ruis weghalen bij wav file...hoe moet ik dit doen???

maarten

Stamgast
Lid sinds
8 juni 2003
Berichten
137
Locatie
nvt
beste leden,

heb ff een vraagje: het volgende probleem doet zich voor nl dat ik hier een sample cd heb in wav formaat....als ik sommige samples af speel hoor ik een lichte ruis.

is er in bijv cool edit pro een mogelijkheid om deze ruis weg te halen?? zo ja laat me ff weten via welke menu's ik dit moet doen want kom er zelf helaas niet meer uit!!

thanx:D
 
Ik weet niet hoe het met cool edit moet, maar met een noise-gate zou je eventueel de ruis weg kunnen halen. Dan hoor je het geluid onder een bepaalde waarde niet meer. Maar hierbij heb je wel kans dat je delen van het originele geluid ook verliest. Want dit verdwijnt dan net zo hard als de ruis.


Edit: ik zie net dat deze functie ook in cool-edit zit: gebruik de help en zoek naar "noise gate" dan krijg je onderstaande tekst

The dynamics processor varies the output level of a waveform, based on its input level. This lets you limit or compress the dynamic range of a sample so that the perceived loudness is kept below a defined limit, or so that the waveform’s overall dynamic range is kept at roughly the same level.

You can also expand or gate the signal so that low-level signals are reduced in level, thereby increasing the perceived dynamic range, or so that signals that fall below a certain threshold (i.e., noise) are eliminated.

Control of the Dynamics Processor is carried out through any of the four tabbed sheets:

Graphic Tab

Traditional Tab

Attack/Release Tab

Band Limiting Tab

Presets

Cool Edit Pro comes with several Dynamic Range presets, including some great-sounding compression and limiting settings. More information about presets can be found in the Getting to Know Cool Edit Pro and its Main Screens section.

Preview

Press the Preview button to audition the selected dynamic range processing setting before you apply it to the waveform. The selection is played over and over (“looped”) until you press the Stop button. Since Cool Edit Pro’s Previews are dynamic, this gives you the opportunity to make and hear processing adjustments as the selection is looped.

Check the Bypass box to hear the waveform without any changes in dynamic range for a quick “before and after” comparison.


Use the RadioLimit, Fast Release, Boost preset to simulate the processed sound of a contemporary FM radio station.


Edit View: Effects > Amplitude > Dynamics Processing...

* This function supports Presets.

* This function supports Preview.

Vraag je wel af of de ruis in de samples zit, of dat dit bijkomende ruis is door je systeem?
 
Laatst gewijzigd:
Ik Cool Edit gaat het zeker makkelijk als je zelf opneemt. Namelijk als volgt

1) Start de opname in Cool Edit
2) Start een paar seconde later met spelen (of laat dit bv je sequencer doen)
3) Stop de opname
4) Selecteer nu de eerste paar seconden (blanke seconden). Hier is dus alleen de ruis te horen
5) Open nu het menu [EFFECTS]
6) Kies nu voor [NOISE REDUCTION]
7) Kies nu voor de knop [GET PROFILE FROM SELECTION]
8) Het ruisprofiel verschijnt nu in het scherm
9) Save eventueel het profiel
10) Verlaat nu het scherm (zo doe ik het altijd :))
11) Deselecteer de geselecteerde ruis en selecteer nu de complete wave file
12) Open weer de Noise Reduction (Stap 5 en 6)
13) Je ziet nu dat het ruisprofiel er nog staat (anders kun je hem laden of een ander eerder opgeslagen profiel)
14) Verander nu eventueel wat settings (dit is expirimenteren)
15) Druk op [OK]........reken de reken
16) Weg ruis (ja en soms ook wat hoog, maar de resultaten zijn vaak erg goed)

Als er ruis in een wave file zit en geen "blank stuk" kan het wel lastig worden. Als je alleen een heel kleinstukje ruis hebt zal CoolEdit aangeven dat het te weinig is. Kopieër dan deze ruis en plak het achter elkaar, dan heb je een langer stuk ruis. Selecteer dit hele gebied dan....tja een computer kun je altijd voor de gek houden ;)

Als dit ook niet gaat wellicht kun je dan expirimenteren met ruis door jezelf opgenomen.

iig suc6, VasC :mega
 
Ik maar zoeken naar die Anti-ruis shampo. :D
 
Erg late reactie maar ik ben net zelf ruis uit een eigen opgenomen vocal aan het halen en bij mij deed in Audition (cooledit) noise reduction --> hiss reduction echt al wonderen.
 
als je sample wat schel gaat klinken nadat je noise reduction hebt toegepast,
wil de de-esser (fft filter) nog wel eens wonderen doen...
 
niet alle ruis weg! niet alle ruis weg! ruis regeert
 
Origineel geplaatst door DJ Fuse
niet alle ruis weg! niet alle ruis weg! ruis regeert

Ofwel maak je een grap ofwel moeten sommige knulletjes dringend wat bijleren.
Er is namelijk een gouden regeltje dat zegt :
Alles wat je hebt aan ruis mis je aan dynamiek. En nu gij weer !
 
ik ben blij dat mijn chorussen uit m'n akai en juno lekker ruisen. daar krijgt m'n herrie extra gelaagdheid van. er is al bewezen dat noise opwinding veroorzaakt bij mensen.. :)

tuurlijk, 30 sporen ruis wordt je een beetje misselijk van, maar de ruis die mee komt met m'n synth zou ik niet kwijt willen. ik gebruik ook wel gates hoor, maar als jenum aanslaat zal het toch meekomen, gelukkig..

ach, noem mij maar een hardleers knulletje :D en dan mag voor de rest iedereen zijn tracks lekker schoonpoetsen, noise reduceren, de-essen etc.
 
Alsof je heden ten dage nog dynamiek nodig hebt?
Alles wordt toch plat gecompressed.
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ofwel maak je een grap ofwel moeten sommige knulletjes dringend wat bijleren.
Er is namelijk een gouden regeltje dat zegt :
Alles wat je hebt aan ruis mis je aan dynamiek. En nu gij weer !

zeg dat maar eens tegen jeff mills. veel platen van hem beginnen met alleen ruis...
een lichte ruis is nooit erg, ik had vroeger een afkeer van ruis, maar in je totale tracks valt ruis toch niet eens zo op, en heb ik er geen last van. Let maar op aan (@ topic starter), dat als je je track afhebt en je wissel de het geluid met ruis in voor een De-essed of hisscutted geluid dat het verschil niet eens zo uit maakt.

die luttele Db's aan decibel tasten die je dynamiek nou zo aan?

met een 909 overstuurd door een kanaal opnemen geeft ook onwijs veel ruis, maar add ik allerlei sounds vul je je frequentie spectrum genoeg op dat het ruis niet eens op valt.
 
je hebt ook mooie ruis , en storingruis
ruis wordt ook gebruikt als geluidsignaal via de transistor
 
Back
Top