Best wel lastige vraag...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Hanz
Ik denk dat dit een boel te maken heeft met de toon waarop het één en ander werd gebracht, al vanaf de eerste post.

Dat er een aantal mensen misschien het filmpje niet leuk vonden (ik heb 't niet eens gezien) en daar vervolgens over posten is hun goed recht. Daarvoor is het een discussieforum, en je kan nu eenmaal niet van de hele wereld om je heen verwachten dat ze precies zo reageren als je zelf graag zou willen. Zolang het een reactie is die binnen de (vrij losse) fatsoensregels op dit forum valt, is daar ook geen probleem mee.

Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat de mensen waar jij je aan stoort, Wout, zich ook maar iets aantrekken van jouw hele verhandeling... aan de andere kant, grote ergernissen over "altijd" en "nooit" vind ik een beetje overdreven, persoonlijk. Er worden (zoals al gezegd) genoeg inhoudelijke en interessante discussies gevoerd op dit forum.
Klaagzangen over "de cultuur" op internet en de teloorgang van de huidige "fatsoensnormen" doen me altijd een beetje denken aan dat ene liedje van Hollandsche bodem, je kent het vast wel... "je wordt ouder, papa"... ;)

In ieder geval was het opschonen van de topic naar het oordeel van de desbetreffende mod blijkbaar niet mogelijk, en eerlijk gezegd kan ik me daar wat bij voorstellen - als je meer crap moet opruimen dan er tekst in de topic staat houdt het snel op.
Jammer maar helaas, en voor diegenen die het betreft: steek misschien volgende keer de hand in eigen boezem als het gaat over threads verpesten met aggressieve en beledigende reacties, ipv. later te gaan zitten jammeren.


Hier sluit ik me volledig bij aan!
:biertje:
 
komt troll fjoesz weer

een mening over dat ene filmpje heeft niks met een mening over sunra in zn totaal te maken

niet dat dat er toe doet, want iedereen heeft recht op zn eigen mening

maar wijkt die mening af, dan is t natuurlijk een tikkie haatzaaiend om dan die andere mening zo ver de grond in te trappen dat ie didgeridoo kan gaan spelen
ik denk dat dat gebeurde

de arrogantie om te zeggen dat 'jullie er allemaal niet aan toe zijn, en ik -god- wel' kan een ander als ie daar gevoelig voor is flink opnaaien denk ik
 
Mijn vooroordeel is weer helemaal bevestigd.

En wel grappig is dat de mensen die nu sun ra aan't verdedigen zijn toevalligerwijze onze Thijsemans ook voor vieze trancenicht hebben lopen uitmaken (of iets soortgelijks).

Je komt hier toch voor je plezier?



@Wout
Denk toch dat het hele overreageren toch een soort 'ziekte' is. Of liever gezegd een sociaal fenomeel. Een andere opvoeding dat de babyboom generatie en vooral minder vastliggende sociale structuren. Dat dit perse slechter is vind ik grote onzin maar dat de maatschappij daar nog niet goed mee om kan gaan staat als een paal boven water. En het zal wel weer even duren eer zij zich aan deze verandering aanpast. Maar dat is nu al in volle gang.
 
Re: Best wel lastige vraag...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Sommigen nemen de moeite om te gaan kijken en posten hun negatieve mening, zonder argumentatie.

En over dat laatste verbaas ik me!
Waarom reageert iemand wel, maar wordt de stellingname nooit beargumenteerd?
Waarom wordt er vervolgens zo raar gereageerd als iemand daar op wijst?
Is het alleen de bedoeling een mening te ventileren, die door niemand te ondervragen is? Dit zou kunnen getuigen van zeer egocentrisch gedrag.
Met negatief hoeft niks mis te zijn, mits je het op de juiste manier breng zoals gezegd.
Ik vind dat je ook niet altijd hoeft the beargumenteren, waarom iets je niet aanspreekt.
Soms is dat erg lastig namelijk, zoals ook op andere gebieden waar smaak een rol speelt zoals eten, of kunst.
.
Origineel geplaatst door Wout Blommers

Is het door mij veronderstelde egocentrisme misschien een gevolg van het Internet gebruik? Per slot opereert menigeen anoniem op het net met gebruikmaking van een schuilnaam. Dat maakt mij nog meer wantrouwend :)
Ik heb inderdaad gekozen voor een anonieme naam in het begin. Die kan ik niet meer veranderen nu. Daar heb ik destijds voor gekozen, omdat ik het synthforum erg interessant vind (heb al heel veel geleerd hier!). Maar had al wel wat neerbuigende opmerkingen gezien over de muziekstijl die ik o.a. maak, en over mijn studio van destijds.
Ik wilde ook niet dat mensen bevooroordeeld naar mij zouden kijken, hetzij te positief hetzij te negatief. Noem het slap, maar ik vond het op dat moment beter.

(Overigens: schuilnaam of niet, ook al gebruik je je echte naam, dan nog maakt dat denk ik niet uit. Het blijft anoniem, ik ga echt niet in het telefoonboek kijken of Wout Blommers toevallig echt bestaat :P)

Ik ben wel met je eens dat het internet er een rol in speelt. Reageren dezelfde mensen in een cafe bijvoorbeeld op dezelfde manier op elkaar? Misschien dat Dione het dan anders had gebracht, omdat hij dan al had gezien hoe vet Smackos dat vindt. En misschien zou hij er op zijn beurt niet zo fel tegenin gaan en Diones stijl afvallen (en o.a. ook de mijne ;))
Alles heeft te maken met de al eerder genoemde extra informatie van intonatie en lichaamstaal die we op een forum moeten missen.
Persoonlijk probeer ik me met mijn post zodanig op te stellen dat ik er niemand mee voor het hoofd stoot. Het is ook niet makkelijk om een negatieve mening te hebben en iemand anders in zijn waarde te laten.

Tot slot: met verschil van smaak heb ik totaal geen moeite, met opbouwende kritiek evenmin, sterker nog je kan er wat van leren.
Ik heb wel moeite wel met een generaliserende neerbuigendheid wat ik op veel fora tegenkom. Ik ben niets minder of meer waard dan jij! :)


Benno de Goeij
(ja die van die kuttrance ;))
 
Schuilnaam? Dat heet helemaal geen schuilnaam maar "nickname", dus gewoon een leuk verzonnen bijnaam. Je schuilen vind ik dan niet echt de goeie benaming. Ik zie het meer als een handigheidje, omdat anders je namen op het forum krijgt als bv "Jan willen van den Hogebroek-Paplepel" ofzo.. :D
 
Ik denk dat we dringend nood hebben aan een apart forum waar naar hartelust mag gegooid worden met modder naar mekaar. Zo'n subforum alleen toegankelijk voor geregistreerde leden.
Noem het het subforum 'De speeltuin' of zo.
 
Origineel geplaatst door hermax
Ik denk dat we dringend nood hebben aan een apart forum waar naar hartelust mag gegooid worden met modder naar mekaar. Zo'n subforum alleen toegankelijk voor geregistreerde leden.

Die speeltuin is er, en heet FOK!
Veel plezier! :)
 
Je kan best wel iets posten zonder een vraag te stellen, mits het interessant is voor het synthforum. Bij de aankondiging van een nieuwe synth zie je ook zelden staan "Wat vinden jullie ervan?". Dus meestal hoeft de vraag niet gesteld te worden om toch een reactie te krijgen. En misschien interesseerde het de poster het niet eens wat wij ervan vinden maar wou hij het gewoon delen met ons.

En dan volgen er altijd wel een aantal reacties op, die meestal inhoudelijk zijn of humoristisch. Een beetje inhoud bij kritiek is altijd wel prettig, maar ook een mening van 'het zuigt' is een reactie. Misschien wat kort door de bocht maar het geeft wel een samenvatting van iets. Of het iets toevoegt is wat anders (meestal niet............. eigenlijk nooit, maar toch).

Maar neem bijvoorbeeld de volgende thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=62305&highlight=ion
Uiteindelijk kwam er nog wat nuttigs uit, maar de eerste pagina staat vol van het nivo onderbroekenlol voor niet-zindelijk peuters die niet snel genoeg naar het potje kunnen lopen.
 
Re: Re: Best wel lastige vraag...

Re: Re: Best wel lastige vraag...

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ik ben wel met je eens dat het internet er een rol in speelt. Reageren dezelfde mensen in een cafe bijvoorbeeld op dezelfde manier op elkaar? Misschien dat Dione het dan anders had gebracht, omdat hij dan al had gezien hoe vet Smackos dat vindt. En misschien zou hij er op zijn beurt niet zo fel tegenin gaan en Diones stijl afvallen (en o.a. ook de mijne ;))
Alles heeft te maken met de al eerder genoemde extra informatie van intonatie en lichaamstaal die we op een forum moeten missen.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Lichaamstaal is vaak (meer dan?) 80% van onze taal. Deze ontbreekt dus in dit soort discussies. Er zijn maar weinig mensen die opzettelijk anderen willen kwetsen in dit soort discussies, maar er ontstaan gewoon erg snel misverstanden. In plaats van discussieren slaat zo'n thread dan al eens snel over in het verdedigen van de eigen mening/overtuiging/smaak.

Ik heb ook geantwoord in de betreffende thread, en het was niet mijn bedoeling mensen te dissen. Ik vond het een erg leuk filmpje en af en toe is het gewoon leuk een gevatte opmerking of grap te plaatsen, zonder dat daar verder zwaar over nagedacht wordt. Vandaar ook de smilies.

(Ik heb al meerdere malen heftiger staan uitfreaken op muziek van Rank1, dan sun ra in dat filmpje freakt ;) , gelukkig hebben ze mij niet gefilmd :o: )
 
Ach sommige mensen hebben soms extreem lange tenen en een groot suprioriteits gevoel......

Hoe dat komt weet ik ook niet maar ik denk dat iedereen daar wel eens last van heeft.

Het verdedigen en versterken van je eigen indentiteit, je eigen bevestiging dat jij het i.i.g wel "juist" doet....

OT
hee benno :doei:

goed bezig kerel alleen die beats@rank1.com is helemaal niets voor mij waar blijven de citrusjuicers van 2006????
 
Origineel geplaatst door Hanz
Die speeltuin is er, en heet FOK!
Veel plezier! :)

die's grappig. het geeft ineens een heel andere 'leeshouding' als je op voorhand al weet dat het er best grof aan kan toegaan...
 
Ik kan me ook behoorlijk storen aan die kort-door-de-bocht-botte reakties. Het stomme is dat ik er dan meestal wel iets van zeg, waarbij ik probeer wat ironie/ relativering aan te brengen, waarbij ik dus eigenlijk meega in de negatieve spiraal. Het is zo makkelijk om je via internet op te winden (en niet op de goeie manier :D), je kunt iemand anders zijn opmerkingen namelijk helemaal niet in context plaatsen (je kent de ander niet, je ziet de ander zijn lichaamstaal niet, je hoort de toon waarop iemand iets zegt niet, enz.). Wat dat betreft is elektronische communicatie eigenlijk maar voor een paar dingen geschikt; informatie uitwisselen, en afspraken maken. Op het moment dat daar gevoel bij komt kijken schiet het medium gewoon tekort. Zelfs smilies voldoen niet altijd. Immers: een klote-opmerking in combinatie met een :) kan bijvoorbeeld ook heel sarcastisch opgepakt worden, als de "ontvanger" al in het negatieve denkt.
Maar één keer in de zoveel tijd laat ik me wat meesleuren, laatst nog in een thread over een driver-database. Ik had op een gegeven moment een wat gefrustreerde opmerking getypt, waar ik 10 minuten later weer spijt van had. Die haal ik dan ook gewoon weg, en probeer een wat constructievere kant op te gaan.

Hoe dan ook, mensen mogen af en toe best wel eens wat kritischer zijn naar hun eigen bijdrage in een uit de hand gelopen discussie. Als ik ergens niet tegen kan is het wel het "ja, maar híj..." verhaal.

b.t.w. als je het vergelijkt met andere fora vind ik dat we met zijn allen nog best wel lief tegen elkaar zijn hoor! :luv:
 
Eerst even reageren op het Sun Ra gebeuren.
De eerste reactie was toch een verwijzing naar een Hans Teeuwen sketch over de JostiBand? Dat kan dan toch wel heel erg snel opgevat worden, in het ergste geval, als: "Als jij dit muziek vindt, dan speel jij waarschijnlijk in de JostiBand." Dat klinkt nogal laagdunkend, lijkt me.

Over het communiceren zonder lichaamstaal.
Dat gebeurt al eeuwen: schrijven per brief, tegenwoordig beter bekend als snail-mail.
Ik denk dat de snelheid van reageren hier een groter probleem is dan het ontbreken van een fysieke aanwezigheid van de ander. Men denkt eenvoudig niet meer na over hoe men iets zal verwoorden. Dat heeft naar mijn idee niets met leeftijd te maken. Op een enkeling na zou ik de meeste in deze thread reagerenden beslist afraden ooit te reflecteren naar een oproep voor sollicitanten aangaande een betrekking waarbij goede mondelinge en schriftelijke communicatie-vaardigheden worden vereist.

'One-liners' in communicatie.
Het is niet voor niets een Engelse term. De Engelsen hebben hier een uitstekend gevoel voor EN ze weten dat je er heel erg voorzichtig mee moet zijn. De one-liner moet wel verdraaid duidelijk zijn voor iedereen. Ik raad iedereen aan om toch maar wat meer tijd te nemen en wat meer te schrijven. Dat komt de duidelijkheid ten goede en voorkomt irritatie bij de ander. En dat heeft niets met m'n leeftijd te maken :)

Wout

PS gebruikt iemand ooit wel eens de 'voorvertoningsknop' om z'n mail nog eens door te lezen?
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
PS gebruikt iemand ooit wel eens de 'voorvertoningsknop' om z'n mail nog eens door te lezen?

Altijd! Alleen al omdat je dan de intussen geplaatste berichten ook te zien krijgt, en hetgene wat je aan het intikken bent misschien al achterhaald is.
 
haha, jullie zijn allemaal iets te serieus mensen:)

Come on, waar gaat dit nou over:biertje:
 
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een persoonlijke brief schrijven aan iemand en een bericht plaatsen op een forum.. Op een forum is het juist handig dat het zo snel gaat. Niemand zit er op te wachten als je iets wil weten dat je dan 3 dagen moet wachten. Maar ik ben het er wel mee eens dat vaak berichten te snel en te bondig worden verstuurd. Een loze opmerking ofzo. Alleen een post met een smiley is ook niet echt zinnig.

Zinnig..? Maar is dat dan perse noodzakelijk vraag ik me dan direct af? Is een forum niet gewoon een soort hangplek, waar je kunt ouwehoeren (en zeuren)? Ik denk van wel. Als je in de kroeg zit hoor je ook vaak meningen van anderen waar je teennagels misschien wel krom van gaan staan.. Dat het forum ook een soort vraagbaak is geworden is een bijkomstigheid. Ik heb wel is nieuwkomers gezien die van een niet direct beantwoorde (technische) vraag helemaal gepikeerd zijn "omdat er niet direct wordt geantwoord met de goeie tip".


R
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Eerst even reageren op het Sun Ra gebeuren.
De eerste reactie was toch een verwijzing naar een Hans Teeuwen sketch over de JostiBand? Dat kan dan toch wel heel erg snel opgevat worden, in het ergste geval, als: "Als jij dit muziek vindt, dan speel jij waarschijnlijk in de JostiBand."

Dan heb je m.i. wel erg je best gedaan om je geschoffeerd te voelen ;). Bovendien proefde ik uit de reakties van Smackos niet dat ie boos was omdat hij vond dat hij een josti-bandlid genoemd werd. Ik ben het wel met hem eens dat een negatief oordeel zonder argumentatie weinig toevoegt, maar als je het filmpje bekijkt, kan ik me ook wel voorstellen dat mensen denken dat ze met een grap van de topicstarter te maken hebben.

Over het communiceren zonder lichaamstaal.
Dat gebeurt al eeuwen: schrijven per brief, tegenwoordig beter bekend als snail-mail.
Ik denk dat de snelheid van reageren hier een groter probleem is dan het ontbreken van een fysieke aanwezigheid van de ander. Men denkt eenvoudig niet meer na over hoe men iets zal verwoorden.

Dat denk ik ook, bovendien ga je he-le-maal naar het postkantoor om iemand een one-liner op te sturen ;)
het probleem is ook een beetje denk ik dat een forum gebruiken een soort van langzaam met elkaar praten is. Een brief heeft wat dat betreft een hele andere functie, men neemt er (waarschijnlijk) meer tijd voor, en men zal beter beargumenteren, omdat er geen snelle feedback mogelijk is (in de vorm van een reaktie) om de eigen uitspraken te toetsen.

Op een enkeling na zou ik de meeste in deze thread reagerenden beslist afraden ooit te reflecteren naar een oproep voor sollicitanten aangaande een betrekking waarbij goede mondelinge en schriftelijke communicatie-vaardigheden worden vereist.

Dit komt op mij een beetje over als een mooi geformuleerde one-liner. ;) Je gaat ervan uit dat kwaliteit van de posts die men hier maakt het maximaal haalbare is wat die persoon taalkundig kan bereiken, lijkt het. Ik hoop het niet, goeie genade! ;)

'One-liners' in communicatie.
Het is niet voor niets een Engelse term. De Engelsen hebben hier een uitstekend gevoel voor EN ze weten dat je er heel erg voorzichtig mee moet zijn. De one-liner moet wel verdraaid duidelijk zijn voor iedereen. Ik raad iedereen aan om toch maar wat meer tijd te nemen en wat meer te schrijven. Dat komt de duidelijkheid ten goede en voorkomt irritatie bij de ander. En dat heeft niets met m'n leeftijd te maken :)

Daar kan ik het alleen maar mee een zijn. :okdan:



Johan :D

PS gebruikt iemand ooit wel eens de 'voorvertoningsknop' om z'n mail nog eens door te lezen? [/QUOTE]

-edit- ik blijkbaar niet, anders had ik dit wel eerder zien staan en weggehaald/ erop gereageerd :dubbel: -edit-
 
Volgens mij zit je hier niet alleen met een typisc internetprobleem, maar gewoon met een tijdsgeest. De maatschappij is geëvolueerd naar een 'IK'-maatschappij. Het eigen individu staat centraal en niet de medemens. Dit zorgt ervoor dat de omgang met de ander heel sterk verandert is tov een dertigtal jaren geleden. Tegenwoordig moet iedereen z'n ding ongezouten kunnen doen. Wel vervelend als je daardoor anderen voor de borst stoot of soms kwetst. Er wordt gewoon niet meer nagedacht over de gevolgen van ons handelen/spreken. Dat merk je in de alledaagse omvang, het verkeer, op het werk, ... het forum is daar geen uitzondering op. Ik denk inderdaad dat het vooral iets met leeftijd en de periode waarin m'n is opgegroeid te maken heeft. Daarom voelt zo'n ouwe gabber als ik zich wel verwant met de reflecties van onze 'oude' Wout ;) .

Dat voor mijn bescheiden mening :engel:

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
Volgens mij zit je hier niet alleen met een typisc internetprobleem, maar gewoon met een tijdsgeest. De maatschappij is geëvolueerd naar een 'IK'-maatschappij. Het eigen individu staat centraal en niet de medemens. Dit zorgt ervoor dat de omgang met de ander heel sterk verandert is tov een dertigtal jaren geleden. Tegenwoordig moet iedereen z'n ding ongezouten kunnen doen. Wel vervelend als je daardoor anderen voor de borst stoot of soms kwetst. Er wordt gewoon niet meer nagedacht over de gevolgen van ons handelen/spreken. Dat merk je in de alledaagse omvang, het verkeer, op het werk, ... het forum is daar geen uitzondering op. Ik denk inderdaad dat het vooral iets met leeftijd en de periode waarin m'n is opgegroeid te maken heeft. Daarom voelt zo'n ouwe gabber als ik zich wel verwant met de reflecties van onze 'oude' Wout ;) .

Dat voor mijn bescheiden mening :engel:

:doei:

Dat zijn dingen waar ik me inderdaad ook dagelijks aan stoor. Het is allemaal ikke-ikke-ikke tegenwoordig. Maar betekent dat nou dat ik ook 'oud' ben?
29, valt toch wel mee?
 
Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Maar betekent dat nou dat ik ook 'oud' ben?
29, valt toch wel mee?

29 is de mooiste leeftijd die er is! Geniet er maar van, zolang het nog kan! :biertje:
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top