M8U vraagies....

maar wat ik niet begrijp is.... het is toch zo dat wat betreft aansluiting ik het goed heb gedaan ?

het is toch IN ( van apparaat X ) op OUT ( van de m8U )
OUT ( van apparaat X) op IN ( van de m8U) ???


Moet er wel bij zeggen dat ik net heb getest met alleen mijn apparatuur aan en via midi .... ik heb niks audiomatig gecheckt .....

Ik zal nog wel eens kijken hoe en wat .....

Maar kan ik nu mijn virus;

gewoon op poort 2 laten zitten ?
de k-station op poort 3
de fantom op poort 4 ?

Maar nu zit mijn Triton dus op een poort IN op 8.
en op poort 1 wat betreft output ?????

Ik neem aan dat ze dus beidde op 8 gaan komen en dat mijn korg dus voortaan poort 8 gaat krijgen in cubase SX :confused:



' Raren jongens bij ESI ' :D
 
Origineel geplaatst door jaccis
wanneer ik mijn triton ouput naar de midi In ( poort 8 ) doe ( die op de voorkant ) en ik sla iets aan op mijn triton klavier, worden alle outputs groen ( zit in de thru mode 1 )....


Wel, dat zei ik toch?
De midi in vooraan is niet alleen 'poort 8 in' , maar wel Midi in 1-2-3-4-5-6-7-8 !!
Dus als je je Triton daarop aansluit (Triton midi out --> m8u midi in vooraan), gaat het midi signaal door naar de Midi outs 1 t/m 8. Eender welk apparaat dat je verbindt aan de m8u (M8U midi out 1..8 ---> ander apparaat midi in) MOET dan wel een signaal binnenkrijgen. Je moet dan wel nog de juiste kanalen gekozen hebben! Als je Triton op midi 1 gaat uitzenden, moet de ontvanger ook op midi 1 staan. Ongeacht op welke midi-poort je die aansluitingen gedaan hebt op de m8u. Het is dus perfect mogelijk om bvb je Triton op midi 2 te laten uitzenden, dat signaal in de m8u op midi in vooraan in te pluggen, en via m8u-midi out 5, naar K-station midi 2 in te sturen. Volg je nog?

Het verwarrende zit 'm in het feit dat je m8u geen 'midi-kanalen', maar wel midiPOORTEN heeft. En voor elke poort de gebruikelijke 16 midi-kanalen. Die twee dingen moet je dus voor ogen houden: eerst zien dat je apparaten contact KUNNEN maken via de gewenste midi-poorten, en dan de juiste midi KANALEN kiezen.

Feitelijk is het een misleiding dat ESI spreekt van de m8u als 'midi-patchbay' in standalone mode. Je kan helemaal niks 'patchen'. Ja, een klein beetje wel, maar er is geen andere routing mogelijk dan de drie modes die er in zitten.
 
het kan prima hoor, de triton op in 8 en op out 1. gewoon zorgen dat in cubase de input op all midi inputs staat, of op 8, en de aansturing kan je gewoon laten zoal ie is. Je hebt de kabels goed aangesloten, volgens mij. Dat je een riks groene lampjes krijgt op de out, bewijst dat. Nou, speakers aan, mengpaneel omhoog, enjoy! :D
 
klopt !!!!!!

Ik kan hem nu stand-alone gebruiken !! Dat werkt en ik kan nu ook bij m'n fantom ( via mijn klavier van de triton )

En ik kan m'n K-station bespelen via de triton....

MAAAAAARRRRR.....

In combi met cubase ???? snap ik er niks van !

Ik kan alles ( te minst daar lijkt het op) wat betreft midi doorlinken en m'n patches kiezen - opnemen er wordt midi ontvangen en uitgesruurd etc....
in cubase.....

MAAARRRRR Ik kan niks AFLUISTEREN wanneer ik iets opneem ! Ik kan dus niet checken of ik , wanneer ik de fantom opneem, ook daadwerkelijk de Fantom opneem. En niet de korg.....

De korg hoor ik in cubase wanneer ik speel , maar ik hoor NIETS wannee ik het geen wat ik opgenomen heb AFSPEEL !!

Voor min fantom geldt ik hoor NIETS wanneer ik speel ( in cubase) en niets wanneer ik AFLUISTER wat ik opgenomen heb ???

hij ontvangt/ stuurt terug.......... maar ik hoor niets !

Mijn schuiven op de mixer staan goed. Ik heb mijn synths volume openstaan. Mijn boxen zijn aangesloten.... Ik heb de fantom in verschillende modes geprobeert ( in enkel en perform mode )

Zelfde geld trouwens voor de k-station en Korg .....

Wat zie ik NU WEER over het hoofd ??


Ik heb trouwens de Fantom patch list in cubase zitten ( DAS HET 1 STE WAT OOIT VLEKKELOOS BIJ MIJ IS VERLOPEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:okdan: )

Dus daar kan het ook niet aan leggen !!

WAT NU WEER ???? :(
 
qua fantom zou het wel eens kunnen zijn dat je in de performance mode net met een performance zit die maar op 1 kanaal reageert. Even voor de duidelijkheid: een performance is in dit geval een combinatie van alle 16 midikanalen die de fantom rijk is. Dat kun je gebruiken voor splits en layers (net als de combi-mode in de korg) maar ook voor een multitimbrale setup (dat wil zeggen dat de fantom op 16 kanalen 16 verschillende geluiden kan weergeven (dit zijn dus 16 parts, om in roland termen te blijven), dus eigenlijk wat jij wilt.).

In het eerste geval reageren alle kanalen van de fantom op 1 midikanaal van je masterkeyboard. Daar kan je in Cubase dus niks mee als je meerdere partijen via de fantom wilt afspelen. Wat je moet doen is in de performance elke "part" (zie boven) een eigen midikanaal geven, dus part 1= midikanaal 1, part 2= midikanaal 2 enz....
performance opslaan, nu heb je een performance die je kan gebruiken om me te sequencen
 
sjezus cristus !!

Waarom is dat midi zo ingewikkeld en zo onlogisch ?

Waarom is het niet gewoon....

dat je kunt opnemen in elke mode ? gewoon ik klik swerpo piano in mijn roland en ik krijg ook swerpo piano wanneer ik opneem !!

Op deze manier heb je ook geen ene bal aan de categorieseer functie !
Die werkt toch niet in cubase !!

maar goed ik zal weer eens gaan kijken..... zucht
 
midi is op zich niet zo onlogisch hoor, het is meer omdat synths steeds meer mogelijkheden krijgen, dat alles wat minder toegankelijk wordt. ik denk ook dat je teveel, te snel wilt. Rustig aandoen, zou ik zeggen, ga er eens goed voor zitten en huur/koop/lease/leen een goed boek over midi en studio (staat hier ergens op het forum geloof ik wel welk boek je moet hebben), en begin vooraan te lezen, niet in het hoofdstuk waar net je vraag beantwoord wordt. Het probleem dat je een beetje krijgt door al onze adviezen en al dan niet oplossingen, is dat je zelf nog steeds niet precies weet wat je aan het doen bent. Is niet lullig bedoeld, maar ik denk dat je jezelf een enorm plezier doet door er eens serieus (vanaf de basis) in te duiken.
 
Er is helemaal niks onlogisch aan midi.

Misschien moet je je gehele setup eens uittekenen? In de twee opstellingen apart dan: eentje voor je standalone en eentje voor je cubase-opstelling.
Teken het uit op de manier dat je nu (intussen toch al) weet hoe het zeker werkt.
Probeer die twee dan eens samen te voegen en je zal merken dat er bepaalde onverenigbaarheden opduiken tussen de twee opstellingen.
Vergeet niet dat het routen van al je synths in standalone mode helemaal anders is dan met cubase. Cubase is feitelijk de 'patchbay-operator' van je m8u. Dat maakt het simpel om alle synths te bereiken. Laat je Cubase weg, moet je zelf gaan uitdokteren hoe je de midisignalen moet routen.

Zoals dumdum al zei, je wil nogal veel tegelijk ineens... mag hoor! Er is niks mis met een stevige ambitie. Maar je loopt jezelf op dit moment een beetje voorbij denk ik.
 
Beste hermax,

1. Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelde met het volgende wat je citeerde;

' Maar als ik het goed begrijp wat je doet zit daar wel degelijk de fout.
Je verbindt feitelijk de midi in en out van elk van je apparaten gewoon aan mekaar! ''

Dat heb ik toch goed gedaan ? het is toch gewoon IN op OUT en OUT op IN

Dat heb ik niet helamaal helder waarom je dat niet juist vond ( zie citaat )






2.Ik ben nu zover dat ik de fantom kan horen en bespelen opnemen en afluisteren !

het is wel wat ingewikkeld want; Ik moet hem jammer genoeg in de perform mode zetten
dat doet ie vrijwel zonder problemen wat betreft patch geven ....

MAAAR in de perform mode ( kan ook aan mijn NOG niet helemaal kennis liggen van de fantom) kan ik niet organiseren via CATEGORIESERING .... Wat dat betreft wekrt het niet zo lekker in combi met cubase.....


3.Dit zelfde lukt me nog niet met de triton !!
Ik kan hem horen in cubase, opnemen hij ontvangt en stuurt terug..... MAAR ik kan niet afluisteren wat ik heb opgenomen.... hij stuurt wel terug zegt cubase... Ik hoor alleen niets.

wat ik heb geprobeert is cubase in de preference mode sys ex. uitgezet.....
ik heb de korg in verschillende modes geprobeert.....

DumDum ; Jij hebt pas geleden bij mij iets veranderd in de korg. Jij zei toen; dat je wist waarom de korg niet hoorde in cubase geloof ik. Wat heb je toen ook al weer positief veranderd ?

Wat zou het kunnen zijn ? Het is verder heel simpel volgens mij hoor !!
 
bij de global midi instellingen van de korg staat ergens bankset (of zoiets, dit is uit mijn blote bolleke) gm(2). dit moet je veranderen in korg (da's de enige andere keuze die je kan maken daar)> Probeer dat eens?
 
Origineel geplaatst door jaccis
Beste hermax,

1. Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelde met het volgende wat je citeerde;

' Maar als ik het goed begrijp wat je doet zit daar wel degelijk de fout.
Je verbindt feitelijk de midi in en out van elk van je apparaten gewoon aan mekaar! ''

Dat heb ik toch goed gedaan ? het is toch gewoon IN op OUT en OUT op IN

Dat heb ik niet helamaal helder waarom je dat niet juist vond ( zie citaat )

Ik verduidelijk:

in de thru mode 1 (van je m8u dus) gaat de midi 1 in poort naar de midi 1 uit poort. De midi 2 in poort naar de midi 2 uit poort. Enz. enz.
Als jij nu een apparaat aansluit aan bvb de midi in 1 EN aan de midi uit 1, dan gaat het signaal terug gewoon je apparaat in! In de m8u gaat (nog steeds in mode 1 zijn we bezig hee) het signaal gewoon rechtdoor! Het gaat NIET naar de andere poorten, dus wat je daarop ook aansluit, met je synth op poort 1 ga je dan niks anders kunnen aansturen. (zie tekening)
Het lijkt mij wat knullig, maar misschien bedoelt ESI alzo dat je moet 'patchen'. Dus achteraan kan je bvb met korte midikabeltjes de in's en out's aan mekaar gaan verbinden...
 

Attachments

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    36 KB · Bekeken: 72
dat ding kost 135€ tegenwoordig, wat een prijs :D

Iedereen er content over?
 
Origineel geplaatst door Toon
dat ding kost 135€ tegenwoordig, wat een prijs :D

Iedereen er content over?

ben er content over maarrrrr:

- drivers zijn in het begin 2x verdwenen, nu gaat alles ok.
- had problemen om SysEx data naar Microwave I romV.1.2 te versturen.

ik denk wel dat je niet te gek moet doen op gebied van continous data....

voor de rest is deze ok.
 
Ik ben er heel tevreden over. Drivers waren niet eens nodig. Is echt plug en play.
Maar dus wel in combinatie met computer/cubase. In standalone mode (waarover dit topic feitelijk gaat) gebruik ik 'm niet.
 
ik werk ook met computer/cubase
Het OS in WinXP home (sp?)

er hebben al aardig wat usb (midi)devices aan deze computer gehangen.
Ik he de pc nu 1,5 jaar en vermoedelijk zal ik deze binnenkort formateren en van nul installeren.

maar de m8u is goed voor zijn prijs. als je hogere eisen stelt zie ik enkel de edirol UM-880 als (duur) alternatief



lcaseir
 
OKe !! Thanx hermax....

Punt 1 is beantwoord ( zie mijn laaste post) ik had dit inderdaad veranderd. korg OUT op IN 8 ( m8u) i.p.v. IN 1 - De IN van korg op OUT ( m8u) heb ik gewoon op poort 1 laten zitten..... ( ?

Punt 3 is bijna beantwoord door mezelf ! ( :D ) Maar nog niet ' helemaal' !

Voordat ik gisteren naar bed ging had ik nog vlug wat gepield in cubase .... Ik had een keer van andere poort gewisseld bij OUT en weer terug en toen deed m'n korg in eens het geen afspelen wat ik had opgenomen....

Maar ik heb daar verder geen gehoor aangegeven dus effe vandaag afwachten of ie het nog wel doet !

Hou jullie op de hoogte ! Thanx voor de responds tot zover :okdan:
 
Het geen wat ik gisteren had gevonden werkt nu..... met mijn korg kan ik nu in cubase opnemen en afspelen en ik hoor het ook..... er wordt gewoon netjes midi ontvangen en verzonden !

MAAR ( tering zeg ik heb altijd een maar :D :( ) daar is ook alles mee gezegd !

Hoe ik het ook selecteer mijn cubase SX 2 corespondeert niet met de korg...... in de zin van ;

ik wil bijv; ' flute go grazy' uit bank C in cubase aanklinken , op kunnen nemen. en af kunnen spelen !

Maar ik krijg niet wat ik graag zou willen !
Ik krijg bijv. wanneer ik in de cubase iets uit bank A selecteer, dat ie in de korg ( naar bank g schiet naar de GM...... geslecteert vanuit de SEQ mode.... dit schijnt te moeten)

Het correspondeert niet met elkaar en het geen zowel niet op het scherm als via midi als via de Korg....

Het volgende heb ik o.a allemaal gecontroleerd, toegepast, geprobeert;

-de banken in mijn korg opnieuw erin gezet ( de factory load disk opnieuw geladen )
- in verschillende modes in mijn korg
- alle 3 de mogelijkheden via de MIDI DEVICE MAN. - INSTAL DEVICE ( Keuze uit lijst 3 x korg triton; 1. drums 2. programs 3. GM ( ? )
- en nog een aantal dingen !

Hoe kan ik mijn krog lekker laten corresponderen met cubase..... zodat alle banken en patches gelijk staan aan die van korg en visa versa.....

kan het zijn dat;

- ik iets moet in stellen in cubase ? bijv. bij preference ?
- kan het zijn dat ik andere patch listen moet downloaden ? Ook al staan deze in de INSTAL DEVICE LIST ?
- moet ik mijn korg upgrade naar een andere versie ?


OFFFFFFFF;

- heb ik toch iets niet goed ingesteld op de ' patch bay' ?????

Mijn korg OUT zit op IN 8 ( voorkant) van de M8U
MIjn korg IN zit op OUT 1 van de m8U

Wat zou het kunnen zijn ?
 
bij de global midi instellingen van de korg staat ergens bankset (of zoiets, dit is uit mijn blote bolleke) gm(2). dit moet je veranderen in korg (da's de enige andere keuze die je kan maken daar)> Probeer dat eens?
 
oh ja sorry, ik had je breicht nog niet gelezen een paat topics terug ! ( :confused: )

Ik zal dit even bekijken !

Thanx !!
 
Beste Dumdum,

Ik heb het geen wat je zei veranderd ! Stond inderdaad op de GM bank... heb er KORG van gemaakt. Opgeslagen en daarna een keer op nieuw aangezet...

Je kunt in device ( cubase) bij nieuw devices uit de lijst selecteren he ? daar staan 3 mogelijkheden in voor triton.... hoe je patches uit de triton kunt seleceteren .

Je moet de 3de kiezen ( ? ) dus dat ie de patches gaat weergeven via BANKEN ? Dis is de juiste mogelijkheid ? Of is het toch nog mogelijk om em via optie 2 te selecteren namelijk ; je patches via categorie ?

Wat me gelukt is, is dat wanneer ik iets uit de patch list in cubase kies uit de banken, dat ie het juiste weergeeft in mijn korg ( SEQ en dan de juiste part.... ik zie het geen wat ik aanklikin cubase verspringen in de korg.....) MAAR ik hoor een ANDERE patch ! Niet degene waar ik om gevraagd heb !

Ook wanneer ik in cubase een andere patch selecteer !

Watr ik me nu afvraag is....

Ik zie wanneer ik in cubase iets selecteren, de juiste verandering op mijn korg display !
Maar moet het nu ook zo zijn dat wanneer ik een andere patch selecteer in mijn korg dat ik ook in cubase de patch zie verspringen ?

want dat laaste is niet het geval !!

Het is nog steeds niet optimaal, maar langzaam komen we ( hopelijk) waar we zijn moeten !
 
Back
Top