Geluidskaart als hoofdaarde gebruiken??!!??

VWpolo94

Lid
Lid sinds
28 mei 2005
Berichten
42
Locatie
Brummen
Hallo,

Mijn bedoeling is om mijn geluidskaart (esi esp1010) als hoofdaarde te gebruiken. Alle aarde van mijn andere apparatuur haal ik eraf, maar die zijn dan wel weer verbonden met aarde via de audiokabels van apparaat naar geluidskaart. Dit om een aardlus te voorkomen.

dan stuit ik op 1 probleem: de computer

de geluidskaart bestaat uit een pci slot die met een dikke kabel verbonden is met het rackgedeelte van de geluidskaart waar de in en uitgangen op bevinden.

staat mijn "rackgedeelte" al in verbinding met aarde van de computer? een pci slot maakt toch al gebruik de aarde van de computer.

in iedergeval ben ik er niet zeker van, dus misschien kan iemand mij helpen?

groetjes
 
Ik zou er niet vanuit gaan dat die breakout-box met een voldoende dikke verbinding met aarde verbonden zit om een eventueel aardlek op te kunnen vangen. Misschien dat de aardedraad in die dikke kabel (waar waarschijnlijker alleen maar erg dunne draadjes in zitten) het nog wel kan, maar de aardeverbinding op je pci-bus is natuurlijk miniscuul.

Op zich geen slecht idee om vanuit de breakout-box te aarden, maar dan zou ik daar wel een aparte draad naartoe trekken en niet vertrouwen op een printbaantje van een halve milimeter dat aan een pci-bus hangt.

Het is overigens niet zo dat als apparatuur op twee plaatsen geaard is, dat je dan automatisch een aardlus hebt. Dat is alleen als die twee plaatsen een verschillende aardepotentiaal hebben. Ik heb hier bij mij theoretisch een enorme aardlus. Computers zijn aan de ene kant van de ruimte geaard en muziekapparatuur aan de andere kant, en dwars door de ruimte lopen audiokabels die allemaal hun eigen aarde hebben. En ik heb nergens last van. Dus ik zou zeker ook gewoon eens de boel aansluiten voordat je stekkers van aardedraden gaat ontdoen. Misschien heb je namelijk helemaal geen probleem...
 
Ik zal eerst gaan checken of ik inderdaad last heb van een aardlus, overigens moet ik de stopcontacten nog plaatsen want ik heb alles opnieuw ingericht.

Stel dat ik daarna toch besluit om de breakout box te aarden, dan moet ik dus een aardedraad bevestigen aan de breakoutbox en de andere kant in het stopcontact. kan dat laatste gewoon met een stekker waar ik alleen het aardedraad aan bevestig en geen + en - draden voor de stroom?
 
Back
Top