moet ik een AMD of Intel kopen ivm VIA ? Is een SB 5.1 wel wat voor mij ?

Origineel geplaatst door barn
onder windows is Intel Pentium idd stabieler...hoe zou dat nou komen...

Euhm, en onder welk OS zou Intel dan niet stabiel zijn? Je zou beter kunnen zeggen: Windows draait vaak stabieler op Intel systemen... en niet andersom....
Trouwens, ook Intel heeft slechte chipsets gehad (i810 was bagger), maar over het algemeen geldt dat de chipsets van Intel beter zijn doorontwikkeld, waardoor ze stabieler kunnen functioneren.
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw

- De AMD processoren zijn stabiel op zichzelf, en hebben een goeie performance. Het gaat hier echter om de chipset, en niet om de processor zelf. Bijna alle AMD procs draaien op moederborden met VIA chipsets, en de meeste VIA chipsets zorgen voor problemen met geluidskaarten (ook met professionele geluidskaarten). Dit komt doordat de aansturing van de PCI bus door VIA chipsets niet echt goed is, en zorgt voor timingsproblemen. Intel chipsets zijn door de jaren heen goed ontwikkeld, en hebben zich tot nu toe prima bewezen!

Ik gebruik al tijden een AMD processor samen met VIA chipsets + Terratec EWS88 MT kaart en heb absoluut nergens last van. Het loopt allemaal als een trein. Misschien zijn die Delta kaarten gewoon crappy?
 
Origineel geplaatst door Kat Yidaki


Ik gebruik al tijden een AMD processor samen met VIA chipsets + Terratec EWS88 MT kaart en heb absoluut nergens last van. Het loopt allemaal als een trein. Misschien zijn die Delta kaarten gewoon crappy?

De kans dat er problemen optreden met VIA is groter, het is dus niet gezegd dat het ook mis gaat... met Intel haal je gewoon net iets meer stabiliteit en zekerheid in huis....
Ik zou persoonlijk de gok niet wagen om m'n Egosys WaMi Rack 24 op een VIA chipset te laten draaien....

Maar ik denk dat we deze discussie maar eens moeten sluiten... ik denk dat de meeste mensen hier een voorkeur hebben voor Intel, tenminste, als je meer wilt doen dan met een SBLive werken...
AMD/VIA is niet slecht, maar hou dus rekening dat je problemen kunt krijgen, zeker in combinatie met de duurdere prosumer geluidskaarten....
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
de nieuwe AMD 2800+ kost nog geen $500, dus.......

Hij is alleen nog niet te koop. (21-10-2002)
Maar bij de 3200+ is de rek er wel uit bij AMD.
Tegen die tijd koop ik nog wel een een 2600+ of zo voor een slordige 100-150€. En zal het moeten uitzingen voor ruim een jaar.

Maar Intel is hard op weg om de PIV de absolute :kroon: te laten worden. Die gaan gewoon door tot de 10Ghz als het moet.

Halverwege volgend jaar flikkeren ze de 64bits CPU"s op de markt maar blijven 32 bits compatible. En reken er maar op dat je met je geluid dan ongelovelijk gezeik krijgt omdat het allemaal nog niet zo stabiel is. En qua prijs weet je gewoon dat ze gigantisch gaan afromen. Of Intel moet heel sneaky AMD gaan aftroeven met een :duivels: uit een doosje waardoor AMD in de problemen gaat komen.

En als Intel meer waard voor hun geld gaat bieden dan heb ik er geen enkele moeite mee om naar het Intel kamp terug te keren.

Maar als het voor audio gaat moet je gewoon voor de A-merk mobo's kiezen die al wat langer op de markt is en goede pers heeft. En dan een stapje lager voor de CPU, want dat haal je toch wel weer bij met overclocken.
 
gewoon Intel en 845E of 850 chipset.
en je pc het liefst in de niet ACPI mode installeren ;)
[in winxp heet dat. standaard pc]

ik ken meerdere mensen die met via alleen maar gekraak en getik horen als ze willen gaan multitracken.
gewoon MME afspelen met een via board is geen probleem.
maar als je ASIO wil gebruiken (en dat wil je:)) dan kun je echt beter voor intel gaan. het draait vooral om de chipset.

je mobo is het allerbelangrijkste: kies gewoon een bord met een 845E chipset en neem daar ddr geheugen bij.
de 850 chipset heeft rdram nodig. en vind ik persoonlijk te duur, maar daar kun je uiteraard ook voor gaan.

gr.
mw
 
om even terug te komen op mijn post hierboven...

mijn pa had dus een via chipset. +amd thunderbird 700
met zijn terratec dmx6fire was het kommer en kwel. hij kon niet eens multitracken. allemaal gekraak.

dus ik zat al te denken aan een nieuwe pc voor mijn pa. maar ik heb nu een nieuw mobootje voor hem gekocht, plus wat ddr geheugen en nu doet hij hiet PRIMA! :)

het mobootje is een ECS k7s6a met een SIS 745 chipset.
vroeger was SiS echt bagger zooi. maar ik had van een maatje van me gehoord dat ze tegenwoordig hele goeie chipsets maken voor AMD én Intel. [geen wonder want je komt zelfs SiS tegen op ASUS boards]
maar afijn, ik dat board bestellen en heb dat maar als verassing aan pa gegeven :)

pa nu hardstikke blij. voor 68euro kun je zo'n board scoren bij gistron.com

meer info:
http://www.ecs.com.tw/products/k7s6a.htm

dit lijkt dus el-cheapo! maar het werkt prima.
tom van tomshardware heeft er ook veel goede dingen over geschreven. [ook over de k7s5a]

gr.
Mw
 
goede reclame 3003, SIS is idd wel ok, alleen bestel NOOOOOOIT bij Gistron, oplichters. Als er iets defect is heb je een groot probleem. De prijzen zijn goed, maar service..? WASDA?

Zie hier het levende bewijs voor al uw kommer en kwel:
http://www.tweakers.net/shopsurvey/9
 
Ik wil ik ook nog even een aantal dingen zeggen:

Windows 9x is gewoon een OS en niet een dos-programma of wat dan ook. De reden waarom het minder stabiel is is omdat het compatibel wil zijn met allerlei oude 16-bit programma's. De NT-familie is niet/minder (?) compatibel met 16-bit programma's. Windows 3.1x is wel een DOS-programma.

Verder vraag ik me af of VIA nog steeds zo slecht is. Volgens mij niet nl. En graag zou ik dat gerucht uit de wereld helpen. maar ik kan dat niet in m'n uppie. Zelf heb ik de schijnbaar beruchte VIA-chipset. Tot nu toe heb ik er helemaal geen problemen mee. (behalve dan de onbaord geluidskaart, maarja, daar heb je sowieso niks aan) Maar ik heb nog geen (semi)profi geluidskaart. (ik heb een SBlive)

Ook ben ik benieuwd naar de prestaties van de Nvidia Nforce 2 chipset.

Beste oplossing is nog altijd niet te veel zooi op je PC installeren. En als je een nette Pc hebt, maak daar dan een backup van. (met Norton Ghost ofzo) Dan kan je bij kleine probleempjes je PC zo weer in de oude staat terug bengen. Eventueel incl de bios settings.
 
de beruchte VIA chipset waar jij het over hebt (de KT333) heeft een bug (is ook toegegeven door VIA engineers, maar niet officieel helaas)..eigenlijk is het ook niet echt een bug maar ze hebben niet helemaal netjes volgens de specs gewerkt waardoor de data-stream die over de PCI bus gaat soms onderbroken wordt..dit veroorzaakt de beruchte clicks/pops...het schijnt dat nieuwere VIA chipsets dit probleem niet meer hebben
 
bedoel je niet de kt133?

ik strijd al tijden met je mee svart rose... zucht
 
:slotje:
Doe maar een slotje op deze discussie.... de meeste argumenten die in de laatste replies voorbij zijn gekomen hebben wel al eerder gehoord in deze discussie...
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
:slotje:
Doe maar een slotje op deze discussie.... de meeste argumenten die in de laatste replies voorbij zijn gekomen hebben wel al eerder gehoord in deze discussie...

nah. waarom nou weer een slotje..
 
Het valt wel op dat juist op dit soort discussies veel geantwoord wordt. Blijkbaar hebben mensen er toch behoefte aan ofzo! Het is netzoals met tv-soaps kijken. Lekker simpel... :)
 
Origineel geplaatst door EDP
intel en amd is voor mietjes!! lang leve de Z80!!

Computers in het algemeen...:D net als Midi trouwens:duivels:
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw


Euhm, en onder welk OS zou Intel dan niet stabiel zijn? Je zou beter kunnen zeggen: Windows draait vaak stabieler op Intel systemen... en niet andersom....
Trouwens, ook Intel heeft slechte chipsets gehad (i810 was bagger), maar over het algemeen geldt dat de chipsets van Intel beter zijn doorontwikkeld, waardoor ze stabieler kunnen functioneren.


In Maart een Athon2000+XP gekocht met MSI K7T266 Pro2 moederbord.
Bios had een update nodig (bug met G550). Dat is alles.

Supersnelle computer die in Maart een PiV uitlachte.
Via chipset 266a is prima.

Als er problemen zijn met geluidskaarten, ligt dat meestal aan de geluidskaart zelf.
Mijn systeem is razend snel en zeer stabiel.

Gewoon een goed systeem kopen is echter belangrijk. Niet naar de Aldi gaan dus.

Rob
 
Origineel geplaatst door fuse
Met alle respect, maar heb bij mijn SX/XP combo geen enkel timing probleem qua midi dus ik denk dat het toch een op zich staand geval is (voor u). Want voor je het weet 'demoniseer' je een prachtig pakket ten onrechte. (tuurlijk is het niet bugvrij en nog lang niet af, maar welke software is er wel af)

En datzelfde heb ik nu met alle pro-Intel-praat.

Dat men nogsteeds denkt dat software-makers geen rekening houden met een steeds groter wordemnd AMD snap ik echt niet. Stabiliteit van een systeem heeft met zoveel meer factoren te maken. Van Mainboard/chipset en CPU combinatie tot merk en type geheugen, temperatuur van je studio (lees: goede koeling), manetische/electrische velden rondom de PC, zelfs de gebruikte videokaart en geluidskaart.

Dan nog de gebruikte drivers... pfff... het ultime systeem is dus eerder een 'lucky shot' (gelukkig wel in een grote roos) op het gebied van gekozen melange van componenten (lees: ALLE componenten), dan dat AMD minder goed ondersteunt zou worden door software makers.

Gebruik zelf AMD Athlon 2000 met WinXP, 1024Mb intern (RIMM), Mainboard met VIA chipset, 1 x 80Gb WD en 1 x Maxtor (backup) en een SB Platinum (zoveel mogelijk van de software en drivers de nek omgedraaid). Systeem draait met zowel audio (cubase sx, soundforge, rebirth) als visuele (photoshop, premiere, 3d studio max) pakketten als een zonnetje.

HEEL af en toe knalt SX er spontaan uit. Gezien het feit dat het een 1.02 versie betreft en ik verder met geen enkel pakket problemen heb, wijd ik dat toch echt aan een 'once-in-a-month' kronkel in het pakket dan aan AMD.

Waarschijnlijk zijn ze bij Intel wat meer bij macht :maffia: om bepaalde geruchten de wereld in te helpen.

Wat ik wel aan zou raden is om een aparte Audio-partitie met schoon OS te maken. Hierbij de netwerkkaart uitschakelen. Je hebt dan geen virusscanner nodig (als je geen shit installeert die je eerst op je andere partitie gechecked hebt) en ook geen firewall of zo. Dat scheelt weer in de performance aangezien er minder shit op de achtergrond meedraait.

Kijk na de installatie van XP of alles naar behoren werkt. Ga niet klakkeloos SP1 of zo installeren. If it ain't broke...

DON'T FIX IT!! ;)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top