Digitale vergunning voor laptop DJ geïntroduceerd

sander

_
Lid sinds
17 juli 2001
Berichten
8.398
Locatie
Alphen a/d Rijn
Van de 3voor12 site:

Digitale vergunning voor laptop DJ geïntroduceerd

In Engeland is een oplossing gevonden voor DJ's die (legale) downloads (MP3) en zelf gedigitaliseerde kopieën van cd of vinyl willen draaien tijdens een DJ set: de digitale DJ vergunning.

Voor een jaarlijks bedrag van 200 Engelse ponden 'kopen' DJ's het recht om 20.000 tracks in hun harde schijf op te nemen en via de laptop of computer te draaien voor publiek.De digitale DJ vergunning is in het leven geroepen door de PPL (Phonographic Performance Limited, een organisatie die de belangen behartigt van aangesloten platenproducenten en uitvoerend muzikanten betreft het incasseren van royalties en uitzendingen.

In Nederland is, naast het gebruik van CD-R (gekopiëerde cd's met eigen compilaties en mixen) het 'officieel' ook niet toegestaan legale MP3 downloads vanaf PC te draaien voor een publiek.

Gaat dit Engelse initiatief navolging krijgen in Nederland? Een korte reactie van juriste Anja Kroeze (Buma/Stemra) "Er wordt op dit moment gewerkt aan een soort van regeling op deze digitale ontwikkeling bij DJ's." Wat de regeling presies inhoudt en wanneer die er gaat komen is (nog) niet duidelijk. Wordt het een toekomstige taak voor het NVPI of de Sena? Martijn Schok ( NVPI juridische zaken) "Het NVPI regelt wel het gebruik van achtergrondmuziek, maar niet het DJ gebruik. Maar als het aan ons gevraagd wordt door de rechthebbenden zouden we het zeker kunnen." Het laatste woord is dus aan de platenmaatschappijen.

Leo van Schaick (PIAS) : 'Het Is inderdaad niets anders dan wat muzak bedrijven als Alcas doen voor café's en restaurants. Verschil is natuurlijk wel de manier waarop de muziek gebruikt wordt en daar zal het tarief op aangepast moeten worden. PIAS zal zeker niet klakkeloos een volmacht geven op dit ogenblik. Eerst moet er wat meer duidelijkheid zijn over onder andere de prijs voor vergunning, technische handling, opsporing en aanpak 'illegale' DJ's, doorbetaling naar maatschappijen etc. Wel ben ik er voorstander van dat de NVPI danwel Sena hierbij betrokken wordt."

Wordt vervolgd...?
 
Nou voor pak 'em beet 350 euro per jaar onbeperkt MP3'tjes leechen en afdraaien voor publiek, dat noem ik nog best een koopje!
 
Is er nog een cafe wat geen mp3's in z'n tent aan heeft staan tegenwoordig?
En hoe lang al? Betalen ze al wel voor de rechten omdat ze publiekelijk muziek draaien?
En hoe lang is BUMA/STEMRA nou al bezig met een regeling voor oa deze toko's en DJ's?

Die gasten maken er wat betreft een zooitje van en zijn het trage slakken. Als ze nou gewoon mp3's gelijk trekken met platen en CD's en daarna als het zo nodig moet weer burocratische k*tregels moeten opstellen alla. Nu is het voor DJ's (wat in feite toch ondernemers zijn) een heel gedoe omdat ze niet echt weten waar ze aan toe zijn.
Lekker voorbeeld van kromgegroeide wetgevingingen en regelingen die eerder hinderen dan daadwerkelijk nut hebben.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Nou voor pak 'em beet 350 euro per jaar onbeperkt MP3'tjes leechen en afdraaien voor publiek, dat noem ik nog best een koopje!

Lees eens goed. Het moeten legaal aangekochte mp3'tjes zijn.


En een normale cd of vinyl mag je normaal gezien ook niet spelen voor publiek. Kijk maar op de plaat of de cd, staat erop. Daarom moeten de organisatoren van elke dj die speelt een tracklist indienen en hiervoor betalen... Kun je nagaan hoe omslachtig dit is.
 
ik ben zo,n laptop dj
en ik speel ook eigen gemaakte muziek af!
dan kan ik zeggen dat de rest wat ik draai ook zelf heb gemaakt. mischien die tracks dan even renamen of zo!
verder kun je complete tracks natuurlijk ook in abbleton afspelen dan kun je zo,n controleur (mocht die eventueel komen) zeggen kijk ik ben met een live set bezig!
 
Re: Digitale vergunning voor laptop DJ geïntroduceerd

Origineel geplaatst door sander

In Nederland is, naast het gebruik van CD-R (gekopiëerde cd's met eigen compilaties en mixen) het 'officieel' ook niet toegestaan legale MP3 downloads vanaf PC te draaien voor een publiek.

Waarom is dit niet toegestaan? Wat is de reden hierachter zeg maar?

Ik vind zo'n licentie echt onzin. De club of whatever waar je draait heeft toch meestal een licentie overeenkomst. Waarom zou de mp3 dj dan ook nog een licentie moeten hebben? Geldklopperij. Alsof al dat geld dan ook naar de artiesten zou gaan.
En als ik dan in engeland ga draaien. Moet ik dan nog een licentie kopen?

Echte BS dit.
 
Rare boel. Ik heb ook nooit begrepen hoe dat nou zit met die "public braodcast/performance/etc prohibited" zinnetjes op platen; die zou je dus niet mogen draaien in clubs en op de radio maar dat gebeurt mooi wel. her opnemen en nog meer betalen zou het dan weer legaal maken? Naja, logica is nooit het sterke punt geweest van die organisaties, als ze maar pseudo-rechtmatig kunnen snaaien.
 
dat gebeurt, maar niet illegaal, de clubs etc dragen hiervoor af aan de buma
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
dat gebeurt, maar niet illegaal, de clubs etc dragen hiervoor af aan de buma

Maar de Buma representeerd niet alle artiesten die platen uitgeven.
 
Origineel geplaatst door Kassen
Maar de Buma representeerd niet alle artiesten die platen uitgeven.

klopt, buma behartigt alleen de belangen van leden.

De anderen moeten zelf de discotheken en radio's achter de vodden zitten. Wat best een ondoenlijke klus is, vandaar het bestaan van buma.
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
klopt, buma behartigt alleen de belangen van leden.

De anderen moeten zelf de discotheken en radio's achter de vodden zitten. Wat best een ondoenlijke klus is, vandaar het bestaan van buma.

Da's mooie theory, maar niet wat er in de praktijk gebeurt. In de praktijk eist de Buma geld voor alle muziek en niet alleen die van hun vriendjes, in sommige gevallen eist de Buma zelfs geld voor gelegenheden waar helemaal geen muziek gedraait wordt. Van de gelegenheden waar daadwerkelijk muziek gedraait wordt veifieerd de Buma niet of nouwelijks wat dat dan is.

De practische uitwerking is dat gelegenheden en radio stations die betalen aan deze organisaties pretenderen dat dat hen het recht geeft om alles maar te draaien wat hen goeddunkt zonder permissie aan de componist te vragen, ook als toch heel duidelijk op de platen staat dat dat niet de bedoeling is.
 
In beatport faq staat dit:

Can I DJ with files purchased from Beatport?
Yes, buying a track from Beatport is just like buying a record from the record store. The same legal implications are in effect. Beatport has taken the time to create agreements with all labels involved with our site and provide you with digital, legal alternatives to the music you may have purchased on record previously.

Zou je dan zo'n licentie niet nodig hebben?
 
Origineel geplaatst door Steven V
Lees eens goed. Het moeten legaal aangekochte mp3'tjes zijn.


En een normale cd of vinyl mag je normaal gezien ook niet spelen voor publiek. Kijk maar op de plaat of de cd, staat erop. Daarom moeten de organisatoren van elke dj die speelt een tracklist indienen en hiervoor betalen... Kun je nagaan hoe omslachtig dit is.

en hoevaak gebeurd dit in de prakijk? ik heb het in 15+ jaar DJ'en nog NOOIT meegemaakt. Als het goed is betaald de club/bar/whatever gewoon een vast bedrag aan de B/S dat gebaseerd is op het aantal bezoekers/vierkante meters van je gelegenheid. Dit bedrag wordt dan door de B/S weer herverdeeld over aangesloten artiesten, deze berekening is vnl gebaseerd op airplay statistieken ed. Als clubs ed playlisten inleveren bij de B/S zouden deze ook meegenomen moeten worden in die berekeningen van airplay, maar dat zal volgens mij in de praktijk niet zo'n vaart hebben. Maar in principe heeft de locatie de B/S kosten dus al afgevangen met die vaste betaling, en daarvoor mogen ze dus CD's/vinyl draaien in hun tent. En dat geldt dan ook voor DJ's die op bezoek komen en muziek draaien.
Vanwege bovenstaande zie ik dus totaal niet in waarom ik dan nog als DJ een extra licentie moet kopen, bovenop het bedrag dat de club al betaald aan de B/S, om legaal aangeschafte muziek (het medium doet er wat mij betreft geen fuck toe) af te spelen in een publieke omgeving. Dat is echt pure geldklopperij, net zoiets als de heffing op lege data CD-R's.
Echt,de B/S verspelen hiermee steeds meer goodwill bij mij.

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol
en hoevaak gebeurd dit in de prakijk? ik heb het in 15+ jaar DJ'en nog NOOIT meegemaakt. Als het goed is betaald de club/bar/whatever gewoon een vast bedrag aan de B/S dat gebaseerd is op het aantal bezoekers/vierkante meters van je gelegenheid. Dit bedrag wordt dan door de B/S weer herverdeeld over aangesloten artiesten, deze berekening is vnl gebaseerd op airplay statistieken ed. Als clubs ed playlisten inleveren bij de B/S zouden deze ook meegenomen moeten worden in die berekeningen van airplay, maar dat zal volgens mij in de praktijk niet zo'n vaart hebben. Maar in principe heeft de locatie de B/S kosten dus al afgevangen met die vaste betaling, en daarvoor mogen ze dus CD's/vinyl draaien in hun tent. En dat geldt dan ook voor DJ's die op bezoek komen en muziek draaien.
Vanwege bovenstaande zie ik dus totaal niet in waarom ik dan nog als DJ een extra licentie moet kopen, bovenop het bedrag dat de club al betaald aan de B/S, om legaal aangeschafte muziek (het medium doet er wat mij betreft geen fuck toe) af te spelen in een publieke omgeving. Dat is echt pure geldklopperij, net zoiets als de heffing op lege data CD-R's.
Echt,de B/S verspelen hiermee steeds meer goodwill bij mij.

Olaf

Amen :engel:
 
eigenlijk is de eigenaar vd club/organisator verplicht een lijst aan te leveren met de gedraaide nummers. maar die playlist is er eigenlijk nooit. Omdat de buma daardoor geen goeie verdeelsleutel heeft, verdelen ze het over iedereen. dus je krijgt wel meer geld als je die lijst aanmeldt. als je vaak eigen werk draait kan het op jaarbasis best wat leuks opleveren qua sena.

vorig jaar extrema outdoor verplichtte de organisatie de dj's om een playlist op te geven, ookal is het naderhand. Op die manier komt het geld namelijk wel op de goeie plek terecht.
 
Origineel geplaatst door hansbakker
eigenlijk is de eigenaar vd club/organisator verplicht een lijst aan te leveren met de gedraaide nummers. maar die playlist is er eigenlijk nooit. Omdat de buma daardoor geen goeie verdeelsleutel heeft, verdelen ze het over iedereen. dus je krijgt wel meer geld als je die lijst aanmeldt. als je vaak eigen werk draait kan het op jaarbasis best wat leuks opleveren qua sena.

vorig jaar extrema outdoor verplichtte de organisatie de dj's om een playlist op te geven, ookal is het naderhand. Op die manier komt het geld namelijk wel op de goeie plek terecht.

zolang de B/S geen goede manier heeft uitgevogeld om playlists van DJ-sets eenvoudig op te geven en in te voeren wordt ik geen lid van ze. Als iemand mijn muziek draait en opgeeft aan de B/S, die er vervolgens niets mee kan/wil doen, en het geld van de clubs waar mijn muziek wordt gedraaid gewoon naar Marco Borsato en DJ Tiesto gaat (volgens de airplay verdeelsleutels) ga ik me dus niet aanmelden, kost me alleen geld en ik krijg er nix voor terug.

Ik ben er dus helemaal voor dat de B/S een soort van online standaard-tool maakt waar clubs of zelfs DJ's zelf hun playlist kunnen invoeren. Als ze dit nou mooi standaardiseren in een of ander XML formaat kunnen de meest gangbare DJ-software proggies dit ook nog implementeren en een digitale playlist exporteren in deze standaard.

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol
en hoevaak gebeurd dit in de prakijk? ik heb het in 15+ jaar DJ'en nog NOOIT meegemaakt. Als het goed is betaald de club/bar/whatever gewoon een vast bedrag aan de B/S dat gebaseerd is op het aantal bezoekers/vierkante meters van je gelegenheid. Dit bedrag wordt dan door de B/S weer herverdeeld over aangesloten artiesten, deze berekening is vnl gebaseerd op airplay statistieken ed. Als clubs ed playlisten inleveren bij de B/S zouden deze ook meegenomen moeten worden in die berekeningen van airplay, maar dat zal volgens mij in de praktijk niet zo'n vaart hebben. Maar in principe heeft de locatie de B/S kosten dus al afgevangen met die vaste betaling, en daarvoor mogen ze dus CD's/vinyl draaien in hun tent. En dat geldt dan ook voor DJ's die op bezoek komen en muziek draaien.

Idd en dit is krom om een paar redenen. Als airplay nou eerlijk op populairiteit was gebazeert dan was het mischien redelijk, maar dat is niet het geval. Wat er op de radio wordt gedraait wordt bepaald door een klein groepje, vooral gebazeert op marketing; de radio DJ's mogen als ze geluk hebben zelf een plaat per uur uitkiezen. Dit betekend dat de radio bazen en pushers prakties gezien bepalen waar het buma geld van clubs naartoegaat.

Een ander probleem is dat de Buma en consorten schijnbaar boven de rechtstaat staan en de bewijslast omgedraait hebben. Je moet hen betalen voor een blanco CD ook al zet je daar de ghost immage van je O.S. op en alle muziek wordt geacht onder hen te vallen; ook muziek die je zelf gemaakt hebt of muziek de b.v. onder een creative commons licentie valt. Zij hoeven niet van iedere gedraaide track te bewijzen dat zij de rechten beheren; sterker nog; jij krijgt niet eens de kans om het tegendeel aan te tonen. Omdat zoveel mensen betalen voor het privilege deze onzin in stand te houden moet je als je een plaat wilt uitgeven eerst aan de Buma verklaren dat je die tracks zelf gemaakt hebt; ik vind dit een grote schande. Ik ben een Nederlands staatsburger, ik heb een grondwettelijk vastgelegt recht om als onschuldig gezien te worden tot schuld bewezen is.


Vanwege bovenstaande zie ik dus totaal niet in waarom ik dan nog als DJ een extra licentie moet kopen, bovenop het bedrag dat de club al betaald aan de B/S, om legaal aangeschafte muziek (het medium doet er wat mij betreft geen fuck toe) af te spelen in een publieke omgeving. Dat is echt pure geldklopperij, net zoiets als de heffing op lege data CD-R's.
Echt,de B/S verspelen hiermee steeds meer goodwill bij mij.

Olaf

I.D.D. pure geldklopperij, ik vraag me dan ook ernstig af of dit zomaar kan. Zou egenilijk eens een keertje voor de rechter moeten komen.
 
Origineel geplaatst door olafmol
zolang de B/S geen goede manier heeft uitgevogeld om playlists van DJ-sets eenvoudig op te geven en in te voeren wordt ik geen lid van ze. Als iemand mijn muziek draait en opgeeft aan de B/S, die er vervolgens niets mee kan/wil doen, en het geld van de clubs waar mijn muziek wordt gedraaid gewoon naar Marco Borsato en DJ Tiesto gaat (volgens de airplay verdeelsleutels) ga ik me dus niet aanmelden, kost me alleen geld en ik krijg er nix voor terug.

Ik ben er dus helemaal voor dat de B/S een soort van online standaard-tool maakt waar clubs of zelfs DJ's zelf hun playlist kunnen invoeren. Als ze dit nou mooi standaardiseren in een of ander XML formaat kunnen de meest gangbare DJ-software proggies dit ook nog implementeren en een digitale playlist exporteren in deze standaard.

Olaf

Word. Als de Buma echt zou doen wat ze claimen dat ze doen dan zou ik ook lid worden. Dit zou als bij effect hebben dat het voor clubs een stukje goedkoper zou worden DJ's te boeken die veel copyright-vrije muziek draaien wat best interesante effecten zou kunnen hebben.

Vooralsnog weiger ik deze aantasting van de rechtstaat de financieren.
 
Back
Top