Emu ESI-4000 turbo vraagjes...

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Ik heb sinds gisteren een Emu ESI-4000 turbo in huis en ben bezig de handleiding door te spitten..
Aangezien hij over de 250 pgs wil ik graag antwoord op wat dringende vragen :-) Welke ESI gebruiker kan me even helpen?


1. Op dit moment heb ik de ESI aangesloten op een cd speler en luister hem direct af met een hoofdtelefoon.
Nu valt me op dat al je in menu samplemanagement>setup zit, je niks hoort over de hoofdtelefoon uitgang. Ik hoor alleen wat als ik mn hoofdtelefoon in mn main outs steek.

Lastig werken lijkt me, is hij alleen geschikt om over een mixer te 'monitoren'?

2. Hoe stel ik de gain in op de hoofdtelefoon output. Kan dit wel? Bij een yamaha A4k kan je een soort van gain boost instellen...

3. Het lijkt er op dat je geen individuele sample kan wegschrijven. Hoe doen jullie dit? Als ik het goed begrijp is dit de hierarchie op de ESI:
sample (opgenomen sample) >> preset (bv piano program) >> bank (alle samples, presets en effect instellingen).

Je kan volgens mij alleen per hele bank wegschrijven. Hoe kan j enu een verzameling presets aanleggen (bv 909-set, 808-set, grand piano, rhodes etc.).
Moet je telkens presets op gaan zoeken in je banks op je disks???

Ik stel me voor dat je 'bank' je song is.. En dat je in deze bank alle presets om je song te maken.. Je 909-setje, je bass-preset, je strings-program...

4. Hoe sample je op dit ding??

Als ik het boekje lees gaat het als volgt:

A. pagina samp.setup: stel level en monitoring ON in
B. als je threshold sampling wil, ga naar 'arm sampling'
C. als je handmatig wil starten ga naar 'force sampling'

Bij B en C start de esi direct met samplen nadat ik de keuze voor arm of force heb gemaakt. Ik hoor ook mn sampling bron niet... kan dus niet goed timen wanneer ik moet starten... Erg iritant!

Ik wil gewoon de sampler in 'sample standby mode' hebben staan, zodat ik mn sample bron kan horen.. Als het goede moment is gekomen wil ik op 'sample' drukken en samplen...

Ik weet dat ik dit alles ook te weten kan komen door de handleiding te lezen.. maar ik heb niet zoveel tijd 's avonds na thuiskomst van werk en ik wil dolgraag aan de slag met dit ding :-)

Grts/Furious5
 
Dit zijn wel echt manual vraagjes he?
Maar goed, volgens mij kun je 't beste gewoon via je mengtafel afluisteren. Daar kun je toch ook een hoofdtelefoon op prikken? Zover ik weet hoor je via de headphone out alleen sample playback.
Wat betreft presets: je kan samples in meerdere presets tegelijk zetten, dus je kan kan alle banks maken die je maar wilt.

En verder: ga gewoon met de manual in de hand met dat ding aan de slag. Hij werkt echt supersimpel, en het meeste wijst zich vanzelf. Binnen 1 a twee uur weet je alle belangrijke functies zo te vinden. Daar leer je veel meer van, en is nog leuker ook.
 
Ik ben ook wel van plan de manual verder te lezen.. Hij is welliswaar dik maar prettig geschreven, is dus geen probleem..

De vragen die ik nu ff had zijn dingen die ik op het eerste gezicht niet zo vanzelfsprekend vond na met eerdere samplers als akai en yamaha te hebben gewerkt...
Op de A4000 hoorde je bv alles over je hoofdtelefoonuitgang, en kon je je 'gain boosten'... Op de ESI klinkt de hoofdtelefonuitgang erg zacht..

Thanx iig voor je reactie!
 
Hoe staan je headroom en output boost? (Master/Global->8->3)
standaard staat de headroom op 3 dB en de output boost op 12dB. Dit geldt voor alle outputs, en werkt bij mij prima. Dan kun je de volumepot op de voorkant mooi gebruiken voor fijnafstelling.
 
Mn output boost staat op 12db en klinkt okay zo..thanx..

Ik ben nu alweer wat verder in de handleding.. Maar 1 ding is me nog niet duidelijk...

Hoe plaats ik nu een sample in een preset???

Ik heb bv 3 samples opgenomen:
-'909_kick"
-"909snare"
-"moogbass_c3"

Daarnaast wil ik 2 presets maken:
-"909drumset"
-"moogbass"

Hoe wijs ik sample "909_kick" toe aan preset "909srumset" op midi kanaal 10 met een keyrange van c3 - c3?
Hoe wijs ik sample "909_kick" toe aan preset "909srumset" op midi kanaal 10 met een keyrange van d3 - d3?
Hoe wijs ik sample ""moogbass_c3" toe aan preset "moogbass" op midi kanaal 1 met een keyrange van c1 - c5?


Verder vroeg ik me af of het niet mogelijk is om start en eindpunt van een sample in te stellen zonder gelijk alles we te knippen zoals je doet met 'truncate'... Het zou wel handig zijn als je je sample intakt laat en naderhand dus je start en eindpunt bij kan stellen..
 
Geen ESI fanatics hier? :-)
 
Weet je wat ik het allerbeste aan de emu-handleidingen vind? De index!
 
De hoofdstukken "sample management" en "digital processing" al doorgelezen? Zul je zien dat 't erg makkelijk is! :eureka:
 
Okay... duidelijk...

Thanx boys..
 
idd allemaal heel basic vragen
die esi zit echt simpel in elkaar hoor....

eens je er een beetje mee werkt ken je alle cijfertjes van meest gebruikte functies vanbuiten, bvb 6 : PLACE SAMPLE als ik me niet vergis...

leukst aan de esi vind ik het werken met zones, die zijn lekker onafhankelijk van de rest en laten je toe om zonder al te veel na te denken parameters aan te passen van groepen samples...
 
De Yamaha koos ik toendertijd voor de features.. 128 stemmig, een heleboel filters, scsi, resampling etc. Op papier zag het er allemaal te gek uit.

Persoonlijk vond ik de bediening verschrikkelijk. Ik had eerst een A3000.. qua sound vond ik die erg okay, ik had alleen last van het bekende yamaha probleem: onnauwkeurige draaiknoppen.

Ipv hem te laten maken koos ik ervoor hem weg te doen en een A4000 te kopen. Leek wederom indrukwekkend maar de bediening beviel me helemaal niet. Ik vond de scsi te langzaam, en de bediening totaal niet intuitief. Doordat je alles met de draaiknoppen moet doen gaat het allemaal zo langzaam! Die sampler lijkt je de hele tijd tegen te werken..
Er zullen vast ook mensen zijn de A serie van yamaha fantastisch vinden hoor maar kon er niet lekker mee overweg..

Maar ik heb dus sinds kort de ESI hier staan, en heb hem bewust op bedieningsgemak gekozen: ik wil dat ding snel kunnen bedienen. Net zoals de S950 werkt de interface met paginanummers, heel erg handig. De numeriek keypad werkt echt supersnel. Ook het 'downsamplen' vind ik een coole feature, je kan je samples lekker lo-fi laten klninken...
Ik heb hem nu net een weekje hier staan maar ben tot nu toe erg tevreden..

Het is alleen ff wennen hoe de ESI zn samples organiseerd, het werkt toch een stukkie anders als Akai of Yamaha. Dingen die je vanzelfsprekend vind zitten toch weer even anders in elkaar bij de Emu.. Dingen heten hier bv geen program of keygroup, maar bank en preset.. FF de handleiding grondig doorlezen..

Jij ook nog tevreden met je Emu na al die Akai's?
 
Laatst gewijzigd:
Enig minpuntje dat ik tot nu toe heb ontdekt is dat je bij de ESI automatisch samples in een preset (program) plaatst. Je lijkt dus al vantevoren te moeten nadenken in welke preset je samples gaat plaatsen.

Bij Akai kan je gewoon samples opnemen en naderhand je samples in een keygroup zetten...

Ook kan je geen individuele samples opslaan.. Je kan alleen een hele 'bank' opslaan, het complete geheugen dus...
Dat lijkt iritant..

Maar goed, ik heb hem nog geeneens een week...
 
Je kunt altijd de reeds opgeslagen sample's uit andere banken weer inladen voor een nieuwe bank.
Betekend wel dat je de sample's meerdere keren op schijf heb staan daarna. Maar met een 4G HD is het goed te doen zo.
Tenminste bij mij wel. Interne geheugen is 32 MB dus hoeveel banken kun je kwijt op een HD!!? ...Genoeg dus..

En hij is inderdaad simpel in gebruik.


Voor de liefhebbers heb ik nog een externe SCSI harddisk te koop incl kabel, deze heb ik voorheen gebruikt voor mijn ESI4000Turbo. Ik meen dat deze 250MB is.
 
Origineel geplaatst door Furious5
Enig minpuntje dat ik tot nu toe heb ontdekt is dat je bij de ESI automatisch samples in een preset (program) plaatst. Je lijkt dus al vantevoren te moeten nadenken in welke preset je samples gaat plaatsen.
Volgens mij doet mijn 2000 dat niet. Maar ik weet zo 1-2-3 niet waar je dat kan wijzigen.

De bediening van de ESI is inderdaad supersimpel. Binnen een paar dagen weet je alle belangrijke submodules te vinden, en kun je met het keypad echt supersnel navigeren. Sommige termen lijken eerst wat cryptisch, maar daar ben je snel aan gewend, en blijkt allemaal best logisch te zijn.
 
Origineel geplaatst door Sjoshke
Je kunt altijd de reeds opgeslagen sample's uit andere banken weer inladen voor een nieuwe bank.

Klopt.. maar je laad dan wel een hele preset in.. Dus bv, een hele 909set... Je kan niet even 1 sample vanaf harddisk inladen.. Of als je net een vette snaredrum heb gesampeld die even wegschrijven..je moet hem in een preset stoppen en als hele bank wegschrijven..


Hoe leggen julllie op de ESI een bibliotheek/verzameling samples aan? Dus bijvoorbeeld je bass, strings, drum programs (multisample programs)?
Het meest logisch nu lijkt me om die per bank weg te schrijven.. Dus je 'ion_strings' samples zet je in een 'ion-strings' preset.. en die sla je op als 'ion-strings' bank.
De volgende keer laad je vanuit die 'ion_strings' bank alleen de preset in de bank waarin je op dat moment aan het werk ben (de song waaraan je op dat moment werkt) ...

Werken jullie op deze manier?
 
Laatst gewijzigd:
om heel eerlijk te zijn,

Heb geen ESI meer en nooit echt mee gewerkt maar heb een E6400 en kan via Emu Proteus X standaard alles naar EOS converteren en branden met nero (mbv translator free).

Heb ook Akai en vind Emu eigenlijk prettiger. Wat ik me wel kan herinneren is dat als je gewoon je presets aan maakt je een voices menu krijgt met daarin je samples en dat je een paar pagina's verder je instellingen kan doen (per voice) als rootkey, keyspan etc. Dus eigenlijk beetje de boel kan verdelen over het keyboard...

Echter, had een half dode Esi4000 en heb er al zeker een jaar geleden heel kort mee kunnen werken. Dus word toch manual doorspitten...
 
Origineel geplaatst door Furious5
Klopt.. maar je laad dan wel een hele preset in.. Dus bv, een hele 909set... Je kan niet even 1 sample vanaf harddisk inladen..


jawel...

load sample gewoon..

maar tis idd wel kut dat je niet gewoon een sample kan toevoegen aan een bestaande preset, zonder eerst die preset te laden (en je sample te verliezen)
of bestaat er een andere manier? :confused:
 
Ik werk nu een poosje met mijn E6400ultra en vind het geen schande om te moeten
toegeven dat het wel even wennen is qua structuur.
Idd andere namen voor het zelfde (program, samples).
Ik had geen manual en moest het doen met een gedownloade PDF.
Bepaalde zaken gaan sneller/handiger met een akai en andersom.

Ik ben de schijfstructuur van mijn S5000 enorn gewend, die super
eenvoudig en overzichtelijk werkt, vind ik wat minder in de EMU.
Qua synth is de EMU de Akai de baas.
Dus daarom heb ik beide.
 
Back
Top