Keyboard vst-i

Re: Keyboard vst-i

Origineel geplaatst door Tarabass
Hallo,

Even een vraagje, zijn er ook plugins van keyboards? Kan er geen één vinden en zou het wel eens willen proberen..

Alvast bedankt

Tarabass :kroon:
http://miksybrandt.panicnow.net/plugins.htm

Dit bedoel je toch?
Keys.jpg
 
Origineel geplaatst door Tarabass
Ik zoek, net zoals er een plugin van een Juno 106/Minimoog/Nordlead is
Maar dat zijn allemaal synthesizers zonder sequencers :).

een plugin van bijv. een Yamaha PSR-3000.
Met ritmes en zo gaat niet lukken. In softwareland worden het genereren van geluid en het componeren strikt geschedeiden gehouden.

De PSR gebruikt gewone sample-based synthesis met een GM-achtige kit. Er was ooit eens een XG (Yamaha's uitbreiding op de GM standaard) softsynth, maar daar wordt volgens mij niks meer mee gedaan. Je bent beter af met een goede sample-based synth zoals IK Sampletank of zo. De ritmes zul je zelf moeten proberen te snaaien; maar Cubase kan al een hoop hulp bieden met de arpeggiator (daar kun je namelijk complete MIDI-stukken insleuren, wat je dus een soort begeleiding kan geven).

Ik kan je met redelijke zekerheid zeggen dat er nog niet zo iets is.
 
Dan heb ik toch goed gezocht. Ik was er al een beetje bang voor. Toch blijf ik het raar vinden want ritmes zouden via sync gesynced kunnen worden aan je sequencer en nu ben je aangewezen op je soundbank. En als een Juno als vsti uitgebracht kan worden dan zou dat imo ook moeten kunnen met een PSR, lijkt mij.. Maar echt het technische erachter ken ik natuurlijk niet.

Maar allemaal iig bedankt voor jullie reacties, en ik ruik een gat in de markt. Met een beetje midi-controller haal je op die manier een gehele PSR binnen. Gelukkig was ik gewoon voor de fun op zoek en red ik me wel met wat ik heb. Wel weer typisch dat ik zoiets moet zoeken, maarja..

Tarabass :kroon:
 
Origineel geplaatst door Tarabass
Toch blijf ik het raar vinden want ritmes zouden via sync gesynced kunnen worden aan je sequencer en nu ben je aangewezen op je soundbank.
Voor ritmes heb je ook zo iets als Band-in-a-box.
En als een Juno als vsti uitgebracht kan worden dan zou dat imo ook moeten kunnen met een PSR, lijkt mij.. Maar echt het technische erachter ken ik natuurlijk niet.
Dan zal ik dat even proberen uit te leggen :). Een Juno is een synthesizer die niet meer gemaakt wordt. DCO'tjes, etc - allemaal veel te duur als het ook met een DSP kan. Aan de andere kant, als het dan toch analoog moet, dan willen mensen ook geen DCO's maar VCO's.

De PSR-serie heeft een engine die lijkt op die van de Motif, alleen is deze zwaar in functionaliteit begrensd. De taak van een PSR is een collectie realistische geluiden te geven die in een goedkope verpakking zitten. De kopers van PSRs maken zich niet druk of ze de aanslag van strings horen of sympathetische resonantie van de piano, of de correctheid van toonwielen.

Dit zijn allemaal dingen waar een VST of grote sample-library zich juist -wel- op focust. Een deel omdat het gewoon kan (je kunt een hoop CPU power opofferen aan het goed nadoen van 1 instrument), een deel omdat het meer ruimte biedt (ettelijke gigabytes is meer dan de paar MB die in een keyboard zit), een deel omdat net zoals bij het eerdere DCO/VCO verhaal, mensen het gewoon ook echt goed willen hebben, en geen compromis willen sluiten.

Verder is er nog het feit dat doordat een PSR bezuinigt een volgende generatie weer net wat beter is, en recentere ritmes heeft. Niks in het ding kan overschreven worden of veranderd worden; je zit er mee opgescheept, en that's it. Goed, je kunt een stukje meer effect toevoegen aan een geluid, of geluiden layeren, of nieuwe styles downloaden voor het ding, maar dat is het (vrijwel altijd).

Dit is bijna haaks op de gedachte achter een sequencer met plugins; deze gaat er van uit dat je zelf muziek wil maken, zelf je styles wil bouwen, zelf je geluiden wil kiezen en ze zelf wil aanpassen. Vervolgens wordt zo'n keyboard dan ook nog eens vaak meegenomen voor optredens; computers zijn nog steeds niet gemeengoed, mensen vertrouwen ze niet helemaal qua stabiliteit, en omdat je ook nog allemaal zelf het werk moet doen - nee dank je.

Maar allemaal iig bedankt voor jullie reacties, en ik ruik een gat in de markt. Met een beetje midi-controller haal je op die manier een gehele PSR binnen. Gelukkig was ik gewoon voor de fun op zoek en red ik me wel met wat ik heb. Wel weer typisch dat ik zoiets moet zoeken, maarja..
Als je een gat in de markt ruikt zou ik een sequencer bouwen waarmee je heel makkelijk zo'n styles kunt maken, en maar een paar modussen hebt - chorus, verse, bridge 1, bridge 2, fill-in 1, fill-in 2, etc, waar je ritmes kan selecteren op genre, en over kunt schakelen van het ene ritme naar het andere.

Schrijf een vertaler die alle Technics, Wersi, Yamaha en Roland styles kan interpreteren naar een eigen formaat voor het programma zelf en maak het formaat open. Zet er je eigen styles bij en schrijf een hele collectie Nederlandse en Duitse hits, alsmede Oost-Europese marsen en polka's, inclusief dansmuziek uit de VS en classics om naar karaoke-formaat of iets soortgelijks (zo doen de keyboardmakers het zelf ook). Moedig de community aan om styles te publiceren op een website (en maak dit mogelijk met 1 druk op de knop).

Zorg ervoor dat je een makkelijke interface met grote knoppen hebt en maak er desnoods een hardware-afstandsbediening bij met een groot display dat lijkt op dat van een Technics KN synth (ook leuk - een Pocket PC zijdelings aangesloten). Ze moeten gelijk kunnen zien welke voices zijn geselecteerd, of welke layers, hoe snel de style loopt, welke style geselecteerd is, en op welke variatie die staat.

Stop er een standaard GM en XG set bij (eigen sample-engine) met categorie-indeling en maak het mogelijk om er 4 of 8 VST-plugins (voor de mensen die dit belangrijk vinden) maximaal toe te voegen. Doe er een bescheiden B3-emulator bij en maak het mogelijk een drawbarcontroller aan te sluiten. Lukt het een style niet het geschikte geluid te vinden, probeer dan het dichtstbijzijnde automatisch te kiezen. Als de gebruiker vindt dat er iets scheef zit of iets net niet goed klinkt moet hij dit zelf makkelijk kunnen oplossen.

Make simple things (styles importeren, maken, gebruiken) easy, and make hard things (VST, effecten, controllers) possible.

Ik denk dat je dan een vrij prijzig pakket hebt, maar wel iets waar veel vraag voor is :).
 
Back
Top