Hoe een cd te masteren?

Dus als die altijd niet echt inde buurt kom van het echte werk kwa volheid word het niks wil je zeggen.

daar zit wel iets in.

Maar hoe verklaar je het feit dat wanneer ik een hardcorenr maak het nooit zo hard klinkt als een prof nr.
 
Ja ik gebprobeert te compressen maar dit was geen succes.

wanne bocht werd dat.

Komt ook dat ik geen kaas heb gegeten van compressen en limiten.

Ik weet er geen zak vanaf zal ik het zo zeggen.

Maar ik moet ergens beginnen he.

Dank u
 
het werkt niet van de ene op de ander dag.. Ik weet dat het kut klinkt, maar je moet het gewoon leren (en nee ik ben ook niet volmaakt, verre van dat!). EN je moet goeie spullen hebben. Tja, reality check: deze spullen (soft/hard) zijn prijzig ja. En je hebt ook nog is het verschil tussen "het klinkt goed" en "het klinkt fantastisch".. Laat je niet gekmaken.


R
 
Mischien laat ik me eigen wel gek maken ja.

Ik was niet van plan 20.000 eurie er tegen aan te knallen om de perfecte sound te krijgen.

Maar ik wel weten weten hoe of wat en waarom.

zodat ik veel meer uit mijn minieme gear kan halen.

Ik zit niet zo in elkaar dat ik maar ga kopen en kopen.

Eerst weten hoe en wat en waarom.

Alleen kan er beter een goed boek over kopen.

Waarin ze me uitleggen hoe compressen limitten filteren expanderen in elkaar steekt.

Toch bedankt

Gr Huib
 
Net als al het andere wat je moet leren, is dit er ook een voorbeeld van. Je kunt beter lekker in de praktijk gaan proberen dan dikke boeken te gaan zitten lezen. Als je het zelf uitprobeert heeft het veel sneller resultaat hoor.

R
 
ja klopt

Maar als ik ga compressen bijv. weet ik ten eerste niet waarom ten 2e staan er meerder soorten compressor in audobe.
Ik weet totaal niet waar ik dan mee bezig ben zeg maar audition

Wat is bijv het verschil tussen een compressor en een limiter en welk doel heb je voor ogen met deze apparaten.
 
Ik heb inmiddels een plaatje of 15 (60+ tracks) gemasterd en kan het volgende zeggen.

Je hebt niet perse dure apparatuiur nodig om te masteren.
In het begin werkte ik met een illegale versie van soundforge 4.5g waar ik dingen beter mee kon laten klinken dan de "professionele" cd's. Inmiddels een legale soundforge 8.0.
Het ligt voor 95% aan diegene die erachter zit.

Een set fijne monitors (of goedkoper: koptelefoon) en checken op verschillende systemen maakt al veel uit. Spectrum analyser is ook een tool om sneller te kunnen werken doordat je ziet wat het spectrum doet.

Een voorbeeld van mastering hier is Z-T 002, Carnage - caged fury.
http://www.discogs.com/release/248224
4 track e.p. welke hier is geproduceerd, gemasterd en perst op vinyl voor het eigen label. De tracks hebben op cd's gestaan als Thunderdome 2005, hardcore to da bone 7, darkcore 8 etc ....

Alles komt naar mijn idee neer op ervaring opdoen, uren maken, heel veel verschillende dingen uitproberen en het resultaat horen tussen andere tracks als het is uitgebracht.
 
AHA het kan dus wel

En op zeer hoog niveau zo te zien.

Ik zal eens kijken of ik ook aan dat programma kan komen.

Msischien dat ik er dan wel iets verder mee kom.

Fijn dat je gereageerd hebt.

Bedankt voor de info.

Gr Huib
 
Tuurlijk kan t wel maar je hebt wel enige ervaring nodig om t te bereiken. Het is tenslotte geen preset knopjes programma.
 
Wat zou je denken Huib, SF 8 trial wellicht?
 
Origineel geplaatst door mario
Tuurlijk kan t wel maar je hebt wel enige ervaring nodig om t te bereiken. Het is tenslotte geen preset knopjes programma.

Precies, ik ben bezig met geluidsbewerking en sampling vanaf 1992.
Sinds 1997 met pc's en software zoals soundforge.
En audio design basisopleiding aan de hogeschool voor de kunsten utrecht.
 
Beste Huib,

Als je echt vooruitgang wilt boeken dan moet je Fruity Loops gaan gebruiken
Op het forum kan je gemakklelijk je songs plaatsen en die door anderen zijn te beluisteren in het .flp songformaat
Veel mensen zijn bereid je daar te helpen in het Engels dan
Op dit forum heb je de moeilijkheid dat de sing in MP3 of wav moet en iedereen gebruikt verschillende apparatuur
Ook het Orion Pro 7 platinium forum is uitstekend, naar Fruity Loops lijkt me beter
Maak eerst maar eens een vette songmix ! : let op de songs op het Fruity loop forum ( kan je downloaden daar!) en kijk hoe de goede songs van effecten zijn voorzien
Jan
 
Yo ga die man niet gek maken met alle verschillende soorten software,... masteren is een kunst, in welk pakket je het ook doet het blijft even lastig, zeker als je net begint,.... ervaring mensen ervaring...

trouwens heb proberen dat SF te installeren maar wat is dat een #@!#@!#@! programma, ;) sorry moest er ff uit...

"although .net2.0 is already release we are still running on v1.1 damn were sony good..." kuch.... live -> start :okdan:
 
Na lange tijd weer op dit forum....

Na lange tijd weer op dit forum....

...toch even een bijdrage (zonder hinder van enige kennis van zaken).

Ik heb het idee dat niet iedereen in deze thread het verschil tussen mixen en masteren door heeft. Als je dat verschil goed door hebt dan weet je ook veel meer het verschil tussen de functies van de te gebruiken randapparaten.
Bij het mixen ga je al je tracks bij elkaar gooien, met elke track zijn gewenste (en soms overbodige voorbewerking door fx en compressie) instelling en toonstelling. Masteren is dat je je stereo-mix klaar maakt voor je CD. Je kunt dus dan niets meer per track doen; dat is een gepasseerd station, maar je hebt dan (in principe) alleen nog maar met je twee stereo tracks te maken.
En zo kun je ook de gebruikte bewerkingsapparatuur (of software) beschouwen. Multiband-compressie, de-essen, limiting e.d. liggen "ruwweg" meer op het terrein van mastering, immers, per track kun je dergelijke dingen al met je eq en met gewoon het volumenivo redelijk bereiken. Net zozeer ligt fx bij het mixen, immers, bepaalde kleuring wil je vooral per track meegeven, en maar zelden de totale mix. Nog even over compressors; deze worden vaak ook op een fx-achtige manier gebruikt. Bijvoorbeeld om een kick-drum meer naar voren te kunnen halen zonder dat je conussen om je oren worden gedrapeerd. In zo'n geval ligt compressie weer op het nivo van mixen.

Dit waren mijn twee kwartjes. Leuk om weer terug te zijn.


Pjeut.
 
vond nog iets

Origineel geplaatst door meesha74
De onderstaande uitleg komt voort uit mijn persoonlijke werkwijze en ervaring.

Het maken van een eigen cd kun je tot op zekere hoogte grotendeels allemaal zelf doen. Houd er wel rekening mee dat er veel tijd in kan gaan zitten.

Stel, je hebt een aantal tracks liggen en daar wil je een album van maken: Er van uitgaande dat alle tracks zijn afgemixt en klaar om gemasterd te worden, kan je album op allerlei manieren tot stand komen. Hoé je je tracks het best kunt mixen en/of masteren zal ik hier niet beschrijven. Daar is voldoende info over te vinden op het forum en internet.

Je hebt je gebounce-te tracks als audio bestanden op je computer staan. Ik raad aan om aparte mapjes te maken
voor "droge" en gemasterde versies. Zorg er ook voor dat je altijd de originele mix(en) bewaart voor het geval er bij het masteren iets mis mocht gaan of het toch niet de juiste resultaten oplevert. Maak sowieso ook altijd backups! Geef alle bestanden duidelijke namen om verwarring te voorkomen.

Uiteindelijk heb je een mapje met al je gemasterde songs. Het is aan te raden om dit materiaal aan te melden bij Buma/Stemra. (je weet nooit of je er onverhoopt een mee hit scoort...). Dit kan eenvoudig online. Je moet uiteraard wel lid zijn van Buma/stemra. Wanneer je ook grafisch enige creativiteit bezit kun je zelf een hoes ontwerp maken voor je cd'tje. Een beetje foto bewerkingsprogramma kan al voor goede resultaten zorgen. Je kunt ook een ontwerp maken voor op het cd'tje zélf. Er is een hoop printers te koop die blanco cdr's op hoge resolutie kunnen bedrukken. Probeer ook hierbij altijd op zo'n hoog mogelijke resolutie te werken.

Je kunt nu de cd's zelf gaan branden. Doe dit nooit op hoge snelheid. Dit kan fouten veroorzaken die de cd slecht, of zelfs helemaal onleesbaar kunnen maken. Test regelmatig je gebrande cd's op verschillende soorten cd spelers.

Tegenwoordig is het natuurlijk ook goed mogelijk om je muziek online aan te bieden. Wanneer je een beetje handig bent met websites bouwen kun je er een leuke webpagina omheen bouwen. Anders is er vast wel een (forum)vriend of collega die iets wil maken. Converteer je audiobestanden naar een zo hoog mogelijke kwaliteit MP3. (Bij voorkeur niet lager dan 192 kBit/s). Voorwaarde is dan wel dat je genoeg webruimte hebt om alle bestanden online te zetten). Het is handig om alle bestanden inclusief evt. grafische bestanden plus een "read me" file met uitleg, allemaal in te pakken in één ZIP file. Dit maakt het downloaden een stuk makkelijker.

Je kunt evt. een soort beveiliging in je webpagina inbouwen waarmee je kunt contoleren wie er allemaal het ZIP bestand downloaden. Ik heb zelf een simpele email controle ingebouwd zodat je altijd contact kunt opnemen met de mensen die downloaden. Hou het echter simpel! Je wilt juist dat zoveel mogelijk mensen je muziek horen. Daarbij zit niemand te wachten op lange password procedures en invullen van forumlieren. Wanneer je een vergoeding voor je cd wilt zul je mischien iets andere methoden moeten gebruiken. Onthou hierbij: Niks beschikbaar stellen voordat er betaald is!

Voor een online voorbeeld kun je kijken op www.meesha.nl/subscribe (is meteen reclame voor mijn eigen cd'tje.). Aanvullingen of correcties op bovenstaand verhaal zijn natuurlijk van harte welkom!

Succes!:okdan:
 
Back
Top