Hoe een cd te masteren?

janamdo

Ingeburgerd
Lid sinds
16 juli 2006
Berichten
90
Locatie
IJmuiden
Kan iemand mij uitleggen hoe dat masteren nu precies in zijn werk gaat ?

Ik heb een compositie gemaakt en deze op de softwaresequenzer van de softsynth ( zeg in Orionpro7 of fruityloops)

- waar op te letten in deze fase ? : zeg dat de geluiden en het stereobeeld allemaal goed zijn , maar hoe zit het met de volumes op de mixer ?
Waar streefje naar : : op de mixer van OrionPro loopt het volume van 0 dB naar - oneindig db

- moet de compositie nu door een audioeditor heengehaald worden om nog iets te corrigeren ?

- als de compositie weer teruggaat naar de sequenzer ( na de audioeditorcorrecties) hoe zit het met de volumes op de mixer : moeten all volumes starten op 0 Db om daarna nog de maximale instellingen voor het geluidsvolume te maken voor elk kanaal? ( je kunt zo nog het meest veranderen )
Opmerking: er wordt bij de mastercd gestreefd eerst naar een 0 db volumeoutput ( = maximale output ?)

- na nieuwe instellingen word de er een master opgenomen op de ssoftsequenzer


Kan er helemaal naast zitten helemaal en zou het op prijs stellen als iemand met praktijkervaring dit zo kort en bnondig mogelijk deze procedure kan uitleggen


Bedankt

Jan
 
Bedankt!

ik wil geen pro masteraar worden ( kan nogeens : daar is een speciale soundegineer voor nodig toch om echt een profi mix te krijgen : dat ambieer ik ook niet ( kan ik ook niet en wil ik ook niet ) , maar om toch een basis mix te kunnen maken van een compositiegemaakt in een software sequenzer

Gewoon even snel een nette mix van een compositie maken dat het netjes( uitgebalanceerd) klinkt


Jan
 
Dankje wel voor de link naar WIKIPEDIA

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Process
The process of Audio Mastering varies depending on the specific needs of the audio to be processed. Steps of the process typically include:

Load the recorded audio tracks into the DAW.
Correct any problems with the audio, such as volume level, tonal balance, or undesirable artifacts.
Sequence the separate songs or tracks as it will appear on the final product ( for example, a CD ) .
Transfer the audio to the final master format ( i.e., Redbook, CD-R, etc. ).
Examples of possible actions taken during mastering:

Apply noise reduction to eliminate hum and hiss.
Limit the tracks to set the highest peaks in audio volume to a preset level; the overall audio should never exceed 0 dBFS.
Equalize audio between tracks to ensure there are no jumps in bass, treble, midrange, volume or pan.
Apply a compressor (for example, 1.5:1 starting at -10 dB) to compress the peaks but to expand the softer parts.
In the case of mastering for broadcast, the bandwidth of the signal has to be reduced. For example for TV broadcast: apply a high-pass filter at 80 Hz with -18 dB/octave to filter out low frequencies and apply a low-pass filter at 12 kHz with -9 dB/octave to filter out high frequencies.
Please note that the above are not specific instructions but some processes that may or may not be applied. Audio Mastering needs to examine the adjectives of input media, the expectations of the source producer or recipient, the limitations of the end medium and process the subject accordingly. General rules of thumb can rarely be applied.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo te zien gaat het in 4 stappen :
- de opgenomen tracks ( voor de audieditor)
- laad die tracks in een audioeditor waar correctie voor nodig is
- neem alles volledig op tracks op wat bij de compositie hoort
- omzetten tracks naar final master formaat

wat is eerst wil weten wat gedaan moet worden voordat de tracks in de audioeditor gaan ?
Jan
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon je track afmixen zoals jij denkt het mooi te vinden, alles onder de -3 dB houden (of 5, 6?) zodat de masteraar nog wat ruimte heeft om te schroeven ...
En ik denk niet dat een gemiddelde masteraar er plezier in krijgt als je gruwelijk met allerlei 'Mastering' en 'Enhancing' plugins gaat kutten. (terwijl je er geen verstand van hebt). (jij of wie dan ook).
 
:confused: wil je nou een CD of een track masteren? dit zijn 2 totaal verschillende perspectieven...
 
Origineel geplaatst door JazzMann
:confused: wil je nou een CD of een track masteren? dit zijn 2 totaal verschillende perspectieven...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Process
The process of Audio Mastering varies depending on the specific needs of the audio to be processed. Steps of the process typically include:

-Load the recorded audio tracks into the DAW.
-Correct any problems with the audio, such as volume level, tonal balance, or undesirable artifacts.
-Sequence the separate songs or tracks as it will appear on the final product ( for example, a CD ) .
-Transfer the audio to the final master format ( i.e., Redbook, CD-R, etc. ).
-Examples of possible actions taken during mastering:

Apply noise reduction to eliminate hum and hiss.
Limit the tracks to set the highest peaks in audio volume to a preset level; the overall audio should never exceed 0 dBFS.
Equalize audio between tracks to ensure there are no jumps in bass, treble, midrange, volume or pan.
Apply a compressor (for example, 1.5:1 starting at -10 dB) to compress the peaks but to expand the softer parts.
In the case of mastering for broadcast, the bandwidth of the signal has to be reduced. For example for TV broadcast: apply a high-pass filter at 80 Hz with -18 dB/octave to filter out low frequencies and apply a low-pass filter at 12 kHz with -9 dB/octave to filter out high frequencies.
Please note that the above are not specific instructions but some processes that may or may not be applied. Audio Mastering needs to examine the adjectives of input media, the expectations of the source producer or recipient, the limitations of the end medium and process the subject accordingly. General rules of thumb can rarely be applied.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Is een track masteren: ? een muziekproduktie mixen zonder gebruik te maken van de audioeditor
Zeg het maar? ik weet er niets vanf

jan
 
Laatst gewijzigd:
nee dat blijkt inderdaad...

Masteren moet je niet zelf doen en gewoon uitbesteden... Leer eerst maar mixen. Dan gaan we het over een tijdje wel over masteren hebben ;)

Volgens mij haal je de twee termen flink door elkaar. Mixen is gewoon een mix maken (dus dat grote mengpaneel met alle knopjes en outboards).

Masteren is de finishing touch aan je mix. Iets wat je vaak niet zelf doet. Het is min of meer het klaarmaken van je mix voor het op media word gezet. Levels worden goed gemaakt, soms word wat eq toegepast etc. Maar maak je daar momenteel nog niet druk om ;)
 
nee..., want ik lees ook nog over tracks mastering en cd mastering , dus ...ik wist het allemaal niet meer
Ja ben helemaal met je eens : laat ik maar eens een song proberen te maken met effekten en in de juiste mix : daar komt al weer genoeg voor bij kijken.
Bedankt
:)
 
nog een basis tip:

houd je drums en bassline gecentreerd in het midden .
anders krijg je fase problemen .
de rest kan je lekker pannen om een mooi stereobeeld te krijgen .
:)
 
Ik denk dat het beste is om een track te maken en die te posten hier op het synthforum zodat mensen er wat positieve kritiek op kunnen leveren. Of kijk eens naar andere tracks hoe mensen daar op reageren.
 
Dat master gedoe houd me ook erg bezig.

Ik maak de laatste tijd regelmatig tracks.

Hardcore/hardstyle

Maar ze klinken nooit zo lekker dik als de echte profs.

Ook krijg ik ze nooit zo hard afgemixed zonder dat ik in het rood ligt te pieken.
Als ik mijn eigen track maximaal volume afmix klink hij nog altijd zachter dan een track van bv een MOH cd.

Is mastering de het enige antwoord op het probleem of zit het hem nog ergens anders in?

Bvd Huib
 
Laat je niet al te veel misleiden door alle pro's om je heen die zeggen dat ze t bter kunnen dan een ander. Dat is een eindeloze discussie! Feit is, je oren zijn t belangrijkste daarnaast is t ook wel zo prettig als je de juiste tools tot je beschikking hebt natuurlijk.
 
Nee ik spreek nooit met profs.

Maar ik hoor gewoon dat het dikker klinkt en harder.

Daar wil ik iets aan doen.

Kan ik trouwens niet zelf masteren met Audobe Audition

Gr Huib
 
Ja dat denk ik ook wel.

Maar jij bent ook ooit begonnen.

Toen vond je het ook fijn dat mensen hun boekje open deden voor jou.

Waarom doe je het nu zelf niet.

Alleen komt er niemand
 
Alles begint bij een goeie mix.
 
zoekt en gij zult vinden, rechtstreeks uit het sticky tips topic

Mastering
- Als je een song hebt gemixed, master die dan niet. Na lange mixsessies ben je vaak te intiem met de song, en een compleet overzicht ontbreekt dan vaak. Als je hebt gemixed, en nog steeds de mastering zelf wil doen, laat de mix liggen voor een paar dagen voordat
je gaat masteren.
- Luister naar je gemasterde mix op zoveel mogelijk apparaten. Je zult verbaasd zijn hoe verschillend een mix kan klinken op verschillende systemen.
- Master niet naar 0dB, hou het op -0.1dB, sommige goedkope cd-spelers clippen op 0dB.
- Wees voorzichtig met compressie en limiting, druk de mix niet dood, laat ruimte om te ademen. Over gecompressed en gelimitede mixen klinken vermoeiend.
- De akoestiek van de ruimte waar je mastert is heel belangrijk. Probeer ook achtergrondgeluiden te elimineren, dit kan de manier waarop je je track waarneemt enorm veranderen.
- Mastering engineers gebruik een tikkie zogenaamde mastering galm. Dat is een beetje stereo reverb op de mastertrack. Neem een middelgrote space, een beetje toevoegen aan de track, net voor de compressor/limiter. De mix krijgt wat meer samenhang.
- Doe fade ins/outs na de mastering. Als je het ervoor doet kan je compressor/limiter wel eens gek reageren en je fade zal zeer vreemd klinken.
- Pas op met stereo (bas-)partijen als je je werk op vinyl wilt uitbrengen. Stereo bas is namelijk moeilijk te snijden.
- Na de compressie nog even goed alle frequentiegebieden afluisteren want compressie (ligt aan de instelling en soort compressor) kan gevolgen hebben voor je zorgvuldig uitgebalanceerde frequentiespectrum. Dus eventueel nog een beetje na eq-n.
- Als je overall EQ niet helemaal naar wens is kun je het volgende doen. Zoek een vergelijkbaar nummer. Analyseer met Steinberg's masteringedition’s freefilter het overall spectrum ('learn' button). Doe hetzelfde met je eigen nummer en match de spectra (gedeeltelijk). Soms kan dat best aardig uitwerken. Het nummers gaan qua klank niet op elkaar lijken maar het wordt er soms wel beter op.
 
Back
Top