Andromeda Thread

Alex Omega

a.k.a Brainthief
Lid sinds
7 augustus 2002
Berichten
5.296
Locatie
Almere
Ha die Andromeda A6 bezitters en mensen zonder andromeda,

Na een avondje tweaken met m'n andromeda kom ik tot de conclusie dat je toch echt je best moet doen om dat ding te proggen. Zelfs voor simpele soundjes!

Hoe doen jullie dat bijv? Al die parameters :bekdicht: bijv, ff een lfo naar iets toewijzen, nou ja de lfo level weer omlaag schroeven enz. die dingen staan standaard zo extreem en dan moetje alles weer een beetje proportioneel maken...

Of PWm dan, weer extreme pwm, ik vind dat dat gewoon al veel tijd kost

Nou ja dat is mijn ervaring.... neemt niet weg als je een maal een sound heb dat ie ook lekker klinkt.

Of is dat alles iets "analoogs"??? Met mijn virus heb ik binnen 5 minuten iets leuks bijv. lijkt allemaal wat vriendelijker, soort van foolproof vergeleken bij de a6 (mijn mening dan he)

Presets? die zijn allemaal ruk :D behalve die van ene RP :doei:

Hoe proggen jullie dit monster? of andere handige en effectieve tips tot het maken van ranzig vette sound....
en mooie plucks e.d.


Post hier je bevindingen en tips!
 
Jouw ervaring deel ik wel. Je moet er echt voor gaan zitten en even snel een soundje programmeren is niet zo vlot als op veel andere synths. Het is een enorm complexe synth, of beter, hij kan dat zijn.

Toen ik de Andy gekocht had dacht ik wel zo goed als klaar te zijn. In principe is dat ook zo, maar ik kan er niet vlot mee werken. Met bijvoorbeeld een Virus kan ik dat wel. Veel sneller resultaat en ook die kan behoorlijk complex zijn als je dat wilt.

Maar... die Andy klinkt wel als een klok. Z'n sound vind ik echt enorm goed en als je er voor gaat zitten en gaat programmeren en dan kun je echt tot fantastische geluiden komen. Bloedmooie padsounds waarbij de ingebouwde effecten nog eens een handje helpen. Echt soms ambient tracks op zich.

Het analyseren van een sound, dus hoe het opgebouwd is, gaat op gehoor bij de Andy ook lastiger dan bij andere analoge synths waar ik mee werk of mee gewerkt heb. Dat zegt misschien wel wat over het simplisme van deze synths, maar ook wat over de complexiteit van de Andy.

Kortom.. voor de Andy moet je de tijd nemen. Mensen die hem wegdoen omdat ze hem te complex vinden hebben geen geduld. Je moet er veel mee werken om hem onder de knie te krijgen en pas dan gaat er echt een wereldje voor je open en kun je ook veel sneller tot iets komen. Zo ver ben ik zelf nog lang niet, maar ik weet wel dat het een superieure bak is waar ik nog lang heel veel plezier van ga beleven.

De presets zijn ruk, maar dat interesseert me niet heel erg. Van de andere was het wel handiger geweest om de mogelijkheden te horen en vanuit een preset naar een eigen sound te kunnen werken, maar ach, zelf programmeren is toch het leukst!
 
Origineel geplaatst door Riekoes
De presets zijn ruk, maar dat interesseert me niet heel erg. Van de andere was het wel handiger geweest om de mogelijkheden te horen en vanuit een preset naar een eigen sound te kunnen werken, maar ach, zelf programmeren is toch het leukst!

Dat bedoel ik! Eigenlijk is dat juist positief. het dwingt je tot het maken je eigen sound. Ik vind het een machtig ding.
Mijn virus klinkt gewoon weg minder dan de a6. pads uit dat ding zijn monsterlijk! de beweging in geluid. dat is idd
het mooie van het apparaat en tegelijk de paradox, zoveel mogelijkheden en zoveel "werk" in het finetunen.
 
Als 'mens-zonder-Andromeda' ben ik toch wel nieuwsgierig naar dit apparaat. Dat dit een ingewikkeld apparaat was, dat had ik al gauw door na een toets- en draaiknoppen testmiddag bij Verspuy. (Ook alweer lang geleden).

Afijn, een goed plan om ervaringen over dit analoge monster te delen, maar wat misschien ook nog veel leuker is, is een MP3-tje online te gooien zodra één van jullie na een avondje, weekendje, maandje tweaken een gigantisch vet geluid er uit heeft weten te toveren en dit met de 'mensen-zonder-Andromeda' te willen delen.... :) Eeuh...toch nog best wel een lange zin.... Een idee?
 
Dat zal wel ff duren. Wil best eens wat online zetten, maar daar heb ik voorlopig geen tijd voor.

Op zich vind ik hem niet ingewikkeld. Het is gewoon heel veel dat je in het begin gewoon even niet weet waar te beginnen. De structuur is gewoon wel duidelijk. Wat hem complex maakt zijn de mod knoppen bij elk onderdeeltje. Via een matrix kun je bijna alles moduleren met elkaar. Het zijn niet alleen de knoppen. De mod-knoppen in combinatie met de functies die via het display werken zorgen voor de diepgang.

En de beweging binnen het geluid ja. Dat maakt hem echt top.
 
Vreemd genoeg krijg ik een hele vette sound als in Andromeda pads met die van m'n Polaris ga layeren. Die 2 passen gewoon bij elkaar.

Maar het is idd een heftige bak die erg ingewikkeld is qua proggen. Komt dicht in de buurt van FM synths van Yamaha.
Zorg gewoon dat je de handleiding goed kent en die tutorial van Rob Papen ook doorgelezen hebt. En met die extra presets uitvissen kun je al redelijk goed aan de slag.

En gebruik alle 4 outputs.
 
Afijn, een goed plan om ervaringen over dit analoge monster te delen, maar wat misschien ook nog veel leuker is, is een MP3-tje online te gooien zodra één van jullie na een avondje, weekendje, maandje tweaken een gigantisch vet geluid er uit heeft weten te toveren en dit met de 'mensen-zonder-Andromeda' te willen delen.... Eeuh...toch nog best wel een lange zin.... Een idee?


Andromeda Mp3tjes
 
Origineel geplaatst door Riekoes
Op zich vind ik hem niet ingewikkeld. Het is gewoon heel veel dat je in het begin gewoon even niet weet waar te beginnen. De structuur is gewoon wel duidelijk. Wat hem complex maakt zijn de mod knoppen bij elk onderdeeltje. Via een matrix kun je bijna alles moduleren met elkaar. Het zijn niet alleen de knoppen. De mod-knoppen in combinatie met de functies die via het display werken zorgen voor de diepgang.

Als de Andy dat niet had, dan was het echt een vreselijke bak geweest. Ik vind het ding zeker wel duidelijk en gestructureerd. behalve in multimode niet echt. ik ben een week bezig geweest om sounds te selecteren in multimode...:confused: *D en die voiceoutputs ben ik ook nog niet helemaal uit.
ik vind main en aux te sumier......


@fuse: welke RP tutorial??
 
volgende week gaat die van mij eindelijk weg voor reparatie (staat ergens een ander draadje over) en daarna zal ik wat posten, ik heb natuurlijk al eerder in de "monosynth contest" draad een track gepost die ik helemaal met monofone andromeda sounds heb gemaakt.

tis idd hel om te programmeren, in principe zou het de enige synth zijn die je nodig hebt maar door de complexiteit grijp ik vaak terug op een preset van Sytrus (overigens zeer goede synth).

stel je krijgt maar niet dat adsr verloop dat je wilt....blijkt na uren dat je niet de adsr knoppen zelf maar de diepere menu instellingen moet veranderen waar de adsr-basis vorm (lineair, exponentieel etc..)in te wijzigen is. Of je moet naar het engine optimizer menu om de adsr op ultra fast te zetten voor die knackige bass!
 
Helaas ben ik een mens zonder Andromeda....... =(

Maar ik vroeg me af: als je puur naar de editmogelijkheden kijkt (dus niet naar de klank en polyfonie e.d.), is de A6 dan vergelijkbaar met de ION? Vooral op het vlak van modulatiemogelijkheden ben ik daar benieuwd naar.
 
de modulatie mogelijkheden van de andromeda benaderen het modulaire. het is echt ongelofelijk, je kunt bijna alles naar alles routen.
 
Origineel geplaatst door synthmann
de modulatie mogelijkheden van de andromeda benaderen het modulaire. het is echt ongelofelijk, je kunt bijna alles naar alles routen.

Noem 's een extreem voorbeeld? Want de modulatie-matrix van de Ion is ook niet echt beperkt...
 
Je kan een 21 delige envelope generator maken door de 3 envelopes aan elkaar te kopelen. en daar een complexe lfo van maken. Alle afzonderlijke delen van de envelopes kunnen gemoduleerd worden met elkaar of de andere 79 modulatie bronnen. En dat 16 keer.

Edit: Alesis zegt zelf dat de modulatie matrix overeenkomt.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Je kan een 21 delige envelope generator maken door de 3 envelopes aan elkaar te kopelen. en daar een complexe lfo van maken. Alle afzonderlijke delen van de envelopes kunnen gemoduleerd worden met elkaar of de andere 79 modulatie bronnen. En dat 16 keer.

Zoiets moet op de Ion ook wel lukken. Ook drie envelope generators en die zijn in elk opzicht aan de LFO's te koppelen. Alleen heb je op de Ion 'maar' 16 modulatiemogelijkheden per patch, dus op een gegeven moment is het wel op (16 is eigenlijk niet eens écht veel als je het echt leuk maakt en ook nog dingen aan beide modwheels toe wilt schrijven).

Edit: Alesis zegt zelf dat de modulatie matrix overeenkomt.

Dan geloof ik dat gewoon. :D
 
je hebt gewoon een extra level op je decay en release......

eeuh leg je dat mooi uit? een tekeningetje en je begrijpt het meteen....

i.p.v dat je decay naar je sustain loopt gaat hij eerst nog naar je 2e waarde van je decay (d2) idem voor
release.....

hoe dat qua sounds maken is? ik zet d2 en r2 lekker uit.... :o:
 
Ik weet dat de reviewer van de SOS destijds over de ION zei dat hij zelden zulke complete / uitgebreide envelopes had gezien (of woorden van die strekking). Is natuurlijk ook maar een mening, maar het zegt wel iets.

Het blijven natuurlijk 2 hele verschillende machines en ook al ben ik blij met mijn ION, een A6 zou uiteraard direct de voorkeur genieten :)
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Ik heb net even naar de specs van de Ion gekeken maar de Andromeda is toch uitgebreider.



/\
/ \ /\
/ \ ________________/ \
/ \ / \
/ \ / \
/ \/ \


Helpt dit?

Leuk he, spaties in HTML :)
 
Back
Top