Diepe shit uit een klein blauw kastje (Novation Nova)

Bartology

Big member
Lid sinds
2 mei 2004
Berichten
2.588
Locatie
Nederland
Sinds gisteren in huis: Novation Nova, laptop model.

Eerste indruk: Damn, wat een diep geluid komt uit dat kleine blauwe kastje!! Sommige bassen gaan zo laag dat je enkel de subwoofer ziet trillen, maar niets hoort, alleen maar voelt.... :maffia:
Strings en pads.. helemaal goed!
En ook dikke en snerpende leads zijn aanwezig. :okdan:

Fijne knopjes, veel effecten, leuke arpeggiator!
Super elastisch, kneedbaar geluid, alle parameters zijn in een seconde aan te passen.
De vocoder heb ik nog niets mee gedaan.

Ben er nog lang niet helemaal mee bekend, het is mijn eerste VA synthesizer, maar hier ga ik veel plezier aan beleven.


(Gebruikers-)ervaringen?
 
Na veel zoeken en twijfelen hebben diverse mensen in de chat me aangeraden een nova te kopen. En ik dacht... laat ik eens een keer NIET eigenwijs zijn en ben voor de nova gegaan.
In het begin heb ik altijd zoiets van nou, is dit het wel, maar na een maandje of wat begon het wel te komen dat ik patches leerde maken en het geluid leerde waarderen / inmixen.

Voor zo'n klein bakje heeft ie verdomd grote spierballen.
Gewoon even 6 parts multitimbraal met een volledige effectsectie pér part. Geen concessies gewoon een full blown synth maal 6!

Ook heel erg mooi is in het laatste OS 4.1 dat je onder de button TRIGGER (bij de envelope sectie) op de laatste page kunt instellen of die patch in DCO of VCO mode moet staan. VCO mode heerst!!!

-C-
 
Wat ook leuk is: syncen. Syncen kost je geen oscillator op de Nova, dat gaat met virtual slaves. Kun je leuke dingen met doen :).
 
Het is gewoon een heel gave bak. Een paar jaar lang was het m'n enige instrument (op een midi keyboard na). En ik vind dat ik er best leuke muziek mee gemaakt heb. Tegenwoordig staat ie een beetje zielig niets te doen, omdat ie z'n meerdere moet erkennen in een Virus. Toch niet helemaal eerlijk, want het is gewoon een gaaf ding. Klik hier en dan de tracks uit 2000, das 99% Nova (op samples na).
 
Origineel geplaatst door MikeJarod
Klik hier en dan de tracks uit 2000, das 99% Nova (op samples na).

Hey cool!! Ik ga es even luisteren.
 
ik roep het al jaren dat het een zeer ondergewaardeerd bakkie is...;)
ik gebruik 'm nog steeds af en toe,in tegenstelling tot de Virus (A)..

veel plezier d'r mee :okdan:
 
heb die van mij min of meer verkocht...
denk dat er ooit nog wel een supernova 1 of 2 rack voor in de plaats gaat komen :)

vindt trouwens wel dat de 2e hands prijs voor de nova ver onder de waarde zit..
gemiddelde prijs van 425 / 475 zou die zeker waard zijn..

merk trouwens dat de nova de laatste maanden opeens weer erg gewild is....
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
heb die van mij min of meer verkocht...
denk dat er ooit nog wel een supernova 1 of 2 rack voor in de plaats gaat komen :)

Waarom heb je m verkocht dan? :)

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
merk trouwens dat de nova de laatste maanden opeens weer erg gewild is....

Als Ramoonus er eindelijk eentje heeft is dat ook weer voorbij :D
 
hehe die topic van ramoonus heeft ondertussen al 65 replies en nog steeds heeft ie geen nova ...
maar goed, hij is erg eigenwijs.... als hij t gewoon over de post had afgehandeld had ie allang een nova gehad..
degene 1 of 2 post boven hem zoekende naar een nova heeft als t goed is dinsdag mijn nova :)

ik verkoop mn nova omdat ie bij mij te weinig aan staat..
elke keer betrap ik mezelf erop dat als ik een leuke patch in de nova heb ik alsnog weer op de virus ga kijken of ik iets kan vinden of krijgen wat de patch in de nova weer kan vervangen, en meestal eindig ik dan ook met iets op de virus ..

al kun je op de nova wel hele lekkere ''rubberen'' trance bassjes etc. maken waar ik de virus minder geschikt voor vindt.
maar voor alleen die trance bassjes hoef ik geen nova.... verder ben ik van plan wat meer de acid kant op te gaan en heb ik ongeveer t geld bij elkaar voor een TB als ik de nova verkoop..

en ik denk dat een Virus lekkerder klinkt naast een TB dan een nova..

dus de nova gaat dan denk ik helemaal nooit meer aan, en mocht ik m echt missen dan spaar ik ff door en dan koop ik gelijk een supernova rack..
 
Klinkt vet man, en dat allemaal uit dat kastje MikeJarod?
Volgens mij kan ik niet zulke geluiden halen uit mijn AN1x.............
 
Origineel geplaatst door djlee
Klinkt vet man, en dat allemaal uit dat kastje MikeJarod?
Volgens mij kan ik niet zulke geluiden halen uit mijn AN1x.............
Dank je :) Jep, qua synths is het bijna alleen maar Nova, er zit nog wel ergens een verdwaalde CS1x en JV880, maar dat is minimaal. In de ID3 tag van de mp3's staat welke synths zijn gebruikt.

Zulke geluiden kan je best uit je AN1x halen hoor, ik heb 'm ook. De Nova is gewoon erg gebruiksvriendelijk door alle knoppen en de losse fx per part is gewoon super krachtig waardoor ik 'm prettiger vind werken dan een AN1x.

Ik moet wel zeggen dat de Nova niet zo heel robuust gebouwd is. Mijn filter knop is rot, en de fast data en prog +/- knoppen werken niet meer lekker. Maar hij is dus wel zo'n 6 jaar intensief gebruikt, dus misschien valt dat dan wel te verwachten.
 
Origineel geplaatst door MikeJarod
Het is gewoon een heel gave bak. Een paar jaar lang was het m'n enige instrument (op een midi keyboard na). En ik vind dat ik er best leuke muziek mee gemaakt heb. Tegenwoordig staat ie een beetje zielig niets te doen, omdat ie z'n meerdere moet erkennen in een Virus. Toch niet helemaal eerlijk, want het is gewoon een gaaf ding. Klik hier en dan de tracks uit 2000, das 99% Nova (op samples na).

Je hebt er zeker mooie dingen mee gemaakt MikeJarod! En zo te horen niet alleen omdat het een Novation Nova is, complimenten :okdan:
 
Dank je Bartology :)

Nee die vocoder heb ik nog nooit gebruikt. Ik gooi zelden geluid door een synth heen, moet ik toch eens meer mee gaan spelen, kan voor creatieve dingen zorgen.
 
Ik heb een aantal jaren deze machine in bezit gehad (eigenlijk direct na introductie), maar toch weer verkocht omdat ik er niet die geluiden uit kreeg die ik hoopte. Ik wilde smerige filters en smerige diepe broekspijp wapperende bassen. En helaas, daar is deze niet zo goed in IMO. De hoge leads en pads, ala die zijn ok. Maar smerige bassen, nee. Ik vond hem te clean klinken. De vocoder, zelfde laken een pak: leuk om te pielen, maar je krijgt er gewoon geen dikke vocoders uit..

R
 
@ arv: in de trancebankjes van de Nova zitten ernstig dikke bassen. Had je die er niet bij?
 
Origineel geplaatst door Bartology
@ arv: in de trancebankjes van de Nova zitten ernstig dikke bassen. Had je die er niet bij?

Ja maar wat is dik? Ik vind een diepe sinus oid niet dik. Das laag, niet dik. :D
Dikke bassen zijn in mijn oren bv uit een dx100, of Pulse, of Juno6/60 te krijgen. De Nova vind ik daar veel minder geschikt voor. Ik weet ook niet hoe het komt. Ik vind bassen uit analoge (hoeft niet perse oud te zijn!) gear lekkerder klinken..

R
 
Inderdaad trance dik is natuurlijke niet echt dik :D Maar ik vind de Nova nou ook weer niet clean klinken, de bassen klinken meer als een Poly 800 ofzo.
Maarja iedereen heeft zijn eigen visie op dat soort dingen.

Ik vind de Nova vooral erg goed voor viezige complexe dromerige geluiden en oldskool drexciya-achtige wurple burble synths

Het belangrijkste is dat het geluid van de Nova karakter heeft.
 
Back
Top