wordclock vraagje

wires

defekt instruments
Lid sinds
6 oktober 2003
Berichten
99
ik wil twee ADAT da/ad converters aan een RME Hammerfall HDSP 9652 kaart hangen, nu zit ik te denken aan 2 x Marian adcon, maar dat ding heeft geen wordclock. dit gaat niet werken toch? Of kan de RME het clock verschil compenseren ofzo?
 
ah, dat wist ik niet.

voor de duidelijkheid: in dit geval wil ik dan dus die RME kaart als master instellen en de twee AD/DA converters slaven aan de RME via ADAT, wordclock bekabeling niet nodig. right?
 
Ik ken zowel de RME's als de Marians niet, maar dat zou moeten werken. Wel zowel ADAT in als uit aansluiten, ook als je alleen het A/D stuk gebruikt. ADAT loopt maar 1 kant op, dus moet dan van de ADAT-uit van de RME naar de ADAT-in van de Adcon.

Bij mij is mijn DDX3216 master en zowel mijn S6000 als mijn computer lopen slave via ADAT, zonder wordclock. Op de S6000 gebruik ik die ADAT-in verder eigenlijk voor niks anders dan de clock.
 
Re: wordclock vraagje

Origineel geplaatst door wires
ik wil twee ADAT da/ad converters aan een RME Hammerfall HDSP 9652 kaart hangen, nu zit ik te denken aan 2 x Marian adcon, maar dat ding heeft geen wordclock. dit gaat niet werken toch? Of kan de RME het clock verschil compenseren ofzo?

Ik heb ook een hdsp 9652 kaart en daaraan heb ik 1 adat convertor hangen, maar daar heb ik dus wel een wordclock kabel aanhangen vanaf de kaart. Ik ben nu niet in de studio, dus ik kan niet kijken wat er gebeurt zonder kabel, maar ik geloof dat ie dan ging kraken, en er was ook iets met dat hammerfall schermpje op de computer zonder clock stond er dan alleen synced en met locked of omgekeerd. Ik zal vanavond of morgen even kijken voor je en dan weet je het precies.
 
risc, ik ben nieuwsgierig naar het resultaat.

Zelf dacht ik eerst om een "sm pro audio a08" aan te schaffen, maar dat is een AD only converter. die heeft gaan adat in en kan dus niet slaven aan de RME zonder bnc-wordclock bekabeling zoals etaoin net uitlegde.

bedankt voor de uitleg!
 
Tenzij die losse AD converter de master wordclock is. (wat ik niet zou aanraden)
 
ohja, juist dan slaved de rme aan die converter en paast/daisy-chained het wordclock signaal door aan evt andere converters via adat...

maargoed ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, ik zoek een geluidskaart om samen met logic mijn mengtafel te vervangen, wat betekend dat ik minimaal 12 inputs en 4 output nodig heb. een RME kaart met losse da/ad's leek me een prettige oplossing, maar ik twijfel nog een beetje over de handigheid...

bedankt voor de feedback iig.
 
Origineel geplaatst door wires
prettige oplossing, maar ik twijfel nog een beetje over de handigheid...

Kijk evt naar de mogelijkheid om een controller surface met geintegreerde soundcard te gebruiken.
Bijv. Tascam 1884 of Yamaha 01x.

Ik lees hier wel vaker over mensen die denken om hun analoge desk aan de wilgen te hangen en alles met hun computer te gaan doen. En zonder in dramatiek te verzanden is het een behoorlijk grote verandering. Je geeft dan een klap geld uit en er geen weg terug is zonder verlies van een groot deel van je investering en dan lijkt het me toch wel handig als die stap enigzins doordacht is. Niet dat je dan metteen een bepaalde oplossing zou moeten kiezen want dat is toch voor iedereen weer anders.

En daar aan toevoende snap ik eigenlijk niet waarom mackie ook niet met zo'n alternatief komt. De markt is er duidelijk rijp voor. Dat Roland op het verkeerde paard gegokt had is jammer maar wie weet komen die nog met een nieuw model.
 
Hey,

Aan mijn RME hangt een Akai DPS24. de 3 adat i/o's gaan van de RME naar de akai en terug en ik heb ze lang enkel op de adatkabels gesynced.
Nu gebruik ik ook de wordclock, maar ik heb nooit echt problemen gehad met de adat's. Wel moet bij mij zoizo de Akai master zijn, maar dat is vooral omdat de akai zo slecht naar anderen luisterd.

my 2c's
 
Ik heb aan m'n MOTU 828mkII firewire interface een Behringer ADA8000 ADAT converter hangen.
Leek me het beste om de MOTU de master te laten zijn, dus vandaar via een extra optisch kabeltje de sync van MOTU naar Behringer laten lopen. En via het andere optische kabeltje van Behringer naar MOTU komen de audio signalen.

Als je meerdere ADAT converters gaat gebruiken, is je enige mogelijkheid om de audio interface de master te laten zijn.
Je kan immers niet meerdere ADAT masters hebben.

Naar ik het begrepen heb, maakt het niet uit of je ADAT synct via optisch kabeltje of via een BNC / coax kabeltje.
Ik heb beide opties tot m'n beschikking, dus als iemand enigzins kan onderbouwen dat het uitmaakt, hoor ik het graag... :)

En oh ja, àlles is beter dan SPDIF laten syncen. Zodra ik m'n SPDIF ingang op de MOTU wil gebruiken, ben ik verplicht (op straffe van vreselijke sync glitches) om de SPDIF input master te maken. En dan ook meteen maar alle instellingen (sample rate) van de SPDIF master over te nemen. Bah.
Is dat eigenlijk op alle apparaten zo, als je gebruik maakt van SPDIF?
 
Is dat eigenlijk op alle apparaten zo, als je gebruik maakt van SPDIF?

Neen. Mijn DDX3216 heeft een samplerate converter op z'n S/PDIF input. De DDX kan zelfs niet eens synchroniseren aan S/PDIF.
 
Hanz, is er hoorbaar verschil tussen de motu en die behringer (vanwege ervaringen met early behringer spul heb ik niet zo'n vertrouwen in dat bedrijf, maar dat is een tijd geleden)?

ik heb een m-audio firewire audiophile met 4 outputs, en het is echt *bizar* wat een verschil dat is
met de interne soundcard van mn mac, en zelfs met de soundkaart die in mijn pc zit, een prodif plus.
De prodif heeft een strak laag, veel beter dan de mac, maar die audiophile is ZO ONTZETTEND gedefineerd.
zelfs als ik mp3'tjes luister hoor ik gewoon geluiden die me eerder nog niet opgevallen zijn.


En wat betref overstap van analoge mixer naar digitaal, hetzij stand alone danwel met computer: de kosten zijn sowiezo enorm. Een goede analoge mixer ben je al snel rond de 800 euro voor kwijt nieuw, en dan moet je
eigenlijk nog wat outboard gear hebben zoals compressor(s) en effecten. moet je dit allemaal nog aanschaffen (ik wel iig) dan kom je toch wel op zo'n 1200 euro. Granted, dit is de helft goedkoper dan een digitale tafel zoals
een Tascam d-24, maar zelf kan ik niet meer zonder total recall (van Logic in mijn geval).

de afweging is dus tussen ga ik digitaal mixen op mn mac of doe ik het op een digitale tafel. qua kosten (exclusief mac) loopt het niet zo uit een. bovendien is er een hoop overlap: control surface, effecten/dsp, audio interfacing.

voor mij is de keuze duidelijk, een digitale tafel zou toch nooit mijn studio uit gaan, en in mijn studio zal altijd een computer staan. als ik dan deze 2500 euro investering kan opdelen in brokken (Logic, control surface, audio interface) is dit alleen maar een voordeel. bovendien kan je als het nodig is later nog componenten vervangen door betere spullen/meer inputs/minder inputs etc...

de fw 1884 is inderdaad wel een goed idee. een tijdje dacht ik dat deze machine te weinig inputs zou
hebben en bovendien als control surface minder lekker zou werken dan bijvoorbeeld een Logic Control.
een van de "problemen" met logic (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Motu DP) is dat logic maar 1 soundkaart
tegelijk kan gebruiken. ik zou graag twee adat inputs hebben, een voor mn pc en een als uitbreiding later.
bij die fw 1884 zit je dan helemaal vast wat inputs betreft. wil je er meer dan moet je gelijk en andere geluidskaart kopen, die meteen de fw-1884 vervangt.

bij de 01x heb je dit probleem niet vanwege mlan. maar de motor faders op dan ding vindt ik wel
heel erg shabby. goed, misschien is dit gezeik...

any thoughts hierover zijn meer dan welkom hoor....
 
damn, wat een verhaal heb ik eigenlijk getyped :o:
 
Onder OSX 10.4 kan je meerdere geluidskaarten tegelijkertijd gebruiken. Die vorm je dan onder OSX om tot 1 virtuele kaart voor on Logic ofzo. Ik heb het nog nooit gebruikt.

Optisch syncen is geen probleem. Een goede externe clock heeft wel de voorkeur, dat trekt je geluid echt een stuk omhoog. Zeker als je nu optisch synced, waar toch wel wat jitter in kan ontstaan. Hoewel ik zelf nooit problemen heb gehad schijnt syncen via ADAT in het geval van meerdere apparaten nog wel eens ellende op te leveren.
 
Zie ook geneuzel hier:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=38311

Hopelijk dat dit wat misstanden uit de wereld kan helpen.

Enne, de beste methode is degene die werkt.

Voor een setup bijsparen snap ik heel goed. Misschien zaken 2e hands scoren geeft je de mogelijkheid om meer gear voor je geld te krijgen. En doet het ook niet zoveel pijn als je doorgroeit naar een nieuwe setup.
 
Origineel geplaatst door wires
Hanz, is er hoorbaar verschil tussen de motu en die behringer (vanwege ervaringen met early behringer spul heb ik niet zo'n vertrouwen in dat bedrijf, maar dat is een tijd geleden)?

Lichtelijk OT (excuses), maar kort antwoord: ik gebruik m'n ADA8000 voornamelijk voor effect returns.
M'n projecten doe ik vrijwel altijd op 48 kHz / 24 bit.
En ik ben best tevree over die Behringer, ja. Volgens mij kwam hij ook altijd heel aardig uit de testen.
Echter: A/B vergelijkingen tussen de MOTU en de ADA heb ik niet uitgevoerd.
 
Back
Top