Sequencing - vraagje...

Gerth

Nieuwkomer
Lid sinds
6 Maart 2006
Berichten
12
Locatie
O-Vlaanderen
Hallo!

Ik heb net een Roland Juno-D gekocht (met 2 Roland CM-30 live-monitors), en zou, behalve het live-werk, ook graag thuis wat dingen ineenfutselen met een sequencer.

Nu de vraag: gebruik ik daarvoor de bijgeleverde Sonar LE, of zijn er ook nog goede en vooral gebruiksvriendelijke hardware-sequencers op de (tweedehands)markt?

Ik weet dat een PC het meest ergonomische is, met het minste kosten, maar een hardware-sequencer zou als voordeel hebben dat ik hem overal kan meenemen, en dat ik de PC niet hoef te bezetten (hebben er wel 2, maar met een computer-vrouwtje en twee computer-kindjes is dat niet altijd evident... ).

Tweede klein vraagje wat de PC betreft: volstaat een verloopkabeltje via de joystick-uitgang van de SB-Live, of ben ik "verplicht" van een midi-interface te kopen?

Alvast bedankt!!

Gerth
 
Re: Sequencing - vraagje...

Origineel geplaatst door Gerth
Hallo!

Ik heb net een Roland Juno-D gekocht (met 2 Roland CM-30 live-monitors), en zou, behalve het live-werk, ook graag thuis wat dingen ineenfutselen met een sequencer.

Nu de vraag: gebruik ik daarvoor de bijgeleverde Sonar LE, of zijn er ook nog goede en vooral gebruiksvriendelijke hardware-sequencers op de (tweedehands)markt?

Ik weet dat een PC het meest ergonomische is, met het minste kosten, maar een hardware-sequencer zou als voordeel hebben dat ik hem overal kan meenemen, en dat ik de PC niet hoef te bezetten (hebben er wel 2, maar met een computer-vrouwtje en twee computer-kindjes is dat niet altijd evident... ).

Tweede klein vraagje wat de PC betreft: volstaat een verloopkabeltje via de joystick-uitgang van de SB-Live, of ben ik "verplicht" van een midi-interface te kopen?

Alvast bedankt!!

Gerth

Sonar kun je prima gebruiken. Een hardware sequencer ook. Een computer zou ik niet direct het meest ergonomisch noemen. Een dedicated hardware sequencer werkt vaak ergonomischer dan een muis en toetsenbord. Een simpele (niet uitgebreide) mpc2000 zou al volstaan en is al te vinden vanaf een euro of 350 met een beetje mazzel. Of je gaat voor een RM1x, dan ben je voor minder dan 200 euro klaar. Er zijn nog wel meer hardware mogelijkheden te bedenken, die misschien nog wel goedkoper kunnen uitvallen.
Een extra midi-interface heb je in eerste instantie niet nodig als je alleen maar je juno-d wilt sequencen. Een verloopkabel voor je joystickpoort volstaat.

succes ermee!

succes
 
heb je al enige ervaring met seq-software?

zoniet dan raad ik toch ook hardware aan.

of euh... Reason misschien iets? lijkt namelijk veel op hardware.
tis maar net wat je gewend bent.
 
Ik heb met géén van de twee ervaring, maar ik voel eigenlijk meer voor de hardware-oplossing, maar die worden blijkbaar bijna niet meer gemaakt, of vergis ik me?

Kan je op de hardware-sequencers dan ook loops maken, en quantizen en zo (en kan je er dus ook je eigen drumbeats mee maken, zonder een aparte drumcomputer hoeven te kopen?)

Gerth
 
Origineel geplaatst door Gerth
Ik heb met géén van de twee ervaring, maar ik voel eigenlijk meer voor de hardware-oplossing, maar die worden blijkbaar bijna niet meer gemaakt, of vergis ik me?

Je vergist je. Zelfs de grote merken als Akai, Roland en Yamaha maken hardware sequencers of apparatuur met sequence-functionaliteit die veel gebruikt worden. Zoek gewoon eens op het forum of stap eens een (grotere) muziekwinkel binnen.

Origineel geplaatst door Gerth
Kan je op de hardware-sequencers dan ook loops maken, en quantizen en zo (en kan je er dus ook je eigen drumbeats mee maken, zonder een aparte drumcomputer hoeven te kopen?)

Gerth

ja dat kan, al moet je je wel bedenken dat een sequencer in beginsel niets anders doet dan midi-informatie opnemen en (evt. na bewerking) weer afspelen. Je zult dus ook nog een klankbron moeten hebben, zoals een synth of sampler. Sommige apparaten zijn een combinatie van sequencer en sampler (de mpc's van Akai), van sequencer en synth (de RM1X van Yamaha) of zelfs van sequencer, synth en sampler (de RS7000 van Yamaha).
 
Bedankt voor je reactie, maar ik heb intussen al besloten een hd-recorder te gebruiken ipv een sequencer, omdat ik meer hou van de live-feel dan van het quantizen en het loopen enzo. Heb in verband met welk model een thread geplaatst bij studio - overige.

Groeten, Gerth.
 
Een sequencer hoeft je niet perse te laten quantisen en loopen; het behoort tot de mogelijkheden; niet tot de beperkingen :)
 
Ja, idd, dat klopt...

Laat ik me beter uitdrukken: ik denk dat de "audio"manier mij beter zal liggen dan de "midi"manier.

Groeten!
 
Wat "bediening" betreft is er volgens mij weinig verschil tussen "audio manier" en "midi manier" zoals je het noemt. Midi is slechts het protocol/interface dat erachter zit. Daar heb je niet zo heel veel mee te maken.
Neem een simpele drumcomputer of step-sequencer: je drukt op elke 1ste 4/4 maat een kickdrum en halverwege een hihat en je hebt je drumloopje klaar (over live-feel gesproken), niks quantizen of zo. Wat er in de achtergrond gebeurd... wil je dat weten?

Met een audio sequencer (hard of software) moet je volgens mij je tracks echt in opnemen zoals dat vroeger met een tape recorder ging Maar daar heb ik geen/weinig ervaring mee.

Dus ik zou nog eens goed lezen en rondkijken voordat je een beslissing neemt. Je kunt ook een demo of lite versie van een software sequencer proberen, daar zit vaak midi én audio in.

Misschien is een spectralis wat voor jou, is synth, step-sequencer, drum-computer ineen. Kun je ook nog je eigen samples als wave forms mee gebruiken.
 
Re: Sequencing - vraagje...

Origineel geplaatst door Gerth
Ik weet dat een PC het meest ergonomische is, met het minste kosten, maar een hardware-sequencer zou als voordeel hebben dat ik hem overal kan meenemen

Laptopje... sequencer erop, softsynths, cubase plugins... ben je ook klaar.
 
Bedankt voor je reactie, maar toch een kleine correctie:

Een "audio-sequencer" bestaat niet, naar mijn mening...

Een sequencer (hardware of pc, maakt niet uit) onthoudt de informatie via midi over welke noten je wanneer speelt, dus digitaal spul voor synths en drumcomputers mee "op te nemen"

Een digitale recorder "sampled" werkelijk alles wat er binnenkomt, zonder enige vorm van timing of quantizing; daarom kan je er ook zang, of eender welk akoestisch instrument mee opnemen; het digitaal geheugen vervangt gewoon de vroegere tape (dit is wat jij een "audio-sequencer" noemt, denk ik). Dit gebeurt via gewone analoge audio-ingangen (jacks, xlr's), en niet via een digitale verbinding, zoals bij midi.

Ik ga mij dit laatste trouwens kopen, een hd-recorder van Tascam, de DP-01FX/CD.

Groeten,

Gert.
 
Origineel geplaatst door Gerth
Een "audio-sequencer" bestaat niet, naar mijn mening...
Jawel, cakewalk, Emagic Logic pro, Cubase SX, MOTU digital performer zijn allemaal audio sequencers en kunnen daarnaast midi sequencen. Zoek maar eens met google naar audio sequencer.
Sequencen betekent eigenlijk niets anders dan: in een volgorde zetten, dat kan zowel audio als midi zijn.

Dit gebeurt via gewone analoge audio-ingangen (jacks, xlr's), en niet via een digitale verbinding, zoals bij midi.

Kan ook digitaal: via firewire.
 
Ow, ok...

Zo had ik het nog niet bekeken. En je hebt dan nog gelijk ook... ;)

Als ik dus betweterig overkwam, aanvaard mijn excuses :confused:

Dat opent natuurlijk perspectieven, alhoewel ik dan denk ik nog liever investeer in een Tascam, dan in een betere geluidskaart en een audio-interface voor de pc.

In elk geval bedankt!!

Gerth
 
Zo had ik het nog niet bekeken. En je hebt dan nog gelijk ook... ;)

Als ik dus betweterig overkwam, aanvaard mijn excuses :confused:

Geeft niets hoor. We zijn hier om elkaar te helpen.

Dat opent natuurlijk perspectieven, alhoewel ik dan denk ik nog liever investeer in een Tascam, dan in een betere geluidskaart en een audio-interface voor de pc.

Een Tascam is een goede investering denk ik.

Is toch een stand-alone harddisk recorder of niet?

Daarnaast kun je altijd experimenteren met Cubase of wat, met je huidige geluidskaart.
 
Oef, uw genade valt mij te beurt! :)

ja, Tascam stand alone, en ik denk niet dat ik daarbuiten nog zal "foefelen" op de pc; ik voel meer voor de hardware-oplossing. Misschien dat ik daar nog van terug kom (ben qua recording nog groentje, niet qua toetsen-ervaring).

Die Tascam is met zijn xlr (phantom-voeding) ingangen en zijn ingebouwde effecten ook ideaal voor zang op te nemen, en heeft ook lekker veel regelingen per spoor om de boel vlot af te mixen.

Groeten!
 
Back
Top