Zawinul sounds...

JaZzMaN251

Stamgast
Lid sinds
7 Maart 2005
Berichten
145
Locatie
België
Hey,

ik ben van plan een synth te kopen, in afwachting daarvan had ik graag al wat bijgeleerd over de synthese... M'n plan is om geluiden, klanken die ik hoor van cd's proberen te benaderen. Hierbij heb ik waarschijnlijk wel een pak hulp nodig :)
Ik ben momenteel bezig met de SubTractor synth in Reason, als je coole presets hebt, die ik kan analyseren, mag je die altijd posten als je wil!

Ik ben nu bezig met een Zawinul sound op een opname van 'Teen Town' van Weather Report...

Probeer anders ook maar, en post je mp3,presets of raad erbij!

JaZz.
 

Attachments

  • zawinul.mp3
    119,3 KB · Bekeken: 39
Je maakt het jezelf wel moeilijk. Dat begin lijkt mij Shorter (sax) en Zawinul unisono. Het losse geluid van Zawinul kun je verderop in de track horen (vanaf 1:33; volgens mij is dat toetsen, want de sax hoor je weer op 1:47). Dat is dan een Arp 2600, Oberheim 8-voice of melodica, volgens het boekje (Oberheim voor de polyonfe geluiden en pads, Arp voor de monofone dingen, veel leads). Dat intro-geluid wordt dus moeilijk namaken!

Wel jammer van de lage kwaliteit van de sample trouwens. Hierbij een wat betere kwaliteit, dan is het duidelijker. Dit is uit het midden, zodat je ook de twee momenten die ik noem nog kunt horen.
 

Attachments

  • weather report - teen town.mp3
    705,3 KB · Bekeken: 46
Die losse sound (op ongeveer 00:25 op jouw mp3'tje) bedoel ik idd.
Ik heb al wat liggen puzzelen met SubTractor, maar echt zonder enig deftig resultaat.
Misschien kunnen jullie me wat op weg zetten (welke soort wave vormen ik gebruik bijvoorbeeld :S)
Alternatieven om softwarematig op te experimenteren zijn welkom! (maar graag ongeveer binnenin de mogelijkheden van een Korg MS2000, omdat ik wrs één ga kopen)

JaZz.
 
Wat een heerlijk nummer hè :) vooral die rhodes vind ik super.

Voor de rest zou ik niet al te pietluttig doen om het exacte geluid te krijgen omdat de muziek zelf in dit geval het grootste werk al doet!

Maar dat lead-geluid vanaf 00:25 in Cheimoons stukje lijkt op 2 gedetunede saw-waves
 
Net even (5min) met m'n gloednieuwe MS2000B aan het proberen geweest de sound na te maken.
Luister maar...

Ik moet nog veel leren...:engel:

Post jullie versie ook eens als je wil, ik wil echt graag synthese beter leren kennen.

JaZz.
 

Attachments

  • zawinultake1.mp3
    178 KB · Bekeken: 56
Origineel geplaatst door Sander02
Wat een heerlijk nummer h� :) vooral die rhodes vind ik super.

Voor de rest zou ik niet al te pietluttig doen om het exacte geluid te krijgen omdat de muziek zelf in dit geval het grootste werk al doet!

Waarbij de basgitaar biij verre het belangrijkste instrument is. Dus als je echt die Teen Town sound wilt krijgen, zul je eerst eens moeten leren spelen als Jaco Pastorius 8)
 
Origineel geplaatst door Sander02
Wat een heerlijk nummer hè :) vooral die rhodes vind ik super.

Voor de rest zou ik niet al te pietluttig doen om het exacte geluid te krijgen omdat de muziek zelf in dit geval het grootste werk al doet!

Maar dat lead-geluid vanaf 00:25 in Cheimoons stukje lijkt op 2 gedetunede saw-waves

Het is zeker niet de bedoeling om zelf een nummer te maken in die sfeer/met dat geluid.
Ik wil gewoon aan de hand van enkele klanken die ikzelf leuk vind, met synthese leren omgaan.

JaZz.
 
Back
Top