wie kan mij nuttige tips geven?

newsletterman

Ingeburgerd
Lid sinds
24 januari 2004
Berichten
49
Hier vind je een in lengte redelijk stuk waaraan ik werk.

Ik heb altijd 2 problemen, en wil jullie hulp:

-ik vind dat het wat dof klinkt, niet doorzichtig genoeg ook niet. Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen?
-Ik ben nooit goed in het arrangeren van mijn ideeën. Ik kan wel een paar simpele melodielijntjes bedenken, maar ze in elkaar weven lukt niet. Heeft iemand algemene tips of concreet voor dit melodietje?

Merci!
 
Dit zijn precies de dingen waar ik ook vaak tegen aan loop. Waar ik door veel proberen - en natuurlijk heel erg veel naar andere muziek luisteren - achter ben gekomen is dat het arrangeren niet een kwestie is van geluidje erbij, geluidje weg, volgend geluidje etc.etc. Het mute-on/off verhaal zeg maar. Ik probeer geluiden juist een beetje met elkaar te laten spelen: de één zegt wat, de ander zegt wat terug, in die geest. Maar da's lastig... om op de juiste momenten de juiste geluiden te gebruiken.

Ik vind in ieder geval dat een nummer dynamisch en organisch moet klinken, dat mis ik wel een beetje in deze track. De geluiden en melodietjes zijn verder prima, maar het moet niet een lange sleur van herhalende geluiden worden. Laat ze wat meer 'met elkaar spelen' zou ik zeggen.
Ook het volume van de geluiden is belangrijk. Niet alles hoeft op hetzelfde level te blijven in het hele nummer, een geluidje mag best iets naar de achtergrond verdwijnen als er een ander melodietje naar voren komt bijvoorbeeld.
In je mix krijg ik het idee dat alle kanalen vol open staan en dat daardoor de balans van de geluiden niet lekker is en dat heeft ook invloed op de 'doorzichtigheid' van je track.
Om je mix nog meer open te laten klinken: de kwaliteit van individuele geluiden is zooooo belangrijk! Een paar crappy sounds zorgen al gauw voor een soort 'mist' in tracks...

Maar goed, over afmixen is op dit forum al zo veel geschreven, dus check dat allemaal eens.

Enneh... ik schrijf dit zo wel allemaal, maar ik blijf ook stééds maar weer aankloten hoor ;)
 
Tips over melodiën kan ik niet geven. Maar het probleem met een onjuiste "balans der elementen" heb ik ook gekend (met trots zeg ik "gekend" :engel: ). Dit heeft, naar mijn ervaring, vrijwel altijd te maken met dat de luidheid van de individuele elementen dus... Ze zijn dan niet goed op elkaar is afgestemd. Ook kan het zo zijn dat het ene geluid opener klinkt dan het andere, wat dus ook weer voor verkeerde balans zorgd. Soms is het echter ook een kwestie van eens fiks aan de equalizer draaien om het geheel open te schoeven ;), maar dat is hiet niet het geval als ik dat zo beluister..

Ik heb zelf gewoon door ervaring een steeds betere balans gevonden, maar het blijft natuurlijk altijd wikken en wegen (vind ik).

Verder ben ik het ook eens met wat Ferric zegd :).

Oh ja, en je track op meerdere systemen en luidsprekers afspelen helpt ook goed om te horen wat te hard/zacht etc. is.
 
Om eerlijk te zijn, ik hoor eigenlijk niet eens een melodielijn. Alleen maar begeleiding.
Arrangeren is een vak apart, maar je maakt het jezelf heel moeilijk wat dat betreft door het jezelf te gemakkelijk (:D) te maken wat betreft de 'compositie'. Wat ik bedoel hier is, dit hele stuk bestaat uit welgeteld 2 akkoorden. Gemakkelijk gecomponeerd, dat wel, maar maak daar maar eens een volledige, gevarieerde, spannende track mee. Ik zeg niet dat dat niet kan, en feitelijk doe je het niet eens zo slecht.
Wat de mix/balans betreft sluit ik me aan bij de vorige meningen.
 
*leuke cover* volgens mij is dit van Jam El mar and Mark spoon "how Stella got her groove back" of zo--- shit uit 1999
 

Attachments

  • track12.mp3
    441,6 KB · Bekeken: 34
Origineel geplaatst door dr.DRé
*leuke cover* volgens mij is dit van Jam El mar and Mark spoon "how Stella got her groove back" of zo--- shit uit 1999

What the hell is dit geluid is net karton =(
 
Re: wie kan mij nuttige tips geven?

Origineel geplaatst door newsletterman
Hier vind je een in lengte redelijk stuk waaraan ik werk.

Ik heb altijd 2 problemen, en wil jullie hulp:

-ik vind dat het wat dof klinkt, niet doorzichtig genoeg ook niet. Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen?
-Ik ben nooit goed in het arrangeren van mijn ideeën. Ik kan wel een paar simpele melodielijntjes bedenken, maar ze in elkaar weven lukt niet. Heeft iemand algemene tips of concreet voor dit melodietje?

Merci!

Zet ook bij, bij welke instrumenten reverb gebruikt en welke instrumenten compressed en welk compressor je gebruikt welk ratio + gain of gebruik je compressor totale mix ?

Klinkt lekker joh galm is goed, ik denk dat deze muziek een beetje mastering nodig heeft.
En je hebt sommige instrumenten te hard opgenomen {the key is volume !!] dit is echt belangerijk als je alles zelfde volume opneemt kan nooit een goede mix worden en zachte tonen strings enzo en pad moet je pannen 40 %
Hele hoge tonen instrumenten zoals viola, airy pad echte hoge tonen moet je 100 % pannen soms beide kanten
Volume is de verte hoe zachter volume is hoe verrer die lijkt, hoe hoger volume hoe dichtbij die lijkt

Volgende instrumenten moet je snijden wat zachter zetten

Bell moet je snijden tot 400/500 hz en geef wat meer gain 6+ in de hoge tonen bij 6 khz 8 khz ofzo
Piano ook bij 400 meest piano kun je snijden bij 400 hz daar onder hoor je bijna niet maar als je echt noten C 1 C 2 gebruikt dan 200 hz
 
Back
Top