Offtopic: DIY speaker modificatie

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
Ik heb een vraag over het zelf aanpassen van de sound van speakers.

Als deze vraag op dit forum niet thuishoort (ik twijfel een beetje), weet dan misschien iemand waar ik hem wel kan plaatsen? Een actief forum voor speaker zelfbouwers??


Hoe dan ook, het is een vraag over speakers, die staan ook in een studio....

Ik heb aan mijn hifi setje (Denon 425R receiver + NAD 521i cd speler een paar BNS 2-weg speakers hangen. De tweeters en woofers van deze speakers heb ik met een vorig setje kapot gemaak.

Ik heb de speakers alweer een hele tijd terug vervangen met Visaton woofers en tweeters, wat heel aardig klinkt. Open presentatie, veel detail.

Er is alleen 1 probleem mee (gehoor past zich blijkbaar aan, ik word steeds kritischer). De tweeters geven erg veel nadruk op hihat geluiden, en soms hoor ik met zang een beetje een "SSShh" klank (bij b.v. super cleane opnames van jazz platen).

Ik heb al eerder weerstandjes in serie met de tweeters gezet. Ik ben even kwijt wat de weerstand ook alweer was, er staat op: UTM 208-8, 3R9, 10%K.

Op het eerste gehoor was ik tevreden met die oplossing, nu wil ik het beter aanpakken.

- De beste oplossing is nieuwe speakers kopen, b.v. Quad 11L, Monitor Audio Bronze B2, Wharfdale diamond 9.1. Dat kan altijd nog, ik heb de cash niet op dit moment
- tweede oplossing is nieuwe betere tweeters kopen, maar dat blijft een grote gok, ik weet pas thuis na aanschaf, en insolderen, of het een succes wordt. Ik vind het een te groot risico.

Veel tekst, nu mijn 2 vragen:

1) wat kan ik doen om het volume van de tweeter te dempen (zodat de woofer meer nadruk krijgt). Ik denk nog een weerstand er tussen zetten, maar die moet dan waarschijnlijk parallel met de tweeter, en niet in serie? En wat voor een weerstand moet het zijn? Het crossover filter van de BNS werkt op 5000hz).


2) Kan ik met een weerstand of potmeter (tussen tweeter en crossover filter) alleen een bepaalde frequentie dempen, ik denk dan aan het hele hoge van de hihats, en sis-geluiden. Met de EQ van mijn versterker krijg ik het er niet uit, alles wordt doffer, maar de hihat klinkt nog steeds (relatief) te hard.

Misschien kan ik het acoustisch oplossen, iet van schuim of papier op de tweeter plakken o.i.d.?


Wie-o-wie heeft de kennis in huis??

groeten,

Jeroen
 
Bij een synth zou je zeggen "een 12/24 db notch filter" maar bij een stereo installatie ? Overigens denk ik dat het compenseren van het teveel hoog in de luidsprekerlijn een heilloze weg is. Een (in jouw gehoor) "onvolkomenheid" in de frequentie karakteristiek lijkt me te maken hebben met de keuze voor de gebruikte speakers. Is misschien een parametrische EQ in je setje niet een optie ?
 
Origineel geplaatst door renema
Is misschien een parametrische EQ in je setje niet een optie ?


Om mijn irritant schelle hihats te dempen misschien wel, maar het is behoorlijk tegen de high-end audio gedachte --> het geluid zo puur mogelijk houden, liefst met een versterker zonder EQ, of EQ ge-bypassed.

Niet dat ik een high-end set heb *D , maar toch... hoe minder schakels in de keten, hoe beter denk ik.

Misschien kan ik zelf een soort basis EQ unit maken, met een potmeter en wat weerstanden (?), en die tussen het filter en tweeter zetten. Ik denk aan de tone knop op een gitaar.

Alles natuurlijk afgezet tegen wat het kost, als het maken van 2 keer een EQ (voor elke speaker 1) meer kost dan 2 fatsoenlijke nieuwe tweeters, dan schiet het zijn doel voorbij.

Ik vraag me ook af wat de invloed is van het crossover filter op de tonen die ik te hard hoor. Het lijkt me gewoon een simpele functie, frequentiegebied tot 5khz naar de woofer, en alles boven 5khz naar de tweeter.
 
Laatst gewijzigd:
Dit kan je alleen met een EQ oplossen die je voor je versterker moet plaatsen, je kan namelijk niet veel doen in het filter van je speaker omdat deze passief is, het werkt niet precies genoeg dus inplaats van een piekje wegfilteren wordt het een veel breder gebied en krijg je faseproblemen en kost het ook rendement van je speaker.
Kan je beter kijken voor een goeie tweeter, Philips en Visaton hebben ribbon tweeters zeg maar een soort direct-drive tweeter, de Visaton ken ik niet, maar die Phillipsen klinken echt heel goed en hebben naar mijn idee weinig last van gesis.
 
EQ: ik heb dit gevonden op i-net, aanbeveling van een audiofiel voor een Behringer Ultracurve:

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0101/behringer8024.htm


Is een idee natuurlijk, alleen kan ik het geld beter gebruiken voor betere speakers die dan meteen ook nog andere betere eigenschappen hebben: strakke bas, stereo-beeld, geluid-diepte, accuraatheid/snelheid/ritme, detail, etc.


Nieuwe tweeters kopen kan natuurlijk, alleen vraag ik me af hoe de overige compenten invloed hebben op het totaalgeluid. Stel dat ik een betere tweeter koop bij een elektro zaak --> de BNS kast (materiaal en afmetingen), het crossover filter van BNS, de Visaton woofer, en dan b.v. een philips tweeter. Wordt wel erg exotisch op deze manier, niet een op elkaar afgestemd geheel. Ik bedoel, misschien komt een op papier goede tweeter in mijn combinatie niet goed uit de verf, en dan ben ik weer 50-100 euro verder zonder resultaat.
 
Origineel geplaatst door raabje
Nieuwe tweeters kopen kan natuurlijk, alleen vraag ik me af hoe de overige compenten invloed hebben op het totaalgeluid. Stel dat ik een betere tweeter koop bij een elektro zaak --> de BNS kast (materiaal en afmetingen), het crossover filter van BNS, de Visaton woofer, en dan b.v. een philips tweeter. Wordt wel erg exotisch op deze manier, niet een op elkaar afgestemd geheel. Ik bedoel, misschien komt een op papier goede tweeter in mijn combinatie niet goed uit de verf, en dan ben ik weer 50-100 euro verder zonder resultaat.

Klopt helemaal, de tweeter moet minimaal net zoveel of meer rendement hebben als de woofer, en het freqeuntie gebied moet overlappen met die van de woofer.
Maar als je dometweeter niet vervangt voor een conustweeter met heel klein magneetje komt het meestal wel redelijk goed, dus beetje opletten dat je dezelfde soort speaker gebruikt, anders zal je toch aan het filter moeten rommelen.
 
Hoe meet ik het rendement? Is dat de weerstand? Dus met een multimeter de woofer doormeten?

Ik gok: de weerstand van de tweeter moet groter zijn dan de woofer, anders kijgt de tweeter te veel accent (waar ik nu dus ook last van heb)?. Frequentie bereik van de woofer heb ik gevonden, tot 8 khz.

Maar goed, dat is de optie van een nieuwe tweeter. Ik wil eerst proberen met een weerstand het volume van mijn huidige tweeter wat naar achteren te drukken. De klank veranderen is dus geen optie.

Het gekke is dat alles mooi klinkt, acoustische gitaren, je hoort de vingers over de snaren glijden, etc. Alleen springen hihats, samba-ballen en shakers, etc er zo uit. Het middengebied, waar de warmte zit, dat kan ook nog wel beter, maar nu niet belangrijk.

Iemand vertelde mij dat ik de weerstand parallel met de tweeter moet zetten i.p.v. in serie. Klopt dat? Wat is het verschil? Bij parallel neemt de weerstand meer vermogen op? Of maakt het niet uit?

En wat voor weerstand moet er tussen? Hoe druk je dat uit ohm?, watt?? Ik heb nu een blokje met 10%k erop, geen flauw idee wat het is.

==========================
*edit: ik heb de tweeter gevonden:
http://www.visaton.com/english/artikel/art_170_1_8.html

DT 94 8 OHM Art. No. 9004
20 mm (0.8") polycarbonate HiFi driver with round shaped front plate for the highrange above 3000 Hz. Balanced frequency response and good omnidirectional sound distribution. High power handling due to ferrofluid-cooled voice-coil.
Frequency response (-10 dB) 1200 - 22000 Hz

en de woofer:
http://www.visaton.com/english/artikel/art_458_1_19.html

17 cm (6.5") HiFi woofer with coated paper cone, powerful drive and extended rear pole plate. Special voice-coil and elastic rubber surround for long strokes.

Frequency response (-10 dB) fu -8000 Hz
 
Laatst gewijzigd:
Het rendement kan je niet meten dmv de inwendige weerstand van de speaker te meten, wat je dan meet is de impedantie van de speaker dus 4 of 8 Ohm, deze kan je niet meten met een gewone multimeter, want het is de wisselspanningweerstand.
Het rendement wordt opgegeven bij de speaker, dit wordt uitgedrukt in dB en wordt meestal gemeten op 1 mtr afstand van de speaker op een vermogen van 1 Watt, ze noemen het vaak verschillend en Visaton noemt het "Mean sound pressure level" en is bij jouw tweeter 90 dB.
Je tweeter moet dezelfde impedantie als je woofer hebben anders ga je je versterker scheef belasten, en krijgen je speakers ongelijke belastingen en dus geluidnivoos.
Je gaf in je eerste topic aan dat je een weerstand van 3R9 in serie had, 3R9 staat voor 3,9 Ohm, als ik jou was zou ik een regelbare weerstand, een potmeter dus, van 15 Ohm en ca 5 Watt gebruiken, kan je zelf instellen hoeveel hoog je wilt.
Geen weerstanden parrallel aan de tweeter zetten, dit zorgt alleen maar voor ongelijke belasting op je versterker en vermogens verlies.
 
Origineel geplaatst door raabje
EQ: ik heb dit gevonden op i-net, aanbeveling van een audiofiel voor een Behringer Ultracurve:

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0101/behringer8024.htm

Is een idee natuurlijk, alleen kan ik het geld beter gebruiken voor betere speakers die dan meteen ook nog andere betere eigenschappen hebben: strakke bas, stereo-beeld, geluid-diepte, accuraatheid/snelheid/ritme, detail, etc

Joh, die 8024 is alweer oud nieuws!
Zoek toch voortaan gewoon direct op je favoriete forum! ;)

Eerst: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=47164
En daarna: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=47455
 
Origineel geplaatst door richard2000
Je gaf in je eerste topic aan dat je een weerstand van 3R9 in serie had, 3R9 staat voor 3,9 Ohm, als ik jou was zou ik een regelbare weerstand, een potmeter dus, van 15 Ohm en ca 5 Watt gebruiken, kan je zelf instellen hoeveel hoog je wilt.

okee, top! :okdan:

Ik ga meteen deze week 2 van die potmeters halen en er tussen zetten. Bedankt voor de specificatie van die potmeter!


En de Behringer Ultracurve, niet gek natuurlijk, een flat frequencie response voor je hifi set. Die nieuwe 2496 ziet er wel gelikt uit. Niet echt goedkoop, en er moet een (dure?) meet microfoon bij. Vraag ik me alleen af waar je zo een EQ tussen zet (signaal technisch dan! niet fysiek... ), ideaal zou zijn tussen een hifi voor- en eindversterker. Als je een voor- en eindversterking in 1 kastje heb, dan kan die EQ alleen maar tussen het signaal van de cd speler naar de versterker.
 
Als je een voor- en eindversterking in 1 kastje heb, dan kan die EQ alleen maar tussen het signaal van de cd speler naar de versterker.

In dat geval zou je kunnen overwegen om de EQ in de tape send/return lus van je versterker op te nemen. Wanneer je dan het knopje [Tape] op je versterker indrukt zit de EQ in de keten geschakeld. Druk je hem wer uit, dan heb je een clean signaal. ;)
 
Nieuwe speakers, ik zie dat de Quad 12L's in de uitverkoop zijn bij RAF, 250 per stuk. Maar die hebben weer een knappe installatie nodig, anders wordt hoor je wat je set tekort komt. Bij mij moet die Denon receiver er eerst uit, voor een NAD 320BEE, of een Cambridge Audio 640 Azur (in mijn prijsklasse dan).

Sowieso denk ik dat je speakers op je gemak moet kopen, minstens een paar luister sessies. Ik vond het kopen van monitors ook al verdomd lastig.

Ik denk dat high-end adio een neerwaardse spiraal is, je zal nooit echt tevreden zijn, want hoe beter je spullen, hoe beter je hoort dat een cd of lp al in de eindmix in de studio verprutst is... En dus eindig je met luisteren naar dat hele cleane spul, DDD opnames, dire straits, moderne jazz, etc.. :frons: Ik overdrijf een beetje natuurlijk...


Over die potmeters: Ik denk dat ik kleine gaatjes voor het draad boor in de achterwand van de speakers, dan kan ik de potmeters aan de achterkant bedienen, i.p.v. 1 keer afstellen en in de speakerbox proppen.

nog wat kleine vragen: maakt het nog uit of ik de potmeter voor of achter de tweeter zet, wat klank betreft? (oftewel: kan een potmeter het signaal kleuren?). En kan ik de weerstand die er in zit laten zitten, of moet deze er uit?

beetje geneuzel misschien...
 
Ik neem aan dat je bedoelt of je potmeter voor of na het filter zet, maakt niet uit.
En pas op voor gaatjes maken in je speaker, dit kan "scheet" geluidjes maken bij lage tonen, omdat je speakers dan lekken, kan je beter de potmeter vast monteren in dat gaatje, is je speaker ook weer luchtdicht.
En die weerstand van 3,9 Ohm mag je zelf weten, wil je een klein bereik voor je potmeter laat je hem zitten en maak je van je potmeter 10 Ohm, wil je een groot bereik haal je hem weg en hou je je potmeter op 15 Ohm.
 
thanx! :biertje:


Moet allemaal lukken. Ik ga deze week de boel in elkaar zetten, ik neem een 15 ohm potmeter, ik haal die weerstand eruit(kan er altijd nog in als ik met 15 ohm te kort kom... maar dat zal wel niet!). Ik soldeer de potmeter achter de tweeter, de - , dus tussen tweeter en filter.

Ik laat je nog weten of het resultaat een beetje het aanhoren waard is ;)
 
Origineel geplaatst door renema
In dat geval zou je kunnen overwegen om de EQ in de tape send/return lus van je versterker op te nemen. Wanneer je dan het knopje [Tape] op je versterker indrukt zit de EQ in de keten geschakeld. Druk je hem wer uit, dan heb je een clean signaal. ;)


hey, dat wist ik niet... bedankt voor de tip!
 
Een nieuwe wending: ik heb gebeld met Radio Rotor in Amsterdam, om te vragen naar die potmeters. Mij werd verteld dat ik veel beter L-pads kan gebruiken van 8 ohm, deze beinvloeden het crossover filter niet. (dus die 3,9 ohm weerstand heeft nu ook al invloed op het crossover filter).


Ik heb het een en ander nagezocht, o.a. hier http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-8563.html

Het schijnt dat die L-pads de High Frequencies weer beinvloeden, hoge tonen iets scherper? Iemand hier ervaring mee? (Ik moet denk ik verhuizen naar dat andere forum... :erm: )
 
Je loopt tegen disign kenmerken van een onwerp aan . De dome is gewoon een metal hifi type . Neem een softdome van b.v. vifa en het klingt zachter in het hoog . Ga de speakers intern beter isoleren met noppen schuim en een pluk baileys longhair. rendement kun je reduceren met weerstanden 1 ohm is ong. 3 db gebruik de keramische 5 watt types . De potmeters van b.v. visation tussen speaker en filter .Ook het weghalen van filter en een BI/wiring terminal monteren incl een extra versterker met een dcx 2496 is ook een goed idee. Of een standaard plate amp van hypex inbouwen ook mooi . Materialen kun je krijgne bij www.speakerenco.nl www.speakerland.nl

het verschil tussen hi ender en muziekliefhebber is dat een muziekliefhebber genieten kan en een hiender altijd gebreken hoord in zijn systeem . Welke kabels je gebruikt heeft minder invloed dan b.v. de plaatsing van je speakers . Kijk eens op www.breem.nl voor een duidelijke uitleg van de zin en onzin van materialen . www.zelfbouwaudio.nl is ook een mooie site met veel diy
 
bedankt voor de tips!

Ik loop inderdaad tegen de ontwerp specificaties van de woofer en tweeter aan, die twee passen niet goed bij elkaar. En het crossoverfilter op 5000hz is ook een handicap met deze drivers.

Ik ben een onderwerp gestart op die audio site, interessante ontwikkeling, een paar gasten hebben de specs van die speakers bestudeerd, en geven me weinig hoop. Het verschil in dB is gewoon te groot tussen woofer en tweeter, en de frequeny respons is niet echt optimaal. Zowel de woofer als tweeter geven teveel hoog af, en nog wel meer problemen.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=60999


Ik geef het op denk ik, die speakers (de hele shit, drivers, filters, kabinet) gaan mee met de vuilnisman. Ik koop wel een paar Warfedale 9.1's, totdat ik weer eens geld heb voor echt goed spul. Zelfbouwen is ook helemaal geen gek idee, goede spullen voor een relatief zachte prijs. Maar dan moet ik er echt goed induiken, het is complexe materie.
 
makkelijk is het niet nee. Mijn advies zou zijn een vifa nearfield monitor dat is geloof ik de diy vifa impuls met de bassreflec aan de voorkant met een andere tweater deze is gewoon goed . Voor een 300 euro heb je dan een erg nette diy speaker . als ik me niet vergis gaat het om een dt275 dubbele kamer tweater en een wp17 woover ( dir ook in de genelecs en mackies zit . Woover een 70 tweater een 45 . Mdf is te koop voor een 40 euro per speaker met direct alle gaten erin voor je speakers. Alleen de aansluitterminal moet je dan nog zelf zagen .

5 khz is behoorlijk hoog er zijn nu zelfs tweater die je al op 1500 hz kan inzetten . Boven de 2,5 khz gaat elke membraam woover het hoog bundellen en das behoorlijk irri als je jezelf gaat verplaatsen in de sweatspot je hoor dan het hele geluid verdraaien .
 
Back
Top