Geestige thread...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Nee, dit gaat niet over een Soundcraft Ghost of een Crumar Spirit, maar over echte (...) geesten 8D

Ik kijk de laatste tijd op woensdagavond wel eens naar "A Haunting" (Discovery, 22:00u) over huizen / gebouwen waar het zou spoken. Op zich wel een leuk programma, op de irritante gewoonte van de makers na om elke keer na de reclame een korte samenvatting van het voorgaande te geven. Maar dat is typisch Amerikaans en daar gaat het verder even niet over.

Ik vraag me eigenlijk gewoon af, of er soms een kern van waarheid in die spookverhalen zit of dat het echt allemaal onzin is. Je ziet soms mensen die er heel serieus uitzien en die vertellen over bizarre dingen die ze hebben meegemaakt.....het lijken op zich nu niet bepaald allemaal aandachttrekkers. Sommigen willen bijvoorbeeld ook anoniem blijven.

Dus mijn vraag luidt: zou het kunnen dat het in sommige (oude) huizen echt spookt of is het allemaal a bunch of crap? Wie van de SF-leden heeft wel eens iets vreemds op dit vlak meegemaakt?
 
Bericht door een moderator:
wat opvalt is dat dit topic verplaatst is
 
Op de publieke omroep was er een tijdje terug een programma, 'wonderen bestaan' heette het geloof ik. Daar kwamen dit soort dingen ook wel eens terug, en dan in nederland. Dus die verhalen komen niet alleen in Amerika voor :P
 
Origineel geplaatst door Flying Panther
Op de publieke omroep was er een tijdje terug een programma, 'wonderen bestaan' heette het geloof ik. Daar kwamen dit soort dingen ook wel eens terug, en dan in nederland. Dus die verhalen komen niet alleen in Amerika voor :P

Nee, dat denk ik ook niet. Het schijnt dat bijvoorbeeld ook Engeland een rijke traditie heeft van "spookhuizen", zoals oude herbergen en zo. Maar inderdaad zijn er zelfs meldingen in Nederland. Ik kom nog wel eens bij AKO (als ik moet wachten op het station) en ik heb al minstens twee boeken gezien waarin allerlei plaatsen wprden opgesomd in ons land. waar het niet pluis zou zijn. Betekent niet dat je gelijk zo'n heel boek serieus moet nemen, maar al zou er maar op 1 van die plekken echt iets aan de hand zijn wat ECHT niet te verklaren is.......zulke dingen vind ik altijd wel boeiend.

Probleem is natuurlijk, zeker in Amerika denk ik, dat al snel de commercie er lucht van krijgt en sommige verhalen kunstmatig in stand worden gehouden. Denk bijvoorbeeld maar aan het monster van Loch Ness; niet echt een spookverhaal natuurlijk maar het principe is hetzelfde.
 
Ik vond trouwens op het net deze link en die is wel cool 8)

Bevat zelfs "verslagen" van een aantal Amerikaanse mafketels die (soms midden in de nacht) bepaalde leegstaande gebouwen binnengaan omdat het er zou spoken, inclusief foto's. Erg sfeervol :)

Deed me erg aan vroeger denken want ik ging ook regelmatig met 2 vrienden van me oude huizen in. Niet zozeer op spokenjacht, maar gewoon omdat die dingen toen nu eenmaal spannend waren. Ik heb wel eens foto's gemaakt van 1 huis maar helaas natuurlijk geen digitale.

Was overigens niet altijd zonder gevaar, want behalve dat je niet betrapt moest worden waren de gebouwen soms in een zeer slechte staat. We waren eens een keer op de 5e verdieping ergens toen er ineens een gat van 3m2 in de vloer zat. Dat gat zat achteraf op elke verdieping op dezelfde plek, dus als er iemand in was gedonderd dan lag hij in de kelder. Gelukkig zagen we het net op tijd.
 
Tsja, uh, spoken of geesten... Als je er niet in gelooft, dan zul je ze ook nooit zien, omdat je 'er niet open voor staat' of 'gewoon' net pech gehad hebt. En als je er wel in gelooft, dan zie je ze, maar natuurlijk niet als er ongelovigen bij zijn. Uiteraard is er het wetenschappelijk totaal onverklaarbaar, maar ja, we hebben het hier over het 'transcedente' (of vul een willekeurige vergelijkbare term in), dus daar moet de wetenschap passen. Dat maakt ook dat gesprekken over geesten tussen gelovende en niet-gelovenden bij voorbaat al uitzochtsloos is: wat voor de Ć©Ć©n een argument is telt voor de ander niet, en omgekeerd. Maar dat neemt niet weg dat het natuurlijk een leuk onderwerp is om een willekeurige slag in de rondte over te kletse!. :P

Je raadt nooit of ik in geesten geloof of niet! :D

Origineel geplaatst door Pjotr G
Bericht door een moderator:
wat opvalt is dat dit topic verplaatst is

Mij niet hoor! (dat het opvalt)
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Tsja, uh, spoken of geesten... Als je er niet in gelooft, dan zul je ze ook nooit zien, omdat je 'er niet open voor staat' of 'gewoon' net pech gehad hebt.


Toch zijn er veel verschijningen waarbij mensen zeggen:" ........ik geloofde nooit in die dingen, was daar veel te nuchter voor, maar op die avond.......enz.". Stonden ze er blijkbaar niet open voor maar ze zagen - volgens eigen zeggen, zoals altijd - wel iets onverklaarbaars. Misschien dus toch hoaxers :)
 
Ik heb eind vorig jaar zelf een "ontmoeting" gehad met een dergelijk niet stoffelijk wezen (ik zou het zelf geen spook noemen). Dat heeft me toch redelijk overtuigd. Het was volslagen onverwachts en ik ben geen zweefteef verder.
De waarneming van dat wezen was minstens zo overtuigend als de waarneming van de eerste de beste boom, om maar wat te noemen (hoewel niet nadrukkelijk visueel).
Maargoed, een spook zou ik het zelf niet noemen, maar het bestaan van wezens die zonder stoffelijk lichaam toch zijn kan ik tegenover mijzelf niet meer ontkennen zonder in een scepsis te vervallen die het bestaan van stoffelijke dingen ook ontkent.

Foto's zou ik er niet van proberen te maken (niet relevant). Een boel van die verhalen zullen wel misselijke (of minder misselijke) grapjes behelsen, maar een kern van waarheid sluit ik dus niet uit.
Dan is er ook nog de theorie dat het bij veel spookverschijningen gaat om een soort van energetische "opnames" van een krachtige gebeurtenis op een bepaalde lokatie. Bij veel voorbeelden (doch zeker niet alle) lijkt mij dit een relatief plausibele verklaring.
 
Op TV heeft medium CHAR wekeliijks een ontmoeting,maar bij het terugspoelen van mijn antieke VHS zie ik toch steeds nix!8o) :D



Ha!..Ha!...nee ff zonder dollen ,ik ben ervan bewust dat mensen Aura's bezitten(energieveld rondom de mens en vanuit de mens).
Die zijn met het overlijden van een bepaald persoon in een bepaalde situatie ,nog steeds bemerkzaam voor gevoelige spectrum-cameras en zodoende aantoonbaar!
Dus ja ik ben wel een gelover op dat vlak.
En geloof ook wel in het poltergeist fenomeen,alleen niet zo wat ze in de film sugereren.

=)
 
veel spookverhalen zijn volledig logisch onderuit te halen. Oude huizen kraken dikwijls (vooral het houtwerk) en rare schaduwen komen wel eens voor bij veel wind. Maar niet alles is verklaarbaar of begrijpbaar voor de mens.

ik denk dat 99% verbeelding is, en 1% meschien iets trancedent, maar ik ben een aanhanger van een oud vlaams gezegde: eerst zien en dan geloven...
 
Een vriend van Camille Saint Saens, nl . Camille Flammarion, de sterrenkundige, was ook zeer in de dood geinteresseerd. Hij schreef 4 boeken, die verslagen zijn van verhalen overal ter wereld. 'voor den dood, het stervensuur, na den dood en spookhuizen'. Deze boeken werden door Veen uitgevers in de jaren 20 van de vorige eeuw op de markt gebracht.
Leuk detail was dat Saint Seans een vrij radicale occultist was die zelfs zwart behang had..een beetje de Deelder van de 19e eeuw, maar dan op muziekgebied.
 
in mn crumar bit one zit een spook hij doet en laat wat ie zelf wil wat wonder baarlijk altijd vet klinkt hehehe
heb ook een keer mee gemaakt dat mn synth zomaar geluid gingen maken zonder dat ik erbij zat erg
freaky
maar ja er is dan ook iemand gestorven in de kamer waar ik nu me studio heb mischien je weet nooit is het de
eerste bewoner die lekker staat mee te pingelen :D spoken zijn gaaf

hoewel ben me ook een keer de tieves geschrokken echt ik zweer je ik keek door me kamer heen en zach dus een schim van een man op de muur je hebt dat soort foto vast wel een keer gezien dat je een stuk muur ziet en dat je als je goed kijkt eenvorm van een geest erin ziet.

het rare is ook dat als ik muziek maak dat ik altijd wat zie bewegen in me oog hoeken
en het gevoel heb dat er iemand achter je staat terwijl er dan niemand is
erg vreemd maar t gebeurt meestal als ik bepaalde tonen of freqeuncies speel dan wordt t gewakkerd ofzo ?
erg bizar maar super space.
 
Origineel geplaatst door tjebbestorm
in mn crumar bit one zit een spook hij doet en laat wat ie zelf wil wat wonder baarlijk altijd vet klinkt hehehe
heb ook een keer mee gemaakt dat mn synth zomaar geluid gingen maken zonder dat ik erbij zat erg
freaky

8D Ghost in the machine....
of toch wat connectortjes los...;)
 
...

...

Maar ik weet zeker:
MIJN MODULAIR LEEFT!!
Of ook een ghost in the machine?:mexico:
Hij praat tegen me ,soms zachtjes soms oorverdovend hard!
Het gaat nooit over hetzelfde..
Of toch een draadje los..bij mij of in de machine,wie zal het weten?
 
Origineel geplaatst door Flying Panther
Op de publieke omroep was er een tijdje terug een programma, 'wonderen bestaan' heette het geloof ik. Daar kwamen dit soort dingen ook wel eens terug, en dan in nederland. Dus die verhalen komen niet alleen in Amerika voor :P

als dat dat programma met irene moors was, met die kerel die steeds foto's ging maken....
ik las laatst dat ie veroordeeld was wegens oplichting :stupid
 
Op een zekere dag sliep een vriend van me in zijn bed. Hij droomde dat zijn bomma vanachter op zijn bed zat en zij zei iets (ik weet niet meer wat precies). De volgende dag krijg hij te horen dat diezelfde bomma afgelopen nacht plotseling overleden was. Zij had geen hartkwalen of andere ziekten. booeeeeehh! =) 8D =) spooky
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top