Hoe boost ik mijn volume?

pieken moet dat wel

^^ nou ja meestal heb je sowieso een paar niet-consequente pieken, bijvoorbeeld als dingen een beetje vollopen voor een breakdown ofzo, zeg op een track 3 pieken die ervoor zorgen dat je je track niet harder kan "normalizen" (max piek = "0" db). Zelf kan ik meestal zonder problemen zo'n 3 dB eraf limiten, en dan tast ik de dynamiek van mijn track niet eens hoorbaar aan (alleen op die paar piek plekken, en dan nog subtiel). En je kan het natuurlijk nog veel harder pushen.

Zou zeggen bekijk je track, en hoe t zit qua volumeverloop
 
De oorspronkelijke vraag was:
Aiff's en Mp3's van mijn eigen werk zijn vaak te zacht. En ik weet niet wat ik er aan kan doen. Harder opnemen of harder afmixen resulteerd in vervorming.

Op een computerforum heb ik eens gelezen over de verschillen die de CODEC's kunnen hebben, bij het 'maken' van de Aiff's en MP3's.
Iedere codec schijnt op z'n eigen manier te coderen waardoor ze onderling kunnen verschillen in de 'Feel' die de MP3 heeft.
Ik denk dat ze je daarover op GatheringOfTweakers meer over kunnen vertellen. succes :)
 
Origineel geplaatst door fuse
(...)Maar mijn punt is het feit dat je het harder wilt hebben.
Waarom is dat?(...)
Als ik in een verzameling mp3's mijn mp3's langs hoor komen is het signaal ineens veel zachter. Zo simpel is het. Ik ben best tevreden (als amateur) over mijn mixen en hun geluidskwaliteit. Als ik de muziek harder wil horen draai ik de volumeknop omhoog... nee, het gaat dus om mp3's onderling. Mijn mixen zijn zachter dan gemiddeld.

Overigens heb ik nu al weer een hoop geleerd over waar pieken vandaan kunnen komen en hoe ik ze te lijf kan gaan.

Het verbaasd me, dat als ik hier een eenvoudige vraag stel er toch hier en daar zo fel gereageerd wordt. Forums zijn er toch om elkaar te helpen en niet om elkaar de loef af te steken (ik heb het niet specifiek tegen fuse hier)?
 
De vraag in kwestie was al in diverse vormen voorbij gekomen hoor.
En ik wil gewoon duidelijk overkomen, verder niet teveel achter zoeken. :)

Mijn mixen zijn zachter dan gemiddeld.

Gemiddeld dan 'professionele' produkties? Daar zul je dan mee moeten leven. En nu weet je ook een beetje waarom.
En als je nog eens tijd over hebt kun je eens gaan luisteren/kijken waarom die zoveel harder klinken. Kan erg leerzaam zijn (of schokkend, is maar net wat pakt).
 
Tis wat fuse zegt: mixen en masteren leer je gewoon niet 1-2-3, oefening baart kunst. De theorie er achter levert meer op dan je die ene super plugin, want die niet bestaat niet. Het is de combinatie van theorie, kwaliteit van je apparatuur, je apparatuur door en door kennen en een paar hele goeie oren. Wat wel eens aardig is om de lezen zijn artikelen over bepaalde produkties, hoe ze de sounds maken, mixen, masteren etc.
 
Origineel geplaatst door Baal-Zebub
(...)Harder zetten doe je met de volume knop.
Dat zei ik.

Heren bedankt. Het is me geheel duidelijk. Ik zal eens in de theorie duiken. :okdan:
 
Ik laat mijn muziek nooit masteren door mijzelf.

Aangezien ik gewend geraakt ben aan de sound en muziek, zal niet meevallen objectief te blijven. Ondanks dat ik het wel op verschillende media luister md cd 3 verschillende stereo sets!
 
Origineel geplaatst door thijs_ganger
Als ik in een verzameling mp3's mijn mp3's langs hoor komen is het signaal ineens veel zachter. Zo simpel is het. Ik ben best tevreden (als amateur) over mijn mixen en hun geluidskwaliteit. Als ik de muziek harder wil horen draai ik de volumeknop omhoog... nee, het gaat dus om mp3's onderling. Mijn mixen zijn zachter dan gemiddeld.


Als je de demo van Wavelab installeert kun je gemakkelijk zien op de level meters wat bv. het verschil is tussen muziek mastering van de jaren 60-70-80 ... en nu. Je kan ook jouw mp3's of andere bestanden eens checken op RMS levels en piek levels. Tegenwoordig is 12 dB verschil tussen maximum piek en maximum RMS-waarde redelijk normaal, soms is het zelfs minder. Oudere muziek heeft vaak een verschil van 16 dB of meer.
 
Back
Top