DX7 Mono op deze manier?

Grooveboy

Stamgast
Lid sinds
11 augustus 2002
Berichten
242
Locatie
London, uk
Een vraag over mijn laatste aanschaf: yamaha DX7 MK1.

In de specs staat dat de Dx7 mk1 1 uitgang heeft en die is mono! Deze uitgang
heeft bij mij een beetje last van een los contactje waardoor ik hem soms een tikje
moet geven om contact te maken zodat ie weer werkt. Geen probleem verder,
maar nu valt t me ineens op dat hij alleen geluid uitstuurt naar de linker speaker?

Nu zijn mijn vragen:
1) - is Mono = alleen linker speaker? (zoals ik zie bij bv me jp8000 als je die mono wil aansluiten!)
of - is mono gewoon beide kanalen hetzelfde geluid! (aangesloten met een kabel die
met jackplug in de DX hangt en spilt in 2 tulipjes die me mixer in gaan... daar zie ik dus
alleen de lampjes van linker stereo kanaal knipperen)

De oud eigenaar was volgens mij niet zo zuinig op zijn DX en weet dus niet of dit een defect is!

2) Aansluiten via de headphone uitgang geeft wel stereo geluid (in zoverre je dat stereo kan noemen,
maar stuurt zowel links als rechts uit) en is dat verstanig hem dan zo te gebruiken om te recorden...
...want deze ruist enorm en raakt snel overstuurd!
 
Ik denk dat je een andere kabel moet hebben.
Er komt inderdaad maar 1 mono signaal uit de DX.
Je moet een kabeltje hebben dat het linker kanaal uit de DX
(rechts zit waarschijnlijk aan de massa) verbind met zowel
links als rechts in je mixer. Volgens mij is het niet zo dat
in de DX links en rechts gescheiden zijn, met twee keer
het zelfde signaal (zoals in de hoofdtelefoon uitgang). Maar 100% zeker
weet ik dat niet meer (heb mijn DX al en tijdje geleden weg gedaan...)

Alternatief is een mono kabeltje, en dan aansluiten op een mono ingang....
 
dank, maar heb ook eens voorzichtig me koptelefoon in de dx gehad en die gaf ook alleen links (in de line out zeg maar)... dus denk dat er echt iets los is binnen in!
 
je koptelefoon heeft een stereo plug, de output van je dx is mono.

Een jackplug met 2 kleine ringetjes is stereo, een jackplug met 1 klein ringetje is mono.
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
je koptelefoon heeft een stereo plug, de output van je dx is mono.

Een jackplug met 2 kleine ringetjes is stereo, een jackplug met 1 klein ringetje is mono.

Maar dat maakt niet uit, want gebalanceerde kabels hebben ook 2 ringetjes!

Het is niet zo dat mono alleen links is, of heb je 'm misschien op een stereokanaal van je mengtafel aangesloten? Zo niet, kijk de boel dan even na, er zal meestal niet veel aan de hand zijn.
 
Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Maar dat maakt niet uit, want gebalanceerde kabels hebben ook 2 ringetjes!

volgens mij maakt dat dus wel degelijk uit.

Je gebruikt een stereo kabel (want 2 tulpjes aan de andere kant) wat inhoudt dat de tip van de jackplug het linkersignaal verwacht en de ring het rechtersignaal. Aangezien de DX mono is, zal hij alleen een signaal zetten op de tip want dat is bij mono pluggen het signaal.
 
en de dx heeft geen balanced out
 
de oplossing met een mono synth is natuurlijk erg simpel: gewoon mono aansluiten op je mengpaneel. Aangezien je het hebt over een mixer met tulp ingangen zul je wel zo'n DJ ding bedoelen en die hebben natuurlijk weer geen mono ingangen....? De hoofdtelefoonuitgang gebruiken is niet zo'n goed idee zoals je al hebt gemerkt aangezien die versterkt is en dus inderdaad al snel te hard op je mixer binnenkomt.

trouwens, wat die JP8000 betreft: als je alleen een jack in de linker uitgang plugt, stuurt 'ie (als het goed is, want zo werkt het meestal bij stereo synths) beide signalen monofoon door die linker uitgang. Je hebt dan dus een mono signaal maar dat bestaat uit links en rechts samengevoegd....
 
stereo plug gebruiken en zowel tip als sleeve solderen
(volgens mij maak je dan van een mono signaal 2x mono signaal naar rechts en links toe)
 
Over het algemeen is het zo dat mono inderdaad op links terecht komt, dit heeft te maken met de tip en ring en sleeve

Stereo synth van nu kan je ook mono aansluiten door alleen de linker kanaal te kiezen. Als er in de rechter kanaal geen jack gestoken wordt houdt de synth er rekening mee dat hij mono gebruikt wordt en wordt automatisch rechts en links samengevoegd. Dit wordt herkend dmv een schakelaar in het aansluitblok waar je die jack insteekt. (dus op de rechter)


Wanneer je alleen rechts aansluit heb je ook alleen maar rechts en zal je links missen (probeer maar uit met balance)

Je kunt dit ook aflezen bij de aansluitingen op je stereo synths, bij linker kanaal staat MONO bij.

Ik heb meerder stereo synths en ze hebben de zelfde teksten bij de aansluitingen ongeacht het merk.

Als je de DX op een stereo kanaal wilt aanluiten zou je een Y-kabel kunnen maken, krijg je 2x mono. Eentje voor links en eentje voor rechts op je mixer.

Of laat hem via een fx-unit (bijvoorbeeld een Boss SE-50) lopen, die werkt het zelfde. Wanneer je deze alleen op de linker kanaal aansluit krijg je vanzelf een stereo variant met effect. Zo gebruik ik mijn Nord en DX9.
 
Back
Top