Breakbeat, chemical en de rest van de familie

MikeJarod

ziet ze vliegen
Lid sinds
3 december 2003
Berichten
1.468
Vroeger...

Halverwege de jaren 90 begon mijn interesse voor housemuziek met breakbeats zoals die van Acen, de Prodigy, Jonny L, Sonz of a Loop da Loop Era en ander spul van labels zoals Suburban Base, Production House en XL Recordings. Vette zooi was dat.

Op een gegeven moment is mijn interesse verwaterd, de tracks werden allemaal een beetje te happy en gabber begon ik ook goed te vinden. Later onderging gabber hetzelfde lot door de happy hardcore meuk. Tegenwoordig hou ik van trance maar ook deze stijl is door de commercie deels om zeep geholpen.

Dus zoals je wel vaker hoort, krijg je weer interesse in je roots. Ik ben dus een beetje rond gaan kijken hoe het nu staat met de breakbeat muziek, en eigenlijk alles wat ik kon vinden was Drum 'n Bass. Maar dat boeit me dus helemaal niet. Veel tracks zijn gebaseerd op de Amen break, het tempo ligt me vaak te hoog en ik mis aanstekelijke melodieen en warme overstuurde synths.

Totdat ik een tijd geleden een BBC Radio 1 Essential Mix van Meat Katie uit 2004 tegenkwam. Hieronder 3 snippets uit die set:

snippet 1 (deze hoorde ik ook als achtergrond van een spotje op TMF of MTV?)
snippet 2
snippet 3

Dit vind ik super vette muziek. Wat ik wel opvallend vind is dat deze tracks in het begin van de 2 uur durende set zitten. Normaal gesproken bouwt een dj een set op; de knallers pas op het laatst. Maar later in de set kom ik alleen maar kutmuziek tegen :confused:

Dus ben ik wat verder gaan zoeken naar namen van bekende dj's en producers uit die scene en dan kom ik op namen zoals Plump Djs, Stanton Warriors en General Midi. Ik heb wat mp3tjes gedownload (jaja mp3's downloaden is niet netjes, maar het is mijn enige optie om er achter te komen welke muziek er is op dit vlak), maar het meeste vind ik helemaal niets. Toch allemaal weer veel DnB, met weinig breaks (als in: rustige stukken zonder beat in het midden van een track).

Ik vroeg me dus af of er hier mensen zijn die op de hoogte zijn van de breakbeats en chemical van tegenwoordig. Leeft het nog, wat zijn de verschillende stromingen en is er een uitgaans-scene in NL? Wat zijn nou de top tracks in het genre? (maar dan wel zoals de snippets). Elke andere info is welkom (zoals bv de namen van de tracks uit de snippets).

Bedankt :)
 
Er bestaat een dutchbreakz.nl, maar daar kan ik niet echt over meepraten

Mijn helden zijn Aquasky vs. Masterblaster..
Adam Freeland is ook wel grappig, heel veel Fabric live stuff
Laat je niet misleiden door de naam, het is meer hun breakbeat pseudoniem

In de paradiso zijn er ook grime avonden, maar da s meer de experimentele kant van die 2step garage scene

Hou mij ook op de hoogte als u meer weet,

D.
 
check es tipper (sound off goed album), justin maxwell, si begg (buckfunk 3000), ...
Hebben wel allen een hoop martiaal uit. het ene misschien al meer je smaak dan het andere
 
Man die snippet 2 is super vet.
 
ik denk dat je meer in engeland moet gaan zoeken..daar is t altijd groter geweest(en nog )ik zat te denken aan de avalanches....en uiteraard the prodigy doet nog mee..Toen ik een paar jaar geleden een free record achtige shop in engeland binnenliep had ik een no time een kick-as breakz verzamelalbum..
 
Heeft wel wat weg van waar chemical brothers met hun laatste CD ook mee bezig waren. (alleen vind ik die wel erg plat en cheap klinken qua sound imho)
 
:erm: van wie is dat nummer in snippet 1 ookal weer echt? 'k Hoor zoveel verschillende namen als ik 't eens vraag ergens..

Engeland (en ook Spanje) hebben over 't algemeen wat meer met breaks, idd.

Fatboy slim heb je uiteraard ook al gecheckt, en nieuwe cd van Junkie XL is ook wel aardig (al is die wel wat rustiger).
 
Breakz in Nederland zal nooit helemaal loskomen, daarvoor lopen er hier teveel hardhouse-kids rond helaas...

in de UK leeft het echter wel... kijk eens op www.breaks.fm of www.nuskoolbreaks.co.uk

Ik heb zelf een eigen labeltje waar ik breaks-platen op uitbreng.. die verkopen we vnl. in de UK
http://www.futurelinerecords.com

zie ook: http://www.longplayers.nl (daar maak ik de muziek voor)

Enige top breaks-artiesten van dit moment:
Soul of Men, Breakfasters, Plump DJ's, Meat Katie, Lee Coombs, Deekline & Wizard, Stanton Warriors, Freq Nasty, Stereo 8, Elite Force, Koma & Bones...

Suc6!
 
De namen van de tracks zijn waarschijnlijk niet te vinden omdat het een mix is. Ik heb wel een aantal tracks eruit kunnen halen.

Snippet 1 is van een trance nummer; namelijk rocker van alter ego met een drumloopje eronder.

In snippet 3 zit het basslijntje van punk van ferry corsten. Gemixt met wat zang en ook een drumloopje. De zang is volgens mij van een nummer van DJ Jean door dat "All I Need" op het einde. Het begin is gewoon wat knippen en plakken.

Snippet 2 komt me ook bekent voor.
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
:erm: van wie is dat nummer in snippet 1 ookal weer echt? 'k Hoor zoveel verschillende namen als ik 't eens vraag ergens..

Engeland (en ook Spanje) hebben over 't algemeen wat meer met breaks, idd.

Fatboy slim heb je uiteraard ook al gecheckt, en nieuwe cd van Junkie XL is ook wel aardig (al is die wel wat rustiger).

Volgens mij is snippet1 van Alter Ego
 
Niff bedankt voor de link van de site, super handig. En lange samples daaro.
 
ga eens kijken op
fingerlickin.co.uk
meatkatie.com
strongarmsessions.co.uk (downloadbare mixsets)
nubreaks.com
ben namelijk al sedert lange tijd fan van deze stroming (nubreaks, tech house).
 
Dit vind ik super vette muziek. Wat ik wel opvallend vind is dat deze tracks in het begin van de 2 uur durende set zitten. Normaal gesproken bouwt een dj een set op; de knallers pas op het laatst. Maar later in de set kom ik alleen maar kutmuziek tegen

Ja dat komt omdat die 3 snippets ook onder de noemer kutmuziek vallen :D :D }:|

Qua breaks is grime wel interessant...luister maar eens naar Wiley http://www.xs4all.nl/~awolfe/pie.mp3

never underestimate the power o' pie
or else ...
you...
will...
DIE!!!!(from stupidity)
 
Back
Top