atari of pc

n£w

Nieuwkomer
Lid sinds
14 september 2002
Berichten
3
Locatie
Brecht
8D vergeef me mijn onwetendheid 8D
Ik ben echt nieuw nieuw in deze wereld.
'k Bezit een atari 1040 met een ouwe cubaseversie op. Is de nieuwere cubaseversie voor pc interessanter? Als het enkel moet dienen op midipparatuur aan te sturen via cubase, wat is dan de minimumvereiste van de pc? Met welke hardware connecteer ik de synths op de pc?
Veeeeel veeel vragen..
alvast bedankt voor de hulp ;)
 
het antwoord op pc of atari ligt echt bij jezelf, het is afwegen tussen voor en nadelen.
Een mooie bijkomstigheid van de pc is dat je heel goed audio (wavfiles) kan editen
wat handig kan zijn. Er is een groot aanbod aan software en heel erg compatible.
Hoewel st-midi-files ook gewoon op een pc draaien (andersom weet ik het niet)

Voor een pc waarmee je alleen midispul aanstuurt kan je al uit de voeten
met een mpu401kabel (gamepoort), maar qua timing ben je denk ik beter af
met een midipoort (parallel of usb).
Nog een voordeel van de pc is dat je een
harddrive hebt. sommige st's ook wel, maar de 1040 is standaard floppie.

Een groot voordeel van de st is dat deze uiterst strak en stabiel is voor midi
en naar wat ik steeds vaker hoor, veel productiever!
In dit geval zou een falcon mischien wel aardig zijn, een soort st+

Hoe dan ook, het ligt aan wat je met midi wil en eventueel met geluid, backup/
opslagmogelijkheden.

Oh, een beetje cubase ga je denk ik toch al wel naar een 266mhz minimaal en
dan heb ik het over 3.75 (de eerste versie die vsti aankan) hoe nieuwer de
versie van cubase des te zwaarder de pc vaak moet zijn, dit is goed na te zoeken.
 
als je alleen maar midi gebruikt dan kan je gewoon lekker blijven doorspelen met je Atari ..... de nieuwe PC versies van Cubase (SX) zijn veel meer geintegreerde audio en midi workstations..dus ook voor multitrack harddisk recording enzo....dan heb je ook minstens een Pentium4 of soorgelijk nodig om het een beetje soepel te laten draaien en dat kost je al weer snel minimaal 1000 euro

voor de PC heb je midi-interfaces omdat een PC niet zoals de atari ST standaard een midi interface aan boord heeft..

mijn advies: stick to the atari ST...
 
Als je alleen midi gaat doet en geen .wav editing of audiorecording (of softsynths, de nieuwste rage) zou ik het bij je Atari houden. Op de PC gebruik ik zelf ook nog versie 3 (niet VST), als ik af en toe Cubase run. 8>

Atari = strakker, minder bullshit maar bv. de screen updates zijn echt traag... Je ziet 't scherm opgebouwd worden. Verder heb je natuurlijk ook geen kleur maar muziek maken door je met je oren, niet je ogen natuurlijk!
 
Heb meer dan 10 jaar met Atari's gewerkt maar een paar jaar geleden al geswitched naar PC.

Ik ben toen met name geswitched vanwege:
-Meer geheugen voor sequences
-Groter (kleuren) beeldscherm
-laden van oude cubase atari files is absoluut geen probleem
-Slechte en/of dure support als je hardware kapot gaat

Later kwam daar nog bij:
-audio
-plugins
-softsynths

En ook al gebruik je die audio en wilt alleen maar midi is toch voor een PC of Mac kiezen nog niet eens zo'n slechte keuze. Het kost wel een flinke duit met geld, maar voor een leuke prijs kun je of een 2e hands PC of een budget nieuwe PC kopen. Met daarbij een losse midicontroller (COM,LPT,USB) en evt een oudere Cubase kun je prima mee uit de voeten en dan kan ik je verzekeren dat het met die timing reuze mee valt. Want als je niet quantized merk je het verschil toch niet eens. Dan weegt voor mij het gebruikersgemak al veel meer dan die timing. En de mogelijkheid om audio te gebruiken. Maar zowieso dat je zo'n 500€ kwijt bent.
 
Hoe komt het dat een oud systeem als atari toch heel strak met midi is?
Kijk ik heb wel de AMT8, is geloof ik wel de strakste midi interface, maar.....?
En waarom is volgens jullie atari productiever en op welke manier?
 
Origineel geplaatst door Nouveau
En waarom is volgens jullie atari productiever en op welke manier?

Een Atari ST/TT is tegenwoordig supergoedkoop en nog steeds heel goed als MIDI-sequencer te gebruiken. Voor heel wat oudere digitale synths zijn vaak editors en andere leuke proggies beschikbaar die ook op dit platform draaien, soms alleen op een Atari. Als je wat rondkijkt kan je een Atari met software voor ongeveer 25 à 50 EUR kopen.

Als je vooral met audio wil werken is het toch beter om een Apple/pc te gebruiken (of een Atari Falcon ;) )

Of je gebruikt beide. Ik gebruik de Atari voor het MIDI-gedeelte en voor audio en opnames de pc.
 
Duidelijk, ik ga me volledig kunnen laten gaan met m'n atarietje..
Wel een beetje lawaaierig, maar dan moet de volumeknop maar wat verder open ;-)
 
Origineel geplaatst door Nouveau
Hoe komt het dat een oud systeem als atari toch heel strak met midi is?
Kijk ik heb wel de AMT8, is geloof ik wel de strakste midi interface, maar.....?
En waarom is volgens jullie atari productiever en op welke manier?
Het os van de atari is redelijk klein en dus kan alles snel worden afgehandeld.

Daarnaast is de atari gemaakt voor midi (eigen chip on board en alles is erg strak afgesteld) wat de pc en mac niet hebben maar het os voor de mac is iets beter voor midi opgebouwd.
 
Een verstandige keuze. Maar hoe kom je erbij dat Atari's lawaaierig zijn? Ze zijn juist muisstil... er zit geen ventilator in, en ook geen HD. Vergelijk dit met de gemiddelde PC, meestal minstens 3 ventilators (CPU, voeding, videokaart).

Origineel geplaatst door n£w
Duidelijk, ik ga me volledig kunnen laten gaan met m'n atarietje..
Wel een beetje lawaaierig, maar dan moet de volumeknop maar wat verder open ;-)
 
Origineel geplaatst door Breed
Een verstandige keuze. Maar hoe kom je erbij dat Atari's lawaaierig zijn? Ze zijn juist muisstil... er zit geen ventilator in, en ook geen HD. Vergelijk dit met de gemiddelde PC, meestal minstens 3 ventilators (CPU, voeding, videokaart).
Als je wél een HD bij je atari hebt wordt het een heel ander verhaal, zo'n ding maakt herrie voor 10 PC's
maar gelukkig past cubase gewoon op een floppie :)
 
Durft hier niemand de Atari aan te vallen?
Ze zijn oud en te klein qua geheugen om ook maar fatsoenlijk te werken als je weet dat PC's het nu veel beter kunnen.
Iedereen blijft steken bij de oude fabeltjes van vroeger.

Atari's zijn strak omdat het een single tasking OS heeft. Dat betekend dus een ding tegelijkertijd. De CPU werkt op 8Mhz en een PIV op 3Ghz. En zowieso is het al belachelijk dat een Atari nog strakker is dan de PC maar het verschil is tegenwoordig marginaal.

En de Falcon is allesbehalve een ST+. Een ST+ is gewoon eentje met meer geheugen. Een Falcon heeft een 16Mhz CPU en past 16Mb geheugen in en heeft een onboard geluidskaart, blitter, harde schijf en een DSP.

Een Atari is gewoon vintage.
 
Ik ben nog steeds een Atari gebruiker, maar ik ga de overstap zeker volgend jaar maken naar een PC met Intel P4(5?), Asus Mobo met Intel chipset(geen VIA), Dualhead Grafische kaart ....

Ik ga VST draaien want dien SX is nog gewoon de PEST voor midi (zoals Pro Tools MIDI, allez miss. iets beter)
De beste keus met Cubase VST qua miditiming is dan ook logischerwijze de Midex 8 van Steinberg, dat loopt als een TGV.

Vraag het hier maar eens aan de N.E.R.D.S:



http://forum.cubase.net/cgi-bin/cubase.net/Ultimate.cgi




****Atari Roelzzz!****

p.:maffia:
 
Back
Top