Midi-Ox/Midi Yoke

Wilbert

Ingeburgerd
Lid sinds
26 april 2005
Berichten
44
Locatie
Eindhoven
Ik hoor veel verhalen over het doorsturen van midi-signalen met MIDI-OX. Ik snap alleen geen drol van dat programmaatje. Het is toch de bedoeling dat dat programma voor "fake" instrumenten zorgt die je dan weer door kunt verbinden met andere programma's? Hoe zet je die instrumenten dan op?
 
Re: Midi-Ox/Midi Yoke

Het is toch de bedoeling dat dat programma voor "fake" instrumenten zorgt die je dan weer door kunt verbinden met andere programma's?

Wat MIDI-Yoke doet is een virtuele midi-poort aanbieden die je bij het ene programma als midi-uit gebruikt en bij het andere als midi-in. De data van het ene programma komt dan in het andere aan. Dit gebruik je bijvoorbeeld als je vanuit een sequencer een synth wilt besturen die niet VSTi is of als je een sequencer hebt die geen VSTi ondersteunt.

Met MIDI-OX kun je MIDI data routeren en filteren (onder andere). Maar als je puur midi data van het ene programma naar het andere wilt heb je alleen de Yoke nodig.
 
Re: Re: Midi-Ox/Midi Yoke

Re: Re: Midi-Ox/Midi Yoke

Origineel geplaatst door etaoin
Met MIDI-OX kun je MIDI data routeren en filteren (onder andere). Maar als je puur midi data van het ene programma naar het andere wilt heb je alleen de Yoke nodig.

Niet helemaal, voor zover ik het me herinner.
Je kan de 'routing' van de Yoke poorten namelijk alleen configureren in MIDI-OX.
Dus moet je toch MIDI-OX installeren en een keer de routing (welke inputs komen op welke outputs uit) instellen.
 
Dat zou kunnen. Ik gebruik zelf Yoke niet, maar de virtual midi router van Sony. Die kun je zonder verdere software tussen twee programma's hangen. Virtuele port 1 heeft zowel in als uit, poort 2 ook, etc. Alleen als ik daar van virtuele input 1 naar virtuele output 2 zou willen gebruik ik OX. Maar misschien dat Yoke dat inderdaad niet kan.

Alhoewel je juist verwacht dat een Yoke twee OX'en zou moeten hebben, ipv twee Yoke's per OX. Hmmm . . .
 
En toch denk ik dat ook Yoke zonder OX kan draaien:
van de MIDI-OX site:
MIDI YOKE is used to connect any Windows MIDI Application outputs to any other Applications inputs. The MIDI data stream is passed directly from output to input
 
Hmm... misschien een marge-discussie, maar toch: de oerversies van Yoke (opa herinnert zich dingen uit het mistige verleden, lichtelijk gekleurd door de drank...) hadden een eigen console, maar de huidige yoke geeft je puur een handvol extra (virtuele) poorten. Die poorten staan helemaal 'los' by default.

Met OX kan je vervolgens lekker touwtjes trekken tussen de 'echte' en 'virtuele' poorten, zodat je bijv. een virtuele out (van de ene MIDI tool X) kan koppelen aan een virtuele in (van de andere MIDI tool Y). Vervolgens komt de output van tool X gebruikt worden als input voor tool Y, eventueel gefilterd volgens de instellingen van MIDI-OX.

Wat ook kan: de input van een 'echte' MIDI IN poort doorzetten naar een groter aantal 'virtuele' OUT poorten (vroeger handig, als je kaart geen multi-client drivers had).
Of een 'echte' MIDI IN doorzetten naar meerdere 'echte' MIDI OUTs (indien beschikbaar) zodat je geen gebruik hoeft te maken van THRU keten.
Of meerdere MIDI INs mergen naar één MIDI OUT (al dan niet virtueel) zodat je bijv. meerdere sequencers of arpeggiators kan opnemen in een sequencer.
 
eventueel gefilterd volgens de instellingen van MIDI-OX

Ja, da's pas echt fijn. Ik heb een tijdje de joystick van de DSS1 op die manier vertaald naar CC16 en 17 zodat hij de virtuele joystick in de Legacy Wavestation aan kon sturen. Errug handig.
 
Mmm, nog even gelezen (kan niet proberen vanaf hier) maar het lijkt erop dat "rechtuit verbindingen" gewoon werken zonder MIDI OX (dus IN1 -> OUT1). Voor meer geavanceerde dingen, zie hierboven, moet je MIDI OX erbij pakken.
 
Maar hoe maak ik nu zo'n virtuele poort aan? Ik kan niet goed wijs uit al die knopjes... En moet ik Midi-Ox dan opstarten voor ik Ableton opstart?

Even voor de goeie orde hier wat ik van plan ben.

Ik heb een BCR2000 waarmee ik ableton wil aansturen, en ook Reason. Reason claimt m'n hele controller als ik hem daar gebruik, dus gebruik ik m'n controller om midisignaal via ableton naar Reason te sturen. Dat kan ook zonder Midi-Ox en Midi Yoke. Maar als ik nu een parameter van Reason in ableton automatiseer, heb ik geen parameter-feedback. Daarom wil ik ableton niet naar Reason laten outputten, maar naar een virtuele poort van Midi-Ox, die het dan zowel naar de BCR2000 als naar Reason moet sturen.

Hoe configureer ik dat?
 
Eh, heb je het zelf tenminste al eens *geprobeerd*?
 
Ja, ik heb de Yoke driver geinstalleerd, en die staat nu schraal te wezen bij mn audio devices, maar geen enkel programma (ook midi-ox niet) herkent hem als midi poort. Ik kan nergens in Midi-Ox een optie vinden om een poort aan te maken (ik vermoed dat er ergens nog iets enabled moet worden ofzo). Overigens zit er een bij de properties van de Midi Yoke NT driver onder properties een settingsknop die niets doet en een twee radio-buttons waar niks bij staat. Ik heb touwens Windows XP.
Als status van het apparaat wordt trouwens gegeven: enabled but not functioning properly.
En bji de installation volgens Midi-Ox Kreeg ik niet het " Configure" scherm van puntje 16. Daar zal het wel iets mee te maken hebben...
 
Hmmm,

als je Yoke installeert zou je standaard 8 MIDI poorten extra overal zien. MIDI Yoke 1-8 zeg maar.

Heb je al opnieuw opgestart etc.? (vraag het maar, sorry)

Als je ze wel ziet, onthou dan dat al die poorten in EN uit zijn, dus loops zijn snel gemaakt. De poorten die bij MIDI-In staan zijn dus dezelfde als die bij MIDI-Out staan... ouchies.

-diskonext
 
Nou, k heb als administrator het twee keer geprobeerd. Precies hetzelfde verhaal. Iemand nog suggesties?
 
Nou, het is gelukt, Midi Yoke draait. k Heb wat midi-devices uit het registry gehaald en de boel opnieuw geinstalleerd. Dan nu het volgende probleem. Ik wil het volgende bereiken:

Als ik vanaf mijn BCR2000 een signaal stuur moet dat gewoon aankomen als signaal vanaf de BCR2000 (das geen probleem, werkt prima)
Als ik een signaal naar de BCR2000 stuur moet dat gewoon bij de BCR2000 aankomen (midi feedback, ook geen probleem).
Maar nu wil ik een extra (Midi Yoke) kanaal aanmaken dat alle informatie die het binnenkrijgt naar Midi Yoke in stuurt (geen probleem), maar daarnaast OOK naar BCR2000 in. Dat krijg ik niet voor elkaar. Ideeen?

Probleem is volgens mij de manier waarop het signaal wordt ontvangen. Ik heb het nu zo aangesloten dat signaal wat naar Midi Yoke gaat ook bij de BCR aankomt, maar die signalen komen volgens Midi-Ox niet binnen op de normale midi-kanalen, maar op een van de CMRTSX kanalen. En daar kan mn BCR weer niks mee, denk ik. In Ableton (dat het signaal naar Midi Yoke stuur) heb ik gewoon Midi Yoke 1 kanaal 1 geselecteerd, dus ik snap niet waarom het niet daar op binnenkomt.
 
Laatst gewijzigd:
Ik merk nu ook dat Midi-Ox niet altijd de activiteit van de Yoke-kanalen registreert, terwijl de programma's die er mee werken dat wel doen. Ook blijven signalen over de midi-yoke soms hangen en komt niet alles aan.
 
Back
Top