Roland PC200 probleem

Robrecht

Ingeburgerd
Lid sinds
23 juni 2006
Berichten
38
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik hoop dat dit niet zo'n vraag is die honderd keer wordt gesteld en dat dit in het juiste forum geplaatst is.

Ik wil mijn Roland PC200 keyboard aansluiten op PC. Dit wil echter niet lukken. Het keyboard heeft maar één MIDI out dus daar kan het probleem niet liggen. Deze MIDI out gaat naar de MIDI in van de Roland MCB-1 (MIDI connection box), en hiervan gaat een (vaste) kabel uit naar de gameport van mijn geluidskaart (Hercules Muse LT). Als ik Cubase of een standalone MIDI programma open (Native Instruments B4II en Garritan Jazz Band), gebeurt er niets en wordt er geen keyboard gevonden. Wat doe ik fout?

Oja, op die connection box staan er twee MIDI OUT, één MIDI IN, één OUT SYNC (allevier MIDI aansluitingen). Dan is er ook nog in mini jack formaat: TAPE IN, TAPE OUT en METRONOME OUT.
 
Hoi,

Je aansluiting klopt volgens mij wel. Midi-out van je keyboard naar midi-in van de MCB en die gaat naar de joystick/game-poort. Als je cubase of een ander sequencer-programma start moet je daarin een kanaal selecteren en een instrument dat je op dat kanaal wil gebruiken (piano of viool of drums). Als je dan je keyboard bespeelt moet je in cubase ergens midi-activiteit zien en zou je ook het gekozen instrument moeten horen.
In cubase kun je ook nog het e.e.a. instellen qua midi devices, zit ergens bij opties of zo. Ik denk niet dat je keyboard gevonden hoeft te worden, er hoeft "slechts" midi data gestuurd te worden naar je programma.
Wel moet het midi-send kanaal van je keyboard corresponderen met de instelling van je programma. In de manual van je keyboard staat wel hoe je dit moet instellen.

Succes ermee.
 
Neen, er gebeurt niets. Is het overigens normaal dat het systeem totaal niets herkent van nieuwe apparatuur als je een keyboard aansluit?

mvg
 
Origineel geplaatst door Robrecht
Neen, er gebeurt niets. Is het overigens normaal dat het systeem totaal niets herkent van nieuwe apparatuur als je een keyboard aansluit?

mvg

Volgens mij wel. Heb jaren geleden toen ik begon met dit hobby ook een PC200 gehad met een roland geluidskaartje en ook eoa roland midi to gameport convertor. Ik de helpdesk van roland bellen: "er komt geen geluid uit".. zij kwamen er ook niet wijs uit. Totdat ik er zelf achter kwam hoe dat nou precies werkt met midi en zo. Ik denk dat je e.o.a. instelling fout hebt staan, midi kanaal of zo, of midi device in cubase, daar moet je nl. wel je geluidskaart selecteren als geluidsbron maar ook je geluidskaart als midi ingang. Waar het precies zit weet ik zo niet.
 
Origineel geplaatst door Robrecht
Kan het zijn dat je voor de MCB-1 drivers nodig hebt?

Lijkt me sterk, je zou eens kunnen zoeken op google maar ik denk het niet. Wat heb je in cubase ingesteld als midi input?
 
MPU401 (bij Device/device setup/default MIDI ports/Midi input/MPU401)

Wel vreemd want ik heb een Hercules Muse LT en die staat niet in dat lijstje. Er staat nog wel 'not connected', All Midi Inputs en 16 keer FL Studio FL 1. Die FL zal wel van fruity loops zijn denk ik.
 
Het het midi-send kanaal van je keyboard staat op hetzelfde als in cubase? Stel dit op je keyboard eens in op kanaal 1
 
Ik weet hoe je de kanalen instelt op het keyboard, maar hoe in cubase? Bedoel je zo bij VST instruments waar je een programma (bv Elektrik Piano) kunt toekennen aan een van die 64 vakjes (kanalen?)?
 
Origineel geplaatst door Robrecht
Ik weet hoe je de kanalen instelt op het keyboard, maar hoe in cubase? Bedoel je zo bij VST instruments waar je een programma (bv Elektrik Piano) kunt toekennen aan een van die 64 vakjes (kanalen?)?

Ja zoiets ja. Maar het kan ook zonder VST instruments, dan gebruik je de synth van je geluidskaart. Dat is misschien nog het simpelste om te testen. Gewoon een piano op kanaal 1 zetten. Maar je moet sowieso ergens midi activity zien.
 
Dan weet ik het ook niet meer, moeilijk zo op afstande te beoordelen. In cubase moet je wel een piano kunnen toekennen, interne samples of synth van je geluidskaart. Probeer dat eens uit te zoeken hoe je dat voor elkaar kunt krijgen, misschien is dan tevens je probleem opgelost.
 
Ik denk dat de midi box zelf defect is, want als ik mijn Behringer V-Amp (vanwelke de midi functie normaal gezien werkt) aansluit via de midi box geeft de pc ook geen kick. Ik zal maandag eens een kabeltje MIDI-Gameport halen, dan zal de boel waarschijnlijk wel werken. Het keyboard en de breakbox heb ik ook nog eens aangesloten op twee andere pc's (een nieuwere en een oudere) en zij herkenden ook niks. Ik heb ook gevonden dat de MCB-1 gemaakt is voor de geluidskaart LAPC-I, dus misschien is het ook zo dat enkel die geluidskaart kan werken met de breakbox. Zou het dit kunnen zijn?

Verder is het ook nog zo dat mijn pc als midi input enkel MPU401 herkent (in ALLE software). Het is ofwel MPU401 kiezen, ofwel iets in de trant van geen input. Is dit ook niet wat vreemd?
 
Origineel geplaatst door Robrecht
Ik denk dat de midi box zelf defect is, want als ik mijn Behringer V-Amp (vanwelke de midi functie normaal gezien werkt) aansluit via de midi box geeft de pc ook geen kick. Ik zal maandag eens een kabeltje MIDI-Gameport halen, dan zal de boel waarschijnlijk wel werken. Het keyboard en de breakbox heb ik ook nog eens aangesloten op twee andere pc's (een nieuwere en een oudere) en zij herkenden ook niks. Ik heb ook gevonden dat de MCB-1 gemaakt is voor de geluidskaart LAPC-I, dus misschien is het ook zo dat enkel die geluidskaart kan werken met de breakbox. Zou het dit kunnen zijn?


Ik heb ook eens zo'n box gehad, van roland, die werkte met elke kaart. Is gewoon een convertor.

Verder is het ook nog zo dat mijn pc als midi input enkel MPU401 herkent (in ALLE software). Het is ofwel MPU401 kiezen, ofwel iets in de trant van geen input. Is dit ook niet wat vreemd?
Dat klopt volgens mij wel, want je geluidskaart heeft alleen die MPU401 als midi chip.

Het prettigste werkt het overigens als je geluidskaart gewoon midi ingangen/uitgangen heeft (al dan niet mini din plug). Geen gezeik met convertor doosjes en zo.
Is een andere geluidskaart niet de moeite waard? Volgens mij verkoopt hier op het forum iemand een Soundblaster Audigy (heb ik zelf ook) en die werkt perfect.
 
Ik ben van plan om sowieso een EMU 0404 aan te schaffen, gezien ik eigelijk gewoon muziek opneem wou ik de algemene opnamekwaliteit verbeteren. Het MIDI gebeuren is dus niet prioritair, maar zou echt wel leuk zijn.

Wat anders ook wel raar is: mijn PC installeert steeds een C-Media kaart terwijl het toch degelijk een Hercules Muse LT is. Verder, als ik een joystick van Microsoft zelf in de gameport steek, herkent Windows ook helemaal geen nieuwe apparatuur. Zou het kunnen dat het keyboard zelf defect is? De LED's gaan nochtans aan en uit.
 
Origineel geplaatst door Robrecht
Ik ben van plan om sowieso een EMU 0404 aan te schaffen, gezien ik eigelijk gewoon muziek opneem wou ik de algemene opnamekwaliteit verbeteren. Het MIDI gebeuren is dus niet prioritair, maar zou echt wel leuk zijn.

Wat anders ook wel raar is: mijn PC installeert steeds een C-Media kaart terwijl het toch degelijk een Hercules Muse LT is. Verder, als ik een joystick van Microsoft zelf in de gameport steek, herkent Windows ook helemaal geen nieuwe apparatuur. Zou het kunnen dat het keyboard zelf defect is? De LED's gaan nochtans aan en uit.

Joystick en Keyboard zijn wel verschillende zaken. Je hebt wel spanning (batterijen/voeding) op je keyboard neem ik aan? :D
 
Ik heb met Reason geprobeerd het keyboard aan de praat te krijgen. Hierbij kan je het programma laten zoeken naar een aangesloten midi-apparaat en vraagt hij om een signaal te verzenden met het apparaat. Nogmaals geeft het programma geen kick. :-(
 
Vooruitgang: ik heb een gewoon midi kabeltje gekocht en het keyboard rechtstreeks aangesloten op de computer. De computer herkent het keyboard. Echter, het keyboard geeft constant een MIDI IN signaal (bijv. in Fruity Loops flikkert het lampje MIDI IN constant). In Cubase kan ik ook niets opnemen en in de VST instrumenten kan ik niet spelen. Daar kan ik wel de toetsen gebruiken en het modulatie wiel en verandert er wel iets (bv. de preset), maar keert steeds terug naar zijn oorspronkelijke waarde. Wat is er nu nog mis?

Oja, het keyboard heeft enkel een MIDI OUT en het kabeltje heeft een MIDI OUT en MIDI IN aansluiting..
 
Dus je keyboard stuurt nu wel midi data naar de pc (of beter gezegd: je pc ontvangt ze nu wel).

Is dat keyboard nieuw?
 
Back
Top