Andromeda Thread

ik zou bijvoorbeeld rustig durven stellen dat de voyager een veel mooiere, beter gebouwde synth is, met een dieper en voller geluid, blah blah blah, maar ik realiseer me toch ook dat de a6 wel even 16 stemmen uitpoept, ook nog 's veel flexibeler is in zijn routing van de (diverse!) filters, op modulatiegebied veel meer in huis heeft, enz enz.
tja, ik weet het eigenlijk ook niet. misschien koop ik er zelf maar weer 1.
 
mooie patch synthmann.

een a6 kick alle va's een kont
en ik heb er veel schik mee gehad.
en ik hoop dat ik er geen spijt van krijg als ie weg is....

maar mocht het nodig zijn koop ik 'em weer terug.

:halleluja
 
Ik wil toch ook ff mijn mening kwijt over de andromeda.Ik heb em nu zo'n goeie twee jaar,en moet zeggen dat ik iedere dag meer verliefd wordt op de synth.Ik vermoed dat de meeste gebruikers hier niet echt tot de core van de synth geraakt zijn.ik wil niemand niks verwijten,maar wat heel erg zonde is.Er bestaat een tips and tricks die uitermate veel inzicht biedt in het beheersen van deze complexe machine,want dat issie nu éénmaal en die kun je hier vinden;

www.wohmart.com/a6/tandt/A6TipsAndTricks.pdf

Ik vind het raar dat deze link nog nergens in deze thread staat(of heb ik er naast gekeken?),omdat wat hier instaat van je andy een héél uitzonderlijk slagschip maakt...
Ik ga niet echt in op de details van de inhoud van dit document omdat dit te omslachtig zou worden,maar wat ik wel kan zeggen is dat als je al enkele van deze tricks kent,je deze synth nooit meer wegdoet...

Ik heb zelf uit mijn andy al CS80/60 klanken gehaald die toch uitermate dicht bij't origineel komen,ik heb hier een CS60 als vergelijkings materiaal staan.Zelf memorymoog stabs en bassen zijn na wat werk te construeren op de A6(ik heb hier ook een memorymoog staan om als referentiepunt te gebruiken).Je moet een beetje tussen de regels lezen met deze synth en denken wat kan ik doen om met de A6 het gevoel van een ouwe anapoly te evenaren...Om maar iets te zeggen,de andy heeft verscheidene tunings,die bvb op een vintage anapoly al niet zitten,als je deze uitschakeld,dan heb je alweer een heel andere synth.Ook de engine optimizer is niet te verwaarlozen en maakt van deze synth een ware cameleon...In dit opzicht zijn er nog zoveel tricks,maar dan moet je wel ff de moeite doen om wat research te doen en je tijd te nemen om er mee bezig te zijn...Ik begrijp dat dit mensen afschrikt,nogmaals geen verwijten,maar ik blijf benadrukken dat met een beetje "liefde" je héél ver kan komen met dit beestje...

Ik denk persoonlijk dan dat programeren op de andy meer een kwestie is van de synth begrijpen,want inderdaad zoals bvb oudere anapolys gewoon wat aan de knoppen draaien geeft hier in dit geval meestal niet het beoogde resultaat(wat wel tot uitermate intressante klanken kan leiden).Ik denk dat als je een beginner bent met de andy,je best al kan starten met de actieve functies te herleiden tot de basic synth routing,m.a.w.,beginnen met alle modulaties af te zetten,en dan vandaar,eerst vrij basic,de sound sculpten om dan van daar uit bewust je eigen modulaties te activeren...Want in wezen is de signal path van de andy vrij basic,en zijn het alle mods die em verder ingewikkeld maken...Less is more geldt dus hier voor beginnende programeurs...

Verder wou ik ook nog zeggen,dat het struikelblok voor velen eigenlijk de meest intressante feature van deze synth is.De complexiteit van de andy maakt dat je klanken kan programeren die niemand ooit gemaakt heeft.Als dat al geen reden is om echt in deze synth te graven,dan denk ik dat je beter een andere iets minder complexe synth aanschaft...Ik bekijk de andy eigenlijk als een gehardwired modulair systeem met 16 stemmen,uitzonderlijke features,patch memory en een vette analoge sound,en dat voor tegenwoordig een belachelijke tweedehandsprijs van +-1500 eurootjes...

Ik heb zelf heel wat vergelijkings materiaal qua anapolys en moet zeggen dat de andy,ondanks het minder evidente en herkanbare karakter een klassieker in wording is...Koop er ééntje nu ze nog makkelijk te verkrijgen zijn...(neej ik werk niet voor ALESIS...)

Just my 2 cents...iederéén zijn ding...
 
goed verhaal! :okdan:
dit maakt me erg nieuwsgierig naar wat voorbeelden van je geluiden.
zie je kans die te posten (zelf weet ik niet hoe zoiets werkt.)
 
en daarom doe ik de mijne dus niet weg. Jouw ervaring geeft mij nog hoop mansher.

Inderdaad kon ik ook CS-achtige sounds eruit krijgen, vanaf dat moment gebruik ik nog maar één filtertype op de A6: de 12dB/oct versie. De 24dB kan me hierin gewoon niet bekoren. Ik sta er daarom van te kijken dat jij er memorymoog-achtige sounds uit krijgt. Ik neem daarbij aan dat je dan de vcf gewoon helemaal open hebt staan ? Als me één ding niet lukt (en dat bepaalt voor mij de kwaliteit van een synth) dan zijn het brass-achtige leadsounds zoals je die uit een memorymoog of OB-8 kunt halen.

Wat ook aardig lukt is een Odysse-achtige klank eruit te krijgen, en dan bedoel ik de klank van Vangelis's Spiral (je weet wel die supervette sequence). Ik heb die sequence in de interne sequencer gezet, ik zal tzt wel een mp3 posten.

Voor mij betekent dit alles dat de A6 geen andere synths kan vervangen, maar ooit een (permanent) plaatsje gaat innemen naast m'n oude polysynths.
 
Zeg Leo, bedankt nog voor die A6 van jou he... :D Hij word hier zwaar goed behandeld.. Heerlijke synth!!
 
Om het niet enkel bij een goed verhaal te houden en op aanvraag van onze heer de vriend Leo...


Hier zap ik gewoon door wat willekeurige presets,dus sommige zijn bedoeld om als een andere bak te gaan klinken,andere niet.(bvb wouw hier de eerste waarbij een goed voorbeeld te horen is van hoe je door de verschillende filtertypes door elkaar te mixen toch een vergelijkbaar resultaat kunt halen van de memorymoog 24db vcf met de filters van de andy.Wat de 24 db andy vcf betreft moet ik je gelijk geven,die is verre van optimaal,maar weerom met een beetje denkwerk op te lossen...) Sommige zijn bedoeld om vintage te klinken of weer net niet,sommige zijn gemodde preset (in extreme of gematigde hoeveelheid) en andere patches zijn dan weer van 0 opgebouwd in functie van een track of niet.Ook de muziekstijlen waar deze presets in te gebruiken zijn zijn ook héél uitéénlopend.Kortom een beetje vanalles om duidelijk ook de polyvalentie van deze synth aan te tonen...

Ik vind het zelf altijd een beetje jammer als ik zie dat sommige mensen het nodig vinden dat een synth als een andere moet klinken (ik bedoel jou niet wouw),niet dat er niet vergeleken mag worden,ik ben zelf altijd de eerste om dat te gaan doen,maar een synth is een concept op zich vind ik persoonlijk en ik denk dat het in dat opzicht beter is de andromeda zijn eigen klasse toe te kennen.Zelf een digitale flutbak "bij wijze van spreken" kan op een gegeven moment voldoen aan die bepaalde eis die in die bepaalde productie of dat karakter hebben wat je zoekt,maar da's weer een héél ander vehaal en ook een kwestie van smaak....

Los daarvan heb ik een sterk vermoeden dat binnen 20 jaar mensen deze synth zullen waarderen voor zijn veelzijdig karakter en zijn dikke sound (waar je dus nogmaals wel iets moet voor doen...).

Ik hoop dat ik jullie op deze manier een beetje kan motiveren en inspireren om (alsnog) in de andy te gaan graven...Have fun!!!

A6 Snips
 
Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
Zeg Leo, bedankt nog voor die A6 van jou he... :D Hij word hier zwaar goed behandeld.. Heerlijke synth!!

graag gedaan, ik heb er 3 of 4 keer 1 gekocht en toch weer weggedaan. en echt niet om er geld aan te verdienen, want ze kwamen en gingen hier allemaal op 1 na via het forum.
en elke keer als er 1 te koop staat, lees ik op z'n minst de advertentie en denk ik er even over na. voor mijn gevoel moet het een geweldige synth zijn, met die specs en dat geluid, maar toch.... ik mis dus iets en misschien mis ik wel iets.

de geluidjes uit de vorige post krijg ik niet boven water trouwens, morgen nog eens proberen. maar ik wil wel zeggen dat de bediening, en dan het gemak en de snelheid waarmee je iets kan bereiken, voor mij wel degelijk een rol speelt. ik haal graag op zo'n manier alles uit een synth, liever dan te gaan zitten pietepeuteren. waar op zich niks mis mee is en wat voor een ander weer prima kan werken. en daarmee doe ik een synh echt neit tekort, want een potmeter voor bv decay kan je een zwengel geven, maar je kan ook eens kijken wat voor subtiele verschillen er zitten tussen 0 en 10. en daar is zat te beleven.
 
het is een leuke synth , veel mogelijkheden, echter:

ik vind de basissound niet oke, je moet erg( te) hard werken voordat hij echt goed klinkt !
op een , voor mij goed instrument ( b.v jp8, sh5, mini en multimoog) klinkt het vrijwel altijd goed, wel zo gemakkelijk.

daarnaast is de range van de draaiknoppen onhandig: een attacktijd van 2ms tot zeg 20 seconde is meestal voldoende, op de a6 zit dat ongeveer op de 1st twee streepjes, de rest is het bereik van 20sec tot 121sec: een hoop gepiel is het gevolg.
het modulaire deel is goed, grootste probleem hierbij vind ik dat in zgn "slow-loop " de envelops een extra vertraging van min. 10ms hebben, plus een click, die zijn dus maar beperkt modulair bruikbaar.

hij is inderdaad ingewikkeld, je moet echt een avondje vrij hebben om een lekkere nieuwe sound te programeren, en dat is echt niet uit gebrek aan kennis mijnerzijds, al zeg ik het zelf ( ps zie ook de door mij gestarte link op : http://electro-music.com/forum/viewforum.php?f=90 , waar ook mp3's te vinden zijn van zelfgemaakte sounds, en waar trouwens nooit veel nederlanders te vinden zijn , tot nu toe hopelijk).

toch hou ik hem, enerzijds omdat ik er dik 3200€ voor betaald heb, ten tweede er erg veel tijd in gestoken heb en omdat ik toch altijd hem een apart plaatsje in m'n "synth brain" toebedeel.
kort samengevat: het is een bijzonder geval, maar ik ben wel blij dat ik er m'n oude analoge synth's en met name m'n jp8, niet op heb ingeruild.

mijn 2 cent,
sunny:kimono:
 
Origineel geplaatst door sunny pedaal
daarnaast is de range van de draaiknoppen onhandig: een attacktijd van 2ms tot zeg 20 seconde is meestal voldoende, op de a6 zit dat ongeveer op de 1st twee streepjes, de rest is het bereik van 20sec tot 121sec: een hoop gepiel is het gevolg.

Dit kan je het best oplossen door eerst met de knop te tweaken totdat je op de plek zit waar je ongeveer wilt zijn, en dan kun je met de up en down knoppen preciezer tweaken tot je op het goede getal zit...
Ben het overigens wel eens dat sommige knopjes wat te 'gevoelig' zijn bij wijze van.. een klein tikje en het scheelt al enorm veel..
Verder vind ik de oscillators persoonlijk ook niet echt spectaculair lekker klinken, maar verder is het gewoon echt een topbak, waar je enorm veel mogelijkheden mee hebt :)
 
het gaat inderdaad wel, maar is toch wel wat minder "intuitief" ,als ik het zo mag zeggen.
met al die knoppen dacht ik zou het een te gekke live synth zijn , echter het is meer een programeer synth op deze manier.
maar goed, ook ik ben er nog niet op uitgekeken, hij nodigt in ieder geval wel uit tot avonden soundpielen en dat is toch ook wat waard.
 
heej,


Waarom zijn er geen Andy's meer in de verkoop bij Thoman en Music store?
Zijn ze op ofzo???
 
Origineel geplaatst door Alex Omega
heej,


Waarom zijn er geen Andy's meer in de verkoop bij Thoman en Music store?
Zijn ze op ofzo???

prijsstijging in het verschiet!!!!

het schijnt dat ze weer komen.
 
Origineel geplaatst door Leo
prijsstijging in het verschiet!!!!

het schijnt dat ze weer komen.

Prijsstijging? Voorlopig staat er hier weer een voor 1.400 euro......is nog bij mij in de stad ook. Zat nog even te twijfelen want het is niet duur natuurlijk en zelfs mijn vriendin vindt de Andromeda mooi :) Maar ik ben niet zo'n polysynth man, heb wel even genoeg aan mijn Juno en MKS-80 :halleluja

Dus: sla je slag en scoor een A6 voor weinig!!!
 
Back
Top