waarom een tb 303 ?

Hee ja, die zwarte doos heb ik ook nog eens gehad. Was mijn eerste "303". Idd gekocht van ene Mark die in Eindhoven op kamers zat en die dingen in zijn vrije teijd in elkaar soldeerde of dit zelfs liet doen. Kostte destijds 500,- gulden. Als je hem een velocity boven de 64 gaf speelde hij een accent en overlappende noten werden slides. Best wel een ardig ding. Veel mee gekloot. Toen ik er eindelijk een echte 303 bij had stond hij toch wel een beetje in de schaduw. Heb hem toen gauw genoeg verkocht. Toen de koper kwam heb ik mijn echte 303 snel in de kast gezet omdat ik niet wilde dat hij het verschil hoordde omdat ik bang was dat ie dan af zou haken.
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Da's interessant. :)

Uit Disco Dance Januari '93:

"Opvallende verschijning is het nagebouwde 303 acidkastje. Een kennis bouwt als hobby het schaarse en zeer gewilde item na en voorziet het gelijk van MIDI. Toen Dylans 303 het begaf heeft hij in het originele kastje echter op nadrukkelijk verzoek een niet-MIDI aanstuurbare 303-kloon laten bouwen. De kritiek op de namaak-303 is volgens hem een gevolg van het feit, dat mensen het apparaat met MIDI dingen laten doen die met de gewone versie niet kunnen. Daardoor komen er geluiden uit die 'kenners' als niet echt en lelijk bestempelen."

Dus Dylan Hermelijn heeft wel een echte 303 gehad, maar die is op een gegeven moment stuk gegaan. Maar gebeurde dit voordat Setup 707 uitkwam of erna? Als ik die track nog eens luister, dan zou ik zeggen dat het een 303-kloon is, omdat hij wel extreem veel knettert en knort.

Hee dat zit ik net te lezen in de Disco Dance hahahah Geinig om die boekies weer eens door te bladeren trouwens.

Nog een leuke quote uit dat interview:

"Als ik iets heb, dan werk ik daarmee en uit elk instrument is wel iets moois te halen", is zijn boodschap, hiermee ongetwijfeld doelend op de vele beginnende houseproducers die zich verkrampt storten in zoektochten naar een 909 of 303


:doei:


Trouwens, op de foto van zijn studio staat wel een 303
 
Laatst gewijzigd:
Aaaargh dat ding...die zwarte 303 doos dat klonk wel echt zo ongelofelijk kut schriel en naar vervelend...

en je kon hem ook alleen maar op MIDI kanaal 14 gebruiken ofzo.

We zijn lichtjaren verwijderd van dat ding met 303 klonen vandaag de dag.

Die gast van wie ik hem toen kocht zei dat er een echte 303 in zat en dat de orginele behuizing kapot was gegaan en de sequencer ook....dus dat ze hem maar in dat zwarte doosje hadden gedaan en gelijk MIDI erop gepleurd ook $)(#&#*$*$#*#**$* wist ik veel toen :D :D :D
 
Heeey!

das mijn eerste "303"

tb303clone.jpg


Heb ik toch heel wat plaatjes mee gemaakt hoor, en tot tegenstelling van wat ik hierboven lees klinmkt ie toch echt wel oke hoor...

Toevallig staat er een acidtrack van me online die met bovengenoemd eindhovens acid doosje gemaakt is...

http://www.junkiedigital.nl/media/tracks/2Junxion_-_Dr3u0g3s.mp3

Duseeh kom maar op met de kritiek... :P


*** sniff vinyl ***
 
Origineel geplaatst door Vinyl Junk
Duseeh kom maar op met de kritiek... :P


Okay... dit klinkt als acid, maar niet als een 303 :P
 
Origineel geplaatst door nuane
Okay... dit klinkt als acid, maar niet als een 303 :P

Dus jij als 303 bezitter bent het niet eens met de volgende stelling?

"This one is build on my order by a electronics student. He produced it using the original electric diagrams from the Roland company. People who have a original TB303 say that this clone is one of the best they have ever heard."


:D
 
Origineel geplaatst door crx303
Dus jij als 303 bezitter bent het niet eens met de volgende stelling?

"This one is build on my order by a electronics student. He produced it using the original electric diagrams from the Roland company. People who have a original TB303 say that this clone is one of the best they have ever heard."


:D

Nee. Ik fiets ook elke dag volgens hetzelfde schema naar m'n werk. Soms regent het, soms schijnt de zon. Het is dus nooit hetzelfde :)
 
black box

black box

Ik vind dit een heerlijke bak. het is geen tb nee maar wel een goeie acid bak ,hij druppelt echt wel.
 
Heb ik toch heel wat plaatjes mee gemaakt hoor, en tot tegenstelling van wat ik hierboven lees klinmkt ie toch echt wel oke hoor...

Toevallig staat er een acidtrack van me online die met bovengenoemd eindhovens acid doosje gemaakt is...

http://www.junkiedigital.nl/media/t..._-_Dr3u0g3s.mp3

Duseeh kom maar op met de kritiek...

Ja als je een distortion over iets gooit klinkt het altijd wel weer ok he ;)
303's met distortion da's net zoiets als douchen met sokken aan...

en die blackbox....
Hij mistte totaal het zoemerige buzzigere "elektrische zweten" van een echte 303 in het laag....en het hoog en het mid.....aaaaaaaaargh wat een kutding was het toch :D :D :D

Dus jij als 303 bezitter bent het niet eens met de volgende stelling?
"This one is build on my order by a electronics student. He produced it using the original electric diagrams from the Roland company. People who have a original TB303 say that this clone is one of the best they have ever heard."

ja dat zal best...niet alle mensen met een echte 303 weten ook waar ze het over hebben :D
 
roland heeft de 303 ooit gebouwd als vage vervanging van een bassgitaar,
je hing `m aan een drumdoosje en kon thuis lekker met je gitaar oefenen, zonder het gezeik van een band erbij enzo.
iedereen die `m voor dat doeleinde kocht deed `m direct weg op de rommelmarkt, incl. drumdoosje. want dat was natuurlijk een prutidee.
in die tijd is volgens mij het acid geluid ontstaan, door wat freaks die die dingen op die rommelmarkten kochten.

beste acid-house act die ik de laatste jaren heb gezien was dus met live-bassgitaar. 3 mans bandje, zangeres die lekker door de vocoder aan het blerren was, vent met een microkorg en nog wat spul en dus een bassist die flink door wat filters en distortion pedaaltjes aan het jammen was.
kwam niet boven de 130 bpm, maar was toch lekker stevig. ik vond vooral de ironie erg leuk dat daar een geluid werd gemaakt met iets waarvoor de 303 ooit het surrogaat had moeten zijn.

helaas vergeten hoe die lui heetten.

edit: iemand hier weet dat vast,... :)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door smackos

ja dat zal best...niet alle mensen met een echte 303 weten ook waar ze het over hebben :D [/B]

Tsjah, wat wil je dan? Als je budget niet zo groot is, en er bestaan nog nagenoeg geen clones van de echte, dan ben je blij dat er een dude is in eindhoven die dat ding voor je maakt. Kostte me destijds 400 gulden en dat had ik er voor over.

Toen ik 'm had kon ik eindelijk "acid" maken. En nog steeds vind ik de sound oke!

hierbij nog een acidtrack van mij en wederom de "Black Box"....

2Junxion - Jonesy

Kheb inmiddels een TB303, maar de black box doe ik nooit weg. Heb er inmiddels een emotionele band mee...


8)
 
Origineel geplaatst door dione
en waarom 1 TB303 als je met 3 303's zoiets kunt maken ?

Hardfloor - Acperience 1 (toch wel 1 van de vetste 303 tracks ooit gemaakt,luister maaar eens de hele track..dik 8 minuten of intergalactic spacyness...) :

idd .. en plaat op djax - hexagone - burning trashfloor ( die gast van st germain)
draaide tiesto vroeger nog toen ie smaak had .. :P
 
Origineel geplaatst door witteredink
Van waar ik het zie moet je voor 1 vet geluid vet betalen...
Maar is dat niet met alle bakkies ergens zo? Anders had iedereen alleen maar een pc :biertje:

..een goede afsluiting van deze thread zou ik zo zeggen! het vat het geheel wel goed samen.
 
Nee, nog niet afsluiten..

Nee, nog niet afsluiten..

...Als ik het dus goed heb zit de kracht van de TB in twee dingen. Ten eerste de sound, maar die schijnt bij sommige klonen redelijk in de buurt te komen.
Mar het allerbelangrijkste lijkt de sequencer te zijn. Maar waar verschilt deze dan in van de sequencer van bijv. een RM1x of een, eh (oei oei, pas op wat je zegt, pjeut) MC303? Begrijp me goed, soundverschil tussen de TB en de MC zijn al vele beladen woorden over gesproken op dit forum, het gaat me nu even alleen om de sequencer.
 
Back
Top