moet klinken.

Waarom er dan mensen zijn die dan bij hoog en laag blijven beweren dat het een kwestie is van gewenning.. dat is mij een raadsel. Ik heb het zelf ervaren!! En niet alleen met mijn K701, maar ook met mijn speakers en ook met mijn Shure E2G in-ears!

Gewenning? Het zal vast mee spelen, maar het is absoluut niet de enige verklaring!!

Wie durft de weddenschap aan: we kopen samen een nieuwe K701 en gaan 'm vergelijken met mijn K701. Is er absoluut geen waarneembaar verschil in geluid tussen de 2 koptelefoons, dan geef ik toe dat inspelen onzin is, betaal ik de koptelefoon en krijg je 'm cadeau. Is er WEL merkbaar verschil in geluid, dan heb ik dus gelijk met mijn verhaal over het inspelen, en betaal JIJ de koptelefoon en krijg IK 'm cadeau.

Eerlijk toch? Aanmelden via PM aub. :D;)
 
lol. zou het bijna doen. Maarrehh. als er echt waarneembaar verschil is moet dit toch meetbaar zijn. Iemand met een goede mic etc. bereid om om de week wat dingetjes op te nemen? (met de mic de akg opnemen dan wel).
 
Ik heb er even heel wat over gelezen op internet, en het is echt een duidelijke 2 kamp.. ja zeggers en nee zeggers.

Maar ok, wat me opviel van de kamp die beweert dat inspelen dus GEEN effect heeft: ze gaan er van uit dat je heel veel de koptelefoon op hebt en op den duur gaat wennen aan het geluid. Maar de grap is: Mijn in-ears (shure e2g) heb ik 5 minuten mee geluisterd toen ik ze net uit de verpakking had gehaald, en vervolgens heb ik ze een hele werkdag laten inspelen. Het verschil met de 1e 5 minuten (nieuw) en de 2e 5 minuten (7 uur inspelen op normaal volume) was al merkbaar. Er kan hier geen sprake zijn van gewenning, aangezien ik nog nergens aan was gewend!

En dan dit: toen ik mijn AKG K701 net nieuw had, toen ging een vriend van me er even mee luisteren, en hij vond 'm niet zo goed als zijn eigen Sennheiser HD-650. Toen hij 2 maanden later weer mijn koptelefoon opzette (ondertussen makkelijk 100uur in gebruik) merkte hij gelijk op dat hij 'm vet veel beter vond klinken dan de 1e keer (toen ik 'm net nieuw had).

Dus nogmaals.. gewenning kan een onderdeel zijn van het "effect" dat de koptelefoon beter gaat klinken, maar het is niet de enige verklaring!

Maar wat voor mezelf al genoeg bewijs is: Ik heb een nummer thuis van Eric Clapton (live opname) en met mijn K701 hoor ik de bas die hij produceert doordat hij met zijn voet op de grond tikt. (super lage bas die ik over mijn speakers niet hoor, en mijn mijn in-ears ook amper, maar dus wel met mijn K701). Dit nummer heb ik geluisterd toen ik mijn K701 net in bezit had en ik merkte dat er een lage bas in zit, maar moest echt concentreren om het te horen. Als ik dat nummer nu beluister, is het echt zo goed merkbaar, hoef echt niet mijn best te doen om die lage bas te horen.

Er is verschil, daarom durf ik die weddenschap ook aan te gaan. :D
 
Mijn Sennheiser HD497 is het aan het begeven, dus ben ik op zoek naar een nieuwe koptelefoon. In tegenstelling tot de meesten hier, wil ik de koptelefoon zowel voor monitoring/mixing (headphones uitgang op mijn MOTU 828 mkII), mijn HIFI (Marantz PM7001) als voor mijn iphone gebruiken (ahum, hier zit hem dus het probleem). Mijn oude sennheiser heeft een impedance van 32ohm, dat ging prima op de iphone. De AKG K-601 is 120ohm, dus dat zal niet gaan denk ik (?). Wat denken jullie van de AKG K240 mkII (55ohm). Gaat dat werken?
 
Mijn Sennheiser HD497 is het aan het begeven, dus ben ik op zoek naar een nieuwe koptelefoon. In tegenstelling tot de meesten hier, wil ik de koptelefoon zowel voor monitoring/mixing (headphones uitgang op mijn MOTU 828 mkII), mijn HIFI (Marantz PM7001) als voor mijn iphone gebruiken (ahum, hier zit hem dus het probleem). Mijn oude sennheiser heeft een impedance van 32ohm, dat ging prima op de iphone. De AKG K-601 is 120ohm, dus dat zal niet gaan denk ik (?). Wat denken jullie van de AKG K240 mkII (55ohm). Gaat dat werken?

volgens mij kan dat wel
alleen is het vermogen en kwaliteit niet optimaal
 
Cheers, daar ging inderdaad vanuit dat de combinatie niet optimaal zal zijn.

Waar ik eigenlijk meer van wil weten, is hoeveel verschil die impedance nu maakt. Specifiek: de K240 heeft een ~72% hogere impedance. Betekent dit dat mijn maximale output dan ook maar ~60% (1/170%) tov van de sennheiser? Of is het verschil beperkter? En wat voor effect kan ik verwachten op de "kwaliteit"?

Kijk, ik vind het niet zo erg als mijn iphone iets minder klinkt, het monitoren/mixen is het belangrijkst. Iemand goede ideeen?
 
alleen is het vermogen en kwaliteit niet optimaal
huh? kwaliteit van een K240 niet optimaal?
Ik heb nog nooit een koptelefoon gehad die zo lang meeging als m'n K240. (zo'n 10 á 11 jaar trouwe dienst vóór het eerste kabelbreukje, probeer dat maar eens met een sennheiser ;))
Je moet je wel afvragen of je een open koptelefoon wil gebruiken op je iphone. persoonlijk zou ik voor dat soort gebruik altijd een gesloten type nemen.
In jouw geval zou ik toch zeker twee verschillende koptelefoons aanschaffen.
 
Back
Top