saxofoon synthetiseren

Hmm, dat ligt nogal aan de synthesevorm die je gaat kiezen.
Als je het jezelf gemakkelijk wilt maken: Yamaha's VL-synthese is uitermate geschikt (er zijn vergelijkbare technieken in producten van Technics en Korg, maar geen enkele gaat zover als die van Yamaha).
Andere goeie mogelijkheid: samplen en dan verder bewerken... maar da's de gemakkelijke weg.

Als je het hebt over substractieve synthese: lijkt me een kwestie van een goeie formant-achtige filter instelling (lastig te bereiken op de meeste 'normale' synths met vaste configuratie) en vooral niet vergeten: een bak white noise om het 'ademgeluid' erin te brengen.

Heb je al even gekeken bij Sound-on-Sound onder synth secrets?
Misschien staat hier wat aardigs bij: http://www.soundonsound.com/sos/may01/articles/synthsecrets.asp
 
Lijkt mij moeilijk....

Maar een goede (live) speeltechniek, vooral de pitchbend, is het meestbelangrijke om de synth al s een blaasinstrument te laten klinken.

Zelf vind ik de moog(?) solo van PinkFloyd's Crazy diamond daarin uitblinken. Goed gespeeld, en lijkt daardoor echt wel op een blaasinstrument, maar de saxofoonsolo die later in het nummer klinkt overtreft dit natuurlijk.
 
dit komt toch wel heel dicht in de buurt hoor :)

SaxLab_HC.jpg


demo song van deze vsti: Jazzy Transmission

Heel veel extra info kun je vinden op de website van linplug, hier staan ook nog meer demo songs.
http://www.linplug.com/Products/SaxLab/saxlab.htm
 
Origineel geplaatst door quifster
dit komt toch wel heel dicht in de buurt hoor :)

Benk ik met je eens quiffie,maar imho komt niets in de buurt van 'the real thing'
Ik heb saxlab en goede samples geprobeerd, maar de intonatie van een
echte sax is (nog) niet te evenaren.

my2cents

midisys
 
VL synthese komt toch heel dicht in de buurt hoor.
Helemaal als je zo'n blaascontroller hebt.
Er zijn diverse jazzmusicici die dit als hun instrument gebruiken.

Maar uiteraard is het niet echte ding. Maar dat is een piano of strijkorkest ook niet als je het met iets anders maakt.
Anders <> slechter.
 
Hij heeft nooit de fabriekspresets gehaald, maar deze heb ik in 2000 voor de Alesis Andromeda gemaakt.
 

Attachments

  • andy_on_sax.mp3
    739,6 KB · Bekeken: 44
Back
Top