Uzelf promoten/releasen

Mr Mau

my studio
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
166
Locatie
Belgium
Ik dacht hier wel een topic te kunnen maken omtrent jezelf promoten/releasen.

Zoals vele zou ik natuurlijk ooit mijn eigen vinyltje kunnen uitbrengen.
Maar zijn er mensen die ECHT weten wat er allemaal komt bij kijken?

Ik woon in België dus ik veronderstel van dus best al mijn tracks bij sabam in te schrijven mocht er iemand ooit iets doorspelen van mij en gereleased wordt zonder mijn weten.
Maar nu waren er ook bepaalde mensen die mij vertelden over het "goedkopere systeem" :

- Jezelf een aangetekende enveloppe op te sturen met daarin een cd met je tracks op.
- Ontvang maar open de enveloppe nooit tenzij...
je ergens te weten komt/ziet dat er een track van jou gereleased is/wordt.. ga met die enveloppe naar SABAM en dan kan je bewijzen dat die track(s) al eerder werden gemaakt door jou en kan je je rechten op eisen als producer.

Weet er iemand daar meer over?

Nu dacht ik ook van mezelf te promoten door enkele platen zelf te laten persen en uit te delen aan enkele DJ's hier in België. Is dit een goed idee?
Is het mss dan niet beter van zelf een label te beginnen of is dit onbegonnen werk om te concureren tegen de "groten" in de muziekbusiness?

Indien ik zelf een label wil opstarten.. wat doe ik dan best?
- tracks inschrijven bij SABAM
- Goeie perser en mastering zoeken
- Distributie-kanalen, welke zijn er gemakkelijk aan te spreken en zullen je niet beschouwen als minderwaardig t.o.v. de "groten"?
- Wat kan er allemaal mislopen financieel? Dan denk ik aan een faillissement, of andere contractuele problemen door kleine lettertjes.
- Ik kijk best voor een BTW-nummer maar wanneer kan ik dat niet? (als ik geen vast werk heb? ik stempel momenteel)

het is een hele boel maar ik denk dat ik spreek voor anderen ook die mss met ook zo'n gedachten in hun hoofd zaten.

thx in advance.

grtz

Mau
 
Dat van die ongeopende envelop is iig een fabeltje. Een hele hoop mensen denken dit, maar dit is dus NIET rechtsgeldig.
Wat geloof ik wel kan, is een door een notaris verzegelde enveloppe bij die notaris in de kluis laten leggen, maar waarom geef je de tracks niet gewoon aan bij de SABAM / Buma/Stemra? Net zo makkelijk...

En als je op vinyl wil komen: Demo-cd's rondsturen. Aan alle labels die ook maar zijdelings interesse kunnen hebben. Duidelijk je telefoonnummer en adres etc vermelden, kort biografietje erbij, hoppatee! Vraag of ze, mochten ze je afwijzen, kunnen vertellen waarom ze je afwijzen, waar je tracks nog verbetering zouden kunnen gebruiken, of ze tips hebben... Neem die tips in acht, maak nieuwe tracks en maak weer een nieuwe demo.. en ga zo net zolang door tot het er een platenlabel enthousiast is!

Waarom zou je zelf een label beginnen als het eigenlijk alleen maar je doel is om op vinyl te verschijnen? Gigantisch risico, en daar komt bij: Als je tracks goed genoeg zijn komen ze uiteindelijk op plaat. Gewoon vertrouwen en geduld hebben! :biertje:
 
Origineel geplaatst door Ethereal
Dat van die ongeopende envelop is iig een fabeltje. Een hele hoop mensen denken dit, maar dit is dus NIET rechtsgeldig.
Wat geloof ik wel kan, is een door een notaris verzegelde enveloppe bij die notaris in de kluis laten leggen, maar waarom geef je de tracks niet gewoon aan bij de SABAM / Buma/Stemra? Net zo makkelijk...

En als je op vinyl wil komen: Demo-cd's rondsturen. Aan alle labels die ook maar zijdelings interesse kunnen hebben. Duidelijk je telefoonnummer en adres etc vermelden, kort biografietje erbij, hoppatee! Vraag of ze, mochten ze je afwijzen, kunnen vertellen waarom ze je afwijzen, waar je tracks nog verbetering zouden kunnen gebruiken, of ze tips hebben... Neem die tips in acht, maak nieuwe tracks en maak weer een nieuwe demo.. en ga zo net zolang door tot het er een platenlabel enthousiast is!

Waarom zou je zelf een label beginnen als het eigenlijk alleen maar je doel is om op vinyl te verschijnen? Gigantisch risico, en daar komt bij: Als je tracks goed genoeg zijn komen ze uiteindelijk op plaat. Gewoon vertrouwen en geduld hebben! :biertje:

jezelf je cd aangetekend versturen is wel degelijk iets wat als bewijsstuk zou kunnen worden meegenomen.
check hier bijv. onderaan punt 14
 
ik heb een beetje hetzelfde probleem.

ik heb een website waar ik mn nummers wil promoten, maar ben te schijterig om de echte goeie er op te zetten.
gewoon bang dat iemand mijn compositie of whatever jat.
 
Origineel geplaatst door krachtwerk
ik heb een beetje hetzelfde probleem.

ik heb een website waar ik mn nummers wil promoten, maar ben te schijterig om de echte goeie er op te zetten.
gewoon bang dat iemand mijn compositie of whatever jat.

tsja..

heb mn eerste 2 platen gewoon onder common license via een netlabel op archive.org uitgebracht.. het hele idee dat mensen je goeie composities jatten is een beetje paranoide. Als je een goeie componist bent en je composities zijn commercieel interesant moet je gewoon op zoek gaan naar een commercieel label. Als je naamsbekendheid wilt hebben moet je niet moelijk doen, gewoon je beste nummers online zetten. Een beetje componist word toch beter naar mate de tyd verstrijkt dus als er dan een label interesse in je heeft maak je gewoon nog betere nummers.. als je dat niet kan dan ben je waarschijnlijk ook niet interesant/goed genoeg voor een commercieel label..
 
zoals ik lees, is het enveloppe-ding niet 100% waterdicht en ga ik dus best naar SABAM.
Maar dan heb ik de volgende vraag:

Stel je werkt een nummer af, geeft die aan bij SABAM en betaald ervoor. Vwala, je zit in de databank en hebt je rechten als producer van het nummer, maar later wens ik het nummer te herwerken.. moet ik dan opnieuw dat nummer aangeven bij SABAM en betalen of hoe zit dat precies.

Waarom een eigen label starten.. hoh.. Dat is toch iets "wauw" vind je niet? mss is het beter als je demo-cd opstuurt met een goeie bio enzovoort maar persoonlijk vind ik dat wat stom. mss verkeerd uitgedrukt maar ik bedoel er zijn er zoooooooooveel die demo's opsturen en wie weet beluisteren ze de jouwe niet eens.. daarom dacht ik wat plaatjes persen en zelf doorspelen aan enkele DJ's of live spelen om ontdekt te worden?
Dimitri Andreas werd zo ontdekt hier in België bijvoorbeeld door Marco Bailey
 
als alternatief voor sabam kan je van de 'creative commons' licentie gebruik maken (http://www.creativecommons.nl/ , http://www.creativecommons.org/, is er ook in belgië). er zijn verschillende varaianten van de CC licentie waarvan (voor mij) de interessantste is 'vrij te verspreiden, zonder commerciële doeleinden, met vermelding van credits'. daarmee mag iedereen dus je tracks downloaden en doorgeven, maar niemand mag ze verkopen (zonder deal met jou). deze licentie is rechtsgeldig dus je hebt een wettelijke poot om op te staan in geval van problemen. en je kan je muziek later nog altijd commercieel releasen als je 'n label vindt.
 
Origineel geplaatst door divi
als alternatief voor sabam kan je van de 'creative commons' licentie gebruik maken (http://www.creativecommons.nl/ , http://www.creativecommons.org/, is er ook in belgië). er zijn verschillende varaianten van de CC licentie waarvan (voor mij) de interessantste is 'vrij te verspreiden, zonder commerciële doeleinden, met vermelding van credits'. daarmee mag iedereen dus je tracks downloaden en doorgeven, maar niemand mag ze verkopen (zonder deal met jou). deze licentie is rechtsgeldig dus je hebt een wettelijke poot om op te staan in geval van problemen. en je kan je muziek later nog altijd commercieel releasen als je 'n label vindt.

Als die ingeschreven zijn in Sabam kunnen die ook worden doorgegeven hé.. Dat is idem als, hey maat, moet je eens luisteren naar mijn nieuwe track en deze wordt mss doorgegeven enzovoort...
SABAM omsluit het totaal pakket denk ik dus wss ook beste oplossing.. ?

White's zijn ook een manier idd :) tnx for the link Bombario ;)
 
Je kunt zelf heel makkelijk vinyl laten persen. Da's niet het probleem. Kosten bij kleine oplagen duidelijk wel.
Distributie is echt het allermoeilijkste. Want hoe verkoop je je shit? Dus zul je op zoek moeten naar goede distributie en promotie. En dan ben je eigenlijk al een eigen label.

En dan is een label vinden die met jouw in zee wil net zo makkelijk en stukken minder rompslomp.
 
Dus als ik het hier goed gevolgd heb, kost het geld om je nummer bij Sabam te laten registreren (was te verwachten)? Hoeveel kost dat?

Ben toevallig bij dit draatje terrecht gekomen omdat ik wat info zocht over die Creative Commons-licentie (waarover ik toevallig iets las op hln.be (jep, de sensatie-krant van België)). Dus die Creative Commons-licentie is even rechtgeldig als Sabam?! En wie geeft er hier zijn nummers aan bij Sabam (en verdien je dan ook iest aan je nummers), en wie kiest er voor de Creative Commons-licentie? (lijkt me interresant om daar meer over te weten te komen)
 
http://www.creativecommons.nl/
volg eens het tekenfilmpje/prentjes.. het is heel duidelijk.. maar nog ietsje andere rechten dan sabam.. opener voor de gebruiker/remixer/...
sabam is bij alles betalen qua gebruik. Ik ben er zelf nog niet aan uit wat ik zou kiezen, maar waarschijnlijk sabam aangezien die cc nog niet bestaat in België dacht ik.
 
Fuse heeft wel gelijk, het is net zo moeilijk een distributeur te vinden voor je label als een label voor je tracks. Een distrbuteur investeert namelijk in de vorm van ruimte, tijd en evt. een beetje promotie, dus wil die wel zeker weten dat ie niet 750 platen in zijn magazijn heeft staan, die er 3 jaar nog staan. Neem maar van mij aan: begin niet zelf een label, daar gaat zo veel tijd in zitten dat je aan het muziek maken niet meer toekomt. Ik heb het geprobeerd en ben er mee gestopt voordat ie goed en wel van de grond gekomen was.
Ik heb gewoon mazzel gehad de goede mensen te kennen en heb dus, vandaar, alsnog "mijn eigen" label...
 
Wat een onzin...

We hebben al een aantal jaar ons eigen label en dat loopt redelijk tot goed...
Geen Buma Stemra, losse verkoop via internet en een aantal distributeurs in europa.
Geen btw nummer, gewoon opgeven als extra inkomsten op je belasting formulier (creatief boekhouden gewenst).

Als je muziek goed genoeg is verkoopt het toch wel. De investering van 1500 euro voor 800 platen is wel te doen (ga je toch niet failliet van??).

Merk dat veel mensen hier een grote barriere creeren om vinyl te maken. Maak het gewoon niet te moeilijk in het begin.

groet Bruce
 
Back
Top