Tip-verzamelpunt Ableton Live

Origineel geplaatst door King of Snake
hmm ik werk nog niet zo lang met ableton, maar volgens mij staan de clips in session en arrangement view volledig los van elkaar toch? Als ik in een loop in session iets verander wordt dat niet automatisch doorvertaald naar arrangement in ieder geval. Je kan de clips in arrangement gewoon individueel editen dus.

of ben ik nou gek? :)

je bent niet gek hoor!

de session vieuw is vooral heel handig als je live op gaat treden. ik gebruik de session view om een opzetje van een track te maken, dingen uitproberen en zo. daarna met de record een grove versie van de track opnemen in 1 keer. gaan natuurlijk veel dingen mis om dat ik met de muis niet alles op tijd kan triggeren maar het idee staat dan al in het arrangement. daarna geef ik een knal op de TAB knop om vervolgens nooit meer terug te keren naar de session vieuw. alles gebeurt daarna in het arrangement.

zijn er meer mensen die zo werken? zijn er nog meer connecties tussen de session en arrangement view?

bliepbliep
 
ik zit alleen nog te twijfelen tussen ableton en cubase om te kopen..


ik gebruik het alleen voor het recorden....\\\\iemand een advies?


tis voor de mac
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
je bent niet gek hoor!

de session vieuw is vooral heel handig als je live op gaat treden. ik gebruik de session view om een opzetje van een track te maken, dingen uitproberen en zo. daarna met de record een grove versie van de track opnemen in 1 keer. gaan natuurlijk veel dingen mis om dat ik met de muis niet alles op tijd kan triggeren maar het idee staat dan al in het arrangement. daarna geef ik een knal op de TAB knop om vervolgens nooit meer terug te keren naar de session vieuw. alles gebeurt daarna in het arrangement.

zijn er meer mensen die zo werken? zijn er nog meer connecties tussen de session en arrangement view?

bliepbliep
zo ga ik idd ook te werk, maar ga wel regelmatig heen en weer tussen session arrangement
 
Origineel geplaatst door King of Snake
hmm ik werk nog niet zo lang met ableton, maar volgens mij staan de clips in session en arrangement view volledig los van elkaar toch? Als ik in een loop in session iets verander wordt dat niet automatisch doorvertaald naar arrangement in ieder geval. Je kan de clips in arrangement gewoon individueel editen dus.

of ben ik nou gek? :)

Nee, je bent niet gek, dat is ook het grote voordeel van Ableton!
Je maakt en verzamelt wat loops in Session view en als je wat basis materiaal hebt ga je aan de slag in het arrangement view, zo blijft je basismateriaal in je session view onverandert!
De loops in arrangement kun je dus eindeloos tweaken en als je niet tevreden bent, haal je gewoon weer het origineel vanuit je session naar je arrangement....machtig mooi programma toch

:)
 
Je maakt en verzamelt wat loops in Session view en als je wat basis materiaal hebt ga je aan de slag in het arrangement view, zo blijft je basismateriaal in je session view onverandert!

Das waar ja idd erg handig.
Zal wel ook erg verwarrend zijn voor de beginner.


Kan iemand mn vorige post misschien beantwoorden ?

Goedemiddag,
Ik heb ook een vraagje.
In de Manual staat dat je met ctrl + p je plugins kan hide/showen.
Als ik ctrl + p indruk gebeurt er nix.

Weet iemand of dit een bug is of iets doms van mij ?
 
Origineel geplaatst door Martune
Nee, je bent niet gek, dat is ook het grote voordeel van Ableton!
Je maakt en verzamelt wat loops in Session view en als je wat basis materiaal hebt ga je aan de slag in het arrangement view, zo blijft je basismateriaal in je session view onverandert!
De loops in arrangement kun je dus eindeloos tweaken en als je niet tevreden bent, haal je gewoon weer het origineel vanuit je session naar je arrangement....machtig mooi programma toch

:)


Idd, alhoewel het ook wel handig zou zijn als je een soort van masterclips kan aanmaken, en dan je arrangement maken met kopieen hiervan die allemaal meeveranderen als je de masterclip verandert. (zoals in cubase kan met ghost copies, maar dat dan een beetje beter uitwerken). Nu moet je alles opnieuw kopieeren vanuit je session view of een andere clip in arrangement. Ook niet echt ideaal in sommige gevallen.
 
Origineel geplaatst door King of Snake
Idd, alhoewel het ook wel handig zou zijn als je een soort van masterclips kan aanmaken, en dan je arrangement maken met kopieen hiervan die allemaal meeveranderen als je de masterclip verandert. (zoals in cubase kan met ghost copies, maar dat dan een beetje beter uitwerken). Nu moet je alles opnieuw kopieeren vanuit je session view of een andere clip in arrangement. Ook niet echt ideaal in sommige gevallen.
ja idd, zou zo'n optie erg cool vinden
 
Origineel geplaatst door King of Snake
Idd, alhoewel het ook wel handig zou zijn als je een soort van masterclips kan aanmaken, en dan je arrangement maken met kopieen hiervan die allemaal meeveranderen als je de masterclip verandert. (zoals in cubase kan met ghost copies, maar dat dan een beetje beter uitwerken). Nu moet je alles opnieuw kopieeren vanuit je session view of een andere clip in arrangement. Ook niet echt ideaal in sommige gevallen.


mss ff een mailtje sturen naar ableton. die mannen staan ook altijd open voor ideeën.
 
Ik was laatst een oude track van mij aan het luisteren in Logic en was erg geschrokken van het verschil in sound. Het klonk meer open, minder muf, en meer energie. Hebben mensen hier ook ervaring mee ? Zijn er hier mensen die een arrangement maken in live en het in een ander programma mixen ?


Heb zelf nog geen tijd om dit testen, maar ga dit wel binnenkort uitgebreid doen.


Graag jullie visie/mening hierover.

Bedankt Boesta
 
Origineel geplaatst door Negative Plus
Live 6.0.7 is uit.

Legaal en illegaal verkrijgbaar.

Mzzl.

Ondertussen al de mogelijkheid tot realtime maatsoortwisselingen? Eigenlijk absurd dat vorige versies dat niet herkenden...

En ik wil zooo graag een playlist functie, dat je met 1 druk op de knop naar een volgende live set springt zonder eerst het schema "file->open->save?no->dubbelklik liveset->metronoom aan->play moet doorlopen...

Heb ook al geprobeerd om de folder met livesets open te houden en dan na een liveset de volgende aan te klikken (niet in Live, maar in de folder), maar dan opent ie een nieuwe instance van Ableton :stupid
 
Geen idee.
Ik gebruik 6.0.3 nog steeds.
Werkt goed dus geen reden voor update.
 
Origineel geplaatst door Negative Plus
Geen idee.
Ik gebruik 6.0.3 nog steeds.
Werkt goed dus geen reden voor update.

6.0.7 is een bugfix update en gratis.. :confused:
 
Heb ook al geprobeerd om de folder met livesets open te houden en dan na een liveset de volgende aan te klikken (niet in Live, maar in de folder), maar dan opent ie een nieuwe instance van Ableton :stupid [/B]

Echt belachelijk is dat en dan maar hopen dat je niks gerewired hebt want dan loopt alles regelrecht in de stront
 
Origineel geplaatst door boestaman
Ik was laatst een oude track van mij aan het luisteren in Logic en was erg geschrokken van het verschil in sound. Het klonk meer open, minder muf, en meer energie. Hebben mensen hier ook ervaring mee ? Zijn er hier mensen die een arrangement maken in live en het in een ander programma mixen ?


Heb zelf nog geen tijd om dit testen, maar ga dit wel binnenkort uitgebreid doen.


Graag jullie visie/mening hierover.

Bedankt Boesta

Is een welbekend fenomeen.......zeker als je audio warping gebruikt verlies je in Ableton behoorlijk wat kwaliteit in geluid.

Deze "downgrade" in geluidskwaliteit is geintroduceerd bij de upgrade van v4 naar v5. Velen hebben geklaagd en klagen nog steeds (tevergeefs helaas).

Het is 1 van de punten waarom ik bijna altijd Cubase 4 pak om serieuze dingen mee te doen (Of ableton rewire naar cubase)..........
 
Het is inderdaad waar, persoonlijk vond ik de 4 ook al niet zo schitterend qua soundengine maar ondertussen weet ik al dat ik steeds in ableton ietsje meer EQ moet steken om alles helder en open te laten klinken, je past je wel aan hoor.
Het enige wat mij wat stoort is de 'cleanheid'. Wss door die soundengine heb ik altijd een beetje ruis wanneer ik extern opneem, met mijn nord enzo, maar dat los ik dan weer op door een noisefilter. Het enige nadeel daarvan is dat het allemaal net ietsje doffer zal klinken. Zou ik nu echt moeten overstappen op Cubase? Het aanleren zal weer een eeuwigheid duren
 
Back
Top