Vraag aan AKAI z4/z8 gebruikers

Ustka_Slupsk

Stamgast
Lid sinds
26 januari 2005
Berichten
172
Locatie
-
Hallo mensen,


Ik slaag er maar niet in om de Q link knop beweging van mijn Z8 in de MPC op te nemen.

Ik heb al de gebruiksaanwijzing een aantal keer doorgebladerd maar ik kom er gewoon niet uit.

Hoe krijg ik de z8 zover dat ie automation in mijn mpc opneemt? (MIDI CC)

Voor de duidelijk heid:

er gaat vanuit mijn z8 een MIDI in A kabel naar out B bij de MPC

en van de MIDI in 1 in de MPC gaat een kabel naar de MIDI out/thru A van de z8.

Die MIDI implementation chart vind ik erg wazig en ook als ik een kanaal (bijv. 70) aan een knop
toewijs doet ie nog niks.


Als iemand mi hierbij kan helpen, zou ik zeer dankbaar zijn.


alvast erg bedankt

Ustka_Slupsk
 
Origineel geplaatst door feindbild
zit je op beide toestellen op hetzelfde midi channel te werken?

Dat was ook mijn eerste ingeving....
 
Origineel geplaatst door feindbild
zit je op beide toestellen op hetzelfde midi channel te werken?

hi


ja - ik heb voor de zekerheid alle programs van de z8 op MIDI in B gezet.
De channels die de z8 bedienen op de mpc zijn ook op MIDI out B.

Als ik nu dus program 6B op de z8 heb, heb ik tegelijkertijd ook 6B op de mpc aan.
Het zelfde kanaal. de notes zijn ingespeeld en worden ook afgelezen. Alleen de q link
beweging niet.

de Ctrl van de q link knop staat op CC 70, is dat ok?
 
Origineel geplaatst door Ustka_Slupsk
hi


ja - ik heb voor de zekerheid alle programs van de z8 op MIDI in B gezet.
De channels die de z8 bedienen op de mpc zijn ook op MIDI out B.

Als ik nu dus program 6B op de z8 heb, heb ik tegelijkertijd ook 6B op de mpc aan.
Het zelfde kanaal. de notes zijn ingespeeld en worden ook afgelezen. Alleen de q link
beweging niet.

de Ctrl van de q link knop staat op CC 70, is dat ok?

je moet ook midi out b van de z4 naar midi in b op de mpc verbinden. midi is maar one way, als jij aan je q-linkknop draait, en je wilt dat je mpc dat optekent, moet midi out van de z4 naar midi in van de mpc. als je wilt dat hij de info terugstuurt naar de z4 zodat je het effect van je knoppendraaien hoort, moet je midi out van de mpc naar midi in van de z4 sturen.
 
Origineel geplaatst door feindbild
je moet ook midi out b van de z4 naar midi in b op de mpc verbinden. midi is maar one way, als jij aan je q-linkknop draait, en je wilt dat je mpc dat optekent, moet midi out van de z4 naar midi in van de mpc. als je wilt dat hij de info terugstuurt naar de z4 zodat je het effect van je knoppendraaien hoort, moet je midi out van de mpc naar midi in van de z4 sturen.

hi


er is geen midi in b op de mpc. Alleen midi in 1 of 2. Ik heb beide al geprobeerd.

Ik heb volgens mij ook als verschillende kabels geprobeerd - dus daar kan het niet aan liggen.

Ik zal het voor de zekerheid straks nog een keer doen.
 
Origineel geplaatst door Ustka_Slupsk
hi


er is geen midi in b op de mpc. Alleen midi in 1 of 2. Ik heb beide al geprobeerd.

Ik heb volgens mij ook als verschillende kabels geprobeerd - dus daar kan het niet aan liggen.

Ik zal het voor de zekerheid straks nog een keer doen.

midi in b of a of 1 of 2 maakt niet uit. zolang je maar op hetzelfde midikanaal zit te werken en je toestellen juist instelt.
 
Ik heb ook een vraagje over het gebruik van Q-Link en ik haak dus maar even in op deze oude thread.

Ik heb mijn Z8 al weer heel wat jaartjes, maar heb eigenlijk nooit veel met die Q-Link knoppen gedaan. Was er onlangs eens wat mee aan het experimenteren en ben toen tot de ontdekking gekomen dat je er toch heel wat leuke dingen mee kunt doen, o.a. met de filters, de effecten e.d. Je sampler wordt zo meer een hands-on instrument waarmee je tijdens het maken van een track intuitief met je sound kunt spelen zeg maar. Enfin, zo zijn er wel meer dingen waar ik wat laat achter kom :D :stupid

Mijn vraag is echter hoe de instellingen van de Q-Links bij het saven worden weggeschreven. Het lijkt mij dat ze onderdeel zijn van de Multi en dat bij het saven van de Multi tegelijkertijd ook de Q-Links worden gesaved. Vorige keer had ik het echter zo gedaan en toen werden de Q-Links kennelijk niet meegenomen (instellingen dus kwijt :(). Het kan zijn dat ik iets fout heb gedaan, maar dat lijkt me stug want zo ingewikkeld is die machine nu ook weer niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Inmiddels ben ik er zelf al achter gekomen. Ik had de eerste keer blijkbaar toch een fout gemaakt met saven, want de Q-Link instellingen worden als je het goed doet gewoon met een Multi weggeschreven (zoals je zou verwachten).

Opgelost dus :)
 
Hierbij stel ik mijn vraag ook via deze oude thread...

Hoe komt het dat ik geen effect hoor vb. resonance wanneer ik de Q link van een bepaald kanaal gebruik. Ik zie in realtime via Aksys de knop bewegen maar verder blijft het geluid hetzelfde...

Welke instellingen zijn er dan vereist? Iemand een voorbeeld ofzo?
 
Back
Top