nav. vengeance-geluiden.

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hoi,

Naar aanleiding van een verkoopthread ('k weet niet meer welke) kwam ik op de site van die Duitser terecht die patches voor Rolands (JP en JX geloof ik) maar ook voor Virus synths te koop aanbiedt. Je kon ook samples van de resultaten downloade, en dat heb ik dus gedaan.
Als je dan die samples van de JP8000 en die van de Virus C naast elkaar legt, valt mij meteen een belangrijk verschil tussen die beiden op. Die Rolands zijn vooral gericht op puntige, vette zaagtandgeluiden met een scherpe attack terwijl de Virus iets meer de pad-achtige kant op gaat; aanzwellende polystrings of klokachtige geluiden met piano-attack.

Klopt dit algemene beeld? En geldt dit in z'n algemeenheid tussen Roland en Virus? En hoe staan merken als Korg, Yamaha, Nord, etc in dit beeld?

Dergelijke gedachten doen bij mij de wens ontstaan om een soort grafiek te maken om het karakter van een synth te duiden. Bijvoorbeeld een twee-assige grafiek.
Maar ja, wat zet je op de X-as en wat op de Y-as.

Iemand gedachten hierover?

Pjeut.
 
Oei oei... lastig. Ik denk dat je dit sowieso niet op merk-niveau kan doen, maar iedere synth apart.
Niet alleen de Rolands verschillen onderling nogal, maar zelfs synths in één serie (bijv. de Yamaha CS serie klinkt onderling behoorlijk verschilllend)>

Maar wat je opvalt, dat heb ik ook vaak met "de blokgolf" (daar is ook zo'n fijne draad over).
Vind dat een Oberheim of Waldorf blokgolf veel meer 'reed-like' (fluit achtig) klinkt dan de typische Roland Jupiter-blokgolf, om maar eens wat te noemen.
 
Back
Top