bass trap

mischa

Ouwe rot
Lid sinds
3 december 2002
Berichten
1.217
Locatie
Groningen
De 1e axiale mode van een ruimte is meestal het sterkste en het meest storende. Ik hoop met dit een helpende hand te bieden om goedkoop zelf een getunde absorber te maken die vlak tegen een bestaande muur geplaats kan worden met een diepte van ong 60 a 70 mm ( afhankelijk van probleem freq )

De rode plaat is een mdf plaat
het gele is glas / steenwol plaat 50 mm
het bruine is een afdichting rondom
muur moet stevig zijn liefts steens 1/2 steens of gips als het niet anders is

Het geheel moet lucht dicht zijn en zo groot mogelijk , dus ook goed het frame dicht kitten rondom tegen de muur aan . ALs je niet kunt/mag kitten is het ook een optie om de muurzijde te voorzien met een plaat minimaal 2 keer dikker dan de resonerende plaat .Zet em neer daar waar de probleem freq het sterkste is

De 1e axiale mode is de golf die terug geketst word van de muur achter je . Je speakers slingeren dus een freq naar je oren , achter je oren knalt het tegen de muur en komt dan weer trug. Dit gaat met bijna alle freqenties prima . Er zijn echter freqenties die presies in tegenphase terug komen vanaf de achterwand en dat zorgt ervoor dat je bijna niks of helemaal niks hoort op die freq . Als je dan iets verder naar achter of naar voren gaat zitten hoor je het ineens wel goed . Dit kenmerkt een dipje of nul / node . De 1e axiale freq is een 1/2 e golflengte van de diepte ( voor tot achterwand ) van je ruimte . Deze 1e axiale freq b.v. 50 hz is dat niet te horen in het midden tussen voor en achterwand. De 2e axiale mode is niet te horen op 1/3 e en 2/3 e van je ruimte .

Om veel problemen te voorkomen zou je kunnen proberen om op 38 % van je achterwand of voorwand te gaan zitten . dan ben je van de belangrijkste probleem freq af . Als dit niet mogelijk is en je presies in een 1 of 2e axiale mode zit is het heel verstandig om een massa veer trap te maken tegen de achterwand die presies op die probleem freq volledig dempt

De dempende mebraam ( rood ) kun je tunen door verschillende diktes te gebruiken

10 mm mdf 86 hz
12 mm mdf 75 Hz
15 mm mdf 68 hz
18 mm mdf 60 hz
25 mm mdf 51 hz

deze trap heeft een berijk van plus min 4 hz .

Mijn ruimte van 2,83 van speaker wand naar achterwand heeft een axiale mode van 60 hz
340 ( snelheid geluid) / 60 = 5 meter 66 voor 1 voledige sinus golf / 2 is 2 meter 83 en ik zit presies in het midden . Hoe verder je vanaf het midden naar de achterwand gaat hoe sterker de sinus word .

Mijn versie heeft dus de 18 mm mdf plaat en probleem is totaal weg .

Mijn relatief kleine ruimte heeft genoeg aan 1 plaat van 244 bij 122 cm een grotere ruimte mag wel iets meer hebben .

Dit is geen vervanging voor breedbandige corner traps . Dit is slechts bedoeld voor mensen met een ruimte/ plaatsings probleem die op 1 freq na best tevreden zijn met het geluid .
 

Attachments

  • bass trap.jpg
    bass trap.jpg
    13,7 KB · Bekeken: 180
voor andere freqentie problemen mag je gerust vragen . Rekenen we wel even uit
 
Duidelijke uitleg :)
 
Ook kun je natuurlijk met een eq problemen oplossen . Maar eigelijk verhelp je dan alleen de volume parameter van het probleem . Niet de nagalm tijd . Een freq die dus te hard is vergeleken de rest kun je met een eq best wat zachter zetten maar hij blijft ook zachter veel te lang doorklinken .Op die freqentie klingt het dus boooomerig. Hoor je op 1 plek 1 pepaalde freq en het meervoud van deze niet goed of minder kun je eq en wat je wil het zal niet helpe .De versterkte freqenie krijgt immers ook een sterkere tegen golf .

Hieronder een standaard voorbeeld van een gemiddelde onbewerkte ruimte .

1e axiale mode 82 hz op de achterwand een hierboven genoemde massa / veer getunde trap
2e axiale mode 120 hz ( 1/3e en 2/3 van diepte ruimte )
3e axiale mode op ca 164 hz ( dubbele van 82 )

piekje op 110 kan een freq zijn die door alle wanden deelbaar is en meestal vanuit alle hoeken sterker terug komt .b.v. 4 meter 40 bij 3 meter 30 bij 2 meter 20 hoog


het gebied van 120 tot een 2000 hz kun je prima prima verhelpen met glas of steenwol platen met een stofje eromheen tegen de jeukerij . Hang ze op in de hoeken en ook op wat reflectie punten om early reflections tegen te gaan .
 

Attachments

  • art_response.gif
    art_response.gif
    18,3 KB · Bekeken: 130
1e axiale
 

Attachments

  • freq-1.gif
    freq-1.gif
    114,7 KB · Bekeken: 130
2e axiale mode

als je dus op 1/3 e of 2/3 e zit hoor je nix

heb je dit niet in je ruimte betekend dat je wanden te licht zijn om lage tonen tegen te houden .Voordeel en nadeel
 

Attachments

  • freq-2.gif
    freq-2.gif
    123,6 KB · Bekeken: 116
staande golf ( die imho niet te eq is )
 

Attachments

  • off-res.gif
    off-res.gif
    116,1 KB · Bekeken: 117
nee dempen / afremmen is ook bedoeld voor dalletjes . Een dal onstaat door reflecties . Als je dus een muur heb die de energie opneemt komt er minder van de oorspronkelijke golf trug
 
Hoi Mischa,

Bedankt voor de goede uitleg over panel absorbers. Ik had nog 2 kleine vraagjes:

1. Het bruine gedeelte op het plaatje is dat ook van (mdf-) hout gemaakt?

2. Mijn probleem zit rond de 78 hz dus heb ik een mdf-plaat van 12 mm nodig. Ik kan hem niet tegen de muur aan zetten/kitten: Zou ik de achterkant dicht kunnen maken met een minimaal 24 mm dikke mdf-plaat? (waarschijnlijk hoe dikker hoe beter dus bijv. 2 25 mm platen op elkaar plakken) Of moet ik hier ander materiaal voor gebruiken?

Alvast bedankt!

Tim
 
Origineel geplaatst door tim-b


2. Mijn probleem zit rond de 78 hz dus heb ik een mdf-plaat van 12 mm nodig. Ik kan hem niet tegen de muur aan zetten/kitten: Zou ik de achterkant dicht kunnen maken met een minimaal 24 mm dikke mdf-plaat? (waarschijnlijk hoe dikker hoe beter dus bijv. 2 25 mm platen op elkaar plakken) Of moet ik hier ander materiaal voor gebruiken?


Je zou ook ipv een dikkere plaat (membraan) het volume van de bass trap kunnen vergroten (de bruine zijkanten breeder maken) om een lagere frequentie te absorberen.
Ik heb zelf ook losstaande basstraps gemaakt van 24mm mdf en geloof me, dat word echt zwaar, zeker als je twee 25 mm platen op elkaar wilt lijmen.
Voor de presieze maten moet Mischa maar ff beispringen want dat weet ik zo niet uit m'n hooft...
 
Origineel geplaatst door tim-b
Hoi Mischa,

Bedankt voor de goede uitleg over panel absorbers. Ik had nog 2 kleine vraagjes:

1. Het bruine gedeelte op het plaatje is dat ook van (mdf-) hout gemaakt?

maakt niet uit was zolang het maar lucht dicht is

2. Mijn probleem zit rond de 78 hz dus heb ik een mdf-plaat van 12 mm nodig. Ik kan hem niet tegen de muur aan zetten/kitten: Zou ik de achterkant dicht kunnen maken met een minimaal 24 mm dikke mdf-plaat? (waarschijnlijk hoe dikker hoe beter dus bijv. 2 25 mm platen op elkaar plakken) Of moet ik hier ander materiaal voor gebruiken?

Ook een optie is idd lucht tussen isolatie en muur

Hierover hieroonder een uitleg


Alvast bedankt!

Tim

mdf , het maakt niet uit zolang het maar lucht dicht is

zoals hierboven voorgesteld tune je met de dikte ( massa ) van de plaat , Het is ook een optie om plaat dun te houden en te tunen met de lucht laag tussen isolatie en muur .

Voordeel van extra lucht laag is dat het breedbandiger dempt en dat een dunnere plaat natuurlijk makkelijker resoneerd
 
membraam 3,6 mm meranti triplex
wol 50 mm rock/steenwol liefts een 45 kg/m3 persing )
lucht ( op freq)
zware muur

-------------------------------------------------------------------------------------
lucht laag mm / tunings freq /

100 86
200 67
300 58
400 50
500 45

Let op . Als je dus 200 mm lucht gebruikt plus 50 mm isolatie moeten de afdichtinge rondom 250 mm breed zijn .
 

Attachments

  • bass trap + lucht.jpg
    bass trap + lucht.jpg
    16,7 KB · Bekeken: 121
hier 3.6 mm plaat met 50 mm isolatie en 500 mm lucht
 

Attachments

  • met lucht.jpg
    met lucht.jpg
    19,5 KB · Bekeken: 126
Hier 25 mm plaat met 50 mm isolatie
 

Attachments

  • zonder lucht.jpg
    zonder lucht.jpg
    36,2 KB · Bekeken: 115
Je kunt zelf wel zien hoe groot het verschil is tussen deze 2 manieren van dempen . Voor een nearfield is het dus erg handig om een breedbandige paneel absorber te maken en de laag/mid freq met glaswol panelen in de hoeken te dempen en dan nog wat nopjes voor de hoog reflectie
 
Ik volg dit draadje nu van af het begin en ik begin nu echt de kluts kwijt te raken....jammer... :stupid
 
Das nou net niet de bedoeling dat het te ingewikkeld word .

Wat is presies te ingewikkeld ?

De panelen die ik hier omschrijf werken volgens een massa veer systeem . Zie het als een trommel . De vel van een trommel is de membraam en de lucht word samengeperst en zet uit als je op de trommel slaat . Als je de vel dikker maakt word hij lomper en gaat minder snel trillen . Blijft het vel hetzelfde en maak je de inhoud van de trommel groter gaat het ook lager klinken.

Om nog even het verhaal dempen duidelijk te maken .

Hieronder een muur die niet dempt
 

Attachments

  • hard wall.gif
    hard wall.gif
    91,5 KB · Bekeken: 127
Je ziet dat de golf weer terug in je ruimte komt . Komt een golf tegen een getunde absorber dan komt er niks trug
 
Back
Top