Ik wil toch ook ff mijn mening kwijt over de andromeda.Ik heb em nu zo'n goeie twee jaar,en moet zeggen dat ik iedere dag meer verliefd wordt op de synth.Ik vermoed dat de meeste gebruikers hier niet echt tot de core van de synth geraakt zijn.ik wil niemand niks verwijten,maar wat heel erg zonde is.Er bestaat een tips and tricks die uitermate veel inzicht biedt in het beheersen van deze complexe machine,want dat issie nu éénmaal en die kun je hier vinden;
www.wohmart.com/a6/tandt/A6TipsAndTricks.pdf
Ik vind het raar dat deze link nog nergens in deze thread staat(of heb ik er naast gekeken?),omdat wat hier instaat van je andy een héél uitzonderlijk slagschip maakt...
Ik ga niet echt in op de details van de inhoud van dit document omdat dit te omslachtig zou worden,maar wat ik wel kan zeggen is dat als je al enkele van deze tricks kent,je deze synth nooit meer wegdoet...
Ik heb zelf uit mijn andy al CS80/60 klanken gehaald die toch uitermate dicht bij't origineel komen,ik heb hier een CS60 als vergelijkings materiaal staan.Zelf memorymoog stabs en bassen zijn na wat werk te construeren op de A6(ik heb hier ook een memorymoog staan om als referentiepunt te gebruiken).Je moet een beetje tussen de regels lezen met deze synth en denken wat kan ik doen om met de A6 het gevoel van een ouwe anapoly te evenaren...Om maar iets te zeggen,de andy heeft verscheidene tunings,die bvb op een vintage anapoly al niet zitten,als je deze uitschakeld,dan heb je alweer een heel andere synth.Ook de engine optimizer is niet te verwaarlozen en maakt van deze synth een ware cameleon...In dit opzicht zijn er nog zoveel tricks,maar dan moet je wel ff de moeite doen om wat research te doen en je tijd te nemen om er mee bezig te zijn...Ik begrijp dat dit mensen afschrikt,nogmaals geen verwijten,maar ik blijf benadrukken dat met een beetje "liefde" je héél ver kan komen met dit beestje...
Ik denk persoonlijk dan dat programeren op de andy meer een kwestie is van de synth begrijpen,want inderdaad zoals bvb oudere anapolys gewoon wat aan de knoppen draaien geeft hier in dit geval meestal niet het beoogde resultaat(wat wel tot uitermate intressante klanken kan leiden).Ik denk dat als je een beginner bent met de andy,je best al kan starten met de actieve functies te herleiden tot de basic synth routing,m.a.w.,beginnen met alle modulaties af te zetten,en dan vandaar,eerst vrij basic,de sound sculpten om dan van daar uit bewust je eigen modulaties te activeren...Want in wezen is de signal path van de andy vrij basic,en zijn het alle mods die em verder ingewikkeld maken...Less is more geldt dus hier voor beginnende programeurs...
Verder wou ik ook nog zeggen,dat het struikelblok voor velen eigenlijk de meest intressante feature van deze synth is.De complexiteit van de andy maakt dat je klanken kan programeren die niemand ooit gemaakt heeft.Als dat al geen reden is om echt in deze synth te graven,dan denk ik dat je beter een andere iets minder complexe synth aanschaft...Ik bekijk de andy eigenlijk als een gehardwired modulair systeem met 16 stemmen,uitzonderlijke features,patch memory en een vette analoge sound,en dat voor tegenwoordig een belachelijke tweedehandsprijs van +-1500 eurootjes...
Ik heb zelf heel wat vergelijkings materiaal qua anapolys en moet zeggen dat de andy,ondanks het minder evidente en herkanbare karakter een klassieker in wording is...Koop er ééntje nu ze nog makkelijk te verkrijgen zijn...(neej ik werk niet voor ALESIS...)
Just my 2 cents...iederéén zijn ding...