Offtopic: DIY speaker modificatie

Iedereen kan zelf speakers maken.
6 planken, 2 luidsprekers, wat filter onderdelen, lijm, schroeven...... klaar!!!

Het is het ontwerpen van speakers wat moeilijk is.
Doe dit dan ook niet als je niet echt weet waar je mee bezig bent.
Ga gewoon even langs bij een van de luidspreker zelfbouw winkels die er zijn in nederland. Daar kan je luisteren naar de ontwerpen die ze verkopen. Dus dan weet je presies wat je kan verwachten. Er zijn ook speciale studio zelfbouw speakers die de concurentie met gewone winkel monitoren gemakkelijk aankunnen.

Hier zijn een paar linkies:
http://www.speakerland.nl/Default.htm
http://www.speaker-en-co.nl/
http://www.clofis.nl/index.htm
 
Ik weet het, smaken verschillen, maar ik vind al die zelfbouw speakers er zo lelijk uitzien... Terwijl het hele concept wel tof is, je bouwt het zelf, op je gemak, lekker ambachtelijk met de hand. En je hebt eens een keer niet iets dat uit een fabrieks of van de lopende band komt.


Het gaat natuurlijk grotendeels om de sound, dat zel het wel goed maken..... Wat ik zo zie op die websites zijn allemaal een beetje lompe kisten met speakers erin -> ze hebben niet de strakke en glossy look van kant en klaar speakers. Ik moet eens gaan kijken (en luisteren!) in zo een shop, misschien draai ik wel bij.
 
uiterlijk is idd ook belangrijk . omdat de meeste fabrieken gebruik maken van plastic kunnen ze erg veel mooie shapes maken . Ik heb met mn 3 weg systeem behoorlijk veel aandacht besteed aan het uiterlijk .
 

Attachments

  • xls 1.jpg
    xls 1.jpg
    14 KB · Bekeken: 69
Wow :) wat is de hoogte en breedte? Hij lijkt erg groot. En je hebt natuurlijk 2 van deze jongens staan....


Ik kan wel zien (zover dat mogelijk is van een foto) dat je er aandacht een besteed heb, de afwerking ziet er wel okee uit. Net dat beetje extra zodat het er niet uitziet als een doehetzelf praxis/gamma speaker.
 
52 breed 55 hoog maar slechts 30 cm diep . zijn niet groot. Doel van ontwerp was een poort loze speaker met een verwiselbare mtm frond plaat ( midden tweater midden ) in de luidspreker zitten 2 soorten hout met 3 zandkamers op de achterzijde 3 speakon aansluitingen zodat je elke speaker los kan aansturen m.b.v. van een externe x-over en 3 stereo versterkers . Een luidspreker ontwerp valt of staat bij zijn filter . Zie het als een subwoover met een verwisselbare 2 weg systeem .
 
Dus als ik het goed begrijp heb je de speakers ge-tri-amped.

Met welke 3 versterkers stuur je hem aan? En waar zet je dan het crossover filter, tussen een voor- en de drie eindversterkers?


En hoe zou je zelf het resultaat, het geluid dus, beschrijven? Ben ik wel benieuwd naar.
 
als filter kun je bijna elk pa stereo 3 weg systeem gebruiken . een prima goedkope filter is b.v. de behringer dcx2496 . Ik heb verschillende versterkers geprobeerd , Ik hoor heel snel verschil tussen versterkers die een passive speaker aansturen . Maar zodra het active word is het echt heel moeilijk om een goedkope en dure versterker kwa klank uitelkaar te houden
 
Back
Top