[Gondwana] Danny en Hermax!

hermax

Ouwe rot
Lid sinds
22 april 2004
Berichten
2.268
Locatie
Haacht
Het is er dan toch van gekomen: een samenwerking tussen mede-forumlid Danny en mijzelf.
We wilden al lang wel iets doen, maar het grote probleem was het totale verschil van onze studio's. Hoe voeg je een studio MET en één ZONDER computer samen?
Ja, je kan natuurlijk ook gewoon fysiek aanwezig gaan zijn in 1 van de plaatsen, maar een mens voelt zich toch het meest in z'n sas in zijn eigen vertrouwde omgeving, nietwaar?
We hebben dus wat zitten experimenteren, en om een lang verhaal kort te maken (en alzo sommige blunders van mij niet te hoeven vertellen... :D ), hier de werkwijze die het uiteindelijk geworden is:
(het grootste probleem was uiteraard het verschil van midi-clock-timing in beide studio's maar dat hebben we kunnen oplossen door wat rekenwerk en -in mijn geval- trial and error)

1. Herman componeert een stukkie en neemt enkele sporen op. (Cubase) Maakt daar een audiotrack van en knipt die dan in een 7-tal stukjes. (per thema, zeg maar - intro/strofe/ref...) Dit is beter dan het gehele stuk, want...
2. Dit gaat naar Danny, die alles in zijn sampler plaatst. En als het maar 1 groot stuk zou zijn moet hij telkens het ganse stuk laten lopen, ook al wil hij maar 4 maten opnemen ergens achteraan.
3. Danny voegt dus vanalles bij, tot hij tevreden is. Dan maakt hij op zijn beurt audiotracks (per 'geluiden-groep' : leads in één track, choires, strings ... whatever) en dit alles gaat weer naar Herman.
4. Die importeert alles in Cubase, plaatst alles mooi synchroon, neemt eventueel nog wat geluiden bij op, en dan kan er de uiteindelijke mix gemaakt worden. Dus van de midisporen van Herman en de audiosporen van Danny.

Op dit moment zitten we op punt 3. Danny heeft dus een soort van voorlopige mix, met AL zijn tracks + de eerste opnames van mij (als audiotrack dan daarbij, dus niet apart 'mix-baar'). We zijn dus nog niet klaar, maar we wilden toch al eens even het resultaat laten horen. Misschien komen er nog een paar zaken naar boven die voor Danny van belang zijn vooraleer hij alles wegschrijft. Wegens de werkwijze van zijn studio kan hij aan niets nieuws beginnen zolang het huidige project niet af is (en hij staat te popelen om aan zijn 'Jewels' verder te werken)

Hier is het. Vuur maar af!
http://www.guy-lian-music.be/mp3/RFTOS.mp3
(O ja, de titel is 'Regards from the other side')

[edit]
En dan vergat ik nog te vermelden wat we dus allemaal gebruikt hebben:
Danny: EMU E6400, Virus C, SY99 (2x), Wavestation, D20, W30
Herman: JV1080, V-synth, SC55, A-station, Juno106, X5DR en Alesis S4+

in totaal 50 midi-sporen (totnogtoe)
[/edit]
 
top als 2 erg goeie muzikanten hun krachten bundelen voor een project. Dus ik was erg benieuwd naar het resultaat tot nu toe. Ik moet zeggen, indrukwekkend resultaat tot nu toe. Met name het intro is mega goed, ook al die elektronische achtergrond zaken zijn zeer overtuigend, er gebeurd continu iets op de achtergrond.

Toch heb ik wel een kanttekening (die ik niet slecht bedoel of zo), ik denk dat er nog iets tussen jullie moet groeien kwa samenwerkingsstijl, de track zoals ik hem nu hoor is nog niet een echte samensmelting van jullie beide verschillende stijlen. Als ik deze track hoor, hoor ik een danny track, en eigenlijk niet echt de invloeden van Hermax. Ik snap dat hermax met name de akkoorden neer heeft gelegd en danny de melodieen, maar daar zou meer uit te halen moeten zijn.

zoals ik de track hoor, hoor ik van 0 - 2 minuten een echte samensmelting van beide stijlen, De akkoorden van hermax en de sfeer van hermax, met daarover heen de zachte melodieen van Danny, en de typische accenten die Danny zo goed in zijn tracks zet (zoals de choirs die de sfeer enorm versterkt op het juiste moment). Echter na die 2 minuten wordt de hand van danny naar mijn ogen te sterk, Dit komt met name door de keuze van geluiden, thema wat nadrukkelijker naar voren komt en het arrangement vanaf dat moment. Ik had graag gehoord, dat de lijn in het megasterke begin was vastgehouden in de complete track.

Maar zoiets moet ook groeien, dus ik verwacht veel van jullie samenwerking. Goed werk deze track.
 
Blijkbaar sla je de bal een ietsje mis hoor Quif ;) ... zowel melodie als ritme als globale structuur van de song komen van Hermax. Ik ben enkel verantwoordelijk voor enkele sfeermakers, zoals inderdaad de koren, strings, het orkestrale, aanvullingen van de melodie, enkele details (maar zeker niet allemaal). Je kan het een beetje stellen dat Hermax al een relatief afgewerkt product afgeleverd had, wat ik dan aangevuld heb :) .

Maar je hebt gelijk: dit is onze allereerste samenwerking. Dan voel je mekaar nog niet zo goed aan (zeker wanneer je een muzikant met een erg diepe muzikale kennis samen zet met iemand die niks van notenleer kent -wie is wie? :dubbel: ).

In ieder geval bedankt voor het compliment "top als 2 erg goeie muzikanten hun krachten bundelen". Ik voel me vereerd :okdan:

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
Blijkbaar sla je de bal een ietsje mis hoor Quif ;) ... zowel melodie als ritme als globale structuur van de song komen van Hermax. Ik ben enkel verantwoordelijk voor enkele sfeermakers, zoals inderdaad de koren, aanvullingen van de melodie, enkele details (maar zeker niet allemaal). Je kan het een beetje stellen dat Hermax al een relatief afgewerkt product afgeleverd had, wat ik dan aangevuld heb :) .

hahaha, oops :) :o:

nou, dan is het uitstekend gelukt :)
complimenten :halleluja
 
Wel Quifster, je zegt het eigenlijk wel juist hoor (Danny is te bescheiden hier)
De intro is een echte vermenging geworden, dat is ook het deel dat -van mijn kant- al het meest uitgewerkt was, Danny kon dat naar believen invullen met allerlei knappe effecten.
Daarna, als de melodie begint, wel, zoals je dat op dat moment hoort, dat is wat ik heb opgenomen als basis en dat loopt zo tot aan het einde door, inclusief de break (vanaf 3:14). Vanaf dan begint Danny met zijn solo-instrument en als het daarna helemaal losbarst op 3:58, dan kan je wel zeggen dat je alleen nog 'Danny-instrumenten' hoort (op de bas na, die had ik er oorspronkelijk tamelijk luid bijgezet).
In zekere zin is de vermenging dus niet constant, maar eerder gradueel gebeurd. MAAR: er is dus nog 1 stap te gaan! We moeten de uiteindelijke mix nog doen en er kan dus nog gesleuteld worden.
Een klein grafiekje ? :D Het blauwe is mijn aandeel, het groene van Danny.
 

Attachments

  • dd.jpg
    dd.jpg
    23,5 KB · Bekeken: 66
hehehe, die grafiek :halleluja

ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Ga zo door :{
 
okee, dit is niet helemaal mijn ding, maar ik probeer toch een reactie te posten waar jullie wellicht iets aan hebben:

Intro idd veelbelovend... mooi
Het themaatje met het belletje en het synthje heeft mij een iets te hoog kerstmuziek-gehalte,
waardoor het nummer voor mij iets te makkelijk en te lief gaat klinken....

rond de 4 minuten als het thema terugkomt kan er misschien wel een mooie snare/clap
met reverb op de 2 en de 4... (of alleen op de 4 bv.)

de climax naar het einde toe met de gitaar is gaaf,
het orchestrale outtro is erg mooi ook :)
 
Origineel geplaatst door trigg
okee, dit is niet helemaal mijn ding, maar ik probeer toch een reactie te posten waar jullie wellicht iets aan hebben:

Intro idd veelbelovend... mooi
Het themaatje met het belletje en het synthje heeft mij een iets te hoog kerstmuziek-gehalte,
waardoor het nummer voor mij iets te makkelijk en te lief gaat klinken....

rond de 4 minuten als het thema terugkomt kan er misschien wel een mooie snare/clap
met reverb op de 2 en de 4... (of alleen op de 4 bv.)

de climax naar het einde toe met de gitaar is gaaf,
het orchestrale outtro is erg mooi ook :)

Daar sluit ik mij helemaal bij aan!
 
Klinkt lekker.

Je kan precies horen welke geluidjes van de SY99 zijn. ;)
 
Intro is erg goed...ik dacht wow nu gaat er iets geweldigs komen, maar helaas is het thema daarna niet geheel mijn smaak. Het 2e deel wordt behoorlijk wat heftiger en is zeker goed geslaagd. Nice!
 
Ik geniet hier echt van. Prima samenwerking.

Als ik even inga op de verschillende inbreng van beiden.

Ik hoor idd wel meer een basis die door Hermax gemaakt zou zijn. Misschien zeg ik het verkeerd maar Hermax geeft net iets meer diepgang in de compositie door meer kanten van een compositie te gebruiken dan Danny. Iets wat ik van Hermax altijd erg waardeer. Wat niet wil zeggen dat Danny dat niet in zijn nummers gebruikt. Maar toch hoor ik daar een verschil in.

Het geluid en de toevoegingen hebben in mijn ogen een typisch Danny karakter. Heerlijk open geluid. goede balans.
IN hoeverre heb jij de melody mede bepaald Danny? ondanks dat de basis mij meer Hermax aan doet zou de melody van jou kant kunnen komen. Nu ben ik natuurlijk beinvloed door hetgeen ik al heb gelezen in de posts hierboven:P


Afmaken die handel!!:halleluja

1 ding van kritiek... idee:

Haal die electrische gitaar eruit. en vervang die door een heerlijk zaagsynth sound die door de hele mix heen gaat. Mijn oren zouden die graag horen nog:)

greeetzzz Arnaud
 
Origineel geplaatst door fuse
Klinkt lekker.

Je kan precies horen welke geluidjes van de SY99 zijn. ;)

Volgens mij heb ik eventjes op die van jou gespeeld tijdens de sequencer meeting in Grunn.
Ik wist toen alleen niet dat die van jou was, hoewel je er naast stond :o:
 
Origineel geplaatst door Unic
IN hoeverre heb jij de melody mede bepaald Danny? ondanks dat de basis mij meer Hermax aan doet zou de melody van jou kant kunnen komen.

Het muzikale concept (ritme, melodie, akkoorden) komen allemaal van Hermax. Het (enige) wat ik gedaan heb, is het nummer aangekleed ... wat op zich ook best wel wat werk vroeg, zeker omdat ik muzikaaltheoretisch veel minder capabel ben dan Hermax. Maar het heeft ervoor gezorgd dat ik toch weer wat akkoorden en progressies heb bijgeleerd.

1 ding van kritiek... idee:

Haal die electrische gitaar eruit. en vervang die door een heerlijk zaagsynth sound die door de hele mix heen gaat. Mijn oren zouden die graag horen nog:)


Tja ... dan moet ik je oren teleurstellen, Arnoud ;) ... 't is een kwestie van smaak en sommige reakties vonden deze gitaar juist goed (en ook wel een beetje typisch aan m'n stijl). Dus deze blijft er in, maar er gaat wel wat meer effect overheen gegooid worden.

Bedankt voor de leuke reakties ... ook van de anderen :okdan:

:doei:
 
mix is niet slecht .. laag is al beter dan 90 % van de mensen hier voor elkaar krijgen .. al zwalkt ie wel een beetje door de kamer .. vooral als ie de melodie volgt .. na 3:00 ... zit er al een compressor over de bass heen ? :D
 
Opmerkingen willen jullie? Dan kun je die krijgen ook! :P Aldus:
- van mijn zou er nog wel iets laags mogen onder het begingeluid (gaat voor mij niet diep genoeg);
- die koorgeluiden uit de intro zijn erg cool!
- de sweepende geluiden die er vanaf 0:18 in zitten ook (al doen die me sterk aan een Vangelisnummer doen denken - iets van de Bladerunnersoundtrack, volgens mij);
- ik vind de intro wel wat lang t.o.v. wat erin gebeurt en de rest van het nummer; misschien een paar loops korter of (beter) wat meer effecten er doorheen? (zoals die 'vogels' van 0:10)
- de percussie vind ik wat suf - op zich is het niet verkeerd, maar onder het hele nummer zit dezelfde 'riff' en dat wordt wel saai op een gegeven moment (elke keer als wat partijen wegfaden komt-ie weer precies hetzelfde opduiken); kan-ie er niet uit als de andere drums beginnen? (op 3:57)
- ik heb geen bezwaar tegen de gitaar an sich, maar ik heb nu niet het idee dat het nummer echt 'loskomt'. Dus een variant op Unix' suggestie: vanaf 4:55 een vrij snelle solo over de melodie heen? (lead (niet te scherpe saw?) met veel portamento) Nu houd ik namelijk een beetje het idee dat het nummer 'maar doorgaat';
- de sound in het laatste stuk is sterk, met al die koren en sequencers. Mooi 'outro' ook.

Ik vind het in ieder geval wel een cool nummer, en dan vooral in de intro en outro; in het stuk er tussenin mis ik een beetje een meerwaarde (een gevoel, idee, akkoordenprogressie die het nummer bijzonder maakt). Maar misschien komt dat door de samenwerking; zeker de eerste keer zal het niet gemakkelijk zijn echt iets van jezelf in het nummer te leggen. Het klinkt dan ook wat traditioneel (qua geluiden, melodie, progressie), maar dat lijkt me daarmee verwant en hoezeer je je daaraan stoort of juist niet is een kwestie van smaak. Sowieso zit er veel in qua geluiden en ideeën en da's altijd al goed!

:okdan:
 
Ik voeg me bij de anderen over het nummer: boeiend begin, spannend einde, alleen in het midden zakt het weg door te lieve synth-klanken en een te voor de hand liggende melodielijn, akkoorden en begeleiding. Ik denk dat je daar nog veel kunt winnen door voor meer spanning en contrast te zorgen zoals dat wel lukt wanneer het nummer naar een climax begint te gaan. Wat meer variatie in de drums zou ook een fijne toevoeging zijn.

De mening over het totaalplaatje is overigens een dikke :okdan: Met een paar extra puntjes op de i moet een :luv: toch zeker erin zitten. ;)
 
Ja je moet inderdaad van melosynth muziek houden. Vond het begin (vooral door de tommetjes met galm) wel wat hebben van The Art Of Noise (en dat doet het bij mij altijd goed ;))... Koor samples maken het echt goed dramatisch!

En wat hierboven al is gezegt... De e-guitar sound is net wat to much... en de melosound vanaf c.a. 2:00 geeft het wel meteen een erg kerstgevoel :bekdicht: Vind de dwarsfluit (?) erin dan wel weer erg sterk!

Lijkt me lastig om zo samen te werken met jullie setups! :okdan:
 
Back
Top