Philicordia

gjb68

Ouwe rot
Lid sinds
4 januari 2005
Berichten
798
Locatie
Tilburg
Gisteren heb ik een philicordia aangeschaft...die beste man is ém zelfs komen brengen en dat voor 50euro 't is wel een opknapper toetsen blijven plakken alles schoonmaken,contactnaalden reinigen...etc maarja geen handleiding nu heeft ie dus alleen din-uitgangen maar welke is signaal uitgang? :confused:
Ik weet 't 't is geen synth maar je kunt er grappige dingen meedoen lijkt mij...........8D
 
Philicorda

Philicorda

Hey cool orgeltje, maar even een klein detail; het is "Philicorda" (zonder i) Toevallig heb ik er zondag nog voor gekeken voor eentje. Dat was er namelijk eentje van de eerste serie; de GM751. Die is goed te herkennen omdat deze 4 rechte poten heeft onder de Philicorda, en de latere Philicordas hadden poten aan de zijkant die 'schuin' stonden. Het leuke van de GM751 is dat deze een interne buizenversterker heeft en speakertjes aan de zijkant. Maar uit je verhaal kan ik opmaken dat je eentje hebt van de latere serie. Ik citeer:

"Triangle is swell pedal, triangle inside oblong is output to tape, square with extended right-hand side is headphones, Circle with line coming from it is tape or record player input."

Maar dit geld volgens mij voor de GM753 al kan ik dat niet helemaal uit de tekst opmaken. Deze tekst komt van de combo-organ.com site. Dus misschien kan je daar ook meer vinden. Ik zou gewoon in een ingangetje op je mixer een kabeltje pluggen, en de andere kant op de DIN aansluitingkjes proberen.

Ik had zelf die 751 niet meer opgehaald, want de spring reverb die erin zat deed het niet meer en één van de speakers was ook kapot. Dat was misschien wel te maken, maar ik had net daarvoor ook een Vox Jaguar gekocht. Maar die Philicordas zijn al met al zeer coole orgeltjes. Heb je hem eigenlijk al gehoord? Want het kan dat er meer kapot is..

Kai Hugo
 
super ding die philicorda's, keb er zelfs 2! (een voor in de studio en een voor live) maar goed ik ben echt dol op combo orgeltje. ik heb dan ook nog een farfisa compact en een hammond L122(geen combo orgel maar wel een koel ding).

Bij een van mijn philicorda's had de b-toets last van dat die alleen hoogste harmonische weergaf. dit is simpel op te lossen door de transistors in de frequentie delers te testen. dit deed ik door een koptelefoon (of scoop) op de uitgangen te zetten. dat zijn de plekken op de print waar de draadjes vast zitten gesoldeerd (oppassen kan ook de vibrato in of stroom in zijn. en dan waar je m geen octaaf lager hoort gaan daar zijn de transistors rot. Dan is het verder een kwestie van transistors vervangen en presto.

veel succes met het opknappen van je orgel!

thomas
 
Re: Philicorda

Re: Philicorda

Origineel geplaatst door kaihugo
Hey cool orgeltje, maar even een klein detail; het is "Philicorda" (zonder i) Toevallig heb ik er zondag nog voor gekeken voor eentje. Dat was er namelijk eentje van de eerste serie; de GM751. Die is goed te herkennen omdat deze 4 rechte poten heeft onder de Philicorda, en de latere Philicordas hadden poten aan de zijkant die 'schuin' stonden. Het leuke van de GM751 is dat deze een interne buizenversterker heeft en speakertjes aan de zijkant. Maar uit je verhaal kan ik opmaken dat je eentje hebt van de latere serie. Ik citeer:



Maar dit geld volgens mij voor de GM753 al kan ik dat niet helemaal uit de tekst opmaken. Deze tekst komt van de combo-organ.com site. Dus misschien kan je daar ook meer vinden. Ik zou gewoon in een ingangetje op je mixer een kabeltje pluggen, en de andere kant op de DIN aansluitingkjes proberen.

Ik had zelf die 751 niet meer opgehaald, want de spring reverb die erin zat deed het niet meer en één van de speakers was ook kapot. Dat was misschien wel te maken, maar ik had net daarvoor ook een Vox Jaguar gekocht. Maar die Philicordas zijn al met al zeer coole orgeltjes. Heb je hem eigenlijk al gehoord? Want het kan dat er meer kapot is..

Kai Hugo

Bedankt Hugo voor de info hij stond bij die oudere meneer in de schuur hij zei dat ie 't nog deed alleen had ie geen netsnoer ervoor......'t was een speciale zo'n aansluiting, had ik ook nog nooit eerder gezien.
Maar goed die kun je modificeren en als de orgel het doet maak ik van die din ook een jack-output.
Verder heeft ie dus een spring-reverb....kon de veren niet horen jengelen tijdens transport dus die zullen wel stuk zijn.
Die toetsen maken contact mbv naalden die moet ik zowiezo reinigen (bekend euvel) is die corda stereo? zit een balance-knop op.8D
 
Re: Philicorda

Re: Philicorda

Origineel geplaatst door kaihugo
Hey cool orgeltje, maar even een klein detail; het is "Philicorda" (zonder i) ......
ghehe.. thanx, ik maar googlen :D
 
Re: Re: Philicorda

Re: Re: Philicorda

Origineel geplaatst door gjb68
is die corda stereo? zit een balance-knop op.8D

die balance knop is een soort van keyscaling. Je kunt ermee het relatieve volume van de hoge noten met de lagere noten aanpassen.
 
die balance knop is een soort van keyscaling. Je kunt ermee het relatieve volume van de hoge noten met de lagere noten aanpassen.

Die Philicorda die ik had bekeken (GM751) daar was de balance knop toch echt voor links of rechts signaal te horen, omdat er 2 boxjes in zaten. Helaas was er dus 1 van die boxjes kapot, daardoor kon ik niet horen of er ook 2 afzonderlijke sounds uitkwamen. Lijkt me erg cool als zo'n vibrato effect stereo is.. Mmm, als iemand interesse heeft dan kan ik dat adres wel geven waar je dus die GM751 met ingebouwde buizenversterker en boxjes kunt ophalen voor 65 euro. Alleen één boxje doet het niet en de reverb ook niet, maar die dingen zijn denk ik wel te repareren, verder was ie in erg goede staat.

Kai Hugo
 
dat zou best kunnen. Maar goed ik heb 2 transistor versies en bij die is het echt een soort van keyscaling.... de 2 speakers in die versie zijn serieel aangesloten dus dan is stereo onmogelijk.

grt

Thomas
 
Origineel geplaatst door sureshotstudio
super ding die philicorda's, keb er zelfs 2! (een voor in de studio en een voor live)

M'n eerste jaar muziekles heb ik doorgebracht op 'n Philicorda en ook nu kan ik nog zo vaak op
zo'n ding spelen als ik wil, miss gem's omaatje heeft er nl nog 1 staan. Nou heb ik ook best 'n zwak voor het ding en doet ze ook best moeite om hem aan me te slijten (in het kader van: jij gebruikt 'm meer dan ik). Omdat ik tot nog toe nog niet echt een mooi doel voor de corda heb kunnen verzinnen, heb ik 'm tot op heden bij oma laten staan.

Nu lees ik dat jij je Philicorda live gebruikt. Hoe ?
Wat voor 'n muziek ?
Indien in een band: welke partijen ?

De sound is best lief, alleen heb ik eigenlijk geen idee waar ik 'm voor kan gebruiken, maar vind 'm eigenlijk toch ook veel te leuk om 'm bij oma weg te laten rotten. ik ben alleen zo bang dat ik er geen "doel" voor kan verzinnen en dat er dus (weer) een bak op m'n zolder stof gaat te staan happen. Maar hij is stiekem zo leuk.........
 
Origineel geplaatst door gemmetje


Nu lees ik dat jij je Philicorda live gebruikt. Hoe ?
Wat voor 'n muziek ?
Indien in een band: welke partijen ?


Meestal gebruiken we m met een analoge echo en soms wat overdrive, door een combo versterker met veren galm (meestal in combinatie met een keyboard voor Piano's die overigens dan door een berry V-Amp gaat voor tap delays). De stijlen waarbij we m gebruiken is een Reggae/Dub band en een Garage rock band (in dat laatste geval met heel veel overdrive). bij die dub band gebruiken we m bijna konstant voor slaggies, solo's, thema's en met die analoge echo voor veel Fx geluiden. Bij die Garage rock band gebruiken we m meer als afwisseling voor ritmegitaar of extra akkoord begeleiding.

Overigens moet ik zeggen dat ik net anderhalve week geleden een farfisa Compact op de kop heb weten te tikken en ik ben bang dat die de rol van de phillicorda gaat vervangen. Maar verkopen dat doe ik me philicorda niet aan.

grt

thomas
 
Origineel geplaatst door sureshotstudio
...

thnx voor de info
jammer dat ik al een paar jaar geen reggae meer speel........

Maar toch heb je een paar leuke ideeën aan de hand gedaan. Ik zal de corda toch maar
eens van oma's slaapkamer afhalen en hem eens meenemen naar het oefenhok.
 
heb de hanleiding in zip formaat.
is ca 1,3mb groot ( zip of unzip lijkt niet echt verschil uit te maken . wil hem wel mailen desgevraagd.
(svp niet allemaal tegelijk want ik zit nog gewoon op de telefoonlijn.
laat maar horen
groet, sunny:kimono:
 

Attachments

  • 5.jpg
    5.jpg
    36,3 KB · Bekeken: 98
Hoe te repareren?

Hoe te repareren?

Ik heb net een philicorda aangeschaft, alles lijkt te werken alleen de toetsen zijn redelijk gaar. Sommige blijven plakken, sommige geven niet alle harmonischen en 1 doet het helemaal niet. Weet iemand hoe je dit kan maken of iemand die dit voor mij kan maken? Hoe kan ik goed bij de binnenkant komen want als ik de bodemplaat los haal zitten er daar nog allerlei contactjes vast waardoor die plaat er niet uit kan. Wie kan mij helpen?

Het is een 22 Gm 751 (met springreverb en buizen)
 
Keb recentelijk een transistor philicorda en een farfisa compact gerepareerd en ik ben net aan mijn 2e farfisa compact begonnen. Maar ik heb nog nooit een philicorda met buizen gehad of gerepareerd. maar de meeste combo orgels hebben wel dezelfde bouw. Het helpt trouwens enorm om de service manual te hebben om m goed te repareren en ik zou die eerst gaan zoeken. Maar gewoon door m goed te bekijken en je gezonde verstand te gebruiken kom je ook al wel ver. Ik heb net de foto's van het binnenste van een buizen phillicorda bekeken hier http://home.wtal.de/h1/phili.htm .

Volgens mij zijn die 6 buizen aan de rechterkant de oscillators. Dit omdat het er 6 zijn (2 noten per buis) en er zitten 12 spoeltjes met een instel pot ernaast waarmee je ze kan stemmen (precies 1 octaaf van c - c# - d - d# - e - f - f# - g - g# - a - a# - b) als een noot over alle octaven het helemaal niet doet moet je eerst hier gaan fout zoeken. Mischien een buis kaduuk of gewoon de bedrading los of evt wat uitgedroogde elco's.

verder zouden er ergens frequentie delers moeten zitten voor alle harmonischen(alleen de hoogste noot word opgewekt en alle lagere noten worden door de frequentie delers gemaakt)
mischien die printen in het midden .

Als er dus bepaalde harmonischen het niet doen zou ik kijken of er transistors stuk zijn of dat de interconnecties tussen de verschillende frequentie delers het wel doen. maar goed ik ben hier gewoon hard op aan het denken want ik weet niet eens of er wel transistors op zitten. Ik test of de frequentie deler het doet door 2 losse draden aan een een jack connector te solderen en daar een koptelefoon in te prikken (het helpt om een redelijk grote condensator tussen de jack en een van de 2 draden te doen zodat je geen DC voltage op je koptelefoon binnenkrijg). als de frequentie niet precies een octaaf lager word of je wat anders hoor is de frequentiedeler kaduuk.

Bij mijn farfisa compact en phillicorda was het gewoon een kwestie van transistors vervangen om alle harmonischen het weer te laten doen. bij een andere (transistor) phillicorda was het een kwestie van een tik geven tegen de print om alles het weer te laten doen :P maar goed dat is niet echt een solide manier van dingen repareren.

de meeste philicorda's die ik gezien heb waren uiteindelijk makkelijk open te maken ook al is het in het begin ff vogelen. Zoals je op de foto's zie kan de hele bovenkant er af.

die toetsen die plakken komt doordat het rubber/plastic achtige spul wat de toets aanslag dempt is vergaan. ik zou het gewoon weghalen en vervangen met wat anders. kan evt met een oude fiets band of iets van vilt ofzo.

ik hoop dat ik je enigzins heb geholpen...

grt thomas
 
Laatst gewijzigd:
Dank je wel...... Dat is een hoop informatie die ik ga proberen te verwerken in mijn philicorda.
Je hoort nog van me maar zal wel ff duren denk ik.....lol
 
Origineel geplaatst door sureshotstudio
... Het helpt trouwens enorm om de service manual te hebben om m goed te repareren en ik zou die eerst gaan zoeken.

Ik heb een service manual gevonden aangaande de 7500, met schema's en al. Helaas moeten eerst de rechten tav Philips onderzocht worden.

Wout
 
repareren

repareren

Is er misschien niet toch iemand die mijn philicorda kan opknappen want ik denk dat mij het niet zal lukken
 
Zou iemand misschien een MP3-tje willen posten.
Ben nu erg nieuwsgierig naar de sound...:L
 
Back
Top