Akai S900 wil niet opstarten...wat nu?

RezonatoR

Ik hang wat rond..
Lid sinds
4 Maart 2003
Berichten
1.042
Locatie
Amsterdam
Ik heb gister een Akai S900 gekocht voor 75 euro. Volgens de koper was het apparaat ok, maar die had m al 10 jaar en al 5 jaar niet gebruikt. Ik had nogal haast en een trein te halen (ik moest 4 uren in totaal in de trein zitten, en had een aansluiting te halen) dus ik heb op het treinstation dat ding van m aangepakt, geld gegeven, en ben weer in de trein gesprongen. De man was rond de 60 en erg zag er erg betrouwbaar uit. Ik mocht m nog wel bellen als er iets was.

In het telefoon gesprek wat ik vooraf met hem had zei hij, nadat ik naar de lcd had gevraagd, dat deze niet oplichtte. Ik dacht: "Ok, nieuwe EL foil erin, en klaar is Kees." Maar zo was het niet toen ik thuis kwam.

Het apparaat eenmaal aan de stroom gehangen en de powerknop ingedrukt, licht alleen het lampje van de diskdrive heel even op. Het lijkt mij dus geen kapotte voeding o.i.d. want anders had dat lampke ook niet gebrand. De sampler ziet er wel als nieuw uit vanbinnen, wat meteen opviel.
Een seconde of 1, of 2 na het inschakelen van de stroom worden er twee, ik noem het maar "switches" omgezet op de printplaat, wat ik opmerkte door de zachtjes hoorbare klik. Deze switches zien er zwart uit en zitten in een soort transparant kunststofblokje en met een koperspoel eromheen. Ze zitten helemaal aan de andere kant van de sampler gezien vanaf de powerknop.

Ik dacht misschien kan het zijn dat de batterij voor het O.S. en de standaard program en tone leeg is. Maar na even in het apparaat geloert te hebben, lijkt het alsof de O.S. 1.2 op een chip zit. Waar geen batterij in de buurt zit.

Ik wil graag aan de slag met t beesje, en m met mijn mpc aansturen om m rauwe beats te laten spugen. :confused:

Nu is mijn vraag: Is er iemand die weet wat er aan de hand kan zijn met deze oldskool 12 bit kist? Kan ik m weggooien, of als bijzettafeltje gebruiken? Of is ie nog te repareren?

;{
 
Re: Akai S900 wil niet opstarten...wat nu?

licht alleen het lampje van de diskdrive heel even op. Het lijkt mij dus geen kapotte voeding o.i.d. want anders had dat lampke ook niet gebrand.

Niet noodzakelijk. De diskdrive draait op +5 en +12 volt en doet mogelijk nog wel iets als een van beide ontbreekt.

Een seconde of 1, of 2 na het inschakelen van de stroom worden er twee, ik noem het maar "switches" omgezet op de printplaat, wat ik opmerkte door de zachtjes hoorbare klik.

Dit zijn relais. Deze schakelen de uitgangen wat later in dan 't apparaat zelf om te voorkomen dat je een 'plop' op je uitgangen krijgt.

Ik dacht misschien kan het zijn dat de batterij voor het O.S.

OS zit in ROM in de S900, dus tenzij je ROM stuk is staat dat er nog wel in.

en de standaard program en tone leeg is

Die zijn sowieso leeg. Het is een sampler, daar moet je zelf geluid in stoppen ;)

Maar je vertelt ons niet verder of hij nu iets doet of niet. Begrijp ik het goed dat je niks op je display krijgt?
 
Hij wou niet opstarten, maw het display geaf helemaal niks aan. Maar ik denk dat t door de kou kwam van gisteravond. Ik zet m net aan, en hij start gewoon op! :halleluja

Mijn pc heeft t ook wel eens als het in de studio rond de nul graden is. Ik heb daar namelijk geen cv.

Hij stond op de eetkamertafel toen ik het eerste bericht typte, en ik zat boven in de studio, dus vanochtend niet eerst geprobeerd.

Niks mis mee lijkt het zo. Zo'n leuke sampler voor 75 euro! :okdan:

etaoin, bedankt voor je snelle reactie!
 
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar als je apparatuur vanuit de koude buitenlucht naar binnen brengt moet je sowieso altijd even wachten met aanzetten. Dit in verband met problemen door vocht cq. condensvorming. Het apparaat moet altijd even "acclimatiseren" :)

Maarre.....een MPC + S900 = :okdan:
 
dat is zeker een gouden combinatie :) Ik was al erg tevreden met de mpc2000, maar wou altijd nog die rauwe 12 bit sound.

Akai forever!

:okdan:
 
Back
Top